آمادگی برای آزمون تافل؛ آشنایی با ساختار و نحوه محاسبه نمره این آزمون

برای موفقیت در تافل به چه مهارت‌‌هایی نیاز دارید؟

7

تافل یکی از محبوب‌ترین امتحانات انگلیسی در سرتاسر دنیاست. بیش از ۱۰ هزار کالج، دانشگاه و مؤسسه در بیش از ۱۳۰ کشور این امتحان را قبول دارند. به هر کجا که می‌خواهید بروید، امتحان تافل کمک می‌کند به آنجا برسید. این آزمون آن‌قدر انعطاف‌پذیر است که می‌توانید نتایج آن را به هر کجا که می‌خواهید بفرستید. جای تعجبی ندارد که بیش از ۲۷ میلیون نفر از سال ۱۹۶۴ تا کنون در این آزمون شرکت کرده‌اند. همراه ما باشید تا با نحوه‌ی آمادگی برای آزمون تافل آشنا شویم.

امتحان تافل دو نوع دارد. خیلی از آزمون‌دهندگان امتحان تافل IBT می‌دهند؛ آزمونی که به‌صورت اینترنتی برگزار می‌شود. آزمون روی کاغذ برای کسانی مناسب است که در محل برگزاری به اینترنت دسترسی ندارند.

رونیکس

آمادگی برای آزمون تافل

ساختار آزمون تافل به این صورت است:

بخش زمان سؤالات فعالیت‌ها نمره
خواندن ۶۰ تا ۸۰ دقیقه ۳۶ تا ۵۶ سؤال ۳ یا ۴ متن را در موضوعات آکادمیک بخوانید و سؤالات آن را پاسخ دهید ۰-۳۰
شنیدن ۶۰ تا ۹۰ دقیقه ۳۴ تا ۵۱ سوال به سخرانی، بحث‌های کلاسی و مکالمات گوش دهید و بعد سؤالات را پاسخ دهید ۰-۳۰
استراحت برای ۱۰ دقیقه
صحبت کردن ۲۰ دقیقه ۲ فعالیت نظر خود را در مورد موضوعی آشنا بیان کنید. براساس فعالیت‌های خواندن و شنیدن صحبت کنید ۰-۳۰
نوشتن ۵۰ دقیقه ۲ فعالیت یک مقاله در مورد فعالیت‌های خواندن و شنیدن بنویسید. نظر خود را به‌صورت کتبی بیان کنید ۰-۳۰

نمره‌ی تافل

هرکدام از بخش‌های تافل حداکثر ۳۰ نمره دارند و حداکثر کل نمره ۱۲۰ است. خیلی از دانشگاه‌ها نمره‌ی تافل ۸۰ تا ۱۰۰ را قبول می‌کنند. دو هفته بعد از برگزاری آزمون تافل نتایج آن به‌صورت اینترنتی فرستاده می‌شود. می‌توانید نتایج آزمون خود را در آدرس ets.org ببینید. می‌توانید ۴ مؤسسه را انتخاب کنید که نتایج آزمون را به‌صورت رایگان برای آنها بفرستید.

نکته:

  • نمره‌ی آزمون تافل ۲ سال اعتبار دارد.
  • آزمون تافل IBT در زمان‌های مشخص برگزار می‌شود. می‌توانید به سایت ETS مراجعه کنید تا از زمان آزمون مطلع شوید.
  • هر چند بار که بخواهید می‌توانید در آزمون تافل شرکت کنید.
  • پاسخ‌های شما به‌صورت کلی با نمره‌های ۰ تا ۵ بررسی می‌شوند، ولی نمره‌ی نهایی از ۰ تا ۳۰ داده می‌شود.
  • در پایان آزمون این انتخاب را دارید که نمره‌ی خود را کنسل کنید.

چه کسانی در آزمون تافل IBT شرکت می‌کنند؟

چطور برای آزمون تافلآماده شویم؟ - چه کسانی در آزمون شرکت می‌کنند؟

  • دانشجویانی که می‌خواهند در دانشگاه تحصیلات خود را ادامه دهند.
  • کسانی که می‌خواهند در یک دوره‌ی آموزش زبان شرکت کنند یا از آن فارغ‌التحصیل شوند.
  • کسانی که کاندیدای دریافت بورسیه و مدرک هستند.
  • زبان‌آموزانی که می‌خواهند پیشرفت خود را ثبت کنند.
  • دانشجویان و کارکنانی که برای دریافت ویزا اقدام کرده‌اند.

