۱۱ توصیه درماتولوژیست‌ها برای اینکه زیر چشمانتان زیباتر شود

0

بسیاری از ما با پف و تیرگی زیر چشم دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. عوامل مختلفی از جمله خواب ناکافی، پاک‌نکردن آرایش، افزایش سن و تغذیه نامناسب در ایجاد پف و تیرگی زیر چشم دخیل‌اند. البته راهکارهایی وجود دارند که فارغ از علت تیرگی و پف زیر چشم، ظاهر بهتری به چشمان شما می‌بخشند. در ادامه، ۱۱ راهکار درمان سیاهی و پف زیر چشم به توصیه چندین درماتولوژیست و آرایشگر را ارائه می‌کنیم.

۱. با پوست زیر چشم به‌آرامی برخورد کنید

پوست زیر چشم با حدود ۰٫۲ میلی‌متر ضخامت، نازک‌ترین پوست بدن انسان است. به همین خاطر خیلی زود آسیب می‌بیند و حتی آثار افزایش سن در این بخش زودتر پدیدار می‌شود. در صورتی که هنگام انجام روتین پوستی، شستن صورت یا حتی ماساژ با ناحیه زیر چشم خشن برخورد کنید، به پوست زیر چشم خود آسیب می‌زنید.

رونیکس

آرام برخوردکردن با پوست زیر چشم تنها به موارد گفته‌شده ختم نمی‌شود، بلکه باید هنگام خرید محصولات دور چشم هم دقت کافی به خرج دهید. برای این قسمت از صورت باید سراغ محصولاتی بروید که از مواد قوی همچون رتینول در آنها استفاده نشده باشد.

نکته‌ای که هنگام استفاده از محصولات دور چشم باید به آن توجه کنید، نحوه زدن آنها به پوست زیر چشم است. به‌هیچ‌وجه انگشت خود را روی پوست زیر چشم نکشید و از ضربه‌های آرام و کوتاه برای جذب کرم و دیگر محصولات استفاده کنید.

۲. روزانه ضدآفتاب بزنید

ضدآفتاب نه‌تنها برای زیر چشم، بلکه برای هر قسمت از پوست که در معرض آفتاب است، ضروری محسوب می‌شود. آفتاب باعث پیری، چین‌وچروک، خشکی، لکه و دیگر مشکلات پوستی می‌شود. هنگامی که ضدآفتاب روی پوست صورت و بدن خود می‌زنیم، معمولا پوست دور چشم را در نظر نمی‌گیریم. این در حالی است که با توجه به نازک‌بودن پوست زیر چشم، باید توجه بیشتری به این ناحیه کنیم و ضدآفتاب را برای دور چشم فراموش نکنیم. پیشنهاد می‌شود از ضدآفتاب‌های مینرال یا فیزیکی استفاده کنید که احتمال بروز حساسیت کمتری دارند.

۳. پیش از آرایش، از مرطوب‌کننده‌های سبک دور چشم استفاده کنید

برای زیبایی زیر چشم هنگام آرایش، از مرطوب‌کننده‌های سنگین پرهیز کنید. مرطوب‌کننده سنگین باعث می‌شود بافت لغزنده‌ای زیر چشم شما ایجاد شود و پس از زدن کانسیلر یا کرم‌پودر، چروک به ‌وجود بیاید. برای آبرسانی زیر چشم پیش از آرایش، بهتر است از مرطوب‌کننده‌ای ژله‌ای که بافت سبکی دارد استفاده کنید.

اگر پوست خشکی دارید، برای خرید کرم دور چشم به محصولاتی فکر کنید که مواد اولیه آب‌رسان نظیر هیالورونیک اسید، گلیسیرین و سرامید دارند. همچنین محصول چندکاره‌ای که هم مرطوب‌کننده باشد و هم پرایمر گزینه‌ای خوب برای زیبایی زیر چشم هنگام آرایش است.

۴. روتین صبح خود را ساده نگه دارید

استفاده زیاد از محصولات پوستی در روتین صبح، ممکن است نتیجه‌ای منفی داشته باشد. پوست نازک دور چشم که به‌راحتی در معرض چروک‌شدن قرار دارد، نمی‌تواند حجم زیادی از کرم‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی را در طول روز تحمل کند. از این رو بهتر است از لایه‌ای نازک از کرم دور چشم (اندازه یک نخود برای هر دو چشم) استفاده کنید.

این نکته فقط برای روتین صبح صدق می‌کند و برای روتین پوستی شب می‌توانید به‌دلخواه خود از محصولات پوستی استفاده کنید.

۵. کارهایی انجام دهید که گردش خون دور چشم را بهبود می‌بخشند

گردش خون ضعیف دور چشم از دلایل پف و سیاهی دور چشم است. اگر کارهایی انجام دهید که گردش خون دور چشم را بهبود ببخشند، تغییرات زیر چشم خود را به‌زودی احساس خواهید کرد. برای بهبود جریان خون دور چشم می‌توانید این کارها را انجام دهید:

  • استفاده از کرم دور چشم حاوی ویتامین K باعث بهبود سیاهی و قرمزی زیر چشم می‌شود.
  • استفاده از کرم دور چشم حاوی کافئین باعث بهبود پف زیر چشم می‌شود.
  • ماساژ آرام زیر چشم با انگشت گردش خون را بهبود می‌بخشد.
  • استفاده از قاشق سرد، کیسه چای سبز یا رولر با بهبود جریان خون، درمان خانگی پف زیر چشم محسوب می‌شوند.

۶. از محصولات مخصوص پیگمانتاسیون استفاده کنید

اگر دچار هیپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های دور چشم هستید، بهتر است سراغ محصولاتی بروید که روی رنگ‌دانه‌ها تمرکز دارند. مثلا ویتامین سی به روشن‌شدن پوست کمک می‌کند و روی پیگمانتاسیون تمرکز دارد. همچنین محصولاتی که در ترکیبات خود نیاسینامید دارند، تیرگی دور چشم را بهبود می‌بخشند.

همچنین محصولاتی که حاوی آربوتین، کوجیک اسید یا آزلائیک اسید هستند برای درمان سیاهی زیر چشم به کار می‌روند. البته توجه داشته باشید از محصولات مخصوص دور چشم استفاده کنید چراکه موارد ذکرشده امکان آسیب‌زدن به پوست دور چشم را دارند. برخی از کرم‌های دور چشم حاوی موادی نظیر میکا هستند که سیاهی دور چشم را موقتا می‌پوشانند.

۷. از وسایل خنک‌کننده برای کاهش پف چشم استفاده کنید

افزایش سن، آلرژی، مشکل تیروئید، استفاده زیاد از نمک و کمبود خواب همگی از علل پف چشم هستند. درمان خانگی پف زیر چشم صرف‌نظر از علت آن، با خنک‌کردن ناحیه دور چشم امکان‌پذیر است. برای خنک‌کردن این ناحیه می‌توانید از ژل خنک‌کننده زیر چشم، کرم‌های دور چشم با اپلیکاتور فلزی، آیس رولر و کمپرس سرد استفاده کنید.

۸. استفاده از رتینوئید را فراموش نکنید

رتینوئیدها با جلوگیری از فرسایش کلاژن‌ها باعث بهبود چین‌وچروک می‌شوند. البته رتینوئید ماهیتی قوی دارد و ممکن است باعث خشک‌شدن پوست دور چشم یا یا آسیب به آن شود. از این رو باید سراغ محصولاتی بروید که رتینول کنترل‌شده‌ای دارند.

۹. هنگام آرایش به رنگ‌ها توجه کنید

کالر کورکتور و کانسیلر؛ عوامل زیبایی زیر چشم

هنگام آرایش‌کردن و انتخاب رنگ لوازم‌آرایشی‌تان اهمیت تئوری رنگ‌ها را از یاد نبرید. برای کاهش قرمزی پوست، از کانسیلری با رنگ طبیعی یا رنگی که تناژ طلایی یا زرد داشته باشد استفاده کنید. کالر کورکتورهایی که تناژ رنگی گرمی دارند بهترین گزینه برای تیرگی دور چشم‌اند. بسته به تناژ پوست خود، باید کالر کورکتور صورتی، هلویی یا نارنجی تهیه کنید. بهتر است برای زیبایی زیر چشم از کانسیلری با خاصیت آب‌رسانی استفاده کنید که پوشش متوسطی داشته باشد و به‌راحتی محو شود.

اگر پف چشم دارید، از کانسیلر خیلی روشن یا خیلی تیره استفاده نکنید.

۱۰. از محصولاتی استفاده کنید که عناصر ضدالتهاب دارند

اگر علت پف چشم خشکی بیش از حد باشد، استفاده از محصولات ضدالتهاب برای درمان پف چشم توصیه می‌شود. محصولاتی که در ترکیب آنها سرامید، بابونه، خیار، آلوئه‌ورا یا عصاره جو دوسر هست، جزو محصولات تسکین‌دهنده و ضدالتهاب‌اند.

۱۱. از محصولات حاوی کافئین استفاده کنید

کافئین ماده‌ای است که باعث تنگی و انقباض عروق و درنتیجه کاهش پف چشم می‌شود. این ماده همچنین باعث جریان بهتر خون در مویرگ‌ها می‌شود و تیرگی دور چشم را بهبود می‌بخشد.

استفاده از محصولات حاوی کافئین درمان موقت پف چشم محسوب می‌شود و پس از قطع مصرف آن، امکان بازگشت پف چشم وجود دارد.

شما بگویید

پوست دور چشم نازک‌ترین و حساس‌ترین پوست بدن انسان است که محافظت بیشتری از سایر نقاط می‌طلبد. شما تنها با رعایت چند نکته ساده می‌توانید زیر چشم زیباتری داشته باشید و از پیری و چروک دور چشم جلوگیری کنید.

آیا تابه‌حال از راهکارهای درمان پف و تیرگی زیر چشم نتیجه گرفته‌اید؟ شما هم راهکاری برای زیبایی دور چشم دارید؟ در صورت تمایل، می‌توانید آن را با ما و دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: مراقبت از پوست دور چشم با روشی طبیعی که شما را از انواع کرم‌‌ها بی‌نیاز می‌کند
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع byrdie
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.