۴۴ فیلم کوتاه دیدنی از بهترین فیلم های کوتاه جهان

0

اولین فیلم تاریخ فیلم کوتاه بوده است. شاید شما هم چند فیلم کوتاه دیده باشید یا دست‌کم نامشان به گوشتان خورده باشد. فیلم‌ کوتاه فیلمی است که حداکثر ۴۰ دقیقه باشد. کارگردان باید در این زمان کوتاه همه مهارت‌ و خلاقیت خود را برای روایت داستانش به کار گیرد. تعداد فیلم‌های کوتاه ساخته‌شده در جهان بسیار زیاد است، چراکه ساخت آنها با امکانات کم ممکن است. با این حال برخی از آنها به آثار برجسته و ماندگار تاریخ سینما تبدیل شده‌اند. در این مقاله، ۴۴ فیلم کوتاه برتر سینمای جهان را به‌تفکیک ژانر به شما معرفی می‌کنیم.

درام

۱. بادکنک قرمز

بالن فرمز

رونیکس

سال تولید: ۱۹۵۶
کارگردان: آلبرت لاموریس
امتیاز: ۸٫۱

این اثر آلبرت لاموریس، تجربیات یک پسربچه و بادکنک قرمزرنگش را در شهر پاریس به تصویر می‌کشد. «بادکنک قرمز» یکی از برترین داستان‌های بقا و دوستی را روایت می‌کند.

۲. تماس تلفنی

تماس تلفنی

سال تولید: ۲۰۱۳
کارگردان: مت کیرکبی
امتیاز: ۷٫۴

مت کیرکبی داستان کوتاه داوطلبی را روایت می‌کند که در اورژانس اجتماعی مشغول به کار است. این دواطلب تماسی از مردی ناشناس دریافت می‌کند که به‌تدریج در حال مسموم‌کردن خودش است. ضرب‌آهنگ فیلم استرس زیادی به مخاطب می‌دهد.

۳. مرد جلسه‌ای (Session Man)

سال تولید: ۱۹۹۱
کارگردان: ست وینستون
امتیاز: ۶٫۴

ست وینستون در این اثر برنده جایزه اسکار، داستان نوازنده گیتاری را روایت می‌کند که به استخدام یک گروه راک معروف درآمده است. «مرد جلسه‌ای» بهترین مثال از داستانی است که در قالب فیلم کوتاه بهتر از قالب فیلم بلند به نمایش درمی‌آید.

۴. هتل شوالیه

هتل شوالیه

سال تولید: ۲۰۰۷
کارگردان: وس اندرسون
امتیاز: ۷٫۲

ناتالی پورتمن و جیسون شوارتسمن در این اثر تجدید دیدار ۲ عاشق قدیمی را روایت می‌کنند. این فیلم کوتاه عاشقانه پیش‌درآمدی بر فیلم اصلی وس اندرسون به‌نام «دارجلینگ محدود» (The Darjeeling Limited) است.

۵. مرگ‌های کوچک

مرگ‌های کوچک

سال تولید: ۱۹۹۶
کارگردان: لین رمزی
امتیاز: ۶٫۸

این فیلم ۳ لحظه از زندگی یک دختر را نشان می‌دهد، لحظاتی که چندان خوشایند نیستند. در این اثر ۱۱دقیقه‌ای، لین رمزی این لحظات را به‌زیبایی هرچه تمام‌تر یکی پس از دیگری به تصویر می‌کشد.

۶. افتخار در دریا

افتخار در دریا

سال تولید: ۲۰۰۸
کارگردان: بن زیتلین
امتیاز: ۷

«افتخار در دریا» بازی واقعیت و مرگ را به‌گونه‌ای منحصربه‌فرد به تصویر می‌کشد. پس جای تعجب نیست که در زمره بهترین فیلم های کوتاه جهان جای گرفته است.

این اثر مانند سکوی پرتابی بود که بن زیتلین را به جمع سینماگران بزرگ وارد کرد. زیتلین پس از این اثر فیلم «هیولاهای وحشی جنوبی» را ساخت، اثری که برای او نامزدی بهترین کارگردانی، نویسندگی و بهترین اثر را به ارمغان آورد.

