انزال زنان؛ هرآنچه باید بدانید

0

اگر از خانم‌ها درباره تجربه انزال بپرسند، شاید نتوانند جواب قطعی بدهند. اما اگر بپرسند تابه‌حال در لحظه ارگاسم فشار ادرار را احساس کرده‌اند یا نه، احتمالا جواب خیلی‌ها مثبت خواهد بود. این فشار ادرار که اگر جسم و ذهن زن اجازه دهد از بدنش خارج می‌شود، همان انزال زنان است. اگر تابه‌حال تصور می‌کردید انزال فقط در مردان اتفاق می‌افتد، پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

منظور از انزال زنان چیست؟

مقاله را با رفع این شبهه آغاز می‌کنیم که شرط وقوع انزال، داشتن دستگاه تناسلی مردانه نیست. این اتفاق به مجرای ادرار فرد مربوط می‌شود، یعنی همان لوله‌ای که ادرار را از بدن خارج می‌کند. هنگام برانگیختگی جنسی یا ارگاسم، مایعی (نه لزوما ادرار) از دهانه مجرای ادرار عبور می‌کند و انزال رخ می‌دهد. این مایع با مایع دهانه رحم که در طول مقاربت جنسی واژن را مرطوب و روان می‌کند، متفاوت است.

رونیکس

ویژگی‌های مایع انزال زنانه

بر اساس بررسی‌ها، انزال زنانه مایعی غلیظ و سفیدرنگ شبیه شیر رقیق‌شده یا آب شفاف است که شامل برخی از ترکیبات مایع منی می‌شود. هرچه حجم مایع بیشتر باشد، معمولا شفاف‌تر است. آنزیم‌های آنتی‌ژن اختصاصی پروستات و اسید فسفاتاز پروستات در این مایع وجود دارند. حتی برخی اجزای اصلی ادرار مثل کراتینین و اوره هم در آن وجود دارند، اما نمی‌توان ادعا کرد که مایع انزال دقیقا خود ادرار است. محققان تفاوت رنگ این ۲ مایع را با تفاوت غدد ترشح‌کننده آنها توجیه می‌کنند.

محل ترشح مایع انزال زنان

مایع انزال از غدد اسکین، پاراترال یا «پروستات زنانه» ترشح می‌شود، ۲ غده در دیواره جلویی واژن (محل نقطه جی) که مجرای ادرار را احاطه کرده‌اند و بافتی ماهیچه‌ای از آنها محافظت می‌کند. مایع انزال از منافذ این ۲ غده ترشح می‌شود. البته بر اساس بعضی تحقیقات دیگر، انزال زنانه از مثانه می‌آید و تخلیه آن بی‌شباهت به ادرارکردن نیست. بااین‌حال، هنوز شواهد کافی برای اثبات این ادعا در دست نیست.

علت انزال زنان چیست؟

هنگام برانگیختگی جنسی، نقطه جی بزرگ و بافت اطراف مجرای ادرار مملو از خون می‌شود و غدد اسکین شروع به تولید مایع می‌کنند. فشار ریتمیک انگشت دست، آلت تناسلی یا انقباض عضلات درست در لحظه ارگاسم، مایع را از دهانه مجرای ادرار به بیرون می‌راند و انزال رخ می‌دهد. مقدار این مایع معمولا حدود ۲ قاشق غذاخوری است. البته بسته به هیدراته‌بودن بدن زن و میزان فشار واردشده به مثانه، مقدارش متفاوت خواهد بود.

فرق انزال در زنان و برون‌ریزش زنانه

مایع اسکویرت و تفاوتش با انزال زنانه

اگرچه عده زیادی ۲ اصطلاح انزال (ejaculating) و برون‌ریزش زنانه یا اسکویرت (squirting) را به‌اشتباه به‌جای هم استفاده می‌کنند، این ۲ مفهوم کاملا متفاوت‌اند.

برون‌ریزش زنانه به‌معنی خروج حجم زیادی مایع به‌حالت فورانی از مجرای ادرار است و معمولا در لحظه ارگاسم رخ می‌دهد. این مایع را می‌توان به ادرار کم‌آب تشبیه کرد که در محتوایش مقداری مایع انزال وجود دارد. برون‌ریزش از مثانه حالت ترشح دارد و پرتابی از مجرای ادرار تخلیه می‌شود، درست مثل زمانی که فرد ادرار می‌کند. اما مایع انزال حجم کمتری دارد و به‌آرامی از مجرای ادرار به بیرون جاری می‌شود.

