چطور انسان بهتری باشیم؛ ۱۰ توصیه اثربخش

6

انسان بودن و تلاش برای آدم‌ بهتری‌ شدن هدفی است که نتیجه بسیار دلنشینی دارد. وقتی تلاش می‌کنیم انسان بهتری باشیم، علاوه بر اینکه تأثیر مثبتی روی دیگران می‌گذاریم، به‌زیستی ذهنی خودمان را هم تقویت می‌کنیم. در این مقاله، درباره چیزهایی صحبت می‌کنیم که به ما می‌گویند چطور آدم بهتری باشیم. با ما همراه باشید.

خوب بودن یعنی چه؟

چگونه می‌فهمید انسان خوبی هستید؟ برخی از ویژگی‌هایی که برای انسان‌ خوب‌ مطرح می‌شوند عبارت‌اند از:

بعضی از نشانه‌های اینکه شما آدم خوبی هستید:

رونیکس
  • مردم از معاشرت با شما لذت می‌برند؛
  • حس شفقت و همدلی دارید؛
  • به حرف‌های دیگران گوش می‌دهید؛
  • مسئولیت اشتباهات‌تان را می‌پذیرید؛
  • صادق هستید؛
  • با دیگران مهربان هستید؛
  • با خودتان مهربان هستید؛
  • حامی دیگران هستید.

چگونه انسان بهتری باشیم؟

تبدیل‌شدن به آدم بهتر آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست. نشان‌دادن شفقت، همدلی و مهربانی در تعاملات روزمره خود با دیگران راز رسیدن به این هدف است. برخی از کارهایی را که باید در راستای رسیدن به این هدف انجام بدهید در ادامه می‌خوانید.

۱. با مهربانی رفتار کنید

انسان‌ خوب‌ بودن یعنی رفتار مهربانانه با دیگران. بر اساس تحقیقات، مهربانی می‌تواند اثر مثبتی بر مغزتان بگذارد. رفتار محبت‌آمیز باعث آزادشدن اکسی توسین، اندورفین و ایجاد ارتباطات عصبی جدید می‌شود. همان‌طور که خودتان هم می‌دانید این ۲ هورمون هورمون‌های آرامش‌بخش و مفید هستند. همه ما مشتاق احساس خوب مهربانی هستیم و عمل مهربانانه ما به‌راحتی به دیگران هم سرایت می‌کند و باعث می‌شود آنها هم مهربانانه رفتار کنند.

۲. بیش از حد انتقاد نکنید

وقتی افکار منفی شما را احاطه می‌کنند، خوب‌بودن و خوب‌رفتارکردن سخت‌تر می‌شود. وقتی می‌خواهید از کسی انتقاد کنید، سعی کنید ذهنیت مثبتی داشته باشید و کمی خوش‌بین باشید. می‌پرسید چگونه؟ اجازه بدهید با مثال جواب این سؤالتان را بدهیم. مثلا اگر همکارتان اشتباهی کرده است، قبل از اینکه از او و اشتباهش انتقاد کنید، کمی فکر کنید. سعی کنید به‌جای اینکه از او ناراحت شوید و او را سرزنش کنید، از اشتباهش به عنوان فرصتی برای کمک به او استفاده کنید.

۳. صادق باشید

به خودتان و ارزش‌هایتان وفادار بمانید. شما می‌توانید خود را به‌خوبی بیان کنید و در عین حال صادق باشید. خوب‌بودن به این معنا نیست که هرگز به مردم «نه» نگویید یا کارهایی را انجام دهید که نمی‌خواهید. تعیین مرزهای مشخص به این معنی است که از سلامت روانی و عاطفی خودتان مراقبت می‌کنید. مهربانی با دیگران زمانی می‌تواند طبیعی‌تر باشد که احساس امنیت و احترام کنید.