۷. هشت

سال تولید: ۱۹۹۸
کارگردان: استفان دالدری
امتیاز: ۶٫۶

برای بسیاری از کارگردان‌ها، فیلم کوتاه مقدمه‌ای برای ورود به دنیای سینماست. استفان دالدری نیز از این قاعده مستثنا نیست. او در «هشت» توانایی‌های فیلم‌سازی خود را به رخ همگان می‌کشد و نشان می‌دهد که فیلم‌سازی چیره‌دست است.

سناریوی «هشت» مختصر و متمرکز است. اگر چشمان تیزبینی داشته باشید، می‌توانید برخی سبک‌های خاص دالدری را در این اثر کوتاه ببینید که در فیلم‌های بلندش هم به کار گرفته است.

۸. چهارراه

چهار راه

سال تولید: ۲۰۱۷
کارگردان: ماروین نئوکلاس
امتیاز: ۷٫۳

زنی جوان که به‌سختی زنده مانده است در بیابانی متروک پیدا می‌شود. او حالا باید وقایع جنایتی وحشیانه را به یاد بیاورد تا هویت واقعی ضارب را کشف کند.

«چهارراه» در جشنواره‌های مختلف به اکران درآمد و تحسین منتقدان را برانگیخت. نویسنده و کارگردان اثر، ماروین نوکلاس، تصاویر خیره‌کننده‌ای در این فیلم کوتاه خلق کرده است.

کمدی

۱. زندگی یک سگ

زندگی یک سگ

سال تولید: ۱۹۱۸
کارگردان: چارلی چاپلین
امتیاز: ۷٫۷

در این اثر به‌یادماندنی از چارلی چاپلین، زندگی مردی ازکارافتاده، زنی آزاردیده و سگی ولگرد به تصویر کشیده شده است. گرچه این اثر لحظات خنده‌دار زیادی دارد، پیامی عمیق در زیر این خنده‌ها نهفته است.

۲. شش تیرانداز

شش تیرانداز

سال تولید: ۲۰۰۴
کارگردان: مارتین مک دونا
امتیاز: ۷٫۴

مردی که همسرش را از دست داده، با قطار در حال مسافرت است که با یکی از همسفران اندکی روان‌پریشش آشنا می‌شود.

مارتین مک دونا زمانی که «شش تیرانداز» را می‌نوشت نمایشنامه‌نویس مشهوری بود و این روند را ادامه داد و فیلمنامه آثاری مانند «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری» را نوشت.

۳. جعبه موسیقی

جعبه موسیقی

سال تولید: ۱۹۳۲
کارگردان: جیمز پاروت
امتیاز: ۸

جیمز پاروت «جعبه موسیقی» را با اقتباس از افسانه سیزیف ساخته است. بر اساس این افسانه یونانی، سیزیف از سوی خدایان تا ابد محکوم به بالابردن سنگی از تپه‌ای بی‌انتها شد.

در این فیلم کوتاه، پیانو جای سنگ را گرفته است. لورل و هاردی مشهور نیز در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

۴. بطری موشکی

بطری موشکی

سال تولید: ۱۹۹۴
کارگردان: وس اندرسون
امتیاز: ۶٫۹

وس اندرسون این اثر را اولین بار در جشنواره ساندس اکران کرد، جایی که توجه زیادی را به خود جلب نکرد. با این حال مخاطبان اندکش آن را ستایش کردند. بطری موشکی درباره بی‌حوصلگی، جنایت، دوران بلوغ و مردانگی است.

۵. در تلویزیون همیشه هوا آفتابی است

سال تولید: ۲۰۰۵
کارگردان: راب مک الهنی
امتیاز: ۷٫۹

این داستان کوتاه که درباره گروهی بازیگر علاف است، راه را برای سریال کمدی «در فیلادلفیا هوا همیشه آفتابی است» هموار کرد. سناریو و بازی‌های بازیگران نقطه قوت این اثرند.