آمادگی برای آزمون تافل

برای آمادگیِ آزمون تافل در ابتدا باید تاآنجایی‌که می‌توانید خود را درمعرض زبان انگلیسی قرار دهید. تلاش کنید انگلیسی آمریکایی گوش ‌دهید. ترجیحا منابع شما زبان آکادمیک و رسمی داشته باشند. مثلا اخبار انگلیسی آمریکایی را گوش دهید و یا برنامه‌های شبکه‌ی Discovery را ببینید. همچنین می‌توانید روزنامه‌های انگلیسی آمریکایی را به‌صورت آنلاین بخوانید.

انجام آزمون‌های آزمایشی به‌منظورِ آمادگی برای آزمون تافل بسیار ضروری است. این آزمون‌ها را می‌توانید به‌صورت رایگان از وب‌سایت رسمی تافل دانلود کنید یا به‌صورت آنلاین انجام دهید. آزمون‌های آزمایشی از جنبه‌های مختلف به شما کمک می‌کنند:

  • با ساختار و نوع سؤالات تافل آشنا می‌شوید.
  • می‌توانید توانایی خود را ارزیابی کنید و نقاط ضعف خود را کشف کنید.
  • با قرارگیری در شرایط آزمون اعتماد‌ به نفس بیشتری پیدا می‌کنید.
  • نکاتی را که باید بیشتر روی آن کار کنید، پیدا می‌کنید.
  • با انجام آزمون آزمایشی مدیریت زمان برای‌تان راحت‌تر می‌شود.

در ادامه‌ی این مقاله، در مورد بخش‌های مختلف آزمون به‌صورت جداگانه اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید. همچنین با نکاتی آشنا می‌شوید که می‌توانند در پاسخ دادن به سؤالات برای شما مفید باشند.

خواندن یا Reading

چطور برای آزمون تافل آماده شویم؟- خواندن

نوع سؤالات

بخش خواندن، توانایی شما را در درک متن‌های آکادمیک در سطح دانشگاهی می‌سنجد. آزمون تافل IBT شامل سه یا چهار متن می‌شود. هر متن ۱۲ تا ۱۴ سؤال دارد. ۶۰ تا ۸۰ دقیقه وقت دارید تا به همه‌ی سؤالات پاسخ دهید.

متن‌های آزمون بخش‌هایی از کتاب‌های دانشگاهی است. این متن‌ها تغییراتی خیلی کمی داشته‌اند، چون آزمون اساسا درک و فهم نوشته‌های آکادمیک را می‌سنجد.

این متن‌ها موضوعات متفاوتی دارند. حتما هم لازم نیست که با موضوعات آن آشنا باشید. معمولا متن‌هایی که در آزمون می‌آیند یک موضوع را از چند زاویه بررسی می‌کنند. باید بتوانید این نکته را تشخیص دهید، چون حداقل یکی از سؤالات از شما می‌خواهد ترتیب ایده‌های مطرح‌شده در متن را بفهمید.

سؤالات متن سه شکل هستند:

  • سؤالات چهارگزینه‌ای معمول که یکی از چهار گزینه صحیح است؛
  • سوالات چهارگزینه‌ای که در آن یکی از گزینه‌ها جمله‌ای است که به بهترین‌شکل در متن جای می‌گیرد؛
  • سوالات «خواندن برای یادگیری» که در آن تعداد گزینه‌ها بیشتر از ۴ و تعداد پاسخ‌های صحیح بیشتر از ۱ عدد است.

هر کدام از متن‌ها یک سؤال «خواندن برای یادگیری» دارد. برای پاسخ به این سؤال باید گزینه‌های داده‌شده را به‌ترتیب بگذارید یا متن را خلاصه کنید. سؤالات خلاصه هر کدام دو نمره دارند.

