روانشناسی رنگ آبی؛ کاربرد آن در حوزه‌های مختلف

0

با دیدن رنگ آبی چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ برخی آرامش آسمان و دریا را به‌ خاطر می‌آورند و برخی دیگر سرمای بی‌روح یخ و برف به قلبشان سرازیر می‌شود. باور کنید یا نه، افکار و احساسات و رفتارهای روزمره ما به‌شدت تحت‌تأثیر رنگ‌ها هستند. همراه ما باشید تا بیشتر درباره روانشناسی رنگ آبی بخوانید.

روان‌شناسی رنگ‌ها

قرن‌هاست می‌دانیم رنگ‌ها بر وضعیت روانی انسان اثر می‌گذارند. گوته، شاعر و دانشمند آلمانی، برای اولین بار در سال ۱۸۱۰ نظریه روانشناسی رنگ‌ها را مطرح کرد. از همان زمان این ایده پروبال گرفت و محققان شروع به بررسی تأثیر رنگ‌ها بر طرز تفکر، احساس و رفتار انسان کردند.

رونیکس

اثر شگفت‌انگیز رنگ خیلی زود منجر به توسعه مفهوم «رنگ‌درمانی» یا «کروموتراپی» شد. اکنون می‌دانیم رنگ‌درمانی و قرارگرفتن در معرض نورهای رنگی، تجسم برخی رنگ‌های خاص یا ماساژ با روغن‌های رنگی، با ایجاد تعادل میان جسم و ذهن انسان به بهبود شرایط سلامت روان کمک می‌کنند.

روانشناسی رنگ آبی

هدف از روان‌شناسی رنگ‌ها شناسایی اثر آنها بر خلق‌و‌خو، احساسات و رفتار افراد است. چند لحظه چشمتان را ببندید و صفحه‌ای آبی‌رنگ را تجسم کنید. تداعی آسمان‌ها و اقیانوس‌‌ها احتمالا باعث می‌شود ۲ واژه «آرامش» و «سکوت» به ذهنتان خطور کند. اما روانشناسی رنگ آبی دقیقا چه می‌گوید؟ رنگ آبی نماد چیست و درباره‌اش چه می‌گویند؟

  • طبق بررسی‌ها، رنگ آبی اشتها را کور می‌کند. شنیده‌اید که می‌گویند اگر می‌خواهید لاغر شوید، غذا را در بشقاب آبی بخورید؟ دلیلش همین است.
  • رنگ آبی به کاهش فشار خون و کنترل تپش قلب شهرت دارد و بدن را آرام می‌کند.
  • رنگ آبی میزان اعتماد و اطمینان را افزایش می‌دهد. برای همین معمولا در یونیفرم‌های مجریان قانون به کار می‌رود. هدف ارائه اقتدار، آرامش و اطمینان است.
  • روان‌شناسان رنگ آبی را با خلاقیت و ایده‌پردازی حتی در شرایط سخت مرتبط می‌دانند. گویا این رنگ به‌خاطر اثرات آرامش‌بخشی که دارد، بهره‌وری را افزایش می‌دهد.
  • انواع رنگ آبی اثرات روانی مثبت و منفی بر ما می‌گذارند. روانشناسی رنگ آبی تیره حاکی از این است که سایه‌های تیره‌تر قدرت حل مسئله و تصمیم‌گیری را در فرد تقویت می‌کنند و طبق روانشناسی رنگ آبی فیروزه ای، سایه‌های روشن‌تر دقت را بالا می‌برند. البته این رنگ کاربرد دیگری هم دارد‍! شرکت‌های تولید‌کننده نوشیدنی‌ برای تشدید حس تشنگی سراغ بسته‌بندی‌های آبی‌رنگ می‌روند و معتقدند این رنگ عطش انسان را بیشتر می‌کند.

تفاوت روانشناسی رنگ آبی در نقاط مختلف جهان

روانشناسی رنگ آبی در جهان

مفهوم رنگ آبی در روانشناسی همه‌جای دنیا ثابت نیست. گاهی اوقات در فرهنگ‌های مختلف، تفاوت‌های قابل‌توجهی از درک این رنگ مشاهده می‌شود، مثلا:

  • رنگ آبی در هند نشانه حقیقت، رحمت و عشق است.
  • رنگ آبی در آمریکای لاتین نشانه اعتماد، آرامش و عزاست.
  • رنگ آبی در آمریکای شمالی نشانه آرامش، اعتماد و کسب‌و‌کارهای معتبر است.
  • رنگ آبی در انگلستان نماد آرامش، وقار و آراستگی است.
  • رنگ آبی در کشورهای اروپای غربی نشانه آرامش، اطمینان، مسئولیت‌پذیری و وفاداری است.
  • رنگ آبی در یونان و ترکیه چشم بد را دور می‌کند.
  • رنگ آبی لاجوردی در مصر باستان نماد بهشت بوده است.