۴. با خودتان مهربان باشید

نحوه رفتار ما با خودمان، نقش مهمی در نحوه رفتارکردن ما با دیگران دارد. تا به حال توجه کرده‌اید که با خودتان چطور صحبت می‌کنید و وقتی مشکلی پیش می‌آید چگونه واکنش نشان می‌دهید؟ آیا خودتان را سرزنش یا مجازات می‌کنید؟ شما می‌توانید با تمرین مهربان‌بودن با خودتان، با دیگران هم بهتر رفتار کنید و آدم بهتری باشید.

۵. روشن‌فکر باشید

زندگی پر از تغییر است. وقتی با ایده‌ها، موقعیت‌ها یا افرادی مواجه می‌شویم که برایمان ناآشنا هستند، ممکن است احساسات منفی به وجود بیایند که خوب‌بودن را دشوار می‌کنند. داشتن ذهن باز لازمه یادگیری و جذب اطلاعات فارغ از هر قضاوتی است. بازنگه‌داشتن ذهن می‌تواند به شما کمک کند موقعیت‌های مختلف و ناآشنا را تجربه کنید و در عین حال آرام باشید. وقتی با خودتان و محیطتان راحت باشید، خوب‌بودن خیلی آسان‌تر می‌شود، حتی در میان تغییرات زیادی که زندگی برایتان تدارک دیده است.

۶. مؤدب باشید

درست است که ادب فقط یکی از جنبه‌های انسان بودن است، اما ویژگی مهمی برای داشتن لحن مثبت در تعاملات اجتماعی محسوب می‌شود. به یاد داشته باشید که رفتار دیگران نباید باعث رفتار بی‌ادبانه‌ شما شود. اگر دیگران تند یا بی‌ادبانه رفتار می‌کنند، پاسخ مؤدبانه شما می‌تواند راهی برای تغییر نحوه تعامل باشد. به‌کاربردن کلمات ساده‌ای مانند «لطفا» و «متشکرم» در مکالمات روزمره می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

۷. دنبال راه‌هایی برای مفیدبودن باشید

سعی کنید با انجام کارهای حتی به‌ظاهر کوچک در تعاملات روزانه خود با دیگران مفید باشید، از لبخندزدن به دیگران در فروشگاه مواد غذایی گرفته تا کمک به همکارتان برای انجام پروژه. مفیدبودن می‌تواند راهی عالی برای تمرین خوب‌بودن در طول روز باشد.

۸. بخشش را تمرین کنید

رهاکردن رنجش‌های گذشته و بخشیدن دیگران سبب می‌شود راحت‌تر رو به جلو حرکت کنید. وقتی به دیگران احساس خوبی دارید، انسان بودن و خوب‌تر رفتارکردن آسان‌تر است. بخشیدن خودتان هم مهم است، بنابراین سعی کنید تجربیات منفی گذشته را رها کنید. این تجربیات اجازه نمی‌دهد ذهن باز و تفکر مثبت داشته باشید.

۹. قدردانی را تمرین کنید

چند دقیقه از روزتان را صرف فکرکردن به چیزی کنید که بابتش شکرگزار هستید. حتی می‌توانید این موارد را هر روز در دفترچه‌ای بنویسید. بر اساس تحقیقات، قدردانی فواید بسیاری برای سلامتی دارد که کاهش استرس و افزایش شادی نمونه‌هایی از آنها هستند. تمرکز بر افکار مثبت باعث می‌شود نگرش مثبت‌تری داشته باشید و کنارآمدن با مشکلات روزمره زندگی برایتان آسان‌تر شود.

۱۰. به دیگران احترام بگذارید

همدلی و احترام هم مؤلفه‌های مهمی برای انسان بودن هستند. سعی کنید در طول روز مسائل مختلف را از دید سایر افراد هم ببینید و به کارهایی فکر کنید که می‌توانید برای احترام به نیازهای آنها انجام دهید. به وقت دیگران هم احترام بگذارید. مثلا اگر با دوستی ملاقات می‌کنید، سعی کنید به‌موقع سر قرار حاضر شوید، در طول مکالمه از موبایل استفاده نکنید و گوش‌دادن فعال را تمرین کنید.