آمادگی برای بخش Reading

چطور برای آزمون تافل آماده شویم؟ - تمرین خواندن

  • برای آمادگی برای این بخش باید خیلی بخوانید؛ مخصوصا کتاب‌های دانشگاهی و کتاب‌هایی که موضوعات مختلف را معرفی می‌کنند. موضوعات معمول در آزمون تافل علوم،‌ علوم اجتماعی،‌ هنر و تجارت هستند. خیلی از این متن‌ها را می‌توانید از اینترنت بگیرید. ولی کتاب‌ها، مجلات و ژورنال‌ها هم خیلی مفید هستند. بهتر است متن‌هایی بخوانید که سبک آکادمیک داشته باشند.
  • علاوه‌برآن می‌توانید سطح لغات خود را هم افزایش دهید. مثلا می‌توانید لغاتی را در موضوعات مختلف آکادمیک به ترتیب موضوع یادداشت کنید. می‌توانید فلش‌کارت‌هایی با موضوع زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و روانشناسی تهیه کنید و مرتب آنها را مرور کنید. همچنین می‌توانید پیشوند‌ها، پسوندها و ریشه‌ی کلمات معمول را بشناسید.
  • وقتی متنی را می‌خوانید، به‌دنبال ایده‌های اصلی و فرعی آن بگردید و به رابطه‌ی بین آنها توجه کنید. به این نکته دقت کنید که چطور پایان یک جمله‌ می‌تواند به آغاز جمله‌ی بعدی متصل شود.
  • می‌توانید فهرستی از نکات مهم متن درست کنید و بعد خلاصه‌ی متن را بنویسید. اگر متن شما نکاتی را مقایسه می‌کند، حتما این نکته را در خلاصه بیاورید. اگر متن دو زاویه دید ارائه کرده، شما هم آنها را در خلاصه‌ی خود ذکر کنید.
  • می‌توانید لغات را به‌همراه یکی از دوستان خود یاد بگیرید. مثلا شما و دوست‌تان هر کدام یک مقاله را می‌خوانید و سؤالاتی را درمورد آن می‌نویسید. بعد مقاله‌هایتان را معاوضه کنید و بعد از خواندن مقاله، به سؤالاتی که دوست‌تان نوشته پاسخ دهید.
  • می‌توانید یکی از مقاله‌های روزنامه را کپی کنید و پاراگراف‌های آن را با قیچی از هم جدا کنید. بعد تلاش کنید پاراگراف‌ها را دوباره کنار هم بچینید. به‌دنبال نشانه‌هایی بگردید که کمک می‌کنند پاراگراف‌ها را به‌هم ربط دهید.
  • روی افزایش سرعت خواندن خود کار کنید. می‌توانید زمان خواندن خود را بسنجید. بعد دوباره آن را بخوانید و سعی کنید این بار زمان کمتری صرف کنید.
  • با هم‌کلاسی‌ها و دوستان خود یک باشگاه کتاب‌خوانی راه بیندازید. هر کدام از شما می‌توانید متنی را انتخاب کنید که همه بخوانند. می‌توانید برای خواندن محدودیت زمانی تعیین کنید. بعد از اینکه همه‌جور متنی را خواندید، درمورد آن بحث کنید.
  • یک دفترچه داشته باشید که در آن همه‌ی خلاصه‌ها و نظرات خود را درباره‌ی متن‌هایی که می‌خوانید یادداشت کنید.

حتما بخوانید: چگونه زبان انگلیسی را بدون کلاس یاد بگیریم؟

تمرین‌های تخصصی برای Reading

چطور برای آزمون تافل آماده شویم؟ - تمرین برای خواندن

خواندن برای پیدا کردن اطلاعات

این تمرین‌‌ها به‌منظور «خواندن برای پیدا کردن اطلاعات» عالی هستند.

  • نگاهی اجمالی به متن بیندازید تا حقایق اصلی را بیابید و آنها را هایلایت کنید. اطلاعاتی مانند تاریخ‌ها، اعداد و عبارات از جمله این موارد هستند. به‌دنبال حروف بزرگ، اعداد، نماد‌ها و فرمت‌های خاص بگردید.
  • به‌دنبال کلماتی در متن بگردید که معنی مشابه دارند. هر جفت را با یک رنگ هایلایت کنید. بعد دقت کنید که نویسنده چطور از این کلمات مشابه استفاده کرده است.

خواندن برای درک عمومی

این تمرین‌ها به‌منظورِ «خواندن برای درک عمومی» عالی هستند.

