چطور دوستمان را نصیحت کنیم؟ در موقعیت‌های مختلف چه باید کرد؟

0

متأسفانه بیشتر افراد نصیحت‌پذیر نیستند و ممکن است وقتی نصیحتشان کنید، از شما دوری کنند. شاید از خودتان بپرسید «پس اگر دوستم دچار مشکل شد، چطور او را راهنمایی کنم که از من ناراحت نشود؟» خب اگر بتوانید درست و منطقی دوست‌تان را نصحیت کنید، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. در این مقاله قصد داریم روش‌های صحیح این کار را توضیح دهیم؛ با ما همراه باشید.

نکات مهم برای نصیحت‌کردن

۱. بپرسید به کمک احتیاج دارد یا نه

اولین مرحله این است که از فرد بپرسید اصلا دنبال کمک و توصیه هست یا نه. بعضی افراد ترجیح می‌دهند زندگی محدود با موفقیت و شادی کم داشته باشند. البته این افراد دلایل خاص خود را دارند و این سبک زندگی را بیشتر می‌پسندند.

۲. سؤالات هوشمندانه بپرسید

برای نصیحت منطقی، اول باید شنونده خوبی باشید. شما باید خوب به حرف‌های دوست خود گوش بدهید و بعد شروع به پرسیدن سؤالات سنجیده کنید؛ این پرسش‌ها سبب می‌شوند فرد متوجه شود تنها هدف شما از این بحث فقط کمک به اوست.

رونیکس

می‌توانید چنین سؤالاتی از او بپرسید:

  • توی زندگی‌ات چی برات مهمه؟
  • دوست داری توی چه کاری موفق بشی؟
  • چرا این موضوع این‌قدر برات مهمه؟
  • به‌نظرت قراره با چه چالش‌هایی روبه‌رو بشی؟

پاسخ‌هایی که می‌گیرید باعث می‌شوند توصیه‌های خود را بازبینی کنید و حرف‌های منطقی‌تری بزنید. در این حالت، دوست‌تان بابت راهنمایی‌هایتان از شما قدردانی می‌کند و متوجه ارزش حرف‌هایتان می‌شود.

۳. از انتقادکردن بپرهیزید

بهتر است به‌جای اشاره‌کردن به مشکلاتی که فرد برای خودش ایجاد کرده‌ است، روی یافتن راه‌حل تمرکز کنید و تصویری از آینده را به او ارائه دهید. خود فرد خوب می‌داند که مرتکب چه اشتباهی شده‌ است و انتقادکردن در این شرایط فقط باعث خجالتش می‌شود.

۴. گزینه‌های مختلف را مطرح کنید

سعی کنید تمام گزینه‌های موجود برای حل مسئله را توضیح دهید و تصمیم نهایی را به دوست‌تان واگذار کنید. این ترفند نوعی «پشتیبانی از تصمیم‌» است که سبب می‌شود خود فرد تصمیم‌گیرنده باشد.

۵. حامی باشید

هرگز ارزش گوش‌دادن و درک متقابل را دست‌کم نگیرید. زمانی که دوست‌تان دچار مشکل می‌شود، بهترین کار این است که خوب به حرف‌هایش گوش کنید و ماهیت واقعی مشکل را درک کنید. به او اطمینان دهید که از او حمایت می‌کنید و بعد شروع به نصیحت و توصیه‌های واقع‌بینانه کنید.

۶. راه‌حل‌های سازنده ارائه دهید

همیشه هم نباید حرف‌هایی را بزنید که به مذاق دوست‌تان خوش می‌آیند. زمانی که دوست‌تان از شما درخواست راهنمایی و کمک می‌کند، یعنی دنبال راه‌حل‌های سازنده و منطقی است، حتی اگر شنیدن توصیه‌ها برای او سخت و تلخ باشد.

۷. مشاوره‌ حرفه‌ای را پیشنهاد کنید

اگر کمکی از دست شما برنمی‌آید، از ارائه اطلاعات غلط خودداری کنید و صادقانه بگویید که توصیه‌ای برای دوست خود ندارید و بهتر است از مشاوری حرفه‌ای کمک بگیرد. توصیه‌کردن به‌رغم نداشتن اطلاعات کافی، یکی از اشتباهات بسیار رایجی است که بیشتر افراد مرتکبش می‌شوند؛ دوست خوب وقتی راه‌حلی برای مشکل ندارد، دوستش را به کمک‌گرفتن از متخصص تشویق می‌کند.

