آشنایی با روانشناسی رنگ سبز در زمینه‌های مختلف

0

رنگ‌ها مستقیما بر طرز فکر و نحوه رفتار انسان اثر می‌گذارند و این قابل‌انکار نیست. سبز رنگ طبیعت است و احساس آرامش، شادی و طراوت طبیعت را القا می‌کند. در ادامه همراه ما باشید تا مفصل درباره روانشناسی رنگ سبز و مفاهیم مثبت و منفی این رنگ صحبت کنیم.

مفهوم و روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز حاصل ترکیب ۲ رنگ آبی و زرد است. رنگ آبی برای القای حس امنیت و اطمینان کاربرد دارد و رنگ زرد نشانگر خوش‌بینی و جوانی است. طبیعی است که ترکیب این ۲ رنگ اصلی احساسات متنوعی را پوشش دهد.

رونیکس

در روان‌شناسی رنگ، رنگ‌هایی که طول موج بلند دارند «محرک یا گرم» و رنگ‌هایی که طول موج‌های کوتاه‌تر دارند «آرام‌بخش یا سرد» در نظر گرفته می‌شوند. رنگ سبز سرد است و مستقیم بر افکار، روابط و سلامت جسمانی انسان اثر می‌گذارد. دلیل استفاده از این رنگ در مراکز پزشکی همین است.

در این جدول، مفاهیم مثبت و منفی رنگ سبز را می‌خوانید:

مفاهیم مثبت رنگ سبز

مفاهیم منفی رنگ سبز

رشد و نشاط، تجدید و ترمیم، اعتماد‌به‌نفس، اطمینان و امنیت، درایت، تعادل عاطفی، آرامش، دوستی با طبیعت، دلسوزی، سخاوت، مهربانی، وفاداری، سازگاری، تشویق، پیوند اجتماعی

مالکیت، مادی‌گرایی، بی‌تفاوتی و حسادت، خودخواهی، حرص، بخل، پول‌خوری، بی‌فکری و بی‌تجربگی

سبز؛ رنگ آرامش

استفاده از انواع رنگ سبز در مراکز، ادارات، رستوران‌ها، هتل‌ها و مکان‌های جدید سبب آرامش مراجعان می‌شوند. به همین خاطر این رنگ اغلب در طراحی داخلی و خارجی اماکن عمومی استفاده می‌شود.

سبز؛ رنگ طبیعت و سلامت

سبز؛ رنگ طبیعت و سلامت

رنگ سبز آرامش‌بخشی ذاتی خود را از طبیعت می‌گیرد. برخی از محققان این آرامش و اثر مثبت را به روند تکامل ربط می‌دهند و می‌گویند رنگ سبز در دوران نخستین به‌معنای وجود آب، غذا، سرپناه و آرامش در طبیعت بوده است. به همین خاطر محصولاتی با بسته‌بندی‌ سبز در نظر ما سالم‌تر و طبیعی‌ترند، حتی اگر واقعا این‌طور نباشد و مضرتر باشند.

سبز؛ رنگ انگیزه

فکر می‌کنید چرا در چراغ راهنمایی رنگ سبز به‌معنی حرکت و قرمز به‌معنی توقف است؟ سبز به‌رغم آرامش‌بخش‌بودن، محرک و انگیزه حرکت هم هست. کسانی که تمام روز را در فضای سبز پر از گل‌و‌گیاه سپری می‌کنند و به طبیعت دسترسی دارند، بیشتر الهام می‌گیرند و خلاق‌ترند. طبق تحقیقات، نور سبز قدرت خواندن را تقویت می‌کند و احتمال موفقیت را افزایش می‌دهد. البته نباید فراموش کرد که واکنش افراد به رنگ‌ها بر اساس تجارب گذشته، ارتباطات شخصی و فرهنگ جامعه می‌تواند متفاوت باشد.