۶. فرانکن وینی

فرانکن وینی

سال تولید: ۱۹۸۴
کارگردان: تیم برتون
امتیاز: ۷٫۲

این اثر کوتاه تیم برتون ماجرای سگی را روایت می‌کند که دوباره زنده شده است. نام اثر یادآور داستان معروف فرانکن اشتاین است. فرانکن وینی هرچند فیلمی کوتاه بود، توجه زیادی را نصیب کارگردانش کرد. برتون بعدها در سال ۲۰۱۲ فیلم بلند همین اثر را ساخت.

۷. جاده طوفان

سال تولید: ۲۰۱۶
کارگردان: جیم کامینگز
امتیاز: ۷٫۷

جیم کامنیگز این اثر را نوشته و کارگردانی کرده و در آن بازی هم کرده است. «جاده طوفان» در جشنواره فیلم ساندنس برنده جایزه شد. همین موفقیت سبب شد تا سناریوی این فیلم کوتاه به فیلم بلندی موفق به همین نام تبدیل شود.

۸. چمن سبز‌تر

چمن سبزتر

سال تولید: ۲۰۱۵
کارگردان: پاول بریگانتی
امتیاز: ۶٫۸

پاول بریگاتنی در چمن سبز‌تر سراغ موضوعاتی مانند ماده‌گرایی و ساختار جامعه می‌رود. این اثر با زبانی طنزآلود و طعنه‌آمیز با مخاطب سخن می‌گوید.

ترسناک

۱. تراشیدن بزرگ

فیلم کوتاه تراشیدن بزرگ

سال تولید: ۱۹۶۷
کارگردان: مارتین اسکورسیزی
امتیاز: ۷

نام مارتین اسکورسیزی با فیلم‌های مشهور درباره خلافکاران و بازی‌های به‌یادماندنی دی کاپریو عجین شده است. اسکورسیزی پیش از به شهرت رسیدن، فیلمی کوتاه درباره مردی ساخته بود که ریشش را می‌تراشید. چه‌چیز مردی که ریشش را می‌تراشد ترسناک است؟ پاسخ در خود پرسش نهفته است!

شاید این فیلم ترسناک ترین فیلم کوتاه جهان نباشد اما چرایی داستان دلهره‌آور است. اگر جرئت تماشای این فیلم کوتاه را داشتید، به وقایع دهه ۷۰ میلادی نیز توجه کنید.

۲. مرد خندان

فیلم کوتاه مرد خندان

سال تولید: ۲۰۱۵
کارگردان: ای.جی برونیس
امتیاز: ۶٫۴

این اثر کوتاه سراغ واضح‌ترین داستان ترسناکی رفته است که هرکسی می‌تواند در ذهنش تصور کند و دختری کوچک را با شیطان رودررو می‌کند.

شاید این موضوع خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد، اما سادگی رمز موفقیت بسیاری از بهترین فیلم‌ های کوتاه جهان بوده است. در فیلم‌های کوتاه، مهارت‌ها و خلاقیت کارگردان برای به‌تصویرکشیدن داستان در زمانی کوتاه، مهم‌تر از خود داستان است.

۳. توس

فیلم کوتاه توس

سال تولید: ۲۰۱۶
کارگردان: بن فرانکلین و آنتونی ملتون
امتیاز: ۶٫۹

این فیلم کوتاه که محصول مشترک بن فرانکلین و آنتونی ملتون است، داستان مرد جوانی را در ۴ دقیقه به تصویر می‌کشد که برای انتقام‌گیری از قلدرها، روحی باستانی و نفهته در یک درخت توس را بیدار می‌کند.

۴. چراغ خاموش

چراغ خاموش

سال تولید: ۲۰۱۳
کارگردان: دیوید سندبرگ
امتیاز: ۷٫۶

دیوید سندبرگ این فیلم کوتاه را با یکی از استعاره‌های معروف ژانر ترسناک ساخته است، یعنی چراغ‌هایی که خاموش می‌شوند. این اثر نیز به فیلم بلند تبدیل شد.

