۱۰ عنوان از بهترین کتاب های خود مراقبتی

0

در دنیای پرمشغله امروزی، خودمراقبتی یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای حفظ سلامت روح و جسم است. در این مقاله، بهترین کتاب های خود مراقبتی را معرفی می‌کنیم. اگر برای ایجاد تعادل در زندگی‌ و بهبود سلامت جسم و روح خود دنبال کتاب‌ می‌گردید،‌ معرفی کتاب امروز را از دست ندهید.

۱. عشق به خود

کتاب عشق به خود

رونیکس

نویسنده: مگان لوگان
مترجم (پیشنهاد کاربران):
بهناز همتی
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
دوران
تعداد صفحه:
۱۶۰

دوست‌داشتن خود به‌ چه معناست؟ چه کارهایی باید بکنیم و از چه کارهایی باید بپرهیزیم که خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم؟ اصلا چرا باید به این فکر کنیم که آیا خودمان را دوست داریم یا نه؟ مگر می‌شود کسی خودش را دوست نداشته باشد؟ با دیدن عنوان کتاب «عشق به خود» این سؤالات به ذهن مخاطب خطور می‌کنند و این کتاب هم دقیقا با هدف پاسخ‌دادن به این سؤالات نوشته شده است. همان‌طور که از عنوان هم مشخص است، جامعهٔ هدف کتاب زنان هستند. نویسنده کتاب که روان‌شناس هم هست سعی دارد با ارائه روش‌های روان‌شناختی به زنان کمک کند خودشان را بیشتر دوست داشته باشند.

در جامعه بسیار رقابتی امروز، چند تن از ما به واقع احساس خوبی نسبت به خودمان داریم؟ به‌ظاهر احساس خوب داشتن زودگذر است، به‌ویژه اگر برای احساس ارزشمندبودن به خاص و در صدر بودن نیاز داشته باشیم. هر چیزی که کمتر از این باشد، شکست محسوب می‌شود.

۲. شفقتِ خود یکی از بهترین کتاب های خود مراقبتی

عشق به خود، کتاب تمرینی برای زنان

نویسنده: کریستین نف
مترجم (پیشنهاد کاربران):
الهام موسویان
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
ارجمند
تعداد صفحه:
۳۰۴

اولین گام در مسیر خودمراقبتی مهربان‌بودن با خودمان است، چراکه بدون حس شفقت نمی‌توانیم آن‌طور که باید و شاید به خودمان کمک کنیم. بنابراین یادگرفتن مهربانی با خود اهمیت زیادی دارد. کریستین نف در این کتاب به ما راه و روش مهربان‌بودن با خودمان را یاد می‌دهد. او به ما یادآور می‌شود که چرا شفقت به خود اهمیت دارد و چه تأثیری بر شخصیت و تصمیمات ما می‌گذارد. اگر فکر می‌کنید با خودتان خیلی مهربان نیستید، این کتاب به شما کمک می‌کند که راه و رسم مهربانی با خودتان را به‌خوبی یاد بگیرید.

روشن‌فکری و تمایل به پذیرش شاید مهم‌ترین ابزار برای شروع سفر آمادگی پذیرفتن تغییرات باشند. وقتی با خودتان صادق و روراست باشید، خلاقیت، رشد و پیشرفت شکوفا خواهد شد.

۳. خانه‌تکانی مغزی

خانه تکانی مغزی

نویسنده: شاد هلمستتر
مترجم (پیشنهاد کاربران): محدثه عطاریان
انتشارات (پیشنهاد کاربران): شمشاد
تعداد صفحه:
۲۵۵

در طول روز بیشترین و طولانی‌ترین گفت‌وگو را نه با نزدیکانمان که با خودمان داریم. واگویه‌ها پرتکرارترین و طولانی‌ترین گفت‌وگوهایی هستند که در آنها شرکت می‌کنیم. بنابراین می‌توان آنها را یکی از تأثیرگذارترین عواملی دانست که رفتارها و فعالیت‌های روزانه‌مان از آنها ناشی می‌شوند. تاکنون به واگویه‌های مثبت و منفی خودتان دقت کرده‌اید؟ معمولا با چه لحنی با خودتان صحبت می‌کنید؟ چه موضوعی در این واگویه‌ها بیشترین زمان را به خود اختصاص می‌دهد؟

بررسی واگویه‌ها یکی از اقدامات مهم و اولیه‌ برای بهبود رابطه‌مان با خودمان و اطرافیانمان است. ریشه مشکلاتمان را می‌توانیم در حرف‌ها و گفت‌وگوهای ذهنی‌مان پیدا کنیم. این کتاب کمکمان می‌کند که نقاط تاریک و آسیب‌رسان این گفت‌وگوها را پیدا کنیم و به ما راه و رسم مکالمه صحیح با خودمان را می‌آموزد.

تو تمام آنچه هستی که خود انتخاب به بودنش می‌کنی. تو همچون این جهان بی‌کران، بی‌حدومرزی.