  • متن را مرور کنید تا ایده‌ی کلی متن را بفهمید. لازم نیست همه‌ی کلمات و جمله‌های متن را بخوانید. پاراگراف اول متن را بخوانید. اولین جمله‌ و آخرین جمله‌ی هر پاراگراف را بخوانید تا ایده‌ی کلی متن دست‌تان بیاید.
  • مهارت‌ خود را در مرور کردن و پیدا کردن ایده‌ی کلی بهبود بخشید. بعد از اینکه متن را مرور کردید، دوباره و با دقت بیشتر آن را بخوانید. بعد ایده‌ی اصلی، نکات اصلی و حقایق مهم آن را یادداشت کنید.
  • کلمات ناآشنای متن را پیدا کنید و سعی کنید معنای آن را از روی جمله‌های قبل و بعد آن حدس بزنید. بعد کلمه را در فرهنگ‌ لغات پیدا کنید و معنی آن را یادداشت کنید.
  • زیر همه‌ی ضمیرها خط بکشید مثلا he, him, they, them و غیره. بعد کلماتی را پیدا کنید که این ضمیرها به آنها اشاره می‌کنند.
  • جمله‌های متن را به زبان خود بازنویسی کنید. بعد تمام متن را بازنویسی کنید.

خواندن برای یادگیری

  • هر وقت می‌خوانید، نوع متن را مشخص کنید (دلیل/معلول، مقایسه، دسته‌بندی، مشکل/راه‌حل، توصیف و روایت).
  • اطلاعات متن را دسته‌بندی کنید.
  • لیستی از نکات اصلی متن و نکات فرعی آن تهیه کنید.
  • اگر اطلاعات متن را دسته‌بندی می‌کنید، جدولی بکشید و اطلاعات را در دسته‌های مختلف بنویسید.
  • با استفاده از جدول و یادداشت‌های خود خلاصه‌ای مکتوب یا شفاهی از متن تهیه کنید.

گوش‌دادن یا Listening

چطور برای آزمون تافل آماده شویم؟ - شنیدن

بخش Listening توانایی شما را برای درک انگلیسی شفاهی می‌سنجد. در موقعیت‌های آکادمیک باید بتوانید سخنرانی‌ها و مکالمات را گوش دهید. بخش Listening در آزمون تافل شامل این سخنرانی‌ها و مکالمات می‌شود. می‌توانید در طول آزمون یادداشت‌برداری کنید.

بیشتر سؤالات این بخش چهارگزینه‌ای هستند، ولی برخی از آنها انواع دیگری هم دارند؛ مثلا سؤالات چندگزینه‌ای که بیشتر از یک پاسخ صحیح دارند؛ سؤالاتی که باید در آن اتفاقات و مراحل یک فرایند را به‌ترتیب بنویسید. سؤالاتی که در آن باید متن‌هایی را در بخش‌هایی از جدول وارد کنید.

سخنرانی‌های آزمون تافل مشابه با گفت‌وشنود‌هایی است که در کلاس درس اتفاق می‌افتند. در برخی کلاس‌ها استاد متکلم‌وحده‌ی کلاس است، ولی در برخی از آنها دانشجویان در بحث‌ها شرکت‌ می‌کنند و سؤالاتی را پاسخ می‌دهند.

بخش مکالمه در آزمون تافل ممکن است در یک جلسه با حضور استاد اتفاق بیفتد و یا موضوع آن ممکن است در رابطه‌ی مکالمه‌ی شما با یکی از کارکنان دانشگاه باشد. این مکالمه ممکن است درمورد پرداخت شهریه‌ی خوابگاه، ثبت‌نام در یک کلاس یا دریافت اطلاعات از کتابخانه باشد. عکسی که همراه این مکالمه می‌آید به شما کمک می‌کند تا موقعیت را بهتر تصور کنید.

تمرین مهارت شنیداری

چطور برای آزمون تافل آماده شویم؟ - تمرین برای شنیدن

برای تقویت مهارت‌های شنیداری و نیز تقویت دامنه لغات، بهترین کار این است که به متون انگلیسی گوش دهید و آنها را بخوانید.

تماشای برنامه‌های تلویزیونی، گوش دادن به رادیو و نیز تماشای فیلم برای یادگیری زبان و تقویت مهارت شنیداری بسیار مفید هستند. معمولا وقتی به فایل‌های جالب گوش‌ می‌دهید دقت شما بیشتر است.

