چگونه پریود خود را جلو بیندازیم؟

0

زمان‌بندی دوران قاعدگی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های خانم‌هاست. همه دوست دارند قبل از رویدادهای مهم مثل جشن عروسی یا هفته‌های کاری شلوغ «دکمه پریودی» را بزنند و زودتر آن را پشت‌سر بگذارند. اما هیچ راه امن و مطمئنی برای جلو انداختن پریود ظرف یکی‌دو روز وجود ندارد. البته می‌توان با ورزش، یوگا، تغییر رژیم غذایی و چند روش دیگر شرایط قاعدگی سریع‌تر را فراهم کرد که در ادامه مؤثرترین آنها را مطرح می‌کنیم.

مطمئن‌ترین روش‌های جلو انداختن پریود

تنها روش مطمئن برای تغییر زمان چرخه قاعدگی، روش‌های ضدبارداری هورمونی است. البته روش‌های دیگری هم وجود دارند که امتحان‌کردنشان خالی از لطف نیست.

رونیکس

۱. استفاده از قرص برای جلو انداختن پریود

اولین و مطمئن‌ترین روش جلو انداختن دوره قاعدگی، روش‌های کنترل بارداری هورمونی مثل مصرف قرص ضدبارداری است. این قرص‌ها ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند و با تأثیر مستقیم بر میزان هورمون‌های بدن، امکان تعیین زمان پریودی را به فرد می‌دهند. بعد از ۲۱ روز مصرف مداوم قرص هورمونی، در ۷ روز آخر مصرف قرص قطع می‌شود تا دوره پریود آغاز شود. در این حالت، خود فرد تصمیم می‌گیرد چه زمانی مصرف قرص را قطع و پریودی را آغاز کند.

اگر دنبال قرص برای جلو انداختن پریود هستید، حتما درباره عوارض قرص‌‌های ضدبارداری بخوانید و این داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید. فراموش نکنید که این داروها بارداری اولیه را به‌ خطر می‌اندازند و فقط برای زنان غیرباردار قابل‌استفاده‌اند.

۲. جلو انداختن پریود با ورزش

ورزش شاید روش مطمئنی برای جلوانداختن پریودی نباشد، اما خانم‌هایی که حوالی شروع دوران قاعدگی ورزش می‌کنند، متوجه تأثیر هرچند جزئی فعالیت‌های بدنی بر زمان شروع پریودی می‌شوند. در واقع ورزش ملایم عضلات بدن را شل و آماده چرخه قاعدگی می‌کند. با این حال هنوز شواهد کافی برای اثبات این مسئله به‌ دست نیامده و تحقیقات بیشتری لازم است.

فراموش نکنید که فقط ورزش ملایم به بازیابی هورمون‌ها و نظم چرخه قاعدگی کمک می‌کند. بسیاری از زنان به‌خاطر برنامه‌های ورزشی سنگین دچار پریودی‌های نامنظم می‌شوند.

۳. تکنیک‌های آرام‌سازی

جلو انداختن زمان قاعدگی با تکنیک‌های آرام‌سازی

بر اساس تحقیقات و شواهد علمی، استرس تأثیر مستقیم بر بی‌نظمی قاعدگی دارد. در دوره‌های پراسترس مثل رویدادهای مهم یا امتحانات سخت، برخی از زنان دچار عقب‌افتادن پریودی می‌شوند که با وجود دردهای عضلانی و تغییرات هورمونی ابدا خوشایند نیست. در چنین شرایطی تکنیک‌های آرام‌سازی و کاهش استرس مثل یوگای ملایم، نوشتن خاطرات، مدیتیشن، وقت‌گذرانی با دوستان و عزیزان می‌توانند با بازیابی آرامش ازدست‌رفته پریودی را جلو بیندازند.