سبز؛ رنگ خوش‌بینی

رنگ‌ها بر احساسات انسان اثر می‌گذارند و قدرت حافظه را تقویت می‌کنند. در یکی از پژوهش‌ها، تعدادی کلمه احساسی به رنگ‌های مختلف روی کاغذ نوشته شدند و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفتند. سپس از آنان خواسته شد کلمات را به یاد بیاورند. اکثرا کلماتی را به یاد می‌آوردند که با رنگ سبز روی کاغذ نوشته شده بودند. محققان نتیجه گرفتند که رنگ سبز مفاهیم عاطفی مثبت‌تری دارد و با القای خوش‌بینی، به‌خاطر‌سپردن و یادآوری کلمات را راحت‌تر می‌کند. در تحقیقات دیگر نیز شرکت‌کنندگانی که در معرض رنگ سبز قرار می‌گرفتند، امیدوارتر بودند و ترس از شکست کمتری داشتند.

سبز؛ رنگ حسادت

دقت کردید رنگ‌و‌روی بیماران سبز می‌شود؟ حسادت نوعی بیماری روحی مهلک است. برای همین خیلی‌ها رنگ سبز را به احساس حسادت گره می‌زنند و آن را یکی از نشانه‌های منفی رنگ سبز معرفی می‌کنند.

رنگ سبز نماد چیست؟

رنگ سبز در درجه اول نماد رشد، امید و تعادل انرژی و بیانگر مفاهیم محیط‌زیست مثل ابتکارات سبز، انرژی سبز، فضاهای سبز و صلح سبز است. البته روانشناسی رنگ سبز تا حد زیادی به نوع رنگ سبز بستگی دارد:

  • سبز روشن: بهار و تولد دوباره. رنگ گیاهان تازه‌روییده، نماد خامی و جوانی و بی‌تجربگی.
  • سبز زیتونی: آرامش و صلح و ظرافت. البته نماد فریب و خیانت هم هست.
  • سبز تیره: باروری، طمع، پول و انگیزه. انتخاب اول تاجران ثروتمند و جاه‌طلب و طماع.
  • سبز مایل به زرد: بیماری، حسادت، زوال، ترس و درگیری.
  • رنگ سبز آبی: تمیزی و طراوت و آب. این رنگ روح را آرام می‌کند و شفابخش روح است.
  • سبز زمردی: رنگ الهام و نشاط و نشانگر فراوانی و ثروت مالی و عاطفی.
  • سبز یشمی: رنگ اعتماد و رازداری، درایت و دیپلماسی و سخاوتمندی روح.
  • سبز لیمویی: نماد جوانی و ساده‌لوحی. این رنگ ذهن را از منفی‌گرایی پاک می‌کند.
  • سبز چمنی: نماد امنیت، اطمینان، طبیعت و سلامت.

روانشناسی رنگ سبز در معماری

استفاده از رنگ سبز در طراحی داخلی

رنگ سبز در معماری نماد شانس و برکت است. خیلی‌ها با این عقیده در ورودی خانه را سبز می‌کنند تا راه ورود شانس به خانه را باز کنند. سایه‌های پرجنب‌و‌جوش این رنگ در معماری داخلی، از کاشی کف، دیوارپوش آشپزخانه و کابینت‌ها یک نقطه کانونی عالی می‌سازند.

همچنین می‌توانید دست‌شویی و حمام خانه را سبز کنید و آرامش این محیط را چندین برابر کنید. دیوارها، کانترها، کابینت‌ها و هر نقطه دیگری از خانه را که سبز کنید، آرامش و رفاه را با دستان خود مهمان خانه کرده‌اید.

روانشناسی رنگ سبز در لباس

اگر در کمد لباستان رنگ سبز غالب است، به‌عقیده روان‌شناسان شما فردی با اعتماد‌به‌نفس و در پی هماهنگی و آرامش درونی هستید. لباس سبز حس دوستی و شادی را ساطع می‌کند و بیشتر انتخاب کسانی است که عمیقا زندگی خود را دوست دارند، اهل سازش‌اند و در عین حال جرئت دفاع از منافع خود را دارند.

