چطور از شایعه پراکنی در محیط کار دوری کنیم؟

0

ایجاد و حفظ روابط حرفه‌ای در محل کار می‌تواند بهره‌وری و رضایت شغلی را افزایش دهد. مهم است هنگام صحبت با همکاران، اخلاق حرفه‌ای را مدنظر قرار بدهید و از شایعه پراکنی در محیط کار اجتناب کنید. برخی از موضوعات به‌هیچ‌وجه مناسب محیط کار نیستند. در این مقاله، درباره شایعات بی‌اساس در محیط کار و نحوه اجتناب از آنها صحبت می‌کنیم.

شایعه کاری چیست؟

شایعه کاری یعنی انتشار اطلاعات نادرست درباره همکاران یا صحبت درباره زندگی شخصی یکی از همکاران بدون اطلاع یا رضایت او. اینها چند نمونه از شایعات کاری هستند:

  • انتشار اطلاعات غلط؛
  • مسخره‌‌کردن افراد؛
  • درزکردن اطلاعات خصوصی؛
  • افشای راز دیگران.

شایعات کاری معمولا هنگام مکالمه‌های معمولی بین همکاران یا در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شوند. برای حفظ اخلاق حرفه‌ای در محل کار، سعی کنید از قرارگرفتن در موقعیت‌هایی که ممکن است منجر به شکل‌گرفتن این شایعات بی‌اساس شوند اجتناب کنید.

رونیکس

چطور از شایعه پراکنی در محیط کار اجتناب کنیم؟

۱. روشی برای تخلیه احساسات‌‌تان در خانه پیدا کنید

برای جلوگیری از ارتباطات نادرست و شایعه پراکنی در محیط کار، راهی برای بیان افکار و احساسات‌تان در خانه پیدا کنید. ایجاد فضایی امن برای استراحت و رفع استرس شغلی در خانه می‌تواند به شما کمک کند قبل از بازگشت به محل کار، آرام شوید. صحبت درباره شایعات کاری معمولا در طول روز رخ می‌دهند، مثلا اگر ۲ همکار در صف دست‌شویی باشند، ممکن است شروع به گفت‌وگو درباره تجربیاتشان در محل کار کنند. به‌جای صحبت با همکارانتان، این گزینه‌ها را در نظر بگیرید:

  • دفترچه یادداشت بخرید. نوشتن افکار، احساسات یا اهداف می‌تواند ذهنتان را به‌خوبی سازمان‌دهی و به شما کمک کند در طول روز متمرکز بمانید و بهره‌وری‌تان را حفظ کنید.
  • توجهتان را به چیز دیگری متمرکز کنید. اگر وقتی در خانه هستید هم مدام به موضوعات کاری فکر می‌کنید، سعی کنید توجه و تمرکزتان را به جای دیگری معطوف کنید. مثلا هر شب زمانی را برای خواندن کتاب محبوبتان، آشپزی، ورزش یا سرگرمی‌های دلخواهتان در نظر بگیرید.
  • با دوست یا همسرتان صحبت کنید. به‌جای اشتراک‌گذاشتن تجربیات با همکارتان، با دوست یا شریک زندگی‌تان صحبت کنید. این کار از بازگوکردن مسائل شخصی در محل کار جلوگیری می‌کند و استرستان را هم کاهش می‌دهد.

۲. روی کاری مفید تمرکز کنید

روشی عالی برای جلوگیری از شایعه پراکنی در محیط کار این است که به موقعیت‌های شایعه‌ساز توجه نکنید. اگر متوجه شدید همکارانتان غیبت می‌کنند، سعی کنید در گفت‌وگویشان شرکت نکنید و در آن فضا قرار نگیرید. به‌جای صرف وقت برای کارهای بیهوده مانند این، سعی کنید توجهتان را معطوف پروژه‌ای کنید که در حال انجامش هستید یا برای استراحت و ناهار بروید.

۳. مسائل شخصی و حرفه‌ای را از هم جدا کنید

ساده‌ترین راه برای درگیرشدن در مکالمه‌ای نامناسب با همکار، حرف‌زدن با کسی است که او را به‌خوبی نمی‌شناسید. وقتی نظرتان را درباره یکی دیگر از همکاران می‌گویید یا شایعه‌ای را بازگو می‌کنید که درباره شخصی در بخشتان شنیده‌اید، شریک جرم می‌شوید و به همکار پرحرفتان فرصتی می‌دهید تا از شما همچون منبعی برای انتشار این نوع شایعات استفاده کند.

برای جلوگیری از شایعه‌پراکنی و انتشار اطلاعات نادرست، به چیزهایی که با همکارانتان به اشتراک می‌گذارید دقت کنید. سعی کنید بین بخش‌های شخصی و حرفه‌ای زندگی‌تان حدومرزهایی ایجاد کنید. می‌توانید زمان گفت‌وگویتان را به صحبت درباره موضوعات کاری مهم اختصاص بدهید. چند نمونه از این موضوعات عبارت‌اند از:

  • پیشرفتی که در پروژه اخیر داشته‌اید؛
  • نرم‌افزاری جدید که در حال یادگیری آن هستید؛
  • سؤالاتی که درباره جلسه آینده دارید؛
  • ایده‌هایی که برای پروژه‌های آینده به ذهنتان می‌رسد؛
  • آب‌وهوا یا وضع ترافیک.

موضوعاتی از این دست می‌توانند به شما کمک کنند بدون شایعه‌سازی در مکالمه‌های معمولی شرکت کنید. اگر مکالمات مناسب کاری ناگهان به شایعات کاری تبدیل شدند، از آن موقعیت خارج شوید یا سعی کنید موضوع را تغییر بدهید.