۴. فعالیت جنسی و ارگاسم

باور کنید یا نه، رابطه جنسی و ارگاسم هم به جلو انداختن پریود کمک می‌کنند. هورمون‌هایی که در طول فعالیت‌ جنسی ترشح می‌شوند و انقباض رحم موقع ارگاسم، باعث بازشدن دهانه رحم، فروریختن دیواره مخاطی و شروع پریودی می‌شود.

۵. تغییر رژیم غذایی و وزن

تغذیه و هرگونه نوسانات وزنی می‌تواند بر روند قاعدگی اثر بگذارد. زنانی که وزن کمتری دارند، معمولا دچار پریودهای نامنظم یا قطع پریودی می‌شوند، چون بدن برای تولید هورمون‌های قاعدگی به چربی نیاز دارد. از طرفی وزن زیاد هم می‌تواند منجر به بی‌نظمی چرخه قاعدگی شود.

علاوه بر وزن بدن، مصرف غذاهای حاوی چربی، پروتئین و سایر مواد مغذی هم نظم پریودی را به هم می‌زند و طول دوره قاعدگی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

اگر برای لاغری سراغ رژیم‌های غذایی شدید می‌روید، یادتان باشد محدودکردن کالری مصرفی سازوکار هورمون‌های تولیدمثل را به هم می‌زند و بر تخمک‌گذاری اثر می‌گذارد.

خوراکی‌هایی برای جلو انداختن پریود

علاوه بر روش‌های فوق، راه‌های دیگری هم برای جلو انداختن پریود هستند که گرچه هیچ مدرک علمی‌ای مبنی بر عملکرد صحیح آنها وجود ندارد، به‌عنوان روش‌های مؤثر نسل‌به‌نسل از مادران به دختران منتقل شده‌اند. اینها روش‌های طبیعی جلوانداختن چرخه قاعدگی هستند و امتحان‌کردنشان ضرری ندارد.

۱. آناناس

تجربه نشان می‌دهد که آناناس دوای درد پریود نامنظم است. این میوه تابستانی سرشار از آنزیم بروملین است که می‌تواند بر میزان استروژن و سایر هورمون‌های بدن اثر بگذارد. حتی اگر عقب‌افتادن پریود ناشی از التهابات رحم باشد، آنزیم بروملین خاصیت ضدالتهابی دارد و درمانش می‌کند. به‌جای آنکه به مصرف قرص برای جلو انداختن پریود پناه ببرید، روزی ۲ لیوان آب آناناس بنوشید یا میوه‌اش را نوش جان کنید.

۲. ویتامین C

می‌دانیم که هورمون‌های استروژن و پروژسترون مسئول زمان‌بندی چرخه قاعدگی هستند. عده‌ای بی هیچ پشتوانه علمی‌ای معتقدند مصرف ویتامین C بر مقدار این هورمون‌ها در بدن تأثیر می‌گذارد و قاعدگی را جلو می‌اندازد. حتی اگر هیچ شواهدی برای تأیید این باور یافت نشود، ویتامین C یکی از ریزمغذی‌های لازم برای بدن است و افزودنش به رژیم غذایی نه‌تنها خطرناک نیست که فایده هم دارد. برای جلو انداختن پریود این غذاها را امتحان کنید:

  • سبزیجات برگ‌سبز مانند اسفناج و کلم‌پیچ؛
  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ‌فروت؛
  • سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل.

۳. دمنوش گیاهان قاعدگی‌آور

جلو انداختن پریودی با گیاهان قاعدگی آور

تابه‌حال نام گیاه امناگوگ را شنیده‌اید؟ این گیاهان قاعدگی‌آور به داروی سبز درمان بی‌قاعدگی شهرت دارند و از قدیم برای درمان عقب‌افتادن پریودی یا قطع کامل آن مصرف می‌شدند. معروف‌ترین امناگوگ‌ها عبارت‌اند از:

  • بابونه؛
  • جعفری؛
  • دارچین؛
  • رزماری؛
  • مریم‌گلی؛
  • پونه کوهی؛
  • کرفس؛
  • پاپایا؛
  • شنبلیله؛
  • عرق کاسنی؛
  • عرق گزنه.

