گهواره نوزاد؛ مزایا و معایب + نکاتی برای خرید

0

بچه‌داری کار سختی است و یکی از دلایل این سختی نیاز مداوم نوزاد به آغوش است. نیاز به آغوش نیازی کاملا طبیعی است و بهتر است تا حد امکان این نیاز نوزاد را به‌خوبی رفع کنید، مخصوصا در ماه‌‌های اول تولدش. اما آیا می‌توان همیشه نوزاد را بغل کرد؟ قطعا نه! ننو یا گهواره نوزاد یکی از بهترین وسایلی است که برای انجام این کار کمکتان می‌کند. البته این وسیله کاربردی مخالفانی هم دارد. در این مقاله بررسی می‌کنیم که گهواره چه مزایا و معایبی دارد و خوب است یا بد. اگر شما هم نگران این مسئله‌اید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مزایای گهواره نوزاد

۱. آسان‌ترکردن بچه‌داری برای والدین

دکتر هاروی کارپ (Harvey Karp)، نویسنده کتاب «شادترین کودک محله»، ۳ ماه اول زندگی نوزاد را سه‌ماهه چهارم بارداری می‌نامد. نوزاد هنگام تولد استقلال چندانی ندارد و مانند دوران جنینی به‌‌شدت به مادرش متکی است. در واقع نوزاد میل عجیبی به محیط رحم دارد و به همین خاطر است که دوست دارد قنداقش کنید، تکانش بدهید و در آغوشش بگیرید، همه این کارها محیط امن رحم را برایش تداعی می‌کنند.

ما والدین چیزی جز آرامش نوزادمان نمی‌خواهیم، اما تقریبا غیرممکن است که نوزادمان را ۲۴ساعته در آغوش بگیریم، قنداق کنیم یا تکان بدهیم. گهواره راه نجاتی برای والدینی است که به‌تازگی بچه‌‌دار شده‌اند و یکی از بهترین وسایلی است که می‌توانید برای مراقبت از نوزاد استفاده کنید، به‌خصوص اگر نوزادتان کولیک دارد یا بدعنق و بهانه‌گیر است. بیشتر گهواره‌ها ایمن هستند، نوزاد را به‌خوبی تکان می‌دهند و حتی ممکن است برای نوزاد موسیقی، صداهای آرامش‌بخش یا سایر سرگرمی‌های صوتی یا بصری پخش کنند.

رونیکس

۲. تسکین رفلاکس نوزاد

دیگر مزیت گهواره تسکین رفلاکس نوزاد است. بسیاری از والدین متوجه می‌شوند که تاب‌دادن نوزاد به او کمک می‌کند با رفلاکس مقابله کند. علاوه بر این، عمودی‌بودن گهواره می‌تواند به مهار علائم رفلاکس نوزاد کمک کند. اگر نوزادتان دچار رفلاکس اسید است، بهتر است با پزشک متخصص او در این باره صحبت کنید و نظرش را درباره استفاده از گهواره بپرسید.

معایب گهواره نوزاد

۱. احتمال بی‌قراری نوزاد

معمولا این اتفاق نادر است، اما برخی نوزادان واقعا از قرارگرفتن در گهواره لذت نمی‌برند. ممکن است تاب‌خوردن در گهواره برای این نوزادان ناخوشایند باشد یا صداها و حرکات آن باعث بی‌قراری بیشتر آنها شود. اگر نوزاد شما هم این‌طور است، سعی کنید تنظیمات مختلف تکان‌دادن و پخش صدا و استفاده از گهواره در ساعت‌های مختلف روز را امتحان کنید.

۲. وابستگی والدین به گهواره

ممکن است برخی از والدین بیش از حد به گهواره وابسته شوند. این افراد هر بار که کودکشان ناآرام باشد یا گریه کند، سریع او را در گهواره می‌گذارند و این باعث می‌شود راه‌های دیگر آرام‌کردن نوزادشان را یاد نگیرند. لازم است ترفندهای آرام‌کردن نوزاد را یاد بگیرید تا در شرایط و موقعیت‌های متفاوت یا زمانی که گهواره در دسترس نبود، از آنها استفاده کنید. قبل از اینکه نوزاد را درون گهواره بگذارید، باید مطمئن شوید گرسنه نباشد، خوابش نیاید یا نیاز دیگری نداشته باشد.

۳. وابستگی نوزاد به گهواره

احتمال بی‌قراری نوزاد از معایب گهواره نوزاد

به‌گفته آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، نوزادان نباید به گهواره، تاب یا هر وسیله دیگری آن‌قدر وابسته باشند که علاقه‌شان به دمرخوابیدن را از دست بدهند، زیرا این کار در چند ماه اول زندگی برای رشد نوزاد حیاتی است. آکادمی اطفال آمریکا همچنین هشدار می‌دهد که ماندن طولانی‌‌مدت در گهواره یا سایر صندلی‌های نوزاد ممکن است باعث صاف‌شدن سر نوزاد شود.

از چه زمانی می‌توانیم نوزاد را داخل گهواره یا تاب بگذاریم؟

قبل از استفاده از گهواره‌ای که خریده‌اید، باید دفترچه راهنمای آن را به‌دقت مطالعه کنید. معمولا می‌توان از بدو تولد تا زمانی که نوزاد به وزن مشخصی (معمولا حدود ۱۱ تا ۱۵ کیلوگرم) برسد، از گهواره استفاده کرد.