می‌توانید این تمرین‌ها را برای تقویت مهارت شنیداری انجام دهید:

  • به منابع مختلف درباره موضوعات مختلف گوش دهید، کم‌کم حجم و سختی منابع را بیشتر کنید.
  • اول به مواردی گوش دهید که موضوع آشنایی دارند، بعد سراغ موضوعات جدیدتری بروید.
  • اول به مکالمات، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم گوش دهید، بعد سخنرانی‌های آکادمیک مانند برنامه‌های BBC را گوش دهید.
  • هر برنامه را چند بار گوش دهید.
  • اول برنامه را با زیرنویس انگلیسی ببینید. بعد بدون زیرنویس ببینید و سعی کنید اطلاعات کلیدی و ایده‌های اصلی را پیدا کنید.
  • دوباره گوش کنید تا ارتباط بین ایده‌ها را پیدا کنید. سعی کنید از روی لحن سخنران نظر او را درک کنید.
  • یادداشت بردارید و ایده‌های اصلی را بنویسید. فقط کلمات کلیدی را بنویسید، نه همه‌ی کلمات را.
  • کلمات و عبارت‌های جدید را یادداشت کنید و معنی آنها را در فرهنگ لغت پیدا کنید.
  • از خودتان سؤالاتی در مورد اطلاعات موجود در برنامه بپرسید.
  • در مورد چیزی که می‌خواهید بشنوید پیش‌بینی کنید.
  • متن سخنرانی، مکالمه یا فیلم را در اینترنت پیدا کنید. از هر ۵ کلمه در متن یکی را حذف کنید، بعد گوش دهید و سعی کنید جمله‌ها را کامل کنید.
  • هم‌زمان متن را بخوانید و فایل صوتی را گوش دهید. با دقت گوش دهید و بخش‌هایی را که در فایل صوتی به آنها تأکید می‌شود، در متن هایلایت کنید. بعد فکر کنید که چرا سخنران آن بخش‌ها را هایلایت می‌کند.

تمرین‌های تخصصی برای ‌Listening

گوش دادن برای درک عملی

موقع گوش دادن به فایل‌های صوتی فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و سخنرانی‌ها این نکات را رعایت کنید:

  • به این فکر کنید که گوینده چه قصدی دارد؟ هدف او از این سخنرانی چه بود؟
  • به سبک هر کدام از گوینده‌ها دقت کنید. آیا لحن او رسمی است یا غیررسمی؟ آیا آرام است یا احساساتی؟ از روی تُنِ صدای او چه می‌فهمید؟
  • به درجه اطمینان گوینده دقت کنید. آیا درمورد اطلاعاتی که ارائه می‌دهد مطمئن است؟
  • به این دقت کنید که چطور تُن صدای و لحن گوینده روی معنای متن تأثیر می‌گذارد. این کمک می‌کند نقطه‌نظر گوینده را بهتر درک کنید.
  • به تغییر موضوع دقت کنید. سخنگو از چه عبارت‌هایی برای تغییر موضوع دقت می‌کند؟
  • به تکرار ایده‌ها و بازگویی آنها دقت کنید. چطور گوینده روی نکاتی که می‌خواهد تأکید می‌کند.

گوش دادن برای ایده‌پردازی و ارتباط دادن آنها

موقع گوش دادن به این نکات دقت کنید:

  • به ترتیب ایده‌ها در متن دقت کنید. به‌دنبال کلماتی بگردید که نشان‌دهنده‌ی معرفی، ایده‌های اصلی، مثال‌ها و نتیجه‌گیری هستند.
  • رابطه‌ی بین ایده‌ها را پیدا کنید. دلیل/معلول،‌ مقایسه و یا مراحل یک فرایند نمونه‌های معمول این رابطه‌ها هستند.
  • به‌دنبال ارتباط بین ایده‌ها بگردید. چطور نویسنده‌ها این نکات را معرفی می‌کنند.
  • اطلاعات و ایده‌هایی را که در متن آمده‌اند پیش‌بینی کنید.
  • فایل صوتی را در مکان‌های مختلف متوقف کنید. آنچه را که شنیده‌اید خلاصه کنید.
  • وقتی دو نفر درمورد موضوعی صحبت می‌کنند، ببینید کدام گوینده موافق و کدام مخالف است. کدام کلمه‌ها مثبت و کدام‌ها منفی هستند.

نوشتن یا Writing

چطور برای آزمون تافل آماده شویم؟ - نوشتن

این بخش توانایی شما برای نوشتن به انگلیسی در زمینه‌ی آکادمیک را می‌سنجد. در تمام شرایط آکادمیک مجبور خواهید شