چرا به اهداف سال نو نمی‌رسیم؟ روش ایجاد تغییرات ماندگار چیست؟

4

در لحظه تحویل سال و شروع سال جدید، بسیاری از مردم برای خود اهداف جدیدی تعیین می‌کنند. دنبال‌کردن سرگرمی موردعلاقه یا معاشرت بیشتر با خانواده و دوستان برخی از اهدافی هستند که برای سال جدید تعیین می‌کنیم. بااین‌حال واقعیت این است که بیش از ۹۰درصد این اهداف در عرض چند ماه به فراموشی سپرده می‌شوند. دلیل این اتفاق را می‌دانید؟ چرا اهدافمان برای سال جدید به نتیجه نمی‌رسند؟ چگونه می‌توانیم اهداف سال نو را به تغییراتی ماندگار تبدیل کنیم؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چرا در آغاز سال تصمیمات جدید می‌گیریم؟

چرا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تصمیم می‌گیرند که در ابتدای هر سال تغییر کنند؟ محققان علت این اتفاق را پدیده‌ای به‌نام «اثر شروع تازه» می‌دانند. بر این اساس، سال جدید شروعی تازه به نظر می‌رسد. به همین علت بسیاری از مردم اغلب در این موقع از سال تصمیمات بلندپروازانه می‌گیرند. شاید گاهی اوقات این کار لقمه بزرگ‌تر از دهان برداشتن به نظر برسد، اما ممکن است این تصمیمات فرصت خوبی برای تقویت اراده، عزم و نبوغ فراهم کنند.

رونیکس

البته طبق تحقیقات، فقط حدود ۱۲درصد از افرادی که در سال نو تصمیمات جدید می‌گیرند، احساس می‌کنند که در دستیابی به اهداف خود موفق بوده‌اند و بسیاری از مردم احساس می‌کنند که به اهداف خود نمی‌رسند. با وجود این، تحقیقات حاکی از این بوده‌اند که کسانی که در سال نو اهداف سال بعد را مشخص می‌کنند، ۱۰ برابر بیش از دیگران رفتار خود را تغییر می‌دهند.

برخی از رایج‌ترین اهداف برای سال جدید عبارت‌اند از:

اهداف سال نو چقدر دوام دارند؟

بر اساس بیشتر نظرسنجی‌ها، اکثر مردم مدتی طولانی به تصمیمات سال نوی خود پایبند نمی‌مانند. بااین‌حال پژوهش دانشمندان آمریکایی در سال ۲۰۲۰ حاکی از این بود که ۵۵درصد از شرکت‌کنندگان در پژوهش پس از ۱ سال خود را در عمل‌کردن به تصمیمات سال جدید موفق می‌دانستند. این محققان دریافتند که مردم در رسیدن به اهداف مربوط به شیوه زندگی مانند تغییر عادات غذایی یا خواب موفق‌ترند تا عمل‌کردن به تصمیم برای پرهیز از چیزی خاص.

بااین‌حال حتی اگر همیشه هم به اهداف سال نو نرسیم، بدان معنا نیست که تعیین‌کردن این اهداف بی‌فایده و بی‌ارزش است. بر اساس برخی از نظرسنجی‌ها، افرادی که در سال نو تصمیمات جدید می‌گیرند به آینده خوش‌بین‌ترند.

چرا به اهداف سال نو نمی‌رسیم؟

علل تصمیم جدید را فهمیدن

متأسفانه برای ایجاد تغییرات ماندگار خوش‌بینی به‌تنهایی کافی نیست. واقعیت این است که ۳ مسئله مربوط به نحوه تصمیم‌گیری ما در سال نو باعث می‌شوند که این تصمیم‌ها در همان ابتدا محکوم به شکست باشند.