۴. شفاف باشید

برای جلوگیری از افتادن در دام شایعات کاری، درباره اهداف و احساساتی که دارید روراست باشید و صداقت پیشه کنید. اگر نیاز دارید با یکی از همکارانتان درباره موضوعی صحبت کنید، این کار را در فضایی خصوصی انجام دهید تا کسی حرف‌هایتان را نشنود. محیط‌های حرفه‌ای گاهی فضایی بسیار رقابتی دارند. سعی کنید درباره نیت خود با همکاران شفاف باشید تا از ایجاد هرگونه شایعه جلوگیری کنید.

نمونه‌ای از شفافیت در ارتباط با همکار:

آرش و مریم طراحان گرافیک شرکتی نوپا هستند و با هم برای ترفیع شغلی می‌کنند. این دو همکار صبح روز بعد متوجه خواهند شد که سِمت موردنظر نصیب چه کسی خواهد شد. آرش نگران واکنش مریم به این خبر است و به‌جای اینکه این نگرانی‌ها را با سایر همکارانش در میان بگذارد، از مریم می‌خواهد که هنگام ناهار خصوصی با هم صحبت کنند. این‌طوری می‌توانند آشکارا درباره افکار، احساسات و نگرانی‌های خود صحبت کنند.

در این سناریو، آرش و مریم با گفت‌وگوی خصوصی مستقیم درباره نگرانی‌های خاصشان صحبت می‌کنند. این کار به آنها اجازه می‌دهد بدون درگیرکردن همکارانشان، این مسئله را بین خودشان حل کنند.

۵. هرگز چیزی را که نباید تکرار شود تکرار نکنید

درگوشی صحبت کردن ۲ همکار و شایعه‌ پراکنی در محیط کار

حتی زمانی که تمام تلاشتان را می‌کنید تا از واردشدن به گفت‌وگوهای شایعه‌ساز درباره همکاران، رئیس یا محیط کار اجتناب کنید، باز هم قرارگرفتن در این شرایط می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. ساده‌ترین و مؤثرترین راه برای اطمینان از اینکه درگیر شایعه‌پراکنی نشوید این است که شنیده‌هایتان را بازگو نکنید. اطلاعات را در صندوق امانات ذهنتان ذخیره کنید و به کار خودتان ادامه بدهید.

۶. نه بگویید

شجاع باشید و بگذارید افراد بدانند علاقه‌ای به شنیدن شایعات یا بدگویی درباره دیگران ندارید. اگر احساس می‌کنید مکالمه‌ای نامناسب است، با آرامش به طرف مقابل اطلاع دهید که نمی‌خواهید درباره آن موضوع صحبت کنید. ممکن است لازم باشد چند بار این کار را انجام دهید، اما با نه گفتن در نهایت همکارانتان متوجه خواهند شد که شما فرد مناسبی برای شایعه‌ پراکنی در محیط کار و صحبت درباره دیگران نیستید.

نکاتی درباره شایعه پراکنی در محیط کار

چند نکته هست که لازم است برای دوری از شایعه پراکنی در محیط کار به خاطر بسپارید. این نکات را در ادامه بیان کرده‌ایم.

۱. شنونده فعالی باشید

برای جلوگیری از ایجاد هرگونه سوء‌تفاهم، مهارت گوش دادن فعالانه را تمرین کنید. سعی کنید در حین گفت‌وگو، با همکارانتان ارتباط چشمی برقرار کنید. این می‌تواند به آنها بفهماند به‌خوبی به حرف‌هایشان گوش می‌دهید و به آنچه می‌گویند اهمیت می‌دهید.

۲. اختلافات را حل کنید

اگر در محل کار دچار تعارض هستید، هرچه زودتر آن را حل کنید. ارتباط مستقیم می‌تواند راهی عالی برای حل اختلافات بدون ایجاد شایعه باشد.

۳. با احترام رفتار کنید

اگر با یکی از همکارانتان درگیر موضوع خاصی هستید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید احساسات‌تان را صادقانه و محترمانه بیان کنید. این کار کمکتان می‌کند که به یکدیگر اعتماد کنید.

۴. مخاطبانتان را بشناسید

قبل از گفتن داستانی خنده‌دار برای همکارتان، به این فکر کنید که حرف‌هایتان ممکن است بر دیگران چه تأثیری بگذارد. سعی کنید هنگام گفت‌وگوهای معمولی، شرایط را در نظر بگیرید تا از ارتباطات نادرست و ایجاد شایعات جلوگیری شود.

۵. همدل باشید

همدلی‌کردن با دیگران را یاد بگیرید. از دید دیگران به موضوعات نگاه کنید. به این فکر کنید که در موقعیت طرف مقابل چه احساسی خواهید داشت و به حساسیت‌های شخصی آنها توجه کنید.

شما بگویید

تا به حال گرفتار شایعات کاری شده‌اید؟ به‌نظرتان بهترین راهکار برای جلوگیری از شایعه پراکنی در محیط کار چیست؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان درباره این موضوع را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۱۱ اشتباه در محیط کار که شما را غیرحرفه‌ای نشان می‌دهند
در این مجموعه ارزشمند، تمام نیازمندی‌های شما برای شروع و رشد کسب‌وکار فراهم شده است.
این مجموعه حاصل تجربیات اساتید هاروارد است که هر یک،‌ از کارآفرینان و مشاوران بزرگ در دنیا هستند.

منبع indeed aquent themuse
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.