۴. کتاب آرامش

آرامش

نویسنده: مت هیگ
مترجم (پیشنهاد کاربران):
مریم فتاح‌زاده
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
چترنگ
تعداد صفحه:
۲۰۸

همه‌ ما در دوره‌های مختلف زندگی‌مان ممکن است دچار بحران‌های روحی شویم. این بحران‌ها گاه زودگذر هستند و گاه تبدیل به یک دوره طولانی افسردگی می‌شوند. بخش زیادی از اینکه چرا دچار این حالت‌های روحی ناامیدکننده می‌شویم به خومان برمی‌گردد. در واقع واکنش‌های ما به اتفاقات یا دوره‌های پرچالش زندگی‌مان گاه تبدیل به غم یا حس سرخوردگی و ناامیدی طولانی می‌شوند. مت هیگ در این کتاب که شامل مجموعه‌ای از یادداشت‌های شخصی او درباره زندگی شخصی خودش و افراد سرشناس است، نشان می‌دهد که جریان زندگی تا چه اندازه قوی است. بخش‌هایی از کتاب که مربوط به عبور او از دوره افسردگی‌اش است می‌تواند راهنمای خوبی برای کسانی باشد که با افسردگی، روزمرگی و ناامیدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

ذهن ما ممکن است زندان‌هایی بسازد، ولی کلیدها را نیز در اختیارمان می‌گذارد.

۵. راهنمای ازخودمراقبتی برای زنان شاغل و پرمشغله

راهنمای از خود مراقبتی برای زنان شاغل و پرمشغله

نویسنده: سوزان فالتر
مترجم (پیشنهاد کاربران):
نازنین فاطمه سوداگر
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
شمشاد
تعداد صفحه:
۲۸۸

مسئولیت‌های زنان شاغل همواره چند برابر سایر زنان است. گروهی بیش از اندازه به کارشان اهمیت می‌دهند و گروهی درمانده و خسته از مسئولیت‌های محل کار و بیرون از آن هستند. البته بعضی‌ها هم تعادل را حفظ می‌کنند. رعایت‌کردن تعادل موجب می‌شود در محل کار و خانه احساس رضایت و شادی بیشتری داشته باشند. سوزان فالتر که خود روزگاری در دسته اول بوده و دغدغه‌های شغلی زیادی داشته است، اکنون بر این باور است که راه پیشگیری از فرسودگی و سلامت جسمی و روحی از مسیر تعادل می‌گذرد. آموزه‌های او در این کتاب برای زنانی است که خواهان ایجاد تعادل در زندگی شخصی خود هستند. اگر شما هم در دنیای مشغله‌هایتان غرق شده‌اید، مطالعه این کتاب را از دست ندهید.

زمانی که بیمناک هستی، روال به تلخی پیش می‌رود. زمانی که انرژی خوب از خود منتشر می‌کنی، روال به نرمی و سبکبالی جریان می‌یابد.

۶. عادت‌های کله‌خری

عادت‌های کله‌خری

نویسنده: جن سینسرو
مترجم (پیشنهاد کاربران):
نفیسه تنکابنی
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
نسل نواندیش
تعداد صفحه:
۲۰۸

عادت‌ها مهم‌ترین عامل شکل‌دهنده زندگی و شخصیت ما هستند. آنچه انجام می‌دهیم به‌مرور به عادت و روتین روزانه ما تبدیل می‌شود و مسیر زندگی‌مان را شکل می‌دهد. بنابراین یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های فردی زیرنظرگرفتن عادت‌هاست. جن سینسرو در این کتاب از نقش مهم عادت‌ها می‌گوید. او به ما یاد می‌دهد که چگونه عادت‌هایمان را زیرنظر بگیریم و برای بهبود آنها تلاش کنیم. شناسایی و تغییر عادت‌ها از جمله مهم‌ترین مهارت‌های خودمراقبتی است که در این کتاب آموزش داده می‌شود.

افکار ما کلام ما را می‌سازند، کلام ما باورهای ما را شکل می‌دهند، باورهای ما کم‌کم به عادت تبدیل می‌شوند و عادت‌ها ماهیت واقعی ما را به نمایش می‌گذارند.

۷. شادبودن کافی نیست

شاد بودن کافی نیست

نویسنده: مارک منسون
مترجم (پیشنهاد کاربران):
مریم تبرا
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
میلکان
تعداد صفحه:
۲۶۴

«شادبودن کافی نیست» کتابی درباره رضایت درونی و شادی واقعی است. این حس رضایت چگونه به وجود می‌آید؟ مارک منسن در پاسخ به این سؤال در این کتاب ما را با لایه‌های احساساتمان آشنا می‌کند. او کمک می‌کند احساسات سرکوب‌شده خود را شناسایی کنیم و به درک درستی از هرآنچه هستیم برسیم. این شناخت موجب دسترسی به تاریک‌ترین لایه‌های شخصیتمان و مواجهه درست با آنها می‌شود. رضایت درونی در واقع در گرو شناخت درست خودمان و آگاهی به ترس‌ها و نقاط ضعفمان است. اگر هدفتان خلوت‌کردن و شناخت بیشتر خودتان است، حتما این کتاب را بخوانید.

