زنان موفق چگونه زمان را مدیریت می‌کنند؟

0

لارا وَندِرکَم (Laura Vanderkam) نویسنده‌ی چندین کتاب در باب مدیریت زمان است که از میان آنها می‌توان به کتابِ «۱۶۸ ساعت: شما بیشتر از آنچه فکر می‌کنید زمان در اختیار دارید، موفق‌ترین آدم‌ها قبل از صبحانه چه کارهایی انجام می‌دهند.» و همچنین کتاب اخیر او «من می‌دانم او چگونه از پس این کار برمی‌آید: زنان موفق چگونه بهترین استفاده را از زمان خود می‌کنند» اشاره کرد.

وی در گفت‌و‌گوی اخیر خود از رازهایی پیرامون زنان شاغل و مدیریت زمان پرده برداشته‌ است و ۱۰ راهکار معرفی کرده است که با به‌کارگیری آنها می‌توانید به بهترین شکل از زمان خود استفاده کنید.

رونیکس

حتما بخوانید: چطور ترس‌هایمان را به موفقیت تبدیل کنیم؟

وندرکم می‌گوید که اگر شما زنی شاغل و صاحب فرزند هستید، احتمالا همیشه سرتان شلوغ است. با این حال دستیابی به یک زندگی تمام و کمال امکان‌پذیر است. شما می‌توانید بدون اینکه از خواب خود بزنید، زندگی خانوادگی رضایت‌بخش و شغلی عالی داشته باشید.

با تفکری نو به روایت‌ زن، کار و زندگی بیندیشید

روایت های زیادی در مورد نحوه مدیریت زمان زنان شاغل وجود دارد - مدیریت زمان برای زنان شاغل

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که زنان باید به‌وجود بیاورند این است که طرز تفکر خود را در مورد روایت‌های پیرامون زنان و مدیریت زمان تغییر بدهند. همه‌ی ما دوست داریم داستان‌های هیجان‌انگیزی را در مورد مدیریت زمان برای دیگران تعریف کنیم. (برای مثال زمانی که به دلیل هوای طوفانی در فرودگاه گیر افتاده‌ایم و شوهرمان خارج از کشور است و پرستار بچه هم نمی‌تواند بیش‌ از این پیش کودک‌مان بماند.)

این داستان‌ها باعث می‌شوند که شاغل بودن یک مادر، کار غیرقابل تصوری به نظر بیاید و این‌چنین است که به حرف‌های همیشگی می‌رسیم: زنان نمی‌توانند همه چیز را با هم داشته باشند، برای موفقیت در کار باید خیلی چیزها را فدا کنیم و … .

ولی وندرکم معتقد است داستان‌هایی که در مورد بحران‌های مدیریت زمان زنان شاغل وجود دارد دارای ایراد‌های جدی است.

پروژه‌ی موزاییک

هنگامی که وندرکم در شرکت‌های مختلف درباره‌ی مدیریت زمان سخنرانی می‌کرد، از زنان خواست که به مدت یک هفته به نحوه‌ی سپری کردن زمان خود دقت و آن را ثبت کنند. هر هفته ۱۶۸ ساعت دارد. هنگامی که او به ۱۶۸ ساعت زنان شاغل نگاه کرد، متوجه شد حتی هنگامی که سر آنها خیلی شلوغ بوده است، زندگی‌شان چندان بد به نظر نمی‌رسد. مثلا بعضی‌ها باید برای شغل خود سفر می‌کردند، ولی در تعطیلات آخر هفته با بچه‌های خود به اسکی رفته بودند، شب‌ها در کنار هم بازی‌های خانوادگی انجام داده‌ بودند، با همسران‌شان برای صرف قهوه به کافی‌شاپ رفته بودند و … .

در یادداشت‌های زنان شاغل او چیزی می‌دید که با آنچه به‌طور معمول گزارش می‌شد متفاوت بود، ولی اعداد و ارقام لازم را برای پشتیبانی از نظریه‌ی خویش در اختیار نداشت. اینجا بود که او متوجه شد بسیاری از داستان‌هایی که در مورد زنان و مدیریت زمان وجود دارد، قصه‌ای بیش نیست.

وندرکم آنچه را پروژه‌ی موزاییک می‌نامید کنار هم گذاشت. او از ۱۰۰۱ زن که سالیانه درآمدی بالغ بر صد هزار دلار داشتند و صاحب فرزند نیز بودند خواست نحوه‌ی سپری کردن زمان خود را به مدت یک هفته ثبت کنند.

یک دفترچه‌ی خاطرات روزانه تهیه کنید و اتفاقات روزمره و کارهایی را که انجام می‌دهید به همراه زمان وقوع آنها ثبت کنید. مراجعه به دفترچه‌ی خاطرات روزمره بسیار دقیق‌تر از آن است که از مردم بپرسیم روز خود را چگونه گذرانده‌اند. بسیاری از مردم واقعا نمی‌دانند چه مدت برای انجام کارهایشان وقت صرف کرده‌اند و معمولا در تخمین زمان دچار اشتباه می‌شوند. ما معمولا ساعت خواب خود را کمتر از مقدار حقیقی و ساعت کارمان را بیش از آن تخمین می‌زنیم. کسانی که ادعا می‌کنند بیش از ۷۵ ساعت در هفته کار می‌کنند، حدود ۲۵ ساعت غلو می‌کنند!


حتما بخوانید: افزایش اعتماد به نفس در زنان با چند راهکار ساده

یافته‌های پروژه‌ی موزاییک

زنانی که درآمد سالیانه‌ی ۶ رقمی و ساعت کاری معقول دارند، حدودا ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند. زنانی که شغل پرمشغله‌ای دارند و صاحب فرزند هستند نیز هنوز زمان کافی برای خواب در اختیار دارند، چیزی حدود ۵۴ ساعت، یعنی ۷ ساعت و ۴۳ دقیقه در شبانه‌روز. با وجود حجم کارهای زیاد، آنها راهکارهای خلاقانه‌ای را برای سپری کردن زمان با خانواده‌ و همچنین رسیدگی به امور شخصی خود پیدا می‌کنند.

۱۰ راهکار مدیریت زمان

رویداد‌هایی را که در روز اتفاق می‌افتند و زمان وقوع آنها را یادداشت کنید

کارهایی که در طول روز انجام می دهید را یادداشت کنید- زنان شاغل و مدیریت زمان

کارهایی را که انجام می‌دهید، یادداشت کنید. زمان خود را صرف انجام کارهای مختلف کنید، هم کارهای مربوط به شغل‌تان و هم امور شخصی.

سعی کنید این روند را برای یک هفته حفظ کنید، چراکه اغلب افراد آخر هفته‌ها وقت‌شان آزاد است. یادتان باشد بین چهارشنبه عصر تا شنبه صبح ۶۰ ساعت فاصله است و این زمان زیادی برای انجام کارهاست. زمان را برای انجام امور مختلف تقسیم کنید: کار، خواب، رسیدگی به امور شخصی، بچه‌ها، همسر، مسافرت و تماشای تلویزیون.

برنامه‌ی خود را مرور کنید و ببینید از چه چیزی در مورد برنامه‌تان بیشتر خوش‌تان می‌آید. بیایید امیدوار باشیم چیزی هست که از آن خوش‌تان بیاید. بیشتر زنان هنگامی که یادداشت‌های خود را مرور می‌کنند از اینکه می‌بینند ساعات کار معقول و زمان کافی برای خواب و استراحت داشته‌اند، شگفت‌زده می‌شوند.

فکر کنید چه کاری را دوست دارید بیشتر انجام بدهید؟ در یک ستون خالی زمان آن را یادداشت کنید. «وقتش رو ندارم» معمولا به این معناست که «این کار فعلا در اولویت نیست.» زمان یک انتخاب است؛ ما زنان باهوشی هستیم و قادریم زندگی‌مان را با چیزهایی پر کنیم که شایسته است.


حتما بخوانید: چطور یک برنامه ریزی روزانه ایده‌آل و همه‌جانبه داشته باشیم؟

کارها را جابه‌جا کنید

دور کاری می‌تواند راهکاری مناسب برای بهره برداری بیشتر از زمان باشد - مدیریت زمان برای زنان شاغل

شیفت‌های کاری‌تان را تقسیم کنید: یعنی ساعت ۵ بعدازظهر دفتر را ترک کنید، بعدازظهر خود را با خانواده سپری کنید و بعد از اینکه بچه‌ها خوابیدند، باقی کارهای خود را انجام بدهید. اگر بچه ندارید می‌توانید فعالیت‌هایی مانند ورزش، تفریحات مورد علاقه‌تان و … را نیز انجام بدهید. این کار باعث می‌شود برای انجام کارهای شخصی‌تان وقت آزاد داشته باشید.

بعضی وقت‌ها دورکاری کنید: تعداد بسیار کمی از شرکت‌کنندگان در تحقیق وندرکم در خانه کار می‌کردند. وندرکم می‌گوید درست است که شما باید همکاران خود را ببینید ولی پنج روز در هفته بیش از اندازه است. بعضی اوقات کارتان را در خانه شروع کنید و بعد از ساعت اوج شلوغی به دفتر بروید. با این کار به بهترین نحو از زمان‌تان استفاده می‌کنید زیرا با اجتناب از ساعات اوج ترافیک، زمان رفت‌و‌آمد را تا حد زیادی کاهش می‌دهید.

تحقیقات نشان می‌دهد مردان معمولا هروقت و هرطور که بخواهند کار می‌کنند. آنها از کسی اجازه نمی‌خواهند، فقط کارشان را انجام می‌دهند و در مورد آن با کسی صحبت نمی‌کنند. اگر به دلیل فشار بیش از حد کار و زندگی می‌خواهید تسلیم شوید بهتر است شما هم آن‌طور که دل‌تان می‌خواهد کار کنید. ممکن است نتیجه شما را به‌شکل دل‌پذیری غافلگیر کند.

به ۱۶۸ ساعت فکر کنید، نه ۲۴ ساعت. اینکه فکر کنیم هر روز باید کارهای مشخص و تکراری را انجام بدهیم اشتباه است. با عجله به خانه رفتن پیش از اینکه بچه‌ها بخوابند، فشاری است که اغلب زنان به خود تحمیل می‌کنند، چراکه فکر می‌کنند یک مادر خوب نباید این فرصت را از دست بدهد. سعی کنید دو یا سه روز در هفته برای مدت طولانی‌تری کار کنید تا روزهای دیگر بتوانید زودتر به خانه برگردید.

در مورد تعطیلات آخر هفته تجدید نظر کنید: در این تحقیق بیشتر زنان در تعطیلات آخر هفته کار می‌کردند. بچه‌های بزرگ‌تر تمام مدت به شما نیاز ندارند. پنجشنبه صبح یا جمعه شب‌ها، فرصتی هرچند کوتاه برای انجام کارهایتان است.

مراقب تله‌ای به‌نام کار پاره‌وقت باشید: وندرکم در مطالعه‌ی خود متوجه شد کارمندان پاره‌وقت بیش از ۳۵ ساعت در هفته کار می‌کنند. درست نیست شما به اندازه‌ی ساعت‌های یک شغل تمام‌وقت کار کنید و تنها حقوق کمتری بگیرید.

چشم به راه آینده باشید

سعی کنید فهرستی از ۱۰۰ رؤیایی را که در سر دارید تهیه کنید و از هم اکنون خلاصه‌ای از عملکرد سال بعدتان را بنویسید. اگر بدانیم به کجا می‌خواهیم برویم، رسیدن به آنجا ساده‌تر می‌شود. دوست دارید در پایان سال چه کاری را به انجام برسانید؟ ۵ مورد را انتخاب کنید.

فهرست ۱۰۰ رؤیا در واقع فهرست ویرایش‌‌نشده‌ی کارهایی است که می‌خواهید در زندگی خود بیشتر انجام بدهید، چه جنبه‌ی شغلی داشته باشد چه جنبه‌ی شخصی. این فهرست می‌تواند کاملا فرضی باشد مانند تجارب و موفقیت‌هایی که دوست دارید به آنها دست پیدا کنید، یا رؤیاهای کوچکی مانند سفر کردن و … .


حتما بخوانید: چگونه برای آینده برنامه ریزی کنیم؟

دیده شوید

ایجاد روابط دوستانه با همکاران تان می تواند در موفقیت شما تاثیرگذار باشد - مدیریت زمان برای زنان شاغل

برای ایجاد روابط در محل کار خود وقت صرف کنید. گاهی حتی وقتی سخت کار می‌کنید و تیم‌تان نیز نتایج خوبی را به‌دست می‌آورد، ممکن است این‌طور به نظر بیاید که دیگران چندان از شما خوش‌شان نمی‌آید. اما ممکن است تنها به این دلیل باشد که آنها شما را نمی‌شناسند.