۱. اهداف بلندپروازانه‌ای داریم

یکی از مهم‌ترین مشکلات تصمیمات سال نو این است که اغلب به تغییرات بزرگی مانند تنظیم عادات غذایی یا تسلط به زبانی جدید مربوط می‌شوند. اشتباه اینجاست که تصور می‌کنیم تصمیمات سال نو باید بسیار بزرگ و همراه با تغییرات گسترده باشند، فقط به این دلیل که این نوع تصمیمات جذاب به نظر می‌رسند. بااین‌حال ما انسان‌ها نمی‌توانیم در مدت نسبتا کوتاهی تغییرات بسیار بزرگ و چشمگیری در خود ایجاد کنیم.

لازمه تغییر رفتار سختی‌کشیدن است و هیچ‌کس دوست ندارد مدتی طولانی در سختی و عذاب باشد. مردم دوست دارند برای سال جدید اهداف بسیار بزرگی تعیین کنند. ممکن است این اهداف دست‌یافتنی باشند، اما رسیدن به آنها احتمالا مستلزم برداشتن ۳۰ قدم دیگر است. درنتیجه افراد با تعیین‌نکردن اهداف کوچک‌تر و فوری‌تر اهداف بزرگ را دست‌نیافتنی می‌کنند.

۲. علت تصمیم جدید را نمی‌دانیم

بسیاری از مواقع، برای سال نو تصمیم‌های جدیدی می‌گیریم چون احساس می‌کنیم که باید این کار را انجام دهیم. بااین‌حال وقتی بر کاری که باید انجام دهیم تمرکز می‌کنیم، از علت تصمیم خود غافل می‌شویم. برای ایجاد تغییر ماندگار باید نیت درونی و علت اصلی تصمیم خود را هم بدانیم.

مثلا اگر تصمیم گرفته‌ایم در سال جدید هفته‌ای ۳ مرتبه به باشگاه برویم، باید علت اصلی این تصمیم را کشف کنیم. آیا این کار را برای تناسب اندام انجام می‌دهیم یا می‌خواهیم سالم‌تر باشیم یا علت چیز دیگری است؟

۳. آماده تغییرکردن نیستیم

یکی دیگر از دلایل ناکامی در رسیدن به اهداف سال نو این است که آماده تغییرکردن نیستیم. ایجاد تغییر مراحلی دارد:

  • پیش‌تأمل: توجه به اینکه ممکن است چیزی برای تغییر وجود داشته باشد؛
  • تفکر: فکرکردن به ایجاد تغییر؛
  • آماده‌سازی: شروع برنامه‌ریزی برای تغییرکردن؛
  • اقدام کردن: برداشتن گام‌های عملی برای ایجاد تغییر؛
  • پایداری: تعیین‌کردن راهی برای حفظ تغییرات ایجادشده.

کارشناسان معتقدند افرادی که به تصمیمات سال نو پایبندند، احتمالا در مرحله اقدام‌اند اما کسانی که در رسیدن به اهداف سال جدید شکست می‌خورند هنوز به این مرحله نرسیده‌اند. با توجه به این نکته، بعید است کسانی که برای سال جدید بر اساس تمایلات آنی تصمیم می‌گیرند، موفق شوند.

چگونه تغییراتی ماندگار ایجاد کنیم؟

۱. هدفی مشخص داشته باشید

هر سال میلیون‌ها نفر تصمیم می‌گیرند که سال آینده وزن خود را کم کنند، بازدهی بیشتری داشته باشند یا به تناسب اندام برسند. به‌جای انتخاب چندین هدف مبهم برای سال جدید، بر هدفی مشخص‌تر تمرکز کنید و تمام تلاش خود را صرف رسیدن به آن هدف کنید. به عبارت دیگر، یک هدف بسیار مشخص و قابل‌دستیابی انتخاب کنید. انتخاب هدفی مشخص به شما فرصت می‌دهد تا برای رسیدن به مقصود خود دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنید.

۲. تصمیمات خود را محدود کنید

ممکن است فهرست بلندبالایی از اهداف سال نو داشته باشید، اما روان‌شناسان توصیه می‌کنند که فقط یکی از آنها را انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود که انرژی‌تان را صرف رسیدن به یک هدف مشخص کنید و با یک دست چندین هندوانه برندارید.

برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر آنها را به اهداف کوچک‌تری تقسیم کنید که قابل‌مدیریت باشند. این‌طوری با تمرکز بر یک هدف کوچک‌تر در هر بازه زمانی، احتمال موفقیت در طولانی‌مدت بیشتر می‌شود. از سوی دیگر انجام‌دادن همه کارها در آنِ واحد ممکن است دلهره‌آور و دشوار باشد. ایجاد الگوهای رفتاری جدید به صرف زمان و تلاش مداوم نیاز دارد. تمرکز بر هدفی خاص باعث می‌شود که اهداف سال نو بسیار دست‌یافتنی‌تر شوند.

۳. برای برنامه‌ریزی زمان بگذارید

تعیین اهداف سال نو را به لحظه تحویل سال موکول نکنید. انتخاب عاقلانه و برنامه‌ریزی جامع لازمه رسیدن به هر هدفی است. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که برای ایجاد تغییرات ماندگار طوفان فکری داشته باشید.

علاوه‌بر این، بهتر است که برای رسیدن به هدف خود برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید. نوشتن این برنامه ممکن است رسیدن به هدفتان را راحت‌تر کند. انجام‌دادن این کار باعث می‌شود که تاکتیک‌های خود برای مقابله با چالش‌ها را بررسی کنید. اگر اوضاع دشوار شود، از چه استراتژی‌هایی استفاده می‌کنید تا در مسیر رسیدن به هدف باقی بمانید؟

اگر بدون برنامه‌ریزی کار خود را شروع کنید، ممکن است در مواجهه با هر نوع مانعی عقب‌نشینی کنید یا به‌سرعت تسلیم شوید. مثلا اگر تصمیم گرفته‌اید هفته‌ای ۳ مرتبه بدوید، در صورتی که ۴ روز پشت‌سر هم به‌علت بیماری یا آسیب‌دیدگی از برنامه عقب بیفتید، اقدام بعدی‌تان چه خواهد بود؟

۴. با گام‌های کوچک شروع کنید

تغییرات تدریجی

بسیاری از مواقع علت اصلی به نتیجه نرسیدن اهداف سال نو این است که گام‌های سریع و بزرگی برمی‌داریم. شروع یک رژیم غذایی محدودکننده در مدت‌زمانی کوتاه، افراط در رفتن به باشگاه یا تغییر اساسی در رفتارهای خود اهداف شما را محکوم به شکست می‌کنند. در عوض گام‌های کوچکی بردارید که درنهایت منجر به رسیدن به هدف بزرگ‌تر می‌شوند.

اگر تصمیم گرفته‌اید رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشید، با انتخاب چند غذای سالم و کوچک شروع کنید. پس از آن، سراغ یکی دیگر از برنامه‌های رژیم غذایی خود مانند مصرف سبزیجات بیشتر یا کاهش مصرف غذاهای سرخ‌شده بروید. ممکن است در ابتدا روند کار کُند به نظر برسد، اما این تغییرات تدریجی کوچک باعث می‌شوند به عادات سالم جدید خود پایبند بمانید. این‌طوری احتمال موفقیت شما در بلندمدت افزایش می‌یابد.

۵. شکست‌های گذشته را تکرار نکنید

راه دیگر برای ایجاد تغییرات ماندگار این است که هر سال همان تصمیم سال گذشته را نگیرید. اگر فکر می‌کنید می‌توانید کاری را انجام دهید، احتمالا تصور شما درست است اما در صورتی که قبلا برای انجام‌دادن آن کار تلاش کرده‌اید و شکست خورده‌اید، دیگر اعتمادبه‌نفس لازم را نخواهید داشت.

اگر قصد دارید امسال هم هدفی بگذارید که در گذشته برای رسیدن به آن تلاش کرده‌اید، کمی درباره اقدامات قبلی خود فکر کنید. کدام استراتژی برای رسیدن شما به هدف مؤثرتر بود؟ کدام‌یک کمترین تأثیر را داشت؟ چه چیزی مانع از پایبندی شما به تصمیم سال گذشته شد؟

کمی هدف خود را ارزیابی کنید تا تغییر امکان‌پذیرتر شود. با تغییر رویکرد خود احتمالا به نتایج ملموس‌تری خواهید رسید.