فواید آدم‌ خوبی‌ بودن

فواید آدم‌خوبی‌بودن

۱. افزایش جذابیت در رابطه

خوب‌بودن می‌تواند شما را به شریک عاطفی جذاب‌تری تبدیل کند. بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، شرکت‌کنندگان گفته بودند مهربانی تنها ویژگی مهم شریک زندگی‌شان است. این یعنی آدم خوبی بودن از وضعیت مالی، جذابیت فیزیکی و حس شوخ طبعی مهم‌تر است.

۲. خلق‌وخوی بهتر

خوب‌بودن حس خوبی دارد. بر اساس تحقیقات، انجام کارهای محبت‌آمیز و مفید سبب بهبود خلق‌وخو می‌شود. محققان دریافتند انجام فعالیت‌های محبت‌آمیز به‌مدت ۷ روز پشت‌سر هم باعث افزایش احساس شادی و رفاه می‌شود. همچنین این پژوهش نشان داد هرچه افراد کارهای محبت‌آمیز بیشتری انجام بدهند، احساس شادی بیشتری می‌کنند. جالب است بدانید که فرقی نداشت این کارهای محبت‌آمیز در رابطه با دوستان، غریبه‌ها یا حتی خود شخص انجام شوند و همه تأثیرات مثبت یکسانی داشتند.

۳. کاهش استرس

انسان بودن و تلاش برای آدم بهتری شدن می‌تواند در کاهش استرس هم نقش داشته باشد. محققان دریافتند افرادی که کارهای محبت‌آمیز انجام می‌دهند، کمتر دچار استرس و منفی‌گرایی می‌شوند.

نکاتی که باید در نظر بگیرید

در حالی که انسان خوبی بودن مزایای زیادی دارد، می‌تواند معایبی هم داشته باشد. این مسئله به‌خصوص در صورتی صادق است که نیاز به خوب‌بودن مانع از برقراری ارتباط واقعی شود. برخی از پیامدهای منفی سرکوب احساسات واقعی در تلاش برای خوب‌بودن عبارت‌اند از:

  • فوران‌های عاطفی: اگر دائم افکار و احساسات واقعی‌تان را فقط به‌خاطر ارائه شخصیتی خوب سرکوب می‌کنید، به‌احتمال زیاد این احساسات بالاخره فوران خواهند کرد. فشار ناشی از این اتفاق ممکن است آن‌قدر ادامه یابد که باعث ایجاد استرس واکنشی شود.
  • احساس رنجش: پنهان‌کردن احساسات واقعی خود یا انکار آنچه واقعا می‌خواهید، می‌تواند منجر به احساس رنجش شود. این مسئله می‌تواند اثری معکوس ایجاد کند و بر روابط شما با دیگران تأثیر منفی بگذارد.
  • روابط سطحی: اگر چیزهایی را که واقعا از رابطه می‌خواهید به‌خاطر اجتناب از تعارض و خوب‌بودن بیان نمی‌کنید، یعنی خود واقعی‌تان را برای دیگران آشکار نمی‌کنید. این اغلب منجر به روابطی می‌شود که عمق و صمیمیت عاطفی ندارند. ممکن است مشاجره و درگیری در این روابط کم باشد، اما عمقشان هم کم است.

شما بگویید

به‌نظر شما انسان بودن و تبدیل‌شدن به آدم بهتر چگونه محقق می‌شود؟ تا به حال سعی کرده‌اید آدم بهتری باشید؟ لطفا نظرات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: چطور عادت های خوب و ماندگار در خودمان ایجاد کنیم؟

موانع پیشرفت خود را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی‌تان تبدیل کنید.

۱۳،۰۰۰ تومان

منبع verywellmind
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. فرزانه می‌گوید

    این روزا بیشتر بر این باورم که از خوب بودن زیاد سواستفاده میشه و کاملا بی ارزش میشه😑

  2. مجید می‌گوید

    همه دوست دارن خوب باشن هر کسی میگه من خوبم و کامل ولی اطرافیان باید نظر بدن ولی بیشتر احساس زرنگی می کنند تا خوب بودن چون اکصرا دوست دارن سوئ استفاده کنن از خوب بودن دیگران

  3. ژیلا می‌گوید

    همدلی و مهربانی