۵. برش لحظات

سال تولید: ۱۹۹۷
کارگردان: داگلاس باک
امتیاز: ۵٫۹

برخلاف آثار دیگر، «برش لحظات» به‌جای استعاره‌های کلیشه‌‌ای سراغ موضوعی جدید می‌رود. این فیلم نیاز ما به دوست‌داشته‌شدن را دست‌مایه ایجاد ترس می‌کند.

اگر شما هم از تماشای فیلم‌های ترسناک جن و پری خسته شده‌اید و می‌خواهید ترسی روان‌شناختی را تجربه کنید، «برش لحظات» انتخاب مناسبی است.

۶. آلکسیا

آلکسیا

سال تولید: ۲۰۱۳
کارگردان: آندرس بورگی
امتیاز: ۶٫۳

این اثر تحسین‌شده آندرس بورگی زنی را به تصویر می‌کشد که دنبال زنده نگه‌داشتن خاطرات عزیزانش است، اما تلاشش پیامد‌هایی دارد. ساخت فیلم ترسناک بیش از آنکه به داستان ربط داشته باشد، به نحوه فیلم‌سازی مربوط است. البته در «آلکسیا» هر دوی این عناصر دیده می‌شوند.

علمی‌تخیلی

۱. زنده در جوبورگ

زنده در جوبورگ

سال تولید: ۲۰۰۵
کارگردان: نیل بلوم کمپ
امتیاز: ۷٫۳

نیل بلوم کمپ با ساخت این اثر توانایی‌های خود را به پیتر جکسون، خالق آثاری همچون ارباب حلقه‌ها، نشان داد. همچنین فیلم کوتاه او الهام‌بخش فیلم بلند «منطقه ۹» نیز شد.

جکسون درباره بلوم کمپ گفته است: «او باید فیلم‌های بلند بسازد.» برای همین او را در استودیوی فیلم‌سازی‌اش در نیوزیلند استخدام کرد.

۲. هزارتوی الکترونیکی: TXH 1138 4EB

سال تولید: ۱۹۶۷
کارگردان: جرج لوکاس
امتیاز: ۶٫۲

«هزارتوی الکترونیکی» با کد عجیب کنارش، راه جورج لوکاس را برای ورود به حوزه فیلم‌سازی هموار کرد، لوکاسی که بعدها «جنگ ستارگان» مشهور را ساخت.

ایده‌های زیادی در این اثر کوتاه وجود دارند که فیلم‌سازان می‌توانند از آنها استفاده کنند. رابرت دووال نیز بعدها همین اثر را به فیلم بلند سینمایی تبدیل کرد.

۳. من اینجام

فیلم کوتاه من اینجام

سال تولید: ۲۰۱۰
کارگردان: اسپایک جونز
امتیاز: ۷٫۷

این اثر اسپایک جونز شاید مثل تبلیغ شرکت وودکا به نظر برسد، اما چنان خوش‌ساخت است که ارزش دیدن را دارد. داستان فیلم حول محور موضوعاتی مانند فداکاری، عشق و وجودگرایی می‌چرخد. اندرو گارفیلد بازیگر مشهور فیلم‌هایی همچون «تپه هکسا» هم در این اثر کوتاه ایفای نقش می‌کند.

۴. سفری به ماه

سفری به ماه

سال تولید: ۱۹۰۲
کارگردان: جورج ملیس
امتیاز: ۸٫۲

یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین آثار سینما ساخته جورج ملیس، داستان گروهی از انسان‌هاست که به ماه سفر می‌کنند. این فیلم در سال ۱۹۰۲ میلادی ساخته شد و در آن زمان، برای مخاطبان بسیار هیجان‌انگیز بود. صرف نظر از ویژگی‌های بصری، فیلمنامه اثر نیز عالی است.

این فیلم کوتاه از کنجکاوی و تلاش انسان برای اکتشاف می‌گوید و علاوه بر اینکه در آن زمان به موفقیت تجاری چشمگیری دست یافت، الهام‌بخش آثار فراوانی در دهه‌های بعدی شد.

۵. نوستالژیست

نوستالژیست.

سال تولید: ۲۰۱۴
کارگردان: جیاکومو کمینی
امتیاز: ۷

فیلم کوتاه جیاکومو کمینی هم‌زمان در ۲ دنیای واقعی و مجازی روایت می‌شود. فیلم از رابطه پدر و پسر برای پیشبرد داستان استفاده می‌کند.