کار کردن هیچ‌‌وقت تنها منحصر به کار کردن نیست. والدین شاغل هم می‌توانند ساعات خوبی داشته باشند. برای خود بودجه‌ای به اندازه‌ی ۳ برنامه در ماه در نظر بگیرید که ۱۰ درصد عصرهای شما را دربرمی‌گیرد. اما همین ۱۰ درصد تأثیرات چشم‌گیر و طولانی‌مدتی دارد. هنگامی که اوقات بیشتری را با مردم سپری می‌کنند آنها بیشتر به شما اعتماد می‌کنند.

علاوه بر این باید روی ارتباطات خود در طول روز نیز سرمایه‌گذاری کنید. همه‌ی ما در طول ساعات کار زمانی را برای استراحت در نظر می‌گیریم. به‌جای اینکه این زمان‌ را با گشت و گذار‌های بی‌ثمر در اینترنت هدر بدهید، یک استراحت درست و حسابی به خود بدهید و با یکی از همکار‌ان‌تان به صرف ناهار بروید یا با هم قهوه بخورید.

سعی کنید از مسافرت‌های کاری خود به بهترین شکل بهره ببرید. وقتی در سفر کاری هستید اوقات خود را با فعالیت‌های اجتماعی و ملاقات‌های شخصی پر کنید. هنگامی که در کنفرانس هستید، تلاش کنید با افراد ارتباط برقرار کنید. در کنفرانس‌ها این افراد هستند که اهمیت دارند نه پلاکاردها و پوسترها.

فرصت ایجاد کنید

بهره‌وری در کارهایی که اهمیت ندارند بی‌معناست. شما می‌توانید تمام روز این طرف و آن طرف بدوید ولی به جایی نرسید. از زمان‌های خالی نترسید و فکر نکنید که حتما باید تمام وقت خالی خود را پر کنید.

وقت‌های آزاد به فرصت‌ها اجازه‌ی ظهور می‌دهند. اگر یک مشتری تازه می‌خواهد با شما صحبت کند، تمام توجه خود را به او اختصاص بدهید و نگران باشید که مبادا به فلان کار نرسید.


حتما بخوانید: ۶ برنامه اندرویدی برای برنامه‌ریزی روزانه

به وقتش خانه باشید

برای وقت های آزاد خود در خانه برنامه ریزی کنید - مدیریت زمان برای زنان شاغل

خانه و زندگی به اندازه‌ی شغل‌تان به توجه و تمرکز نیاز دارد. برنامه‌ریزی کردن برای هر دقیقه‌ مهم است. حتی فکر کردن به برنامه‌هایتان در مسیر بازگشت به خانه مفیدتر از این است که به خانه بیایید و روی کاناپه ولو شوید.

شاید بخواهید به همراه خانواده به پیاده‌روی بروید، به همراه همسرتان تهیه‌ی یک غذای جدید را امتحان کنید یا از کتابخانه کتاب بگیرید اما قطعا نمی‌خواهید مانند شخصی که در خواب راه می‌رود زندگی شخصی خود را بگذرانید. اغلب ما وقتی به خانه می‌رسیم خسته‌ایم و دل‌مان نمی‌خواهد هیچ کاری انجام بدهیم ولی در واقع نمی‌توانید هیچ کاری انجام ندهید. بالأخره کاری می‌کنید که شاید اگر حواس‌تان جمع‌تر بود آن را انتخاب نمی‌کردید.

هنگامی که حس و حال انجام هیچ کاری را نداریم، دل‌مان می‌خواهد وقت‌مان را با فعالیت‌های ساده‌ای پر کنیم که در تجدید قوای ما تأثیر چندانی ندارند مانند گشت‌و‌گذار در اینترنت یا تماشای برنامه‌ی به‌دردنخوری در تلویزیون. تماشای برنامه‌‌های دلخواه‌تان هیچ اشکالی ندارد، به‌خصوص اگر به همراه‌ فرزند یا همسر‌تان تماشا کنید و به این ترتیب می‌توانید از این فرصت برای تحکیم کردن رابطه‌‌تان با آنها استفاده کنید، اما نباید تمام بعدازظهر خود را صرف تماشای برنامه‌هایی کنید که اصلا قصدش را نداشتید.

