نحوه برخورد با افراد دورو در زندگی و محیط کار

2

یکی از ارزشمندترین مهارت‌های انسان در زندگی شخصی و کاری بلدبودن نحوه برخورد با افراد دورو است، مثلا دوست یا همکاری که با نقاب زیبا و کلام دل‌نشین به ما نزدیک می‌شود، روی او حساب می‌کنیم و بعد از کمی صمیمیت شکاف عمیق بین گفتار و کردارش را درک می‌کنیم. اگر چیز زیادی درباره برخورد درست با این افراد نمی‌دانید، در این مقاله راه‌ و‌ روش آن را نوشته‌ایم.

واکنش آنی به دورویی

همیشه و همه‌جا، حتی در جمع صمیمی‌ترین دوستان، هستند کسانی که خواه‌ناخواه (به اختیار خود یا بنا به تربیت و عادت) گفتار و رفتارشان یکی نیست؛ در حضور ما یک جور می‌گویند، پشت‌سرمان جور دیگر عمل می‌کنند یا در باطن اعتقادی به گفته خود ندارند. این تناقض بسیاری مواقع ناخوشایند، ناراحت‌کننده و حتی آسیب‌زاست و برای کم‌کردن آسیب‌های ناشی از آن، لازم است نحوه برخورد با افراد دورو را بلد باشیم.

رونیکس

۱. شنیدن و گوش‌ندادن

با ذهن باز و آرام حرف‌های طرف مقابل را بشنوید. این شنیدن لزوما به‌معنی موافقت با گفته‌های او نیست. بشنوید و بگذرید تا محترمانه او را از سر خود باز کرده باشید. همین چند دقیقه هم‌صحبتی ساده، نظر فرد دورو درباره شما را نیز برملا می‌کند.

۲. درک نیت پشت کلمات

پشت هر کلمه‌ای که به زبان می‌آوریم، منظور و هدفی هست که جان کلام را می‌رساند. قبل از تمرکز روی دورویی افراد، نیت کلماتشان را درک کنید. اگر فردی معتاد روبه‌رویتان نشسته است و شما را نصیحت به هوشیاری می‌کند، چشم روی دورویی او ببندید و بشنوید که اعتیاد چگونه زندگی‌اش را ویران کرده است. نصیحت درست، حتی از کسی که به گفته‌های خود عمل نمی‌کند، شنیدنی و ارزشمند است.

۳. حفظ آرامش و خونسردی

اجازه ندهید دورویی فرد شما را از کوره به در ببرد و روزتان را خراب کند. در مواجهه با این افراد چند نفس عمیق بکشید و قبل از هر واکنشی، ذهنی تا ۱۰ بشمارید. اگر مفید نبود، دو پای دیگر هم قرض کنید و از فرد دور شوید.

۴. تحمل دورویی تا حد امکان

بعضی وقت‌ها چاره‌ای جز تحمل رفتار ریاکارانه دوروبَری‌ها نیست. اگر فرد را دیربه‌دیر می‌بینید و کل هزینه‌ای که برای آرامشتان در تعامل با او می‌پردازید چند دقیقه صبر و تحمل است، به جان بخریدش تا تعارض‌ها به حداقل برسد.

۵. ترک گفت‌و‌گوی آزاردهنده

رفتار و گفتار آزاردهنده را تحمل نکنید. بپذیرید که فرد مقابل دورو و ریاکار است و اگر طاقت تحمل حرف‌هایش را ندارید، با عذرخواهی محترمانه گفت‌و‌گو را ترک کنید. این دوری و اجتناب ذهن را آرام می‌کند و جلوی تکانشگری را می‌گیرد. لبخند بزنید، با چند کلمه گفت‌و‌گو را به‌سمت خداحافظی ببرید و به‌سرعت از محل مکالمه دور شوید.

۶. پرهیز از بدرفتاری

هر زمان در گفت‌و‌گو با شخص دورو به این نتیجه رسیدید که شانسی برای تغییر عقیده یا رفتار او ندارید، به‌جای تلاش بی‌حاصل، به حال خود رهایش کنید. بعید است به رو آوردن رفتار ریاکارانه به نتیجه مثبتی ختم شود! از طرف دیگر، گاهی دورویی آن‌قدر زیاد و آزاردهنده نیست که ارزش سروصداکردن داشته باشد. اگر نه به شما آسیب می‌زند و نه به دیگران، از یک گوش بشنوید و از گوش دیگر در کنید.

۷. کمتر درددل‌کردن با این افراد

یکی از نکات اساسی برای برخورد با افراد دورو، کم‌کردن درددل‌ها و اطلاعاتی است که لابه‌لای حرف‌ها در اختیار این افراد می‌گذارید. اگر به کسی به‌خاطر دورویی‌های گذشته اعتماد ندارید، اطلاعات مهمی را که نباید به گوش دیگران برسند به او ندهید تا بعدها علیه خودتان استفاده نشوند.

ایستادن در مقابل افراد دورو

اگر در مواجهه با این افراد روش‌های برخورد آرام مؤثر نبود و ناچار به مقابله شدید، چند راهکاری را امتحان کنید که در ادامه ارائه کرده‌ایم.

۱. تعیین قاطعانه مرزی مشخص

به‌جای آنکه روی شعله‌های مشاجره نفت بریزید، با مرزگذاری درست و اصولی نشان دهید تمایلی به ادامه صحبت ندارید. بگویید که حرف‌هایش را شنیده‌اید و با آنها موافق نیستید، اما به بحث هم علاقه و اصراری ندارید. نتیجه‌ای که می‌خواهید با عصبانیت و درگیری حاصل نمی‌شود.

