۱۳ نشانه رابطه عاطفی سالم را بشناسید

0

ایجاد اوقات خوش و رابطه‌ای شاد هنگامی که همه‌چیز بر وفق مراد است، کار دشواری نیست. مسئله‌ای که در رابطه‌ای سالم مهم جلوه می‌کند، رعایت برخی نکات در هنگام ناراحتی و مدیریت آنها در شرایط سخت است. حفظ رابطه‌ای سالم و طولانی توجه و تلاش متقابل می‌طلبد. بسیاری از افراد به‌اشتباه گمان می‌کنند که رابطه‌ای مناسب میان آنها برقرار است، اما با کمی دقت می‌توان نشانه‌های زیادی از رابطه ناسالم را دید. در ادامه، بعضی از نشانه‌های رابطه سالم را برایتان شرح می‌دهیم.

نشانه‌های رابطه سالم

پیش از اینکه سراغ معرفی نشانه‌های رابطه سالم برویم، بهتر است آن را تعریف کنیم. در رابطه سالم، چنین ویژگی‌هایی به چشم می‌خورند:

رونیکس
  • مهربانی؛
  • همدلی؛
  • تعهد؛
  • اعتماد؛
  • احترام دوطرفه به چهارچوب‌ها؛
  • مشارکت با یکدیگر در کارها و تصمیم‌گیری‌ها؛
  • داشتن ارزش‌ها و هدف‌های یکسان.

توجه داشته باشید که اگر در رابطه عاطفی کنونی‌ خود بیش از روابط قدیمی‌تان احساس احساس راحتی و خوشحالی می‌کنید، این مسئله لزوما به‌معنای سالم‌بودن رابطه نیست. در ادامه، چند نشانه رابطه‌ سالم را بررسی می‌کنیم.

۱. به درکی عمیق از احترام رسیده‌اید

احترام یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده رابطه سالم است. احترام باید به‌گونه‌ای باشد که حتی حین دعوا و جروبحث از بین نرود. همچنین تعیین مرزها و چهارچوب سالم در رابطه امری واجب است و رعایت متقابل این چهارچوب‌ها احترام در رابطه را به دنبال دارد. این مرزها ممکن است فیزیکی، جنسی یا احساسی باشند. اگر می‌توانید به‌راحتی چهارچوب‌هایی را که در نظر گرفته‌اید با شریکتان به اشتراک بگذارید و درباره آنها بحث کنید، یعنی رابطه خوبی دارید. مثلا فرض کنید شریک زندگی شما از یکی از دوستانتان خوشش نمی‌آید، اما می‌داند که ارتباط با آن دوست برایتان اهمیت دارد و شما را از این ارتباط منع نمی‌کند. چنین موردی یکی از نشانه‌های رابطه سالم محسوب می‌شود.

۲. اعتماد یکدیگر را جلب کرده‌اید

اعتماد زوج‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند و باعث احساس راحتی میان آنها می‌شود. اعتمادداشتن باید از مسائل کوچک شروع شود و تا تصمیمات بزرگ زندگی پررنگ بماند. با وجود فضای مجازی و زمان زیادی که افراد پای آن می‌گذارند، ممکن است اعتمادکردن برای برخی‌ دشوارتر باشد، اما در رابطه‌ای سالم شما نگران این مسئله نخواهید بود. یکی از نشانه‌های رابطه سالم این است که متقابلا به حریم خصوصی یکدیگر احترام می‌گذارید. یکی از معمول‌ترین موارد در این زمینه این است که گوشی یکدیگر را چک نمی‌کنید و نیازی هم به این کار نمی‌بینید.

۳. هنگام ناراحتی مشکلات‌تان را با یکدیگر در میان می‌گذارید

داشتن رابطه‌ای خوب در زمان شادی و خوشی کار سختی نیست؛ دشواری حفظ رابطه سالم زمانی به چشم می‌آید که در دوران سختی کنار یکدیگر باشید. در رابطه سالم، می‌توانید به‌راحتی درباره احساسات و مشکلات‌تان با شریک عاطفی خود صحبت کنید و متقابلا فضایی به او بدهید که با شما راحت باشد و بتواند ناراحتی‌هایش را در میان بگذارد. مثلا فرض کنید شریکتان رفتاری از خود نشان داده که باعث ناراحتی‌تان شده است. در رابطه سالم، شما باید بتوانید این مسئله را با او در میان‌ بگذارید.

۴. اختلاف‌نظرها را پذیرفته‌اید

معمولا زمانی که اختلافی میان زوجی پیش می‌آید، طرفین ترجیح می‌دهند بحث را به نفع خودشان تمام کنند. در رابطه سالم، طرفین می‌دانند که گاهی اوقات بهتر است راه سازش را پیش بگیرند. قطعا در هر رابطه‌ای اختلاف‌نظر وجود دارد، اما این مسئله نباید دلیلی برای بحث و مشاجره باشد، بلکه گاهی اوقات بهتر است در دعوا کوتاه بیایید. در رابطه سالم، درباره اختلاف‌نظرتان بحث می‌کنید، اما احترام یکدیگر را حفظ می‌کنید و درنهایت متقابلا کوتاه می‌آیید.

