سکس در بارداری؛ هرآنچه باید بدانید

0

بسیاری از زوج‌ها سکس در بارداری را برای جنین متولدنشده ناسالم می‌دانند و معتقدند این کار خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد یا دست‌کم باعث زایمان زودرس می‌شود. بااین‌حال در صورت بارداری سالم، هیچ‌یک از اینها لزوما درست نیست. در این مقاله، قصد داریم به تمام نگرانی‌های شما درباره رابطه جنسی در زمان بارداری پاسخ دهیم.

سکس در بارداری امن است یا پرخطر؟

رابطه جنسی در هیچ‌یک از مراحل بارداری سالم و طبیعی به مادر و کودک آسیب نمی‌رساند چراکه عضلات قوی رحم، مایع آمنیوتیک و پلاک مخاطی ضخیم در مجرای دهانه رحم همچون موانع محافظ از کودک مراقبت می‌کنند تا باکتری‌ها، عوامل عفونت‌زا و فشار رابطه آسیبی به جنین نزنند البته به‌شرط استفاده از کاندوم و محافظت از مادر و جنین در برابر عفونت‌های مقاربتی.

رونیکس

حتی اگر رابطه جنسی منجر به انزال مرد در واژن شود، اسپرم‌ها به همان شکلی که وارد شده‌اند خارج می‌شوند چراکه بارداری در طول بارداری غیرممکن است!

بر اساس تحقیقات، سکس در بارداری هیچ ارتباطی با خطر زایمان زودرس ندارد. با‌این‌حال پزشک گاهی اوقات این عمل را در طول بارداری یا فقط در ماه‌های آخر ممنوع می‌کند.

آیا سکس در بارداری لذت‌بخش است؟

بسیاری از زنان معتقدند حس‌و‌حال فعالیت جنسی دست‌کم در بخشی از دوران بارداری متفاوت است. ممکن است گاهی لذت‌بخش‌تر از همیشه باشد و گاهی اصلا رضایت‌بخش نباشد. این تغییر لذت بی‌ربط به تغییرات جسمی زن نیست. افزایش جریان خون در ناحیه لگن و روان‌کاری طبیعی محیط واژن لذت رابطه را بیشتر می‌کند. از سوی دیگر، حساسیت برخی نواحی ممکن است سکس در بارداری را ناخوشایند کند و منجر به گرفتگی یا انقباض خفیف شکمی شود.

پوزیشن سکس در بارداری

برای آنکه فشار زیادی به شکم مادر باردار وارد نشود، انتخاب پوزیشن سکس در بارداری اهمیت زیادی دارد. طیبعتا با درازکشیدن به پشت فشار بیشتری بر اندام‌های داخلی یا شریان‌های اصلی وارد می‌شود. در عوض پوزیشن‌هایی که عمق و سرعت نفوذ در آنها قابل‌کنترل باشد، مثل پوزیشن جنسی قاشقی یا نشستن لبه تخت، راحتی بیشتری به مادر باردار می‌دهند.

رابطه جنسی دهانی و مقعدی

رابطه جنسی دهانی برای ادامه بارداری کاملا بی‌خطر است به‌شرطی که هوای اضافه در واژن زن باردار دمیده نشود. این اتفاق ممکن است باعث آمبولی و انسداد رگ‌های خونی شود و زندگی مادر و جنین را تهدید کند. همچنین اگر همسرتان در ناحیه اطراف دهان تبخال داشته است یا دارد، طی سه‌ماهه سوم بارداری به‌هیچ‌وجه رابطه جنسی دهانی نداشته باشید.

سکس مقعدی در بارداری به کودک آسیبی نمی‌رساند، اما برای مادر مبتلا به هموروئید دردناک است و اگر بلافاصله بعد از آن رابطه جنسی واژینال انجام شود، ممکن است منجر به انتقال باکتری‌های راست‌روده به محیط واژن شود. همچنین در صورت تشخیص جفت سرراهی، شاید رابطه مقعدی به جفت آسیب برساند.

شرایط اجتناب از سکس در زمان بارداری

شرایط اجتناب از سکس در بارداری

معمولا پزشک ماما در صورت مشاهده علائم زیر، سکس در دوره بارداری را منع می‌کند:

  • مشکلات دهانه رحم و احتمال زیاد سقط جنین یا زایمان زودرس؛
  • بارداری دوقلو؛
  • جفت سرراهی و پوشاندن تمام یا بخشی از ورودی دهانه رحم؛
  • نارسایی دهانه رحم و بازشدن زودرس دهانه رحم؛
  • سابقه زایمان زودرس؛
  • خون‌ریزی واژینال بی‌دلیل؛
  • نشت مایع آمنیوتیک.

تأثیر بارداری بر تحریک جنسی

بارداری به شکل‌های مختلف بر میل جنسی افراد اثر می‌گذارد:

  • افزایش هورمون‌ها و جریان خون به اندام‌های تناسلی ممکن است میل جنسی مادر را افزایش دهد، به‌خصوص در سه‌ماهه دوم.
  • برخی افراد به‌سبب نوسانات هورمونی و دردهای فیزیکی انرژی کمتری برای سکس در دوران بارداری دارند.
  • در بسیاری از موارد، نگرانی‌ها و فشارهای ناشی از بارداری علاقه هر دو طرف به برقراری رابطه را کم‌رنگ می‌کند.

فواید رابطه جنسی در دوران بارداری

بسیاری از مادران باردار چیز زیادی درباره فواید سکس در بارداری نشنیده‌اند. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • افزایش جریان خون به اندام‌های تناسلی ممکن است دفعات ارگاسم را بیشتر و کیفیت آن را بهتر کند؛
  • کالری‌سوزی و حفظ تناسب اندام با رابطه جنسی؛
  • نزدیکی عاطفی زن و مرد در دوران پرفشار بارداری؛
  • افزایش آنتی‌بادی IgA و جلوگیری از سرماخوردگی و سایر عفونت‌ها؛
  • آرامش و شادی با ترشح هورمون اندورفین.

لکه‌بینی یا گرفتگی سکس در بارداری

لکه‌بینی یا گرفتگی خفیف بعد از رابطه جنسی همیشه زنگ خطر نیست اما اگر بیشتر از چند دقیقه طول بکشد، با درد همراه باشد و موجب خون‌ریزی شود، جای نگرانی است. به‌محض آنکه کوچک‌ترین سؤال یا نگرانی ذهنتان را درگیر کرد، با پزشک خود تماس بگیرید و مطمئن شوید ادامه رابطه سلامت و ایمنی شما را به‌ خطر نمی‌اندازد.

رابطه جنسی بعد از زایمان

همه مادران در روزها و هفته‌های اول بعد از زایمان به زمان احتیاج دارند و باید مدتی را برای بهبودی شرایط جسمی، بسته‌شدن دهانه رحم، توقف خون‌ریزی بعد از زایمان و در شرایط خاص ترمیم برش‌های سزارین یا پارگی‌های واژن در نظر بگیرند. آماده‌بودن یا نبودن مادر به خود او بستگی دارد و به‌محض آنکه احساس آمادگی کند، می‌تواند فعالیت جنسی داشته باشد.

بی‌میلی مرد به سکس با همسر باردار

بی‌میلی مرد به سکس با همسر باردار

مردها بیشتر مواقع تغییرات جسمی همسر باردار خود را جذاب می‌بینند. با‌این‌حال گاهی نگرانی‌های دوران بارداری مثل استرس پدرشدن بر میل جنسی آنها اثر منفی می‌گذارد. گاهی از اینکه هنگام دخول به جنین آسیب برسانند می‌ترسند و ترجیح می‌دهند اصلا چنین خطری نکنند. در هر صورت به‌اشتراک‌گذاشتن افکار و احساسات برای نزدیک‌ماندن و حفظ صمیمیت رابطه الزامی است. اگر قرار است به‌مدت ۹ ماه فعالیت جنسی را کاملا کنار بگذارید، برای حذف تنش‌ها، حفظ آرامش و لذت از حضور یکدیگر باید بتوانید ارتباط صمیمی و راحت داشته باشید.

سایر فعالیت‌های جنسی در طول بارداری

جدای از رابطه جنسی، بسیاری از زوج‌ها از اثرات لمس سایر نواحی بدن در دوران بارداری بی‌خبرند. در حالت کلی لمس یا نوازش سینه‌ها مادامی که احساس خوبی به زن منتقل کند، خطری ندارد؛ حتی اگر در ۳ ماه اول بارداری موجب گزگز یا سوزن‌سوزن‌شدن بافت این نواحی شود.