میزان شیوع انزال زنان

همه زنان غدد اسکین دارند و به‌احتمال زیاد می‌توانند انزال زنانه را تجربه کنند. جالب است که خیلی‌ها هم تجربه‌اش می‌کنند، اما نمی‌دانند واقعا چه اتفاقی افتاده است. در نتیجه از ترس تخلیه ادرار حین رابطه، عامدانه جلوی خروج مایع را می‌گیرند. این ترس عضلات درگیر را منقبض می‌کند. نداشتن آرامش ذهنی، داشتن احساس گناه، شرم یا خجالت این انقباض را تشدید می‌کند.

محققان معتقدند که چون نمی‌توان دقیق توضیح داد انزال در زنان چگونه است، درباره مستعدبودن یا نبودن گروه خاصی از خانم‌ها هم نمی‌توان به‌یقین نظر داد. انزال درست مثل ارگاسم واژینال به عوامل مختلف از جمله میزان برانگیختگی، آناتومی بدن و وضعیت ذهنی فرد حین رابطه جنسی بستگی دارد و تعیین اعداد و ارقام دقیق درباره‌اش دشوار است. اما بنا بر تحقیقاتی که تاکنون انجام شده‌اند و شواهد به‌دست‌آمده، احتمال انزال در زنان ۴ تا ۵۴درصد و احتمال برون‌ریزش زنانه فقط ۵درصد برآورد می‌شود.

چند خرافه درباره انزال زنانه

پنهان‌کاری درباره مسائل مربوط به انزال و ارگاسم به‌مرور زمان باعث پذیرش خرافات به‌جای واقعیت‌ها می‌شود. در ادامه، چند خرافه درباره انزال در زنان را بررسی می‌کنیم و آنها را با واقعیت‌های درست و منطقی رد می‌کنیم.

۱. برون‌ریزش زنانه ساختگی است

عده‌ای معتقدند برون‌ریزش زنانه امری غیر‌واقعی و ساخته ذهن سازندگان فیلم‌های غیراخلاقی است. این تصور کاملا اشتباه است. عده کمی از خانم‌ها تخلیه اسکویرت را تجربه می‌کنند و دانشمندان این پدیده را مستند کرده‌اند. بااین‌حال، ممکن است شدت خروج مایع بسته به اندازه غدد متفاوت باشد. البته هنوز تحقیقات بیشتری برای تعیین علت انزال زنان لازم است.

۲. همه خانم‌ها انزال را تجربه می‌کنند

این تصور کاملا اشتباه است. به‌رغم تشابه ساختار کلی بدن، تفاوت‌های جزئی در آناتومی زنان باعث تجربه‌های متفاوت انزال می‌شود. گاهی غدد اسکین به‌قدری کوچک‌اند که فضایی برای تولید و تخلیه مایع انزال وجود ندارد. بنابراین عده‌ای در طول عمرشان هرگز انزال را تجربه نمی‌کنند، در حالی که برخی خروج حجم کمی مایع از مجرای ادرار را تأیید می‌کنند و عده‌ای در طول ارگاسم انزال کامل دارند.

۳. حجم برون‌ریزش زنانه همیشه زیاد است

این ترشح ممکن است حجم و شکل‌های متفاوتی داشته باشد. برون‌ریزش واقعی شاید فقط چند قطره مایعی باشد که در طول رابطه جنسی از مثانه خارج می‌شود.

۴. انزال فقط در طول ارگاسم اتفاق می‌افتد

اگرچه عده زیادی انزال و ارگاسم را هم‌زمان تجربه می‌کنند، این اتفاق در برخی زنان قبل یا بعد از ارگاسم رخ می‌دهد. حتی برخی طی چند مرحله و در عرض چند دقیقه مایع انزال را کامل تخلیه می‌کنند.

بهبود انزال زنان

زن در حال تقویت ماهیچه‌های PC با ورزش

اولین قدم این است که دست از تلاش بردارید! می‌توانید به‌روش‌های مختلف به وقوعش کمک کنید، اما با تمرکز روی این مسئله و ایجاد فشار ذهنی، رابطه جنسی را برای خود و همسرتان سخت نکنید. معمولا هدف‌گذاری در رابطه جنسی بی‌فایده است و بهتر است بگذارید همه‌چیز خودبه‌خود پیش برود. البته می‌توانید موانع روانی را که به این خواسته جنسی اجازه برآورده‌شدن نمی‌دهند، شناسایی کنید و برای رفع آنها از تکنیک‌های مناسب استفاده کنید.