۵. از هم کینه به دل نمی‌گیرید

اگر به‌راحتی کینه به دل می‌گیرید و نمی‌توانید به‌راحتی افراد را ببخشید، ممکن است تحت‌تأثیر گذشته‌تان باشید. هیچ انسانی بی‌عیب‌ونقص نیست و چنین مسئله‌ای درباره شما و شریکتان نیز صدق می‌کند. در رابطه سالم، دو طرف عیب‌وایرادهای یکدیگر را پذیرفته‌اند و در صورت ایجاد کدورت، می‌توانند از آن بگذرند. بخشش زوج‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند. در رابطه سالم، سر هیچ‌وپوچ کینه به دل نمی‌گیرید و می‌توانید به‌راحتی از اشتباهات سطحی بگذرید. فراموش‌کردن کینه معمولا سخت است اما نه در رابطه عاطفی سالم.

۶. هر دو به رابطه پایبندید

تعادل‌داشتن در هر مسئله‌ای مفید است و تعادل در رابطه هم منجر به رابطه‌ای سالم می‌شود. منظور از تعادل این است که دو طرف رابطه به یک‌ میزان تلاش کنند تا رابطه‌ای خوب برقرار باشد. هیچ‌کس رابطه یک‌طرفه را نمی‌پسندد. یکی از نشانه‌های رابطه سالم این است که دو طرف رابطه به یک‌اندازه به آن بها بدهند و تحمل سختی‌ها تنها بر دوش یک نفر نباشد.

۷. با یکدیگر مهربانید

حرف‌زدن، شنیدن و تأیید افکار و احساسات همسر

ممکن است با خود بگویید مهربانی از بدیهیات و اصول اولیه هر رابطه‌ای است، اما تابه‌حال عمیق به آن فکر کرده‌اید؟ شکل درست مهربانی در رابطه سالم به‌گونه‌ای است که طرف مقابل احساس امنیت کند، شما را تکیه‌گاه خود بداند و بفهمد که اولویت شماست. گاهی رفتارها و مهربانی‌های کوچک اثر عمیقی بر رابطه‌تان می‌گذارند. البته در نظر داشته باشید قرار نیست تمام مدت بی‌نقص باشید، اما نیاز است که به درک و احترام متقابل از یکدیگر برسید.

۸. از همراهی یکدیگر لذت می‌برید و دیگری را برای رسیدن به اهدافش تشویق می‌کنید

بدیهی است به‌عنوان شریک عاطفی بخواهید زمان زیادی را با هم بگذرانید و سرگرمی‌های موردعلاقه‌تان را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. اما گاهی پیش می‌آید که شریکتان قصد انجام کاری دارد که شما شرایط آن را ندارید. یکی از نشانه‌های رابطه سالم حمایت از شریک عاطفی‌تان در رسیدن به اهدافش است. در واقع در رابطه سالم فضایی ایجاد می‌شود که دو طرف در آن بتوانند اوقات فراغتشان را با هم بگذرانند و در عین حال اگر مسئله‌ای خارج از فضای دونفره آنها بود، از آن حمایت کنند.

توجه داشته باشید که برخی مسائل ممکن است برای شما به‌اندازه شریکتان اهمیت نداشته باشند. مثلا شاید حضور شما میان دوستان شریکتان برای او مهم باشد، اما شما چندان اهمیتی به این مسئله ندهید. در این شرایط بهتر است بدون اینکه حس منفی به‌ طرف مقابل القا شود، به خواسته شریک خود توجه کنید.

۹. هنگام تصمیم‌گیری راحت به نتیجه می‌رسید

هنگامی که در رابطه‌ای قرار دارید، یکی از کارهای ضروری گرفتن تصمیم‌ مشترک با هم‌فکری یکدیگر است. به‌دلیل اختلاف‌نظرهایی که وجود دارند، بدیهی است که هنگام تصمیم‌گرفتن برای مسئله‌ای به مشکل بربخورید و نظرات‌تان یکی نباشند. در رابطه سالم، طرفین سعی می‌کنند راه‌حلی بیابند که هر دو نفر موافق آن باشند.

۱۰. از بیان مسائل دشوار سر باز نمی‌زنید

به‌اشتراک‌گذاشتن برخی از مشکلات یا ناراحتی‌ها ممکن است بسیار دشوار باشد، اما شما باید توان بیان‌کردن آنها را پیدا کنید. البته تنها بیان‌کردن مشکلات کافی نیست، بلکه در رابطه سالم شما نحوه بیان‌کردن مشکل را هم می‌دانید. گفتن مشکلات و ناراحتی با دعوا و سرزنش کار سختی نیست، اما نه‌تنها باعث رنجش طرف مقابل می‌شود، بلکه فرصتی برای بحث منطقی درباره آن باقی نمی‌گذارد.

