اضطراب سال نو؛ علت و راه مقابله با آن

0

در روزهای پایانی سال حس‌وحال عجیبی داریم؛ از طرفی هیجان‌زده‌ایم و برای آغاز سال جدید روزشماری می‌کنیم و از طرف دیگر اضطرابی عجیب وجودمان را فرا گرفته است. در این مقاله درباره اضطراب شروع سال نو می‌گوییم. با ما همراه باشید.

علل اضطراب سال نو

اگر برای شروع سال جدید بسیار مضطربید نگران نباشید، چون فقط شما این‌طوری نیستید. بر اساس آمار و پژوهش‌ها، ۴۲درصد از افراد با شروع تعطیلات عید استرس و اضطرابشان افزایش می‌یابد. علل این نوع اضطراب عبارت‌اند از:

  • فشار اجتماعی: جو حاکم بر جامعه باعث می‌شود اواخر هر سال به‌دنبال دستارودهای کسب‌شده در سال جاری باشیم. نداشتن دستاوردها یا موفقیت‌های خاص یکی از علل ایجاد این اضطراب است.
  • فشار مالی: در ماه آخر سال هزینه‌ها بسیار افزایش می‌یابد. افزایش هزینه‌ها و فشار مالی باعث می‌شود دچار اضطراب شروع سال نو شویم.
  • خوداندیشی: مرورکردن سالی که گذشت ممکن است احساسات متفاوتی در وجودتان برانگیزد. احتمالا احساسات منفی مانند پشیمانی، ناامیدی یا احساس ازدست‌رفتن فرصت‌های زندگی مضطربتان خواهند کرد.
  • عدم قطعیت: فکرکردن به سال جدید برایتان دلهره‌آور است؟ ترس از آینده‌ای پر از ناشناخته‌ها یکی از مهم‌ترین علل اضطراب سال نوست.

روش‌های تسکین اضطراب سال نو

در این قسمت از مقاله چند راهبرد مقابله‌ای مؤثر برای غلبه بر اضطراب و گذر از این دوره با ذهنی آرام‌تر و خوشبین‌تر معرفی می‌کنیم.

رونیکس

۱. طرز فکرتان را تغییر دهید

شمردن دستاوردها در آستانه شروع سال نو را کنار بگذارید. سال نو را فرصتی برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی در نظر بگیرید. اهداف واقع‌بینانه و دست‌یافتنی تعیین کنید که با ارزش‌ها و آرزوهایتان همسو باشند. از ایجاد تغییرات کوچک و تدریجی نترسید.

۲. دستاوردهایتان را جشن بگیرید

به‌جای تمرکز بر کارهایی که انجام نداده‌اید، زمانی را به جشن‌گرفتن موفقیت‌های بزرگ یا کوچکی اختصاص دهید که در سال گذشته کسب کرده‌اید. پیشرفت، انعطاف‌پذیری و درس‌های آموخته‌شده خود را به‌عنوان دستاورد به رسمیت بشناسید. جشن‌گرفتن دستاوردها انرژی فوق‌العاده‌ای برای شروع سال نو به شما می‌دهد.

۳. شکرگزاری را تمرین کنید

تا کی می‌خواهید غصه نداشته‌هایتان را بخورید؟ به‌جای تمرکز بر کمبودها و نداشته‌ها، به داشته‌هایتان فکر کنید. موهبت‌های ارزشمندی را که در اختیار دارید قدر بدانید. خانواده شاد و صمیمی، دوستان مهربان، سلامتی و دلخوشی‌های کوچک بخشی از دارایی‌های ارزشمند هر فرد محسوب می‌شوند. شکرگزاری باعث رضایت از زندگی و کاهش اضطراب سال نو شما می‌شود.

۴. حدومرز تعیین کنید و خودمراقبتی را در اولویت قرار دهید

به سلامت جسم و روحتان توجه کنید و همیشه خودمراقبتی را در اولولیت قرار دهید. حدومرزهای مشخصی تعیین کنید و فعالیت‌هایی را در اولویت قرار دهید که برای سلامتی‌تان مفیدند. زمان‌های مشخصی را به خوابیدن، ورزش‌کردن و انجام سرگرمی‌های موردعلاقه‌تان اختصاص دهید. خودمراقبتی برای غلبه بر استرس و حفظ انعطاف‌پذیری عاطفی بسیار ضروری است.

۵. احساسات‌تان را با دیگران در میان بگذارید

از دوستان، خانواده یا درمانگر کمک بگیرید و از احساسات‌تان با آنها صحبت کنید. صحبت‌کردن درباره اضطراب‌ها و نگرانی‌ها کمی از بار روی دوشتان کم می‌کند.

۶. ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

زنی روی تخت و در حال استفاده از هوای تازه

تمرینات ذهن‌آگاهی مانند مدیتیشن و تکنیک‌های تنفس عمیق برای مهار استرس و اضطراب بسیار مفیدند. این تکنیک‌ها باعث می‌شوند در لحظه زندگی کنید و پشیمانی‌های گذشته و نگرانی‌های آینده را رها کنید.

۷. استفاده از رسانه‌های اجتماعی را محدود کنید

قرارگرفتن مداوم در معرض اتفاقات و اخبار منفی رسانه‌های اجتماعی ممکن است اضطرابتان را تشدید کند. از این فضاها فاصله بگیرید و کاری مثبت و نشاط‌آور انجام دهید. ارتباطات واقعی و حضوری بهترین روش تسکین اضطراب سال نو محسوب می‌شود.

۸. به‌دنبال کمک حرفه‌ای باشید

اگر اضطراب ناشی از رسیدن سال نو بسیار زیاد است و زندگی روزمره شما را مختل کرده، در مراجعه به متخصص لحظه‌ای درنگ نکنید. درمانگر می‌تواند ابزارها و ترفندهای شخصی‌سازی‌شده‌ای را برای مهار استرس و اضطراب در اختیارتان قرار دهد.

به یاد داشته باشید که رسیدن سال نو نباید منبع استرس شما باشد. با تمرین مهربانی با خود، اولویت‌دادن به رفاه و مراقبت از سلامت روان خود می‌توانید با آرامش و خوش‌بین‌بودن به احتمالات پیش‌رو سال جدید را آغاز کنید.

۹. خوش‌بین باشید

نحوه نگرش شما به جهان (یا موقعیت خاص) بر میزان اضطراب و استرس شما تأثیر زیادی دارد. طرز فکر منفی هیچ سودی ندارد و فقط اضطراب درونی شما را افزایش می‌دهد. خوشبختانه با تمرین می‌توانید دیدگاهتان را تغییر دهید. خودگویی مثبت را جایگزین طرز فکر منفی‌تان کنید و عینک خوش‌بینی‌تان را بزنید تا ببینید چقدر شادتر و سازنده‌تر خواهید شد.

نکاتی که باید درباره مهار اضطراب سال نو بدانید

  • بر پیشرفت تمرکز کنید نه کمال: به یاد داشته باشید که تغییرکردن زمان می‌برد و شکست‌ها جزئی از زندگی هستند. به‌دنبال پیشرفت بیشتر باشید، از اشتباهات‌تان درس بگیرید و با انرژی رو به جلو حرکت کنید.
  • با خودتان مهربان باشید: با خودتان مهربانانه رفتار کنید، درست مانند رفتار خوشایندی که با بهترین دوست‌تان دارید.
  • در لحظه زندگی کنید: پشیمانی از گذشته یا ترس از آینده هیچ سودی برایتان ندارد. با تمرین ذهن‌آگاهی کم‌کم یاد می‌گیرید که در لحظه زندگی کنید.
  • روند رشد و تحول شخصی را بپذیرید: به یاد داشته باشید که سال نو فقط مختص هدف تعیین‌کردن نیست؛ در سال جدید تلاش کنید که به بهترین نسخه خودتان تبدیل شوید.

با این راهبردهای مقابله‌ای و نگرش مثبت می‌توانید بر اضطراب سال نو غلبه کنید و سال نو را با احساس آرامش و امید به آینده شروع کنید.

کلام پایانی

گرچه مضطرب‌شدن هنگام فکرکردن به روزهای پیش‌بینی‌نشده سال نو بسیار طبیعی است و دست خودتان نیست، گذر از این احساسات و استفاده از راهکارهای مفید برای تسکین این اضطراب کار خودتان است. احساسات مختلف و اضطراب مرتبط با شروع سال نو را بپذیرید و با استفاده از راهکارهای ارائه‌شده در این مقاله آن را تسکین دهید.

شما هم در اولین روزهای سال مضطرب‌ می‌شوید؟ به‌نظرتان از چه روش دیگری می‌توانیم برای تسکین این اضطراب استفاده کنیم؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۵ ایده برای گذر از لختی و سکون روزهای آغازین سال نو

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


منبع linkedin verywellmind theswaddle
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.