رنگ آبی نماد چیست؟

تا اینجای مقاله چندین بار اشاره کردیم که آبی نماد اعتماد، مسئولیت‌پذیری، فداکاری و شجاعت است. در سراسر دنیا بیشتر اعضای سازمان‌های مجری قانون یونیفرم آبی‌رنگ می‌پوشند تا حس امنیت را القا کنند. از سوی دیگر در محیط کار نماد آرامش، وفاداری و سلامتی است.

ویژگی‌های شخصیت آبی

در وجود افراد با شخصیت آبی خوش‌بینی، عشق، حساسیت و تمایل به ارتباط با دیگران غوغا می‌کند. این افراد بااعتمادبه‌نفس، وفادار و آرام هستند و دوست دارند بانی رفاه دیگران باشند. از طرفی با غم، اندوه و افسردگی میانه خوبی دارند، مسئولیت‌های خود را جدی می‌گیرند، تغییرات یکباره را دوست ندارند و بی‌نهایت پیگیر و کوشا هستند.

  • مطمئن: آبی‌ها معمولا در شرایط سخت خون‌سرد می‌مانند و به‌جای تمرکز بر نقاط ضعف، به نقاط قوت خود دقت می‌کنند. ایمانی که این افراد به خود دارند، دیگران را به اعتماد به آنها تشویق می‌کند.
  • صادق: شخصیت آبی همیشه روراست است و نیت واقعی خود را افشا می‌کند.
  • درون‌گرا: این افراد زمان زیادی را صرف تجزیه‌و‌تحلیل افکار و احساسات خود می‌کنند، دوست ندارند در مرکز توجه باشند و به‌راحتی با جمع بُر نمی‌خورند.
  • وفادار: آبی‌ها روابط قوی و عمیق را به روابط سطحی ترجیح می‌دهند.
  • شنونده: آنها دوستان خوبی هستند. افراد مهم زندگی آبی‌ها همیشه از حمایت و تشویقشان برخوردارند.
  • شریک عالی: مهربانی، خون‌گرمی، توجه به احساسات دیگران و میل ذاتی به ارتباط آشکار و صادقانه این فرد را به شریکی عالی برای زندگی تبدیل می‌کند.
  • زودرنج: رهاکردن اتفاقات گذشته برای چنین شخصیتی دشوار است و زمانی که احساسات او فوران می‌کند، بدخلق و به‌شدت حساس می‌شود.
  • لج‌باز: نظر شخصیت آبی سخت تغییر می‌کند و اگر کسی تلاش کند او را به چیزی خلاف میل و باورش متقاعد کند، ناامید و بی‌حوصله می‌شود.
  • دل‌واپس: فرد آبی برای خروج از منطقه امن خود احساس اضطراب و دل‌واپسی می‌کند. دوست دارد همیشه همه‌چیز را طبق برنامه‌ای مشابه پیش ببرد و از تغییرات پی‌در‌پی فراری است.
  • حوصله‌سر‌‌بر: یکنواختی و کسل‌کننده‌بودن این افراد به‌خاطر شخصیت قابل‌پیش‌بینی آنهاست. میل به حفظ منطقه امن خود اجازه ماجراجویی را به آنها نمی‌دهد.

روانشناسی رنگ آبی در مد

روانشناسی رنگ آبی در مد

رنگ لباسی که به تن می‌کنیم راز درونمان را برملا می‌کند. رنگ آبی به همه نشان می‌دهد که چقدر قابل‌اعتماد هستیم. اگر می‌خواهید در جلسه کاری یا مصاحبه‌ای مهم شایسته و صادق به نظر برسید، آن روز رنگ آبی را انتخاب کنید. این رنگ در اولین برخورد احساس وفاداری، آرامش، اعتمادبه‌نفس و موفقیت را به مخاطب منتقل می‌کند.

رنگ آبی در روانشناسی تجارت

کسب‌و‌کارهایی مثل شرکت‌های مالی و حسابداری که اعتبار خود را مدیون اعتماد مردم هستند، می‌توانند از این رنگ در برندسازی و تبلیغات خود استفاده کنند. تاثیر رنگ در تبلیغات و بازاریابی را دست کم نگیرید. از طرفی آبی روشن حس آرامش و روحیه مسئولیت‌پذیری را در محل کار تقویت می‌کند و انتخاب خوبی برای انگیزه‌بخشیدن به کارکنان است. البته استفاده بیش از حد آن محیط را سرد و غیردوستانه خواهد کرد.

روانشناسی رنگ آبی در طراحی وب

فکر می‌کنید دلیل استفاده از رنگ آبی در وب‌سایت‌های معروفی همچون فیسبوک، توییتر و فورسکوئر چیست؟ بر اساس نظرسنجی‌ها، وب‌سایت‌های آبی‌رنگ شفاف و تمیز و مدرن به نظر می‌رسند و حس قدرت و امنیت را منتقل می‌کنند.

