آیا مکمل برای پوست شاداب لازم است؟ + ۶ مکمل اثربخش

0

همه دوست دارند پوست سالم و درخشان داشته باشند و به همین دلیل بازار محصولات مراقبت از پوست در سراسر جهان همیشه پررونق است. اگرچه رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی برای داشتن پوستی سالم مهم است، مصرف جداگانه مکمل‌هایی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب هم تا حدی ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. در این مقاله می‌خوانیم که علم درباره استفاده از مکمل برای پوست چه می‌گوید و سپس چند مکمل پوست را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آیا مصرف مکمل برای سلامت پوست ضروری است؟

مصرف مکمل‌ها برخی بیماری‌های پوستی مانند آکنه را تا حدی مهار می‌کند و برای افرادی که مواد مغذی کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند یا نمی‌توانند دریافت کنند ضروری‌اند، اما معمولا برای سلامت پوست ضروری نیستند.

حقیقت این است که مکمل‌ها به‌اندازه رژیم غذایی حاوی مواد مغذی برای مراقبت از پوست مفید نیستند. اگر بدنی سالم دارید و می‌خواهید به‌خوبی از پوست‌‌تان مراقبت کنید، بهتر است به رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان نگاهی بیندازید، مثلا:

رونیکس
  • به پوست‌تان آب‌رسانی کنید؛
  • میوه و سبزیجات بخورید؛
  • سیگار نکشید و در معرض دود آن قرار نگیرید؛
  • منابع سالم چربی و پروتئین را در وعده‌ها و میان‌وعده‌هایتان بگنجانید؛
  • مصرف غذاهای مضر برای پوست مانند غذاهای شیرین یا فراوری‌شده را محدود کنید.

بر اساس تحقیقات، رژیم غذایی سالم و سرشار از غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها سبب بهبود سلامت و ظاهر پوست می‌شود و از پیری پوست جلوگیری می‌کند. دلیل این تأثیرگذاری این است که میوه‌ها، سبزیجات، حاوی ترکیباتی هستند که از آسیب سلولی پیشگیری می‌کنند. این ترکیبات برای حفظ سلامت پوست مفیدند.

ممکن است مکمل‌ها مشکلات پوستی ایجاد کنند؟

در حالی که برخی از مکمل‌‌ها سبب بهبود سلامت و ظاهر پوست می‌شوند، برخی دیگر ممکن است اثر عکس داشته باشند. بر اساس تحقیقات، مکمل‌هایی مانند برخی ویتامین‌های B، محصولات کلپ (نوعی گیاه دریایی) با ید بالا و پروتئین آب پنیر می‌توانند باعث تحریک یا تشدید آکنه شوند.

طبق این تحقیقات، مکمل‌های کلپ باعث بروز درماتیت هم می‌شوند، زیرا حاوی مقدار زیادی ید معدنی هستند که می‌تواند فعالیت آنزیم‌های مرتبط با درماتیت را تحریک کند.

اگر به‌تازگی مصرف مکمل را شروع کرده‌اید و متوجه تغییرات پوستی شده‌اید، برای مشاوره به متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید.

بهترین مکمل‌ها برای پوست

بهترین مکمل‌ها برای پوست

۱. کلاژن

خیلی از افراد به امید اینکه پوستشان را تقویت کنند روزانه مکمل کلاژن مصرف می‌کنند. مکمل‌های کلاژن از محبوب‌ترین مکمل‌های پوست موجود در بازارند.

دانشمندان همچنان در حال تحقیق درباره چگونگی تأثیرگذاری مکمل‌های کلاژن بر پوست هستند، اما طبق شواهد این مکمل‌ تأثیرات خوبی بر پوست دارد، از جمله:

  • کاهش عمق چین‌وچروک؛
  • بهبود حالت ارتجاعی پوست؛
  • آب‌رسانی بهتر به پوست.

بااین‌حال، دانشمندان هشدار می‌دهند که اگرچه تأثیرگذاری مکمل کلاژن در برخی تحقیقات اثبات شده، تبلیغات رسانه‌ها درباره این مکمل اغراق‌آمیز است. با این تفاسیر، کلاژن یکی از بهترین مکمل‌های پوست است که مصرف منظم آن پوست را تقویت می‌کند و هیچ عارضه جانبی یا ضرر خاصی هم ندارد.

۲. روغن ماهی (اسیدهای چرب امگا ۳)

اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در عملکرد پوست دارند و کمبود آ‌نها بر سلامت پوست اثر منفی می‌گذارد و حتی باعث بیماری‌های پوستی می‌شود.

طبق تحقیقات، مصرف مکمل امگا ۳ برای افرادی که بیماری‌هایی پوستی مانند درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، آکنه و زخم‌های پوستی دارند، مفید است. جالب‌‌‌ است که مکمل امگا ۳ در برابر سرطان پوست هم از پوست محافظت می‌‌کند.

با وجود این، شواهد زیادی مبنی بر اینکه مکمل امگا ۳ ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد، وجود ندارد. (به‌جز کمک به رفع آکنه) بنابراین مصرف مکمل امگا ۳ برای درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه و پسوریازیس خوب است و برای سلامت قلب و مغز هم مفید است، اما اگر تنها هدف شما از مصرف این مکمل بهبود ظاهر پوست است، شواهد کافی برای اثبات آن وجود ندارد.