سخت نگیرید

خود را ملزم به مرتب کردن تمام و کمال خانه نکنید - مدیریت زمان برای زنان شاغل

کار خانه، کارهای خارج از خانه، آماده کردن ناهار و … همه حرف‌هایی است که ما در مورد اینکه یک همسر خوب، یک مادر نمونه و یک مدیر خانه باید چه‌ کارهایی را انجام بدهد به خود می‌گوییم. البته که بعضی از آنها درست هستند، ولی یادتان باشد این ما هستیم که زندگی را سخت یا ساده می‌گیریم. اگر شما به دلیل استانداردهای بالایی که دارید زندگی را بر خود سخت می گیرید، عالی است. اگر هر شب کوچک‌ترین کارهای آشپزی را خودتان انجام می‌دهید به این دلیل که انجام این کار شخصا برای‌تان اهمیت دارد، عیبی ندارد، اما اگر این کار را انجام می‌دهید چون فکر می‌کنید یک مادر «خوب» باید این کار را انجام بدهد، بهتر است تجدید نظر کنید.

یک چیز دیگر: تمیز کردن خانه بعد از خوابیدن بچه‌ها. چرا اسباب‌بازی‌ها را جمع می‌کنید؟ آنها فردا صبح دوباره روی زمین پخش‌و‌پلا می‌شوند ولی زمانی که شما صرف مرتب کردن‌‌ آنها کرده‌اید هرگز باز نمی‌گردد، در حالی‌که می‌توانستید آن زمان را استراحت کنید، کتاب بخوانید یا با همسرتان سپری کنید. چیزی به اسم بازرس خانگی وجود ندارد که ساعت ۱۱ شب زنگ خانه‌ی شما را بزند و به‌خاطر اسبا‌ب‌بازی‌هایی که جمع کرده‌اید به شما امتیاز بدهد. اگر حقیقتا فکر می‌کنید پس از جمع کردن آنهاست که می‌توانید با خیال راحت بخوابید این کار را بکنید، اما اگر تحت تأثیر این حرف هستید که در پایان روز خانه باید مرتب باشد، فراموشش کنید.


حتما بخوانید: چطور والدین شاغل کارهایشان را با موفقیت مدیریت می‌کنند؟

هرقدر لازم است از دیگران کمک بگیرید

باوری وجود دارد مبنی بر اینکه مهد گذاشتن کودکان کار نادرستی است. به همین دلیل پدر و مادر‌ها تا جای ممکن از این کار اجتناب می‌کنند. اما به یاد داشته باشید که شما با یاری گرفتن از دیگران اوضاع بهتری خواهید داشت و در محیط کار و به تبع آن در خانه نیز از آرامش خاطر بیشتری برخوردار خواهید بود.

باور نادرست دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید زنانی که به‌صورت تمام‌وقت کار می‌کنند، هرگز وقت کافی برای بچه‌هایشان ندارند. این حرف هیچ پایه و اساس صحیحی ندارد. زنان شاغل زمان زیادی را با فرزند‌ان‌شان سپری می‌کنند. این زمان گاهی صبح‌هاست و گاهی روزهای تعطیل، ولی وقتی در یک بازه‌ی زمانی نگاه می‌کنید، می‌بینید بیش از آنچه به نظر می‌رسید با فرزند‌ان‌تان زمان سپری کرده‌اید.

به خودتان اهمیت بدهید

در پروژه‌ی موزاییک، زنان حدود ۸ ساعت در روز می‌خوابیدند و حدود ۳,۳۰ ساعت در هفته ورزش می‌کردند. مراقبت از خود همان چیزی است که به زنان امکان می‌دهد زندگی پرمشغله‌ی خود را اداره کنند. اهمیت دادن به خود، انرژی لازم برای تمرکز و بهره‌وری بیشتر را در اختیار شما می‌گذارد.

آیا تا به حال شده به دلیل اینکه می‌خواستید ورزش کنید یا خواب کافی داشته باشید به کسی آسیبی وارد شده باشد؟ پاسخ معمولا «نه» است. پس حقیقت را قبول کنید و مراقب خودتان باشید.

به تمام موزاییک‌ها نگاه کنید

در زندگی هم لحظات خوب هست هم لحظات بد. میان یک زندگی خوب، روزهای پراسترس هم می‌تواند وجود داشته باشد. یاد بگیرید به آنها در زمینه و متن زندگی نگاه کنید. اگر سرِ کار روز پرمشغله‌ای داشتید که باعث شد چیز مهمی را در زندگی شخصی‌تان از دست بدهید، سعی کنید روز بعد بهتر عمل کنید. اگر به تصویر کلی نگاه کنید،‌ از زندگی لذت بیشتری خواهید برد.

برگرفته از: chicagotribune.com

اولویت‌بندی کارها را بیاموزید تا در زمان کمتر، بهینه‌تر کار کنید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.