روانشناسی رنگ سفید؛ نماد پوچی یا خلوص و معصومیت

0

رنگ سفید در علم روان‌شناسی معانی مختلفی دارد، از سردی و پوچی گرفته تا خلوص و معصومیت، از تمیزی و طراوت تا کمال و تمامیت. بسته به نگرش هر فرد و فرهنگ جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، این رنگ ممکن است معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم روانشناسی رنگ سفید و برخی از مفاهیم مثبت و منفی آن را با نگاه موشکافانه بررسی کنیم.

روانشناسی رنگ سفید

رنگ‌ها هرکجای دنیا مفاهیم متفاوتی دارند. رنگ سفید هم از این قاعده مستثنا نیست. این رنگ در فرهنگ غرب تداعی‌گر مراسم ازدواج، فرشتگان آسمانی و مراکز پزشکی است و برای انتقال حس پاکی، پاکیزگی و آرامش استفاده می‌شود در‌حالی‌که در فرهنگ شرقی (عموما آسیای شرقی) نماد غم و مرگ و اندوه است؛ طوری که از آن به‌وفور در مراسم تدفین و عزاداری استفاده می‌کنند.

رونیکس

در علم روانشناسی رنگ سفید نماد چند مفهوم مختلف است و احساسات متنوعی را به بیننده منتقل می‌کند. بهترین ویژگی آن بی‌طرفی و خنثی‌بودن است؛ در عین حال پر از آرامش و امید است، به زندگی نظم و معنا می‌بخشد و انرژی‌های منفی را از محیط دور می‌کند. این رنگ با خاصیت نشاط‌بخش و جوهره دلگرم‌کننده‌اش به آدم‌ها حس ارزشمندبودن می‌دهد و با پاکسازی افکار به حفظ سلامت عاطفی کمک می‌کند.

  • این رنگ خنثی ممکن است نماد معصومیت، خلوص و بی‌گناهی باشد. یکی از دلایل سفیدبودن لباس عروس القای همین حس معصومیت است.
  • روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون داخلی تداعی‌گر حس سرما و پاکیزگی است. اتاق‌هایی که با سفید پوشانده شده‌اند، جادار اما سرد و خالی به نظر می‌رسند.
  • سفید رنگ صلح و آرامش است. این رنگ استرس را به‌راحتی احاطه می‌کند و با القای حس دلپذیر شادی اثر مثبتی بر جان بیننده می‌گذارد.
  • برخی دیگر سفید را رنگ ظرافت، روشنایی، تازگی، جوانی، تحرک یا حتی اندوه می‌دانند.
  • همچنین ممکن است سفید نماد پایان یک دوره از زندگی و شروع یک فصل تازه باشد؛ نماد تولدی دوباره. یادآور اینکه فرصت‌های خوبی در انتظار ماست و می‌توانیم بهترین نسخه از خود باشیم.

شخصیت‌شناسی با رنگ سفید

اگر سفید رنگ موردعلاقه شماست، می‌توان حدس زد شخصیتی آرام و روانی پاک دارید، کمتر به شلوغی و هیجان علاقه‌مندید، حس انزوا و سردی را دوست دارید و از فضاهای ساده و آرامش‌بخش لذت می‌برید. صداقت و تمیزی از ویژگی‌های ذاتی افراد علاقه‌مند به این رنگ است.

معانی مثبت و منفی رنگ سفید

تقریبا تمام مفاهیمی که گفتیم جزو مفاهیم مثبت رنگ سفید به‌ شمار می‌روند، اما رنگ سفید از نگاه عده‌ای سرد، خالی، کسل‌کننده و بی‌روح است. برای همین مهم است بدانیم در چه شرایطی از آن استفاده کنیم و در چه شرایطی از آن دوری کنیم.

چه زمانی از سفید استفاده کنیم؟

اگر کسب‌و‌کاری مدرن و پرهیجان مثل استارتاپ یا شرکت فناوری دارید، رنگ سفید در برندسازی شرکت شما معجزه می‌کند. استفاده از این رنگ در استودیوهای هنری تداعی‌گر بوم تمیز نقاشی و محرک خلاقیت است. در فروشگاه‌های کوچک نیز برای وسعت‌بخشیدن به فضا یا ایجاد تضاد بین راهروها و قفسه‌ها از آن استفاده می‌شود. هر زمان می‌خواهید روحیه خوش‌بینی و امیدواری را به بیننده منتقل کنید یا فضای کوچکی را بزرگ و تمیز نشان دهید، می‌توانید با خیال راحت از این رنگ استفاده کنید.

چه زمانی از به‌کاربردن سفید پرهیز کنیم؟

اگر برند خود را با یک شخصیت بزرگ به دنیا معرفی کرده‌اید، استفاده از رنگ سفید به‌عنوان رنگ اصلی برند دست‌و‌بالتان را هنگام طراحی می‌بندد! لازم نیست کاملا از این رنگ اجتناب کنید، فقط استفاده از آن را به حداقل برسانید و به خاطر داشته باشید که این رنگ سرد و خنثی در ذهن خیلی‌ها تداعی‌گر پوچی و بی‌احساس‌بودن است. اگر قصد دارید برند خود را با انرژی بیشتری به دنیا معرفی کنید، پیشنهاد می‌کنیم رنگ سفید را کنار بگذارید و سراغ رنگ‌های گرم‌تر بروید.