شرمساری را با آغوش باز بپذیرید. احساس حماقت کردن بخشی از مسیرِ رسیدن به چیزهای مهم و معنادار است. هرچه تصمیم مهمی در زندگی بیشتر شما را بترساند، به‌احتمال زیاد شما بیش‌تر نیاز دارید آن‌ را انجام بدهید.

۸. ایکیگای یکی از بهترین کتاب های خود مراقبتی

ایکیگای

نویسنده: فرانچسک میرالس، هکتور گارسیا
مترجم (پیشنهاد کاربران):
گلی نژادی
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
ثالث
تعداد صفحه:
۱۳۲

مراقبت از آنچه معنا یا دلیل زندگی شماست یکی از اصول خودمراقبتی بسیار مهم است. ایکیگای در لغت یعنی «دلیلی برای زندگی». این کتاب در واقع پژوهشی درباره فرهنگ ژاپنی و خود کلمه ایکیگای است. نویسندگان این اثر معنی و مفهوم این کلمه را در فرهنگ ژاپنی و تأثیراتش بر جامعه ژاپنی را بررسی می‌کنند. این عبارت در فرهنگ ژاپنی معنای بسیار گسترده‌ای دارد، اما در این کتاب زندگی سالمی بررسی می‌شود که منجر به طول عمر بیشتر ژاپنی‌ها شده است.

محتوای این کتاب بر اساس مصاحبه‌های نویسندگان آن با ژاپنی‌هایی است که عمر زیادی دارند، پس قرار است با سبک زندگی، تغذیه، خواب و فعالیت‌های روزانه این افراد آشنا شویم. اگر دنبال راز تعادل و طول عمر بیشتر هستید، این کتاب می‌تواند با تغییردادن نگاهتان به زندگی پاسخ سؤالات‌تان را بدهد.

ایکیگای کلید طول عمر است؛ بنابراین، اگر ایکیگای شما شغلتان است، هرگز نباید بازنشسته شوید و اگر ایکیگای شما سرگرمی‌ است که برای شما معنا و شادی به همراه دارد، هرگز آن را رها نکنید.

۹. جرأت بسیار

جرات بسیار

نویسنده: برنه براون
مترجم (پیشنهاد کاربران):
مریم تقدیسی
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
آسمان نیلگون
تعداد صفحه: ۲۸۰

آسیب‌پذیری، تردید،‌ ترس و احساساتی که در زندگی روزانه با آنها مواجه هستیم تجربه مشترک همه انسان‌ها هستند. در ذات این احساسات نمی‌توانیم تغییر ایجاد کنیم، اما نوع واکنشی که نشان می‌دهیم و انتخاب‌های ما کاملا در اختیار خودمان هستند. خانم برنه براون که درباره شرم تحقیق می‌کند، نداشتن اعتمادبه‌نفس و کمال‌گرایی یا همان حس کافی‌نبودن را نتایج پررنگ وجود شرم در انسان می‌داند. او در این کتاب ما را به زندگی شجاعانه و مواجهه با ترس‌ها و نقص‌هایمان تشویق می‌کند و توضیح می‌دهد که زندگی شجاعانه از لحاظ روحی چه دستاوردهایی برای ما دارد.

هیچ چیز دشوارتر، خطرناک‌تر و برخورنده‌تر از این نیست که خارج از زندگی‌تان بایستید و با خودتان فکر کنید: کاش شهامت این را داشتم که خودم را نشان دهم و دیده شوم.

۱۰. شیرجه در خوشبختی

شیرجه در خوشبختی

نویسنده: دانیل تاد گیلبرت
مترجم (پیشنهاد کاربران):
سمیه خانلری
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
تالیف
تعداد صفحه:
۳۴۷

دانیل تاد گیلبرت روان‌شناس اجتماعی و استاد دانشگاه هاروارد است. او در این کتاب با مجموعه‌ای از استدلال‌ها و آزمایش‌های علمی عملکرد ذهنی ما را شرح و سپس نشان می‌دهد که چگونه دچار قضاوت‌های ذهنی اشتباهی درباره زندگی و موقعیت خود هستیم. در واقع کتاب «شیرجه در خوشبختی» با استفاده از مثال‌های جالب کمک می‌کند از دریچه تازه‌ای به زندگی نگاه کنیم و احساس رضایت درونی بیشتری داشته باشیم.

در واقع تنها یک موفقیت کاملا چشمگیر در جهان وجود دارد که حتی مجهزترین دستگاه قادر به انجام آن نمی‌باشد و آن موفقیت عبارت است از تجربه‌کردن آگاهانه.

شما بگویید

شما برای یادگیری مهارت‌های خودمراقبتی چه کارهایی انجام می‌دهید؟ آیا در زمینه خودمراقبتی کتابی خوانده‌اید که به شما کمک کرده باشد؟ لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۵ کتاب برای شناخت نیمه تاریک وجودمان
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع penguinrandomhouse rollingstone thestreet
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.