۶. کونگ فیوری

کونگ فیوری

سال تولید: ۲۰۱۵
کارگردان: دیوید سندبرگ
امتیاز: ۸

این اثر دیوید سندبرگ ادای احترامی است به آثار اکشن پلیسی دهه ۸۰ میلادی که با جمع‌آوری پول از مردم ساخته شد. «کونگ فیوری» سرگرم‌کننده است و جلوه‌های ویژه درخورتوجهی دارد.

انیمیشن

۱. اپرا چیه دکتر؟

اپرا چیه دکتر؟

سال تولید: ۱۹۵۷
کارگردان: چاک جونز
امتیاز: ۸٫۳

این اثر کوتاه از چاک جونز از هر نظر عالی است. فیلمی که شما را می‌خنداند، می‌گریاند، به تأمل وامی‌دارد و اجازه نمی‌دهد چشم از آن بردارید.

۲. بازی گری

بازی گری

سال تولید: ۱۹۹۷
کارگردان: جان پینکاوا
امتیاز: ۷٫۹

این برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه، محصول استودیوی مشهور پیکسار است و داستان پیرمردی را روایت می‌کند که با خودش شطرنج بازی می‌کند. او تصور می‌کند که چندین شخصیت در حال شطرنج بازی‌کردن با او هستند.

۳. ماشین‌های پرنده خیالی

ماشین‌های پرنده خیالی

سال تولید: ۲۰۰۲
کارگردان: هایاهو میازاکی
امتیاز: ۷٫۶

این فیلم کوتاه محصول استودیوی جیبلی با بازی هایاهو میازاکی، انیمه‌ساز و قصه‌گوی مشهور ژاپنی، در نقش خوکی سخنگو داستان پرواز انسان را روایت می‌کند.

۴. دنیای فردا

دنیای فردا

سال تولید: ۲۰۱۷
کارگردان: دون هرتزفلد
امتیاز: ۸

انیمیشنی کوتاه که قواعد مرسوم فیلم‌سازی را کنار می‌گذارد. این اثر دون هرتزفلد برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه شد و در واقع قسمت دوم از فیلمی بلند به همین نام است.

۵. مردی که درخت کاشت

مردی که درخت کاشت

سال تولید: ۱۹۸۷
کارگردان: فردریک بک
امتیاز: ۸٫۵

کریستوفر پلامر صداپیشه قهرمانی است که با کمک یک چوپان که در دره‌ای درخت می‌کارد، نجات یافته است. دره به نمایش درآمده در داستان به باغ بهشت شباهت دارد.

«مردی که درخت کاشت» داستانی درباره انسان و طبیعت و رابطه متقابل این دوست.

۶. رفتار انسان

سال تولید: ۱۹۹۳
کارگردان: بیورک و میشل گوندری
امتیاز: ۷٫۸

«رفتار انسان» در واقع موزیک‌ویدئو است، تنها موزیک‌ویدئویی که در فهرست بهترین فیلم های کوتاه جهان دیده می‌شود و کاملا شایستگی‌اش را دارد.

وقتی بیورک، خواننده مشهور ایسلندی، با میشل گوندری برای ساخت «رفتار انسان» همکاری کرد، خلق اثری منحصربه‌فرد دور از انتظار نبود.

۷. تیم برتر سانجای

تیم برتر سنجای

سال تولید: ۲۰۱۵
کارگردان: سانجای پاتل
امتیاز: ۶٫۸

هر کسی که به دنیای هنر هفتم علاقه دارد، باید این اثر برجسته استودیوی پیکسار را تماشا کند. سانجای پاتل داستان کودکی خود را مبنای داستان فیلم قرار داده است. پتل آیین‌های هندو و کلیشه‌های ابرقهرمانی را با هم ترکیب کرده است تا اثری تأثیرگذار خلق کند.