ساده‌ترین و مؤثرترین کار برای کمک به انزال زنان، اجازه ذهنی و فیزیکی زن به خروج مایع انزال است. پیشنهاد می‌کنیم این چند نکته را در نظر بگیرید:

  • ماهیچه‌های PC را تقویت کنید. پایه و اساس سلامت جنسی به این ماهیچه‌های لگنچه وابسته است و تسلط بر انقباض و رهاکردن آنها می‌تواند به انزال زنانه کمک کند.
  • تحریک کلیتورال را به رابطه جنسی اضافه کنید. شکل‌های مختلف تحریک میزان برانگیختگی را افزایش می‌دهند و این‌طوری به وقوع انزال کمک می‌کنند.
  • قبل از برقراری رابطه ادرار را تخلیه کنید. خالی‌کردن مثانه به کاهش اضطراب ادرارکردن هنگام رابطه کمک می‌کند.
  • در لحظه ارگاسم بدن را شل کنید. وقتی احساس می‌کنید در شرف ارگاسم هستید، به‌جای آنکه بدن (نواحی اطراف اندام جنسی) را سفت کنید و فشار بیاورید، عضله‌ها را رها کنید. با این کار مایعی که در غدد اسکین انباشته شده است، تا آخرین قطره تخلیه خواهد شد. اجازه دهید مایع جریان یابد.
  • از درمانگر متخصص کمک بگیرید. ممکن است رخ‌ندادن انزال ناشی از مشکلی عمیق‌تر باشد که لازم باشد به روش‌های روان‌شناختی برطرف شود.

سؤالات رایج

۱. انزال زنان چه فایده‌ای دارد؟

بر اساس نظرسنجی‌ها، انزال زنانه تجربه جنسی خانم‌ها را بهبود می‌بخشد. هنوز نمی‌توان درباره عملکرد بیولوژیکی آن با قطعیت نظر داد، اما برخی معتقدند ترکیبات ضدمیکروبی در مجرای ادرار ترشح می‌شوند و خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را کاهش می‌دهند. وقوع انزال بر سلامت مو و پوست خانم‌ها هم اثر مثبت می‌گذارد.

۲. آیا مایع انزال با ادرار فرق می‌کند؟

بله. بخش زیادی از مایع انزال از آنزیم‌های پروستات تشکیل می‌شود و مقدار کمی اوره دارد. البته مایع اسکویرت همان ادرار رقیق‌شده است که مقداری مایع انزال هم در آن وجود دارد.

۳. زنان موقع انزال چه احساسی دارند؟

حس لحظه انزال در زنان متفاوت است. برخی آن را مشابه ارگاسم واژینال می‌دانند و عده‌ای افزایش گرما و لرزش را در ناحیه بین ران‌ها توصیف می‌کنند. میزان برانگیختگی و پوزیشن رابطه بر شدت انزال اثر می‌گذارند.

۴. تفاوت ارگاسم با انزال زنانه چیست؟

از نظر زمان وقوع، انزال می‌تواند قبل از ارگاسم، بعد از ارگاسم یا هم‌زمان با آن اتفاق بیفتد. ارگاسم را می‌توان با لرزش و انقباضات غیرارادی عضلات اندام تناسلی توصیف کرد که ابتدا در ذهن اتفاق می‌افتد، در حالی که انزال صرف خروج مایع از مجرای ناحیه تناسلی اتفاق می‌افتد.

کلام آخر

به یاد داشته باشید هدف از رابطه جنسی با شریک زندگی لذت‌بردن از عشق‌ورزی است، نه اتفاقی که به آن ختم می‌شود. برخی از زنان انزال را تجربه می‌کنند و برخی نمی‌کنند. اگرچه می‌توانید با توصیه‌های آخرین بخش مقاله تا حدی به وقوع انزال زنانه کمک کنید، پیشنهاد می‌کنیم تمرکزتان را روی برقراری رابطه جنسی سالم و باکیفیت بگذارید، تجربه‌ای که برای هر دوی شما لذت‌بخش باشد.

اگر شما عزیزان اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، خواهشمندیم دانسته‌های خود را با ما و همراهان ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: هایمن یا پرده بکارت؛ از آناتومی تا ترمیم + ۵ حقیقتی که باید بدانید
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع webmd health healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.