در اواخر دوره بارداری، تحریک سینه‌ها ممکن است فرایند زایمان را جلو بیندازد. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، تحریک طولانی‌مدت سینه‌ها با ترشح هورمون اکسی‌توسین و ایجاد انقباض رحم به شروع فرایند زایمان کمک می‌کند.

خودارضایی در دوران بارداری

اگر زن و شوهر نگران آسیب‌زدن به کودک در دوران بارداری باشند، خود‌ارضایی و استفاده از لوازم جنسی به‌لحاظ سلامتی آسیبی به کودک نمی‌رساند به‌شرط آنکه باعث درد، گرفتگی یا خون‌ریزی نشود و بعد از پاره‌شدن کیسه آب از آنها استفاده نشود.

رابطه جنسی با دهانه رحم باز

در صورت بازشدن دهانه رحم طی سه‌ماهه سوم بارداری، رابطه جنسی خطری ندارد و می‌تواند ادامه‌دار باشد. اما اگر این اتفاق زودتر از سه‌ماهه سوم رخ دهد و زن به‌اصطلاح دچار نارسایی دهانه رحم شود، احتمال خطر زایمان زودرس رابطه جنسی در بارداری را ممنوع می‌کند. این عارضه معمولا بین هفته‌های ۱۶ تا ۲۴ بارداری رخ می‌دهد و احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

در این شرایط، پزشک با چند بخیه دهانه رحم را تا زمان زایمان بسته نگه می‌دارد و فعالیت جنسی پرخطر را ممنوع می‌کند.

سؤالات متداول

۱. آیا سکس در بارداری خطرناک است؟

در بارداری سالم، رابطه جنسی به مادر و کودک آسیب نمی‌زند، چراکه عضلات قوی رحم، مایع آمنیوتیک و پلاک مخاطی ضخیم در مجرای دهانه رحم موانع محافظی هستند که از کودک مراقبت می‌کنند تا باکتری‌ها، عوامل عفونت‌زا و فشار رابطه آسیبی به جنین نزنند؛ البته استفاده از کاندوم و محافظت از مادر و جنین در برابر عفونت‌های مقاربتی ضروری است.

۲. بهترین پوزیشن سکس در بارداری چیست؟

برای آنکه فشار زیادی به شکم مادر باردار وارد نشود، انتخاب پوزیشن سکس در بارداری اهمیت زیادی دارد. طیبعتا با درازکشیدن به پشت فشار بیشتری بر اندام‌های داخلی یا شریان‌های اصلی وارد می‌شود. در عوض پوزیشن‌هایی که عمق و سرعت نفوذ در آنها قابل‌کنترل باشد، مثل پوزیشن جنسی قاشقی یا نشستن لبه تخت، راحتی بیشتری به مادر باردار می‌دهند.

۳. در چه شرایطی سکس در زمان بارداری خطرناک است؟

در صورت مشاهده علائم زیر، معمولا پزشک ماما سکس در دوره بارداری را منع می‌کند:

  • مشکلات دهانه رحم و احتمال زیاد سقط جنین یا زایمان زودرس؛
  • بارداری دوقلو؛
  • جفت سرراهی و پوشاندن تمام یا بخشی از ورودی دهانه رحم؛
  • نارسایی دهانه رحم و بازشدن زودرس دهانه رحم؛
  • سابقه زایمان زودرس؛
  • خون‌ریزی واژینال بی‌دلیل؛
  • نشت مایع آمنیوتیک.

کلام آخر

سکس در بارداری معمولا خطری برای مادر یا نوزاد ندارد و با رسیدن به ماه‌های آخر راحت‌تر از اوایل بارداری هم می‌شود. اگر احساس می‌کنید میل جنسی شما در دوران بارداری بیشتر یا کمتر از قبل شده است، صادقانه با همسرتان درباره این مسئله صحبت کنید و چنانچه پزشک رابطه جنسی را برایتان ممنوع کرده است، با حفظ ارتباط صمیمانه سلامت زندگی جنسی خود را تا پایان دوره بارداری حفظ کنید.

اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، خواهشمندیم در بخش نظرات با ما و همراهانمان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: فواید سکس در زندگی زناشویی برای جسم و روان
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع medicalnewstoday babycenter
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.