تام هنکس؛ بیوگرافی و فیلم‌های ماندگار او

0

تام هنکس کیست که این‌قدر محبوب است؟ خب اگر از طرف‌داران فیلم و سریال باشید، احتمالا این بازیگر پرآوازه را در بسیاری از فیلم‌های به‌یادماندنی دیده‌اید. شاید بعضی از فیلمهای تام هنکس مانند فارست گامپ، بی خوابی در سیاتل و فیلم پست را به‌خوبی به یاد داشته باشید و بعضی دیگر مانند فیلم circle و فیلم قاتلین پیرزن را نه. در این مقاله، می‌خوانید که تام هنکس کیست و سپس با بهترین فیلم های تام هنکس آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

تام هنکس کیست؟

دوران کودکی

توماس جفری هنکس نهم جولای ۱۹۵۶ در شهر کنکورد ایالت کالیفرنیا متولد شد. مادر او اصالتا اهل پرتغال بود و پدرش از مهاجران انگلیسی. او سومین فرزند خانواده بود و همراه پدر و مادر، ۱ خواهر و ۲ برادرش زندگی می‌کرد تا اینکه والدینش در سال ۱۹۶۰ طلاق گرفتند. تام و خواهر و برادر بزرگ‌ترش (ساندرا و لری) به زندگی در کنار پدرشان ادامه دادند، اما برادر کوچک‌تر (جیم) تصمیم گرفت با مادرشان زندگی کند. خانواده آنها بسیار جابه‌جا می‌شد، به‌طوری‌که تا ۱۰سالگی تام ۱۰ بار خانه عوض کرده بودند.

رونیکس

تحصیلات

تام هنکس پس از فارغ‌التحصیل‌شدن از دبیرستانش در اوکلند، به کالج چابوت رفت و رشته تئاتر را برای تحصیل در دانشگاه برگزید. البته بعد از گذشت ۲ سال انتقالی گرفت و به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا رفت. او در دوران تحصیلش با وینسنت دولینگ آشنا شد که رئیس شرکت تئاتر گریت لِیک بود و به او پیشنهاد کرد در آنجا مشغول کارآموزی شود. این کارآموزی ۳ سال به طول انجامید و تام هنکس زیروبم تولید و اجرای نمایش را یاد گرفت تا پیش‌زمینه‌ای شود برای آغاز فعالیت حرفه‌ای‌ او.

فعالیت حرفه‌ای

تام جوان در چندین اثر نقش‌آفرینی کرد تا اینکه در سال ۱۹۸۸، بابت بازی در فیلم «بزرگ» (Big) برای اولین بار نامزد جایزه اسکار شد و اسمش سر زبان‌ها افتاد. پس از آن، در فیلم بی خوابی در سیاتل (۱۹۹۳) بازی کرد و تبدیل به یکی از ستارگان آثار کمدی‌عاشقانه نسل خودش شد. بااین‌حال، فیلم «فیلادلفیا» (۱۹۹۴) بود که برای تام هنکس اسکار بهترین بازیگر را به ارمغان آورد. این اتفاق سال بعد با فیلم «فارست گامپ» (۱۹۹۵) تکرار شد تا تام هنکس اسکار دوم خود را نیز بگیرد.

هرچند این بازیگر بعد از «فارست گامپ» در فیلم‌های درخشان زیادی ایفای نقش کرد و جوایز زیادی برد، تا این لحظه موفق به دریافت اسکار دیگری نشده است. وی در این سال‌ها علاوه بر بازیگری، مشغول نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی هم بوده و در پشت صحنه حضوری پررنگ‌تر داشته است.

هنگام تولید فیلم «نجات سرباز رایان» که فیلمی درباره جنگ جهانی است، رابطه خوبی میان هنکس و استیون اسپیلبرگ شکل گرفت. فیلم ترمینال تام هنکس نیز حاصل همین رابطه خوب است. در ادامه، تعدادی از بهترین فیلم های تام هنکس را معرفی می‌کنیم. امیدواریم از تماشای این فیلم‌ها لذت فراوان ببرید.