کاربرد رنگ سفید در حوزه‌های مختلف

روانشناسی رنگ سفید به حوزه‌ و مکانی بستگی دارد که در آن استفاده می‌شود. این رنگ اغلب در طراحی داخلی، بازاریابی و مد برای برانگیختن احساسات یا تاثیرگذاری بیشتر بر مشتری کاربرد دارد.

۱. رنگ سفید در فنگ‌شویی

روانشناسی رنگ سفید؛ اتاق خواب به رنگ سفید

سفید یکی از قدرتمندترین رنگ‌ها در سیستم متافیزیکی و شبه‌فلسفی فنگ‌شویی است. اگر با این سیستم آشنایی داشته باشید، می‌دانید که در آن هر رنگ با عنصر خاصی مرتبط است. عنصر مربوط به رنگ سفید هم فلز است. در طراحی دکوراسیون خانه الهام‌گرفته از فنگ‌شویی، عناصر شاخص چوبی و شیشه‌ای با فلزات سفید جفت‌و‌جور می‌شوند. برای متعادل‌کردن فضا نیز از چند وسیله مشکی استفاده می‌شود. این رنگ برای آشپزخانه، نشیمن، حمام و اتاق‌خواب عالی است.

۲. رنگ سفید در بازاریابی

در بازاریابی و برندسازی، رنگ سفید برای انتقال احساس امنیت، خلوص، تازگی و تمیزی و همچنین ایجاد تضاد کاربرد دارد. چند برند معروف مثل میشلن، گپ، هیولت پاکارد، لگو، فولکس واگن، استارباکس، فیشر پرایس، لیوایز و فورد در طراحی لوگو و بازاریابی از سفید به‌عنوان رنگ شاخص استفاده می‌کنند.

۳. رنگ سفید در دکوراسیون

در حوزه طراحی دکوراسیون، رنگ سفید اغلب برای برجسته‌سازی برخی از نقاط خانه یا به‌عنوان پس‌زمینه‌ای خنثی برای جلوه بیشتر رنگ‌ها، بافت‌ها و اشیای خاص کاربرد فراوان دارد. در طراحی دکوراسیون مدرن و مینیمال، این رنگ به‌وفور در کنار سایه‌های نزدیک به سفید مثل خاکستری روشن یا بژ استفاده می‌شود.

۴. رنگ سفید در مد و پوشاک

با نگاهی به روانشناسی رنگ سفید در لباس و حوزه مد به‌سادگی می‌فهمیم این رنگ برای القای حس خلوص، معصومیت، تازگی یا تمیزی استفاده می‌شود. سفید بهترین گزینه برای بازتاب نور است. از این‌ رو در فصل گرم تابستان برای خنک‌ماندن و فرار از گرما کاربرد دارد. البته از آنجا که خیلی زود کثیف می‌شود، انتخاب خوبی برای روزهای پرکار نیست.

اثرات فیزیکی رنگ سفید

  • نوسازی: احساس شروع تازه و تولد دوباره را برمی‌انگیزد و به پاک‌سازی افکار و اعمال کمک می‌کند.
  • سازمان‌دهی: تمایل به تمیزی و برقراری نظم را افزایش می‌دهد.
  • آرام‌سازی ذهن: خاصیت آرام‌بخشی دارد و با تقویت تمرکز، روح آسیب‌دیده را آرام می‌کند.
  • شفاف‌سازی: با کاهش استرس و اضطراب، ذهن را تازه و پاک می‌کند تا بهتر و شفاف‌تر از قبل ببیند.

جمع‌بندی

رنگ سفید در طول تاریخ پای ثابت فرهنگ جوامع، سنت‌ها و هنر بوده است و بسته به کاربردش، احساسات خوشایند و ناخوشایندی را به بیننده منتقل می‌کند. ویژگی‌های نمادین آن را نیز بسته به بافت فرهنگی، می‌توان متفاوت تفسیر کرد، اما مفهوم اصلی آن ریشه در پاکی، پاکیزگی و بی‌گناهی دارد. اگر به‌دنبال یک تکه لباس یا اثاثیه می‌گردید که به‌خوبی با رنگ‌های دیگر جفت‌و‌جور شود و احساس شادابی را منتقل کند، سفید انتخاب خوبی برای شماست. با امتحان‌کردن سایه‌ها و بافت‌های مختلف به بهترین انتخاب خواهید رسید.

حالا نوبت شماست

شما با دیدن این رنگ چه احساسی پیدا می‌کنید؟ فکر می‌کنید سفید نماد چه مفاهیم دیگری می‌تواند باشد؟ نظرات‌تان را با ما و همراهان ما به‌ اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: روانشناسی رنگ سیاه؛ نماد تاریکی یا قدرت و پختگی؟
برای از بین بردن احساس افسردگی چه کاری انجام دهیم؟

در افسردگی غم به لایه‌های عمیق زندگی نفوذ کرده و اختلالاتی در احساسات و رفتار شما به‌وجود می‌آورد. اگر احساس افسردگی دارید، حتما با کمک یک روانشناس متخصص مشکل را ریشه‌یابی کنید و برای حل آن راهکار بگیرید.برای ارتباط با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

به کمک زبان بدن، ناگفته‌ها را بگویید و بشنوید

۸،۰۰۰ تومان


منبع verywellmind treefrogmarketing colorpsychology
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.