۲. مقابله با تظاهر مخرب

گفتیم که دورویی در موضوعات کوچک چندان حائز اهمیت نیست و زمانی ارزش واکنش و مقابله را دارد که اثر بدی روی شما یا دیگران بگذارد. مثلا اگر یکی از دوستانتان علاقه‌ای به حضور در دورهمی‌های دوستانه ندارد و وانمود می‌کند که دارد، این رفتار او به کسی (جز خودش) آسیب نمی‌رساند. اما اگر تظاهر به دوستی می‌کند و پشت‌سرتان حرف می‌زند، این مسئله را باید جدی گرفت.

۳. انتقاد محترمانه و مؤدبانه

همه آدم‌ها، حتی کسانی که خواه‌ناخواه به دورویی عادت کرده‌اند، مستحق برخورد محترمانه و مؤدبانه هستند. اگر هیچ راهی جز ایستادن در مقابل افراد دورو ندارید، با ذهن و زبان آرام ترفند ساندویچ را به‌ کار ببندید و انتقاد سازنده را بین ۲ جمله مثبت مطرح کنید.

۴. آمادگی برای واکنش احساسی فرد

نتیجه انتقاد به افراد دورو همیشه خوش‌رویی و پذیرش منطقی نیست. گاهی اوقات فرد با برخورد احساسی شرایط را متشنج و شما را از گفته خود پشیمان می‌کند. به‌هیچ‌وجه وارد بحث و بگومگو نشوید و در تمام پاسخ‌هایی که می‌دهید، آرامش و لحن یکنواخت خود را حفظ کنید.

۵. آمادگی برای قطع دوستی

هر کسی که در جمع فامیل‌ها یا محل کار می‌بینید، لزوما دوست صمیمی شما نیست. اگر رفتار تظاهرگونه این افراد برایتان غیرقابل‌تحمل است، با اعتماد‌به‌نفس این رابطه را کاملا تمام کنید. هیچ‌کس قادر به کنترل رفتار اطرافیان خود نیست، اما می‌تواند در اعمال بد آنها شریک نباشد.

نحوه برخورد با افراد دورو در محل کار

نحوه برخورد با افراد دورو در محیط کار

ما می‌توانیم دوستان و نزدیکان خود را انتخاب کنیم، اما همکارانمان را نه! بنابراین دانستن نحوه برخورد با افراد دورو در محل کار برای حفظ آرامش و سلامت روان ما بی‌نهایت مهم است.

۱. تلاش برای هم‌رنگ‌نشدن

اگر هر روز در محیط کار با فردی دورو نشست‌و‌برخاست دارید، به‌جای اینکه هم‌رنگ او شوید و به رفتار تظاهرگونه عادت کنید، مسیر متفاوتی در پیش بگیرید. در این شرایط انتخاب رفتار درست واقعا سخت است، اما نشدنی نیست. برخورد اخلاقی با کمترین احتمال آسیب به دیگران، سبب حفظ اعتبار شما در محیط کار می‌شود.

۲. تمرکز روی وظایف کاری

وجود آدم‌های دورو معمولا پر از نا‌امیدی است و تلاش می‌کنند حواس دیگران را پرت کنند. بنابراین بهترین راه مقابله با آنها متمرکزشدن روی وظایف کاری است. اگر خود را موفق‌تر از آنچه هستند نشان می‌دهند، اهمیت ندهید و ذهن خود را درگیر نکنید. بهترین واکنش تمرکز روی وظایف کاری و دستاوردهای فردی خودتان است.

۳. فاصله‌گرفتن از همکار دورو

در محیط کاری قطع ارتباط اصلا راحت نیست، اما می‌توان با مرزگذاری درست فاصله را تا حد امکان حفظ کرد و تعامل را به حداقل رساند. تلاش برای برقراری ارتباط با سایر همکاران نیز اقدام جایگزین خوبی است. حتی اگر برای انجام وظایف خود به کمک احتیاج دارید، با کسانی کار کنید که بیشتر مورداعتمادتان هستند.

کلام آخر

برای آدم‌های روراست تعامل با افراد دورو در هر شرایطی ناامیدکننده، استرس‌آور و حتی آزاردهنده است. اگر در زندگی شخصی یا محافل اجتماعی مثل محیط کار طعم این آزار و استرس را می‌چشید، نکات ذکرشده در این مقاله را با دقت بخوانید و مرحله‌به‌مرحله اجرا کنید. اگر هیچ‌یک از این راهکارها مؤثر نبودند، آخرین مرحله کناره‌گیری از این افراد و قطع دوستی با آنهاست. البته بهتر است قبل از این کار، با درمانگری متخصص مشورت کنید.

شما چه اطلاعات و تجربیاتی درباره نحوه برخورد با افراد دورو دارید؟ معمولا در مواجهه با آنها، کدام‌یک از روش‌های گفته‌شده را امتحان می‌کنید؟ منتظر شنیدن نظرات ارزشمند شما هستیم.


در ادامه بخوانید: ۱۰ فرد سمّی که باید به هر قیمتی از آنها دوری کنید
منبع wikihow betterhelp aconsciousrethink
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. طرفدار می‌گوید

    خیلی خوب بود ممنونم از این مقاله عالی

    1. مهدیه منصوری می‌گوید

      سلام همراه عزیز
      خوشحالم دوست داشتین و براتون مفید بود.