۴. آب انار

به‌عقیده برخی از زنان، آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه جریان خون را به‌سمت رحم تقویت می‌کند و باعث جلوافتادن پریود می‌شود. از ۲ روز قبل شروع کنید و روزی ۳ بار آب انار بنوشید تا تأثیرش را به‌چشم ببینید. حتی می‌توانید بعد از شروع پریودی به نوشیدن آب انار ادامه دهید تا از خواص درمانی‌اش مثل درمان کم‌خونی در طول دوره قاعدگی بهره‌مند شوید.

۵. کاروتن

کاروتن هورمون استروژن را تحریک می‌کند و باعث می‌شود دوره پریودی زودتر از موعد اتفاق بیفتد. به‌علاوه ترکیبات زیست‌فعال صیفی‌جات هویج، کدوتنبل یا پاپایا به ریزش دیواره داخلی رحم و پریودی زودتر کمک می‌کنند. ۲ روز قبل از شروع قاعدگی روزی یکی‌دو لیوان آب هویج بنوشید. حتی می‌توانید خود هویچ، کدوتنبل یا پاپایا را ۳ بار در روز نوش جان کنید.

۶. دمنوش کنجد یا زردچوبه

دمنوش زردچوبه از دمنوش‌های دارویی است که نه‌تنها پریود عقب‌افتاده، بلکه هزارویک درد دیگر را درمان می‌کند. مصرف دانه‌های کنجد هم با تحریک قاعدگی و پریود سریع‌تر همراه است. حتی اگر ضعف، بی‌حالی و درد دوران پریودی طاقت‌تان را طاق می‌کند، می‌توانید با خوردن این دمنوش‌ها در دوران پریودی التهابات و انقباض‌های رحم را تسکین دهید. ۱۵ روز قبل از قاعدگی مصرف دمنوش کنجد یا زردچوبه را شروع کنید و برای اثربخشی بیشتر روزی ۲ بار نوش جان کنید. شیره کنجد همچون آمپول‌‌ فشار عمل می‌کند و برای زایمان آسان‌تر هم مفید است.

۷. غذاهای تند و ادویه‌دار

اگر می‌خواهید پریودتان زودتر شروع شود، از ۲ هفته قبل پریودی ۱ یا ۲ وعده در روز غذاهای تند و ادویه‌دار بخورید. عده‌ای معتقدند فلفل بدن را گرم می‌کند و گرمی باعث قاعدگی زودتر می‌شود. می‌توان گفت حرارت بدن شرایط بهتری برای تولید استروژن مهیا می‌کند. البته هنوز هیچ مدرک پزشکی‌ای برای تأیید این باور تجربی به دست نیامده است.

خطرات احتمالی جلو انداختن پریود

خطرات احتمالی جلو انداختن پریود

بیشتر روش‌های جلو انداختن پریود که در این مقاله ذکر شدند بی‌خطرند، البته به شرط اینکه برخی نکات مهم در نظر گرفته شوند. مثلا مهم است مکمل‌های گیاهی را از فروشگاه‌های معتبر بخرید یا اگر به گیاهان، غذاها یا مکمل‌های خاصی حساسیت دارید، آنها را کنار بگذارید.

همه زنان با اثرات مخرب داروهای کنترل بارداری هورمونی آشنا هستند و می‌دانند با مصرف اینها خود را در معرض خطر لخته خون، سکته مغزی، حملات قلبی و آشفتگی ذهنی و احساسی قرار می‌دهند.