مستند

۱. شب و مه

فیلم کوتاه شب و مه

سال تولید: ۱۹۵۶
کارگردان: آلین رزنیاس
امتیاز: ۸٫۶

نویسنده و کارگردان این اثر، آلین رزنیاس، از تصاویر آرشیوی سراسر اروپای زمان جنگ جهانی دوم برای به‌تصویرکشیدن وحشت هولوکاست استفاده کرده است.

موضوع فیلم «شب و مه» را به یکی از بهترین فیلم های کوتاه جهان تبدیل نکرده است، بلکه ساختار و نحوه روایت ماجرا این کار را کرده است.

۲. کلوپ قارچ

سال تولید: ۲۰۰۵
کارگردان: استیون اوکازاکی
امتیاز: ۶٫۸

استیو اوکازاکی در واکنش به پوشش ضعیف خبری پانزدهمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما، گلچینی از داستان بازماندگان این حادثه را در این اثر نیم‌ساعته روایت می‌کند.

برخلاف «شب و مه»، در «کلوپ قارچ» نحوه روایت چندان مهم نیست و تک‌تک افراد کنار هم قرار می‌گیرند تا اثری به‌یادماندنی خلق کنند.

۳. خدا در رواندا خواب است

سال تولید: ۲۰۰۵
کارگردان: کیمبرلی آکاریو
امتیاز: ۷٫۳

این فیلم روایت نسل‌کشی در جنگ روانداست که از زبان روزاریو داسون نقل می‌شود. کیمبرلی آکاریو بابت ساخت این فیلم مستند کوتاه و تأثیرگذار نامزد چند جایزه از جمله اسکار شد.

۴. مرگ کوین کارتر

سال تولید: ۲۰۰۴
کارگردان: دن کراس
امتیاز: ۷٫۱

این فیلم کوتاه مستند داستان خودکشی کوین کارتر را روایت می‌کند، روزنامه‌نگار مشهوری که برنده جایزه پولیتزر شده بود. به‌رغم کوتاه‌بودن فیلم، این اثر بسیار جامع و کامل است و نشان می‌دهد که دن کراس برای تحقیق و تفحص ماجرا چه زمان زیادی صرف کرده است.

۵. مهارت‌های چاقو

مهارت‌های چاقو

سال تولید: ۲۰۱۷
کارگردان: توماس لنون
امتیاز: ۷٫۲

این فیلم کوتاه مستند که در سال ۲۰۱۷ ساخته شده از معدود آثار این حوزه است که پیام امید و رستگاری می‌دهد. داستان درباره رستوران‌داری است که قصد دارد بهترین رستوران فرانسوی را در آمریکا راه بیندازد.

نکته ماجرا، استخدام مجرمان سابق است که می‌خواهند در زندگی خود تحولی ایجاد کنند. آنها چند هفته برای یادگرفتن کار با چاقو زمان دارند. تماشای اثری که در‌ آن مجرمان سابق آمریکایی مهارت‌های آشپزی را در رستورانی فرانسوی یاد می‌گیرند بسیار جالب خواهد بود.

تجربی

۱. سگ اندلسی

سال تولید: ۱۹۲۹
کارگردان: لوئیس بونل و سالوادور دالی
امتیاز: ۷٫۷

یکی از مشهورترین و در عین حال عجیب‌ترین آثار تاریخ سینما، اثری است که لوئیس بونل، کارگردان اسپانیایی، و سالوادور دالی، هنرمند مشهور، با همکاری یکدیگر خلق کردند. «سگ اندلسی» درباره احساسات سرکوب‌شده انسانی است، فیلمی کوتاه که به سینمای تجربی تعلق دارد. حوزه‌ای که با سینمای معمولی در فرم تفاوت‌های جدی دارد.

شما معرفی کنید

کدام یک از فیلم‌های این فهرست را تماشا کرده‌اید؟ فکر می‌کنید جای چه فیلم کوتاهی در فهرست ما خالی است؟ لطفا در بخش نظرات نام آنها را برایمان بنویسید.


در ادامه بخوانید: بهترین مستند های جهان در سال ۲۰۲۰؛‌ معرفی ۱۰ مستند دیدنی
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع filmsfatale studiobinder
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.