ترکیب آبی با سایه‌های مختلف خاکستری جنبه مدرن‌بودن وب‌سایت را تقویت می‌کند و سایه‌های روشن‌تر برای وب‌سایت‌های سلامت، تندرستی و سفر کاربرد دارند. سازمان‌های ملی، شرکت‌های حقوقی و تیم‌های ورزشی معمولا از سایه‌های تیره‌تر استفاده می‌کنند.

روانشناسی رنگ آبی در بازاریابی

اگر کمی از روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی باخبر باشید، می‌دانید که استفاده از رنگ آبی در لوگوی رسانه‌های اجتماعی بیشتر از هرچیز نشانه هوش و ارتباط و اعتماد است، یعنی عواملی که به‌شدت در حوزه بازاریابی مفید و مؤثرند. طبق تحقیقات، مردم به فروشگاه‌هایی که به‌جای رنگ‌های گرم با رنگ سردی همچون آبی رنگ‌آمیزی شده‌اند، ۱۵درصد بیشتر مراجعه می‌کنند چراکه در آن واحد قدرت، خرد، امنیت و احساس صمیمیت را منتقل می‌کند.

اثر رنگ آبی بر جسم انسان

آرامش رنگ آبی بی‌دلیل نیست. این رنگ واقعا ضربان قلب را آرام می‌کند، فشارخون را پایین می‌آورد و بدن را خنک می‌کند. حتی با اثری که روی غده هیپوفیز می‌گذارد، الگوی خواب فرد را تغییر می‌دهد و نفس‌کشیدنش را آرام می‌کند. طبق پژوهش‌ها، می‌توان از نور آبی‌رنگ برای تقویت حافظه و دفع برخی از باکتری‌ها استفاده کرد.

رنگ آبی در عالم معنویت

عرفان‌های شرقی ۲ نوع رنگ آبی را با ۲ چاکرای بدن در ارتباط می‌دانند. یکی آبی معمولی و دیگری آبی نیلی.

  • آبی معمولی: رنگ چاکرای گلو یا ویسودا است که در گلو قرار گرفته و علاوه بر این ناحیه، با گردن و دست و بازو در ارتباط است. چاکرای گلو قابلیت گفتار و شنیدار فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و از این جهت برای ارتباط معنوی مفید است. سنگ‌های قیمتی مفید برای این چاکرا عبارت‌اند از فیروزه، آکوامارین، لاجورد، سودالیت، کوارتز، آنجلیت و آئورا.
  • نیلی: رنگ چاکرای چشم سوم یا آجنا است که بین ابروها قرار می‌گیرد و پیوند ما با ناخودآگاه را برقرار می‌کند. سنگ‌های قیمتی آمتیست، سنگ ماه و آجیلیت با بازکردن این چاکرا موجب دید واضح روشن، شهود و تکامل می‌شوند.

معانی مختلف رنگ آبی

گذشته از تمام اینها، عده‌ای رنگ آبی را بر اساس زمینه‌ای که در آن به‌کار رفته است تحلیل و معنی می‌کنند.

  • رنگ آبی در مسائل عاشقانه: آبی در روابط عاشقانه نشانگر تعهد و وفاداری است.
  • رنگ آبی در زندگی روزمره: استفاده از رنگ آبی در زندگی روزمره نشانگر صلح و آرامش است و گاهی مزیت‌های درمانی دارد.
  • رنگ آبی در شخصیت‌شناسی: افرادی که شخصیت آبی دارند، ویژگی‌های ارزشمندی همچون شفقت، همدردی، صداقت، تخیل و اشتیاق را از خود نشان می‌دهند.

کلام آخر

کاوش در روان‌شناسی رنگ‌ها کار جالبی‌ است، اما نباید فراموش کنیم که واکنش افراد به رنگ‌های مختلف، جدا از تمام این تجزیه‌و‌تحلیل‌ها، کاملا شخصی است! تجربیات گذشته در شکل‌دهی به احساس و رفتار فرد به یک رنگ بی‌نهایت مؤثرند. بنابراین جای تعجب نیست که عده‌ای آن را رنگ غصه و اندوه بدانند و عده‌ای دیگر از آن آرامش و الهام بگیرند.

رنگ آبی به شما چه احساسی می‌دهد؟ فکر می‌کنید خودتان یا اطرافیانتان شخصیت آبی داشته باشید؟ منتظر شنیدن نظرات‌تان هستیم.


در ادامه بخوانید: رنگ‌ها چطور حال‌و‌هوای شما را تغییر می‌دهند؟
برای از بین بردن احساس افسردگی چه کاری انجام دهیم؟

در افسردگی غم به لایه‌های عمیق زندگی نفوذ کرده و اختلالاتی در احساسات و رفتار شما به‌وجود می‌آورد. اگر احساس افسردگی دارید، حتما با کمک یک روانشناس متخصص مشکل را ریشه‌یابی کنید و برای حل آن راهکار بگیرید.برای ارتباط با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

به کمک زبان بدن، ناگفته‌ها را بگویید و بشنوید

۸،۰۰۰ تومان


منبع verywellmind thecolor colorpsychology
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.