۱. فارست گامپ (Forrest Gump)

فارست گامپ یکی از بهترین

سال ساخت: ۱۹۹۴
کشور سازنده: آمریکا
ژانر: درام، عاشقانه
مدت‌زمان فیلم: ۱۴۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: رابرت زمکیس
بازیگران اصلی: تام هنکس، رابین رایت
امتیاز (IMDb): ۸٫۸

«فارست گامپ» روایتگر عشق است؛ اول عشق مادری که با نگرشی نوین به ناتوانی نمی‌گذارد زندگی فرزندش محدود شود و احساس تفاوت و سرخوردگی کند. دوم عشق فارست به جنی که تمام فکروذکر او می‌شود و چنان معصومانه است که معمولا اشک مخاطبان را درمی‌آورد و برای همین هم بعضی از افراد آن را در دسته فیلم غمگین جای می‌دهند.

۲. نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)

نقش‌آفرینی تام هنکس در فیلم نجات سرباز رایان

سال ساخت: ۱۹۹۸
کشور سازنده: آمریکا
ژانر: جنگی، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۶۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: استیون اسپیلبرگ
بازیگران اصلی: تام هنکس، مت دیمون، تام سایزمور
امتیاز (IMDb): ۸٫۶

همان طور که گفتیم، «نجات سرباز رایان» اولین کار هنکس با استیون اسپیلبرگ بود که بدون شک یکی از بهترین فیلم های تام هنکس محسوب می‌شود. هنکس در این فیلم نقش جان میلر را بازی می‌کند، فرماندهی که قرار است تعدادی از سربازان را برای نجات جیمز فرانسیس رایان (با بازی مت دیمون) رهبری کند. صحنه‌های فیلم بسیار طبیعی هستند و به‌خوبی زشتی جنگ را به تصویر می‌کشند، در عین حال اتفاقاتی که در طول داستان می‌افتند این فیلم جنگی را بسیار احساسی می‌کنند.

۳. مسیر سبز (The Green Mile)

مسیر سبز یکی از بهترین فیلم های تام هنکس

سال ساخت: ۱۹۹۹
کشور سازنده: آمریکا
ژانر: درام، جنایی، فانتزی
مدت‌زمان: ۱۸۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: فرانک دارابونت
بازیگران اصلی: تام هنکس، مایکل کلارک دانکن
امتیاز (IMDb): ۸٫۶

فیلم «مسیر سبز» اقتباسی موفق از کتاب استفن کینگ به همین نام است. تام هنکس در این فیلم در نقش زندانبانی ظاهر می‌شود که مسئول بخش زندانیان اعدامی است. کار او تکراری و ملال‌آور است تا اینکه اتفاقاتی عجیب و فراطبیعی رخ می‌دهند و همه‌چیز عوض می‌شود.

۴. اگه می‌تونی منو بگیر (Catch Me If You Can)

اگر می‌تونی من رو بگیر؛ از بهترین فیلم های تام هنکس

سال ساخت: ۲۰۰۲
کشور سازنده: آمریکا
ژانر: درام، جنایی
مدت‌زمان فیلم: ۱۴۱ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: استیون اسپیلبرگ
بازیگران اصلی: لئوناردو دی‌کاپریو، تام هنکس
امتیاز (IMDB): ۸٫۱

دومین همکاری هنکس با اسپیلبرگ در فیلم «اگه می‌تونی منو بگیر» بود. این فیلم بر اساس واقعیت ساخته شده است و ماجرای کلاهبرداری حرفه‌ای (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) را روایت می‌کند که مدام در حال فرار از دست قانون است و مأمور اف‌بی‌آی به‌نام کارل هانرتی (با بازی تام هنکس) دربه‌در دنبال اوست.

۵. دورافتاده (Cast Away)

دورافتاده؛ از بهترین فیلمهای تام هنکس

سال ساخت: ۲۰۰۰
کشور سازنده: آمریکا
ژانر: ماجراجویی، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱۴۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: رابرت زمکیس
بازیگران اصلی: تام هنکس
امتیاز (IMDb): ۷٫۸

بسیاری از افراد نقش هنکس در این فیلم را چالش‌برانگیزترین نقش او در تمام دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش می‌دانند. فیلم «دورافتاده» روایتی مدرن از رابینسون کروزوئه است و هنکس باید در ۹۰درصد فیلم به‌تنهایی ایفای نقش کند، آن هم ایفای نقشی که جذاب باشد و مخاطب را خسته نکند. خوشبختانه هنکس عالی از پس این کار برآمد و این فیلم چهارمین جایزه گلدن گلوب را برای او به ارمغان آورد.