پس از مدتی گهواره یا تاب دیگر برای نوزادتان آرامش‌بخش یا سرگرم‌کننده نخواهد بود. اگر نوزادتان تلاش می‌کند از گهواره بیرون بیاید، یعنی دیگر علاقه‌ای به آن ندارد و این گهواره دیگر مکان امنی برای او نیست.

اقدامات احتیاطی برای استفاده از گهواره نوزاد

توجه به نکات ایمنی هنگام استفاده از گهواره یا تاب نوزاد بسیار مهم است. متأسفانه گاهی همین وسیله به‌ظاهر ایمن به نوزاد آسیب می‌زند.

طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا، از سال‌ ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، ۳۵۰ حادثه مربوط به گهواره از جمله مرگ ۲ نوزاد و ۲۴ جراحت گزارش شده است. با توجه به این حوادث، این آکادمی فهرستی از نکات ایمنی را ارائه کرده است که به همه والدین توصیه می‌کند هنگام استفاده از گهواره یا تاب نوزاد آنها را رعایت کنند.

  • مطمئن شوید که گهواره یا تاب محکم است و به‌راحتی واژگون یا جمع نمی‌شود.
  • کمربندهای ایمنی را ببندید تا نوزاد از تاب نیفتد.
  • به نوزادی که در گهواره یا تاب خوابیده است اسباب‌‌بازی و موبایل ندهید.
  • اگر وقتی نوزاد را درون گهواره می‌گذارید تعادل گهواره به هم می‌خورد، دیگر از آن گهواره استفاده نکنید.
  • مطمئن شوید که گهواره هنگام حرکت صاف می‌ماند.
  • همیشه برای نوزادان ۴ماهه و کوچک‌تر از خوابیده‌ترین حالت تاب استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از گهواره یا تاب، همیشه پیش نوزاد در اتاق بمانید و مراقبش باشید.

نکاتی درباره خرید ننو نوزاد

۱. به امکانات گهواره توجه کنید

این روزها انواع گهواره نوزاد امکانات متنوعی دارند. برخی انواع گهواره نوزاد سرعت‌های مختلف تاب‌دادن دارند و به‌راحتی می‌توانید گهواره را روی سرعت و زمان دلخواهتان تنظیم کنید. قطعا هرچه این امکانات بیشتر باشند، گهواره‌ هم گران‌تر خواهد بود. در این حالت، بودجه‌ای که برای خرید در نظر گرفته‌اید تعیین‌کننده خواهد بود.

۲. به اندازه خانه و سبک زندگی‌تان توجه کنید

بسیاری از والدین نوعی گهواره را می‌پسندند که بتوانند آن را به‌راحتی از اتاقی به اتاق دیگر ببرند. در این صورت خرید گهواره‌ای کوچک و قابل‌حمل منطقی‌تر خواهد بود. پس با توجه به شرایط، بهترین گهواره برای نوزاد را انتخاب کنید.

۳. قبل از خرید، گهواره را امتحان کنید

قبل از خرید، گهواره را در فروشگاه امتحان کنید یا ویدئویی را تماشا کنید که ظاهر و صداهای گهواره در آن مشخص باشند. مطمئن شوید که موسیقی‌ها و ظاهر آن برایتان خوشایند است، چون این موسیقی‌ها را ساعت‌های زیادی از روز خواهید شنید و بهتر است برایتان آرامش‌بخش باشند.

کلام آخر؛ استفاده از ننو نوزاد خوب است یا بد؟

معمولا در چند ماه اول زندگی نوزادتان، در معرض انواع نظرات و توصیه‌ها قرار می‌گیرید و استفاده‌کردن یا نکردن از گهواره هم از این قاعده مستثنا نیست. افرادی به شما خواهند گفت که گهواره وسیله‌ای ضروری است و مراقبت از نوزاد بدون آن غیرممکن است. برخی دیگر نیز خواهند گفت که استفاده از گهواره برای نوزاد خطرناک است و بهتر است از آن استفاده نکنید.

حقیقت این است که هر دوی این اظهارنظرها افراطی هستند. گهواره قطعا وسیله‌ای ضروری نیست، اما می‌تواند بسیار مفید باشد. به‌هرحال والدین هم گاهی به استراحت نیاز دارند و بیشتر نوزادان واقعا از قرارگرفتن در گهواره یا تاب لذت می‌برند، بنابراین این موقعیت دو سر برد است.

البته هرچند گهواره و تاب ابزاری عالی برای سرگرم‌کردن نوزادتان هستند، استفاده نادرست از آنها می‌تواند خطرناک باشد. بزرگ‌ترین نگرانی درباره گهواره نوزاد ایمنی آن است که با رعایت نکات احتیاطی می‌توانید بدون مشکل از گهواره استفاده کنید.

شما بگویید

به‌نظر شما گهواره خوب است یا بد؟ آیا شما از گهواره یا ننو نوزاد استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: سندروم مرگ ناگهانی نوزاد؛ علل، عوامل خطر و روش‌های پیش‌گیری
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
مهم‌ترین و سخت‌ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزند است تربیت کودکان شاد و سالم امروز، و انسان‌های موفق فردا

۸،۰۰۰ تومان

منبع verywellfamily verywellfamily parenting.firstcry
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.