روانشناسی رنگ سبز در معنویت

سبز رنگ چاکرای چهارم، چاکرای قلب یا آناهاتا، است که درست در مرکز قفسه سینه و در ناحیه قلب قرار می‌گیرد و پلی میان مثلث پایینی (چاکراهای ریشه، خاجی و خورشیدی) و مثلث بالایی (چاکراهای گلو، چشم سوم و تاج) است. از میان چاکراها چاکرای آناهاتا تعادل، احساس مهربانی و شفقت به خود و دیگران را شامل می‌شود.

مزیت استفاده از رنگ سبز

طبق تحقیقات، نگاه‌کردن به رنگ سبز قدرت ایده‌پردازی و تفکر خلاق انسان را تقویت می‌کند تا خارج‌ از چارچوب‌ها و راه‌حل‌های مرسوم بیندیشد و تصمیم بگیرد. برخی از سایه‌های روشن این رنگ در فضای خانه مفیدترند و تمرکز ساکنان را افزایش می‌دهند. در فضاهایی که به انرژی بیشتری احتیاج دارید، سایه‌های نه کم‌رنگ و نه پررنگ سبز را امتحان کنید و جایی که می‌خواهید فضا را بزرگ‌تر نشان دهید، سراغ سایه‌های روشن‌تر بروید. اگر هم برای اتاقی نورگیر دنبال رنگ مناسب می‌گردید، رنگ سردی مثل سبز گرمای فضا را تعدیل می‌کند.

کاربردهای رنگ سبز

کاربردهای فراوان رنگ سبز در زندگی روزمره حاکی از این است که شرکت‌های تولیدی و تبلیغاتی از روانشناسی رنگ سبز به‌خوبی باخبرند و تلاش می‌کنند با به‌کارگیری این رنگ در بسته‌بندی محصولات یا ارائه خدمات، تصویر خوبی از عملکرد خود به مخاطب منتقل کنند. اکثر محصولات پایدار بسته‌بندی سبزرنگ دارند، تجهیزات نظامی سربازان سبز است و مفاهیم زیست‌محیطی اعم از انرژی سبز، ابتکار سبز و صلح سبز از این مفهوم وام می‌گیرند. سایه‌های مختلف رنگ سبز انتخاب خوبی برای دیوارهای استودیوی نقاشی، گوشه‌ای از اتاق کار یک نویسنده یا رنگ‌آمیزی دفتر کار خانگی محسوب می‌شوند.

کلام آخر

رنگ‌ها واکنش‌های روان‌شناختی انسان را تحریک می‌کنند و بر احساسات او اثر می‌گذارند. سبز به‌عنوان یکی از پرکاربردترین رنگ‌های جهان برای بسیاری از افراد نماد طبیعت است و شادابی و آرامش فضایی سرسبز را تداعی می‌کند. البته نباید فراموش کرد که واکنش ما به هر رنگ به‌شدت تحت‌تأثیر تجربیات گذشته و فرهنگ جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم و ممکن است رنگی مشابه برای دو نفر تداعی‌گر دو موضوع کاملا متفاوت باشد.

شما چقدر از رنگ سبز استفاده می‌کنید؟ این رنگ برای شما چه مفهومی دارد؟ منتظر شنیدن نظرات‌تان هستیم.


در ادامه بخوانید: رنگ‌ها چطور حال‌و‌هوای شما را تغییر می‌دهند؟
برای از بین بردن احساس افسردگی چه کاری انجام دهیم؟

در افسردگی غم به لایه‌های عمیق زندگی نفوذ کرده و اختلالاتی در احساسات و رفتار شما به‌وجود می‌آورد. اگر احساس افسردگی دارید، حتما با کمک یک روانشناس متخصص مشکل را ریشه‌یابی کنید و برای حل آن راهکار بگیرید.برای ارتباط با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

به کمک زبان بدن، ناگفته‌ها را بگویید و بشنوید

۸،۰۰۰ تومان


منبع thecolor psychologytoday verywellmind
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.