۶. کاپیتان فیلیپس (CAPTAIN PHILLIPS)

هنرنمایی تام هنکس در فیلم کاپیتان فیلیپس

سال ساخت: ۲۰۱۳
کشور سازنده: آمریکا
ژانر: زندگی‌نامه، جنایی
مدت‌زمان فیلم: ۱۳۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: پل گرینگرس
بازیگران اصلی: تام هنکس، بارخاد عبدی
امتیاز (IMDb): ۷٫۸

فیلم‌نامه «کاپیتان فیلیپس» بر اساس کتاب «وظایف ناخدا» اثر ریچارد فیلیپس و استفان تالتی نوشته شده است. این فیلم که به‌نوعی فیلم بیوگرافی محسوب می‌شود، ماجرای ریچارد فیلیپس (با بازی هنکس) را روایت می‌کند. ریچارد ناخدای کشتی تجاری مائرسک آلاباماست. وقتی دزدان دریایی سومالی این کشتی را تصرف می‌کنند، او مجبور می‌شود برای حفظ جان افرادش با دزدان دریایی مذاکره کند و لحظات پرالتهابی را از سر می‌گذراند.

۷. فیلادلفیا (Philadelphia)

فیلم فیلادلفیا که برای تام هنکس اسکار به ارمغان آورد

سال ساخت: ۱۹۹۳
کشور سازنده: آمریکا
ژانر: درام
مدت‌زمان: ۱۲۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جاناتان دمی
بازیگران اصلی: تام هنکس، دنزل واشنگتن
امتیاز (IMDb): ۷٫۷

تام هنکس اسکار اول خود را بابت نقش‌آفرینی در این فیلم گرفت. هنکس در این فیلم نقش وکیلی را بازی می‌کند که مبتلا به ایدز است و می‌خواهد بیماری خود را از دیگران پنهان کند، اما اتفاقاتی می‌افتند و هیچ‌چیز طبق انتظارش پیش نمی‌رود. هنکس برای بازی‌کردن این نقش حدود ۱۲ کیلوگرم وزن کم کرد تا در نظر مخاطبان فیلم واقعا بیمار به نظر برسد.

۸. سالی (Sully)

سالی؛ فیلم تحسین‌برانگیز تام هنکس

سال ساخت: ۲۰۱۶
کشور سازنده: آمریکا
ژانر: زندگی‌نامه، درام
مدت‌زمان: ۹۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: کلینت ایستوود
بازیگران اصلی: تام هنکس، آرون اکهارت
امتیاز (IMDb): ۷٫۴

وقتی نام کلینت ایستوود را می‌شنویم، معمولا یاد نقش‌آفرینی او در فیلم وسترن می‌افتیم. بااین‌حال، او کارگردانی هم می‌کند و در این فیلم تصمیم گرفته ماجرای خلبان قهرمانی به‌اسم چسلی سالی سولنبرگر را به تصویر بکشد. پس از نقص فنی جدی هواپیما، این خلبان موفق شد هواپیمای مسافربری را روی رودخانه هادسون فرود بیاورد و جان مسافرانش را نجات بدهد.

۹. ترمینال (The Terminal)

فیلم ترمینال تام هنکس

سال ساخت: ۲۰۰۴
کشور سازنده: آمریکا
ژانر:
کمدی، درام، عاشقانه
مدت‌زمان فیلم: ۱۲۸ دقیقه
دوبله فارسی:
دارد
کارگردان
: استیون اسپیلبرگ
بازیگران اصلی: تام هنکس
امتیاز (IMDb): ۷٫۴

فیلم ترمینال تام هنکس سومین همکاری او با اسپیلبرگ بود. او نقش مردی به‌نام ویکتور ناورسکی را بازی می‌کند که از کشوری خیالی به‌نام کارکوژیا به آمریکا سفر کرده است، اما در فرودگاه جان اف کندی متوجه می‌شود که در کشورش کودتا شده است و آمریکا ارتباطش را با این کشور قطع کرده است. حالا او نه راه پیش دارد و نه راه پس، زیرا او را به خاک آمریکا راه نمی‌دهند و امکان بازگشت به کشورش هم وجود ندارد. با این حساب، جای تعجب نیست که ترمینال فرودگاه خانه این مرد می‌شود!

ظاهرا اسپیلبرگ داستان این فیلم را از ماجرای مهران کریمی ناصری، معروف به سِر آلفرد، الهام گرفته است. وی به‌خاطر پیش‌آمدن مشکلاتی از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۶ (۱۸ سال) در فرودگاه شارل دوگل فرانسه زندگی می‌کرد. او در ۷۷سالگی به این فرودگاه بازگشت و چند هفته بعد در تاریخ دوازدهم نوامبر ۲۰۲۲، همان‌جا به مرگ طبیعی درگذشت.