۱۱. از نشان‌دادن خود واقعی‌تان هراسی ندارید و وابسته دیگران نیستید

یکی از مهم‌ترین اصول رابطه سالم این است که بتوانید خود واقعی‌تان را به نمایش بگذارید و خبری از تظاهرکردن نباشد. همچنین نباید از دوست‌داشتن خود غافل شوید. شما با پایبندبودن به اهداف و آگاهی به نقاط قوت و ضعفتان، احترام و علاقه به خود را یاد می‌گیرید. این مسئله درنهایت باعث می‌شود که شریکتان را نیز بهتر بپذیرید و درِ قلبتان را راحت‌تر به روی او باز کنید.

۱۲. در شرایط سخت نیز با یکدیگر احساس راحتی می‌کنید

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که در مقابل شریکشان باید همیشه بهترین نسخه خود را به نمایش بگذارند، اما این درست نیست. در زندگی همه ما روزهایی وجود دارد که نمی‌توانیم در بهترین حالت خودمان باشیم. یکی از نشانه‌های رابطه سالم این است که نگران شرایط نه‌چندان مناسب خود جلوی شریکتان نباشید و کنار او احساس راحتی کنید. هیچ اشکالی ندارد اگر روزهایی جلوی شریک عاطفی‌تان ضعیف به نظر بیایید. گاهی به‌اشتراک‌گذاشتن مسائلی که بابت آنها احساس ناامنی می‌کنید، منجر به نزدیک‌ترشدن شما و شریکتان می‌شود.

۱۳. به زبان عشق یکدیگر آگاهید

عشق‌ورزیدن در همه انسان‌ها به یک‌ شکل نیست. با نگاهی به اطرافتان متوجه این موضوع خواهید شد. در رابطه سالم، شما می‌دانید که زبان عشق شریکتان به چه گونه است. برخی از افراد برای ابراز عشقشان از کلمات استفاده می‌کنند، برخی با کادوخریدن عشقشان را به اشتراک می‌گذارند و برخی دیگر راهی منحصربه‌فرد برای بروز عشق پیدا می‌کنند.

نشانه‌های رابطه ناسالم

حالا که با نشانه‌های رابطه سالم آشنا شدیم، خوب است نگاهی به چند مورد بیندازیم که نشانگر رابطه‌ای ناسالم‌اند. پیش از این گفتیم ممکن است تصور کنید در رابطه‌ای بی‌نقص هستید، اما پس از گذر زمان با دیدن نشانه‌هایی به رابطه‌تان شک کنید. شاید هم با نادیده‌گرفتن نکاتی مهم در حال ازدست‌دادن رابطه‌ای خوب هستید که قابل‌بهبود است. در ادامه، چندین نشانه را معرفی می‌کنیم که اگر با آنها مواجه شدید، باید به فکر بهبود رابطه باشید.

  • رابطه‌ای که آلوده به تحقیر، قضاوت‌ و دلسردکردن در هر مسئله‌ای است.
  • رابطه‌ای که در آن زیاد دروغ گفته می‌شود، حسادت موج می‌زند، سرشار از شک و تردید است و در کل خبری از اعتماد نیست.
  • رابطه‌ای که در آن احترام به چهارچوب‌ها معنایی ندارد و یکی از طرفین دیگری را با تحمیل عذاب وجدان مجبور به انجام کارهایی می‌کند که تعیین کرده است.
  • رابطه‌ای که در آن نمی‌توان از مشکلات سخن گفت و صحبت درباره مسائل مهمی که باید درباره آنها گفت‌وگو شود، پشت‌گوش انداخته می‌شود.
  • رابطه‌ای که شروع هر بحث مهم تنها به دعوا ختم می‌شود بدون اینکه نتیجه‌ای حاصل شود.
  • رابطه‌ای که طرفین تلاش دارند یکدیگر را به خواست خودشان تغییر بدهند و همدیگر را آن‌طور که هستند قبول ندارند.
  • رابطه‌ای که در آن هیچ هدف، سرگرمی و نظر مشترکی وجود ندارد.
  • رابطه‌ای که در آن خبری از نزدیکی عاطفی، روحی و جنسی نیست.
  • رابطه‌ای که در آن آزار (کلامی، جنسی، فیزیکی و روحی) می‌بینید.
  • رابطه‌ای که طرفین مشکلات مهم را تنها هنگام دعوا و عصبانیت به زبان می‌آورند.

شما بگویید

تأمل عمیق در رابطه‌تان امری ضروری است که باید متقابلا انجام شود. در نظر داشته باشید که رابطه سالم به‌معنای داشتن رابطه‌ای بی‌نقص نیست. اگر رابطه شما تمام نشانه‌های ذکرشده برای رابطه سالم را ندارد، نگران نباشید. همیشه فرصتی برای بهبود رابطه و تبدیل آن به رابطه‌ای سالم وجود دارد.

شما چقدر از توانتان را صرف داشتن رابطه‌ای سالم می‌کنید؟


در ادامه بخوانید: خرده خیانت چیست؛ نشانه‌ها، راه توقف و مقابله
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع choosingtheraphy everydayhealth clevelandclinic
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.