افراد سیگاری و بزرگ‌سالان بالای ۳۵ سال بیشتر در معرض خطر عوارض داروهای هورمونی قرار دارند و حتما باید قبل از مصرف داروهای هورمونی درباره نحوه مصرف این داروها و خطرات احتمالی آنها با پزشک صحبت کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

طول چرخه قاعدگی ۲۱ تا ۳۵ روز است و به‌طور میانگین ۲۸ روز طول می‌کشد. زنانی که پریودی آنها دیرتر اتفاق می‌افتد یا سیکل نامنظمی دارند، بهتر است هرچه زودتر پزشک را در جریان تغییرات زمان‌بندی دوران پریودی خود قرار دهند. در صورت مشاهده علائم زیر در طول دوره مصرف قرص‌های ضدبارداری، فوری با پزشک تماس بگیرید:

  • درد شدید شکم و زیر شکم؛
  • سردردهای شدید مثل میگرن قاعدگی؛
  • درد در ناحیه قفسه سینه یا تنگی نفس؛
  • درد، قرمزی یا تورم ناحیه ساق پا.

سؤالات رایج

۱. چه عواملی باعث عقب‌افتادن پریودی می‌شود؟

عوامل بسیاری می‌توانند باعث تأخیر در پریود شوند از جمله تغییر وزن، استرس و مشکلات تیروئید.

۲. آیا می‌توان در عرض یک شب پریود شد؟

هیچ روش تضمینی و امنی برای جلو انداختن پریود ظرف یک روز یا شب وجود ندارد. همه راه‌حل‌های موجود باید چند روز الی چند هفته قبل از پریودی آغاز شوند.

۳. برای پریود زودتر از موعد چه قرص‌هایی مصرف کنیم؟

پرکاربردترین داروی جلو انداختن پریودی قرص‌ ضدبارداری هورمونی مثل قرص ال دی است.

۴. برای جلو انداختن پریود چطور بخوابیم؟

مدل خوابیدن ارتباط خاصی با قاعدگی زودتر ندارد. اما برای آنکه دوران پریودی آرام‌تری داشته باشید، می‌توانید خواب جنینی یا درون وان آب گرم را امتحان کنید.

۵. چه ورزش‌هایی به قاعدگی زودتر کمک می‌کنند؟

حرکات آرام یوگا، دویدن آهسته، دویدن درجا، حرکت کرانچ، ژست‌های کبرا، گربه، گاو و ماهی در یوگا به‌علاوه تمرینات کششی.

۶. رژیم غذایی چه تأثیری روی پریود سریع‌تر دارد؟

برای جلوانداختن دوره قاعدگی، می‌توانید این مواد غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  • جعفری؛
  • دارچین؛
  • زنجبیل؛
  • زعفران؛
  • انبه؛
  • قهوه؛
  • پودر یا برگ حنا.

کلام آخر

پزشکان طب سنتی و طبیبان پزشکی مدرن تاکنون روش‌های مختلفی را برای پریود سریع‌تر امتحان کرده‌اند. نتیجه تحقیقات آنها تنها یک روش مطمئن برای کنترل قاعدگی بوده است، یعنی دارو‌های ضدبارداری هورمونی. البته عوارض جانبی و خطرات احتمالی مصرف این داروها به‌قدری ناخوشایند است که زنان مشتاقانه در پی روش‌های دیگری برای جلو انداختن پریودی هستند. در این مقاله با چند نمونه از مؤثرترین آنها آشنا شدیم، روش‌هایی طبیعی که شاید هیچ دلیل و منطقی پشتشان نباشد، اما هیچ‌گونه آسیبی به بارداری اولیه نمی‌زنند و حتی اگر باعث پریودی زودتر نشوند، برای بدن مضر نیستند.

حالا شما از تجربه‌های خود برای ما بگویید. چه راه‌های دیگری بلدید که به زمان‌بندی دوره قاعدگی کمک می‌کنند؟ لطفا نظرات‌تان را در بخش دیدگاه‌ها با ما و همراهان ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: تاثیر تغییر فصل بر پریود؛ هورمون‌ها و تخمک‌گذاری چطور تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع wikihow medicalnewstoday
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.