۱۰. بزرگ (Big)

بزرگ؛ از اولین فیلمهای تام هنکس

سال ساخت: ۱۹۸۸
کشور سازنده: آمریکا
ژانر: درام، کمدی
مدت‌زمان: ۱۰۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: پنی مارشال
بازیگران اصلی: تام هنکس، الیزابت پرکینز
امتیاز (IMDb): ۷٫۳

بازی هنکس جوان در این فیلم به‌قدری جذاب بود که اولین نامزدی اسکار را برای او به ارمغان آورد. جاش ۱۲ساله که به‌خاطر قد کوتاهش از شرکت در کارناوال محروم شده است، سکه‌ای در دستگاه پیشگویی آینده می‌اندازد و آرزو می‌کند که بزرگ شود! در کمال تعجب، این آرزو برآورده می‌شود و صبح روز بعد جاش ۳۰ساله و قد بلند (با بازی تام هنکس) از خواب بیدار می‌شود تا هر کاری دلش می‌خواهد بکند، ولی افسوس که متوجه می‌شود بزرگ‌سالی دردسرهای زیادی در پی دارد و باید مسئولیت‌پذیری را بیاموزد.

۱۱. فیلم پست (The Post)

نقش‌آفرینی تام هنکس در فیلم پست

سال ساخت: ۲۰۱۷
کشور سازنده: آمریکا
ژانر: زندگی‌نامه، درام
مدت‌زمان: ۱۱۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: استیون اسپیلبرگ
بازیگران اصلی: تام هنکس، مریل استریپ
امتیاز (IMDb): ۷٫۲

در این فیلمِ اسپیلبرگ، کاترین گراهام (با بازی مریل استریپ) و بنجامین سی. بردلی (با بازی تام هنکس) دست به دست هم می‌دهند تا با انتشار برخی از مدارک محرمانه پنتاگون افشاسازی کنند. متأسفانه این فیلم آن‌طور که باید و شاید از آب درنیامد و چندان مردم‌پسند نشد. بعضی افراد معتقدند که فیلم «همه مردان رئیس‌جمهور» این ماجرا را بهتر به تصویر کشیده است و نیازی نبود اسپیلبرگ فیلم جدیدی درباره‌اش بسازد.

۱۲. بی خوابی در سیاتل (Sleepless in Seattle)

بی خوابی در سیاتل از بهترین فیلم های تام هنکس

سال ساخت: ۱۹۹۳
کشور سازنده: آمریکا
ژانر:
کمدی، درام، عاشقانه
مدت‌زمان فیلم: ۱۰۵ دقیقه
دوبله فارسی:
دارد
کارگردان
: نورا افرون
بازیگران اصلی: تام هنکس، مگ رایان
امتیاز (IMDb): ۶٫۸

هنکس در این فیلم نقش مردی را بازی می‌کند که همسرش را از دست داده است و پسر کوچکش به او برای ادامه زندگی امید و انگیزه می‌دهد. اما زندگی پر از غافل‌گیری است و هیچ‌وقت معلوم نیست دنیا چه نقشه‌هایی برای ما کشیده است. بهتر است بقیه فیلم را خودتان ببینید.

شما بگویید

تعداد فیلم های تام هنکس خیلی بیشتر از فیلم‌های معرفی‌شده در این مقاله است، اما به‌دلیل محدودیت حجم مقاله نمی‌توان تمام فیلم های تام هنکس پرکار را معرفی کرد.

از شما می‌خواهیم که نام فیلم‌های محبوب خود از این بازیگر را در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید و نظرتان درباره فیلم‌های جدیدش مانند «مردی به نام اُوه» و «پینوکیو» را بگویید. عده‌ای می‌گویند این فیلم‌های جدید به‌خوبی قدیمی‌ها نیستند. نظر شما چیست؟ همچنین لطفا برایمان بنویسید که دلتان می‌خواهد در مقاله‌های بعدی درباره کدام بازیگران بنویسیم. منتظر نظرات شما دوستداران فیلم و سریال هستیم.


در ادامه بخوانید: بهترین فیلم های مریل استریپ، پرافتخارترین بازیگر زن هالیوود

سایر منابع: goldderby

هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع editorial kennedy vogue
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.