چطور به افرادی کمک کنیم که نصیحت‌پذیر نیستند؟

نصیحت کردن

خیلی شفاف توضیح دهید که واقعا هدفتان از نصیحت‌ کردن چیست تا طرف مقابل برای شنیدن حرف‌های شما انگیزه پیدا کند، سپس کمکش کنید به نتایج تصمیمش فکر کند.

زمانی که فرد تصمیم به انجام کاری گرفته است، از او بپرسید: «می‌خوای با این کار به چی برسی؟» این سؤال باعث می‌شود که او آینده را تصور کند. وقتی می‌بینید انتخاب فرد عاقلانه نیست و حالش از این تصمیم خراب است، به او بگویید از خودش بپرسد «چرا این حس را دارم؟» چون احساسات حقایق پشت پرده تصمیمات بد را آشکار می‌کنند.

بعد از اینکه به پاسخ دقیق پرسش‌ها رسیدید، برای ارائه نصیحتی منطقی این کارها را انجام دهید:

  1. موانع را برای فرد توضیح دهید؛
  2. فرصت‌ها را شناسایی کنید؛
  3. برای هر یک از مشکلات راه‌حل‌های مختلف ارائه کنید؛
  4. اجازه دهید خود فرد تصمیم نهایی را بگیرد و از تصمیمش حمایت کنید.

چطور دوستی را نصیحت کنیم که رابطه عاطفی‌اش دچار مشکل شده است؟

در چنین موقعیتی قبل از اینکه توصیه‌ای کنید، باید وضعیت دوست‌تان را کاملا درک کنید. طلاق و جدایی همیشه توصیه خوبی نیست و ممکن است فرد بتواند مشکل خود با همسر یا شریک عاطفی‌اش را حل کند و این نصیحت شما بعدها تأثیری منفی روی دوستی شما بگذارد.

شما مجبور نیستید همیشه در همه جوانب زندگی دوست‌تان دخالت کنید؛ اگر فکر می‌کنید دوست شما گرفتار رابطه‌ای مشکل‌دار شده، بهترین توصیه‌ تشویق او به کمک‌گرفتن از متخصص و مشاوره خانوده است.

چطور به افراد همیشه‌گله‌مند کمک کنیم؟

برخی افراد همیشه از زندگی خود شکایت می‌کنند و به‌جای اینکه راه‌حلی برای مشکلاتشان بیابند، ترجیح می‌دهند فقط درباره مشکل صحبت کنند. زمانی که دوست‌تان مدام در حال گله و شکایت است، از او بپرسید: «با گفتن این حرف‌ها به من حس بهتری پیدا می‌کنی یا دنبال توصیه‌ای مفیدی؟» در این شرایط، به‌احتمال زیاد طرف مقابل شروع به انکار می‌کند و هیچ نصیحتی را نمی‌پذیرد. بهترین روش رفتار با این افراد این است که به آنها بگویید زمانی که آماده پذیرش نصیحت و توصیه بودند شروع به بازگوکردن مشکلاتشان کنند و در غیر این‌ صورت از کاه کوه نسازند. گاهی ممکن است فرد پس از اتفاقی خاص به خودش بیاید و برای مشورت پیش شما برگردد.

چه زمانی نباید دیگران را نصیحت کنیم؟

بعضی از افراد با اینکه به کمک نیاز دارند، ترجیح می‌دهند نصیحت‌پذیر نباشند و بدون توجه به موانع به راه خود ادامه دهند. این افراد مشکلات عاطفی حل‌نشده‌ای دارند که باعث می‌شود در این وضعیت بمانند. در این شرایط، بهترین کار دوری از این افراد است چراکه هرگز نمی‌توانید به آنها کمک کنید و فقط وقت‌تان را تلف می‌کنید.

زمانی که کسی سرش را مثل کبک زیر برف کرده است، نصیحت‌کردنش بسیار سخت و حتی بی‌فایده است، چون در نهایت با بهانه‌تراشی اجازه می‌دهد که این شرایط بر کیفیت زندگی‌اش اثر بگذارد.

سخن پایانی

نصحیت اصولی و منطقی می‌تواند راه درست را به دوستمان نشان دهد، ولی فراموش نکنید که گاهی ما صلاحیت انجام این کار را نداریم، چراکه راه‌حل تمام مسائل را نمی‌دانیم.

توضیحات ما چقدر برای شما مفید بودند؟ تا امروز چند بار دوستانتان را نصیحت کرده‌اید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: چه زمانی مشورت کنیم؟ با چه کسانی مشورت نکنیم؟
منبع pairedlife
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.