اجاره یا خرید خانه، کدام یک برای شما مناسب است؟

0

عوامل متعددی در تصمیم‌گیری شما برای اجاره یا خرید خانه نقش دارند. باید ببینید که کدام‌یک برای‌تان مناسب‌تر است. برخی افراد بسیار مصر هستند که با خرید خانه و حذف آن از فهرست کارهای مهم در بزرگ‌سالی، سریع‌تر نفس راحتی بکشند. اما واقعیت این است که خرید خانه نسخه‌ای نیست که بتوان آن را برای همه پیچید. در این مقاله سعی می‌کنیم نکات مثبت و منفی خرید و اجاره خانه را شرح بدهیم:

خریدن یا نخریدن، مسئله این است

اجاره، خرید یا رهن خانه؛ آیا خریدن خانه کار درستی است؟

آیا سکونت در خانه‌ای که متعلق به خودتان باشد برای‌تان اهمیت زیادی دارد یا برای‌تان فرقی نمی‌کند که در ملکی اجاره‌ای ساکن باشید؟

رونیکس

اگر خانه برای خودِ خودتان باشد، دست‌تان برای ایجاد تغییرات مختلف بازتر است. اما در منزل اجاره‌ای برای انجام تغییرات ساده‌ای چون رنگ کردن دیوارها یا نصب طاقچه و قفسه نیز باید اجازه‌ی صاحب‌خانه را داشته باشید. از آن گذشته بعضی از صاحب‌خانه‌ها سخت‌گیری‌ها و حساسیت‌های دیگری نیز دارند. مثلا اجازه نمی دهند که مستأجر حیوان خانگی داشته باشد یا تعداد فرزندان و نفرات برای‌شان مهم است.

با همه‌ی این‌ها اجاره آپارتمان یا خانه به شما این امکان را می‌دهد که در صورت نارضایتی یا هر دلیل دیگری، راحت‌تر به جایی دیگر نقل مکان کنید.

وام مسکن در مقابل اجاره

نقش وام مسکن در اجاره، خرید یا رهن خانه

این انتخاب کمی چالش‌برانگیزتر است. بخشی از وامی که برای خرید مسکن می‌گیرید، باید ماهیانه صرف پرداخت سود شود و به همین دلیل بازپرداخت وام معمولا طولانی می‌شود. اما اجاره کردن، انعطاف‌پذیری بالاتری دارد و با تغییر شرایط می‌توانید خانه‌ی اجاره‌ای را تغییر بدهید و گزینه‌ی پرداخت اجاره‌ی کمتر با زندگی در خانه‌ای ارزان‌تر همیشه در دسترس شماست.

گاهی‌اوقات با اجاره کردن منزلی که امکان خریدش برای‌تان مقدور نیست، از امکانات خانه‌ای بهره‌مند می‌شوید که در حالتی به غیر از اجاره، دست‌تان از خرید آن کوتاه است. پس در واقع نفعی معنوی و سودی روانی از این انتخاب خواهید برد. اینجا همه چیز به انتخاب شما وابسته است. از یک سو با پرداخت ماهیانه‌ی اجاره، پولی برای سرمایه‌گذاری در دست‌ نخواهید داشت و از سوی دیگر با انتخاب منزلی مناسب و زیبا می‌توانید از محل زندگی‌تان لذت ببرید. همه چیز به دیدگاه و سبک زندگی‌تان وابسته است.

البته نرخ اجاره‌ها، سود وام‌ها، بهای منزل و… همه از عوامل مهمی هستند که در تصمیم‌گیری‌های شما نقش ایفا می‌کنند. گاهی‌اوقات سرمایه‌گذاری برای خرید خانه لزوما سودآور نیست. فرض کنید خانه‌ای که می‌خرید بعد از مدتی از لحاظ موقعیت مکانی دچار رکود یا افت قیمت بشود. در چنین شرایطی متحمل ضرر هم می‌شوید. البته عکس این قضیه هم صادق است و ممکن است شرایط خرید و فروش مسکن، سودی کلان از این سرمایه‌گذاری برای‌تان به ارمغان بیاورد.

آزادی در مقابل مسئولیت

مسئپولیت و آزادی در اجاره یا خرید خانه

وقتی خانه‌ای خریداری می‌کنید، مسئولیت‌های شما سنگین می‌شود. دیگر هر چیزی که به خانه مربوط می‌شود، تحت مسئولیت شما قرار می‌گیرد: تعمیر سقف، رنگ‌کاری، لوله‌کشی و… . اما با اجاره کردن خانه، تمام این مسئولیت‌ها از شما سلب می‌شود و به گردن صاحب‌خانه خواهد بود. اگر به‌سختی می‌توانید بودجه‌ی لازم برای خرید خانه را جور کنید و به هیچ عنوان از عهده‌ی مخارج جانبی برنمی‌آیید، بهتر است به اجاره فکر کنید. مسئولیت‌های قانونی منزل نیز با صاحب‌خانه است و همین آزادی‌ها می‌تواند به امتیازات اجاره‌نشینی بیفزاید.

اگر کلا بودجه‌‌ی کافی برای هیچ‌گونه خانه‌ای را در دست ندارید که قضیه کاملا فرق می‌کند اما اگر وضعیت مالی‌تان شما را در دوراهی انتخاب خرید یا اجاره خانه قرار می‌دهد، باید دقت کافی داشته باشید. شرایط خود را سبک و سنگین کنید و ببینید که کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است.

در هر حال هر گزینه مزایا و مضرات خود را دارد. شما بسته به سلیقه و بودجه‌تان می‌توانید به هرکدام از گزینه‌ها فکر کنید.

اصول کسب ثروت را بیاموزید و عادت‌های افراد ثروتمند را در خود ایجاد کنید.



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.