۳. ویتامین C

ویتامین C برای داشتن پوست سالم ضروری است، چون برای تولید کلاژن بسیار مهم است و به محافظت از پوست در برابر اشعه فرا‌بنفش کمک می‌‌کند. به همین دلیل است که کمبود ویتامین C منجر به اختلال ترمیم زخم، مشکلات تشکیل کلاژن و اثرات منفی بر پوست می‌شود.

بسیاری از افراد برای بهبود ظاهر پوست خود ویتامین C را موضعی استفاده می‌کنند، اما آیا مصرف خوراکی مکمل ویتامین C هم برای پوست مفید است؟ طبق شواهد، مکمل ویتامین C تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و مقدار بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی نیز ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، مصرف مکمل ویتامین C در کنار سایر مواد مغذی مانند کلاژن و روی ظاهر پوست را بهبود بخشد و جلوی مشکلاتی مانند چین‌وچروک و خشکی پوست را می‌گیرد.

برای تعیین تأثیرگذاری مصرف ویتامین C به‌تنهایی بر ظاهر پوست، تحقیقات بیشتری لازم است. با وجود این، مکمل‌های ویتامین C ایمن هستند و ممکن است فواید دیگری برای سیستم ایمنی، عملکرد شناختی و سلامت قلب‌وعروق داشته باشند.

۴. بیوتین

بیوتین نوعی ویتامین B و یکی از مواد اصلی مکمل‌های پوست و مو و ناخن است. با اینکه بسیاری از مردم حاضرند قسم بخورند مصرف این مکمل سبب داشتن پوست درخشان و موهای سالم می‌شود، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مکمل‌های بیوتین برای پوست، مو یا ناخن‌ها مفیدند یا ظاهر پوست را بهبود می‌بخشند وجود ندارد مگر اینکه واقعا کمبود بیوتین داشته باشید.

افراد به‌ندرت دچار کمبود بیوتین می‌شوند و مصرف مکمل بیوتین برای افراد سالمی که رژیم غذایی متعادلی دارند لازم نیست، چون مواد غذایی مانند تخم‌مرغ و جو حاوی بیوتین هستند و باکتری‌های روده هم آن را تولید می‌کنند.

مکمل‌ بیوتین نه‌تنها برای بهبود سلامت پوست ضروری نیست، بلکه می‌تواند در نتیجه آزمایش‌های مهمی مانند آزمایش عملکرد تیروئید اختلال ایجاد کند که حتی ممکن است خطرناک باشد، به‌ویژه در شرایط اضطراری. بنابراین تا زمانی که دلیلی برای مصرف مکمل بیوتین ندارید، به امید بهبود ظاهر پوست خود پولتان را برای خرید این مکمل هدر ندهید.

۵. مولتی‌ویتامین‌ها

مصرف مولتی‌ویتامین‌ها برای افرادی که ریزمغذی‌های کافی را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند، مفید است. اما آیا برای سلامت پوست هم به آنها نیاز دارید؟ طبق تحقیقات، مکمل‌های حاوی ترکیب ویتامین‌ها و مواد معدنی برخی مشکلات پوستی رایج مانند خشکی و تیرگی را حداقل در برخی افراد کمتر می‌کنند.

با بررسی ۵۰ زن ۳۵ تا ۶۵ساله در سال ۲۰۱۹ مشخص شد افرادی که به‌مدت ۱۲ هفته مکمل حاوی ترکیبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب را مصرف کرده بودند، ظاهر پوستشان بهبود چشمگیری یافته بود.

علاوه بر این، افرادی که دچار کمبود مواد مغذی تأثیرگذار بر سلامت پوست (مانند ویتامین C، ویتامین A، برخی ویتامین‌های گروه B و روی) هستند، می‌توانند با مصرف مولتی‌ویتامین ظاهر پوستشان را بهبود ببخشند.

۶. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها معمولا برای حمایت از سلامت روده مصرف می‌شوند. سلامت روده هم ارتباط مستقیمی با سلامت پوست دارد. دیس‌بیوسیس (عدم‌ تعادل میکروب‌هایی که در روده زندگی می‌کنند) منجر به مشکلات پوستی اساسی می‌شود. در واقع دیس‌بیوسیس با مشکلاتی مانند آکنه و روزاسه مرتبط است.

مکمل‌های پروبیوتیک تا حدی سبب بازیابی تعادل باکتری‌های سالم روده می‌شوند و برقرارکردن تعادل در روده فقط با مصرف روزانه پروبیوتیک ممکن نیست. رژیم غذایی، سبک زندگی، وضعیت خواب و میزان استرس فقط برخی از عوامل متعددی هستند که بر سلامت روده اثر می‌گذارند.

اگر هیچ عارضه پوستی ندارید اما می‌خواهید برای بهبود ظاهر پوست‌تان مکمل پروبیوتیک مصرف کنید، لازم است بدانید که مکمل‌های پروبیوتیک برای همه مناسب یا ضروری نیستند. بهتر است قبل از مصرف پروبیوتیک با متخصص تغذیه مشورت کنید، به‌خصوص اگر مشکلات گوارشی دارید یا نوعی بیماری دارید که بر سیستم ایمنی شما اثر می‌گذارد.

شما بگویید

شما هم برای بهبود سلامت پوست‌تان مکمل مصرف می‌کنید؟ نظرتان درباره مصرف مکمل برای پوست چیست؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: اسید کوجیک چه فوایدی برای پوست دارد؟
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline huffpost
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.