۶. فراموش نکنید که هر تغییر مراحلی دارد

احتمالا شکل‌گیری عادت ناسالم یا نامطلوبی که دارید سال‌ها طول کشیده است. بنابراین چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که این عادت را در عرض چند روز، چند هفته یا چند ماه ترک کنید؟ تغییرکردن مراحلی دارد. حتی اگر در ۱ یا ۲ مرحله اشتباهی مرتکب شوید، می‌توانید دوباره از نو شروع کنید.

ممکن است رسیدن به هدف بیش از حد انتظارتان طول بکشد، اما فراموش نکنید که مسابقه‌ای در کار نیست. ممکن است تا پایان عمر برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید.

۷. از دیگران کمک بخواهید

احتمالا میلیون‌ها بار این توصیه را شنیده‌اید، اما می‌دانید علت این توصیه این است که کمک‌خواستن از دوستان واقعا مؤثر است؟ داشتن یک سیستم پشتیبانی قوی به شما کمک می‌کند که باانگیزه بمانید. دلگرمی دوستان باعث می‌شود که پایبندی به تصمیم سال نو سرگرم‌کننده‌تر باشد. بنابراین یک دوست هم‌فکر پیدا کنید تا در مسیر رسیدن به هدف از شما پشتیبانی کند.

۸. هدف را به خود یادآوری کنید

ممکن است در اولین روزهای سال نو برای رسیدن به اهداف اعتماد‌به‌نفس و انگیزه زیادی داشته باشید. در چنین شرایطی هنوز دچار سختی نشده‌اید یا وسوسه‌ها سراغتان نیامده‌اند، درنتیجه همه‌چیز ساده به نظر می‌رسد. بعد از مواجهه با دشواری‌ها و وسوسه‌ها باید هدف سال نو را به خود یادآوری کنید. برنامه‌های رسیدن به هدفتان را جایی یادداشت کنید تا در چنین مواقعی به منبع الهام شما تبدیل شوند. به‌علاوه یادداشت‌کردن اهداف و کارهایی که برای رسیدن به آنها انجام داده‌اید باعث می‌شود که به تلاش خود ادامه دهید.

۹. از شکست‌ها درس بگیرید

مواجه‌شدن با شکست یکی از رایج‌ترین دلایل انصراف مردم از رسیدن به اهداف سال نو است. اگر ناگهان عادت بد سال گذشته را تکرار کرده‌اید، این اتفاق را شکست تلقی نکنید. مسیر رسیدن به هدف همیشه هموار نیست و اغلب با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوید.

علت شکست و کارهایی را که می‌توانید برای مقابله با آن انجام دهید جایی یادداشت کنید. این‌طوری چالش‌های پیش روی خود را بهتر درک می‌کنید و در آینده برای مقابله با شکست آمادگی بیشتری خواهید داشت.

شما بگویید

تصمیمات سال جدید اغلب با شکست مواجه می‌شوند، اما این مسئله نباید شما را کاملا ناامید کند. گاهی اوقات برای موفقیت باید هدفی مناسب انتخاب کنید و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

در این مقاله، علت‌های رایج شکست اهداف سال نو را توضیح دادیم و روش‌هایی برای ایجاد تغییرات ماندگار معرفی کردیم. آیا شما برای سال جدید اهدافی تعیین می‌کنید؟ به‌نظر شما چرا بسیاری از تصمیمات ما در سال نو با شکست مواجه می‌شوند؟ شما برای موفقیت در سال نو چه راهکارهایی دارید؟


در ادامه بخوانید: ۱۰ توصیه برای بازگشت به مسیر دستیابی به اهدافمان

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


منبع verywellmind verywellmind verywellmind
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. حسین می‌گوید

    عالی ممنون از مقاله زیبا

    1. آمنه صرامی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که این مقاله رو دوست داشتید.

  2. مهدی می‌گوید

    بسیار عالی …

    1. آمنه صرامی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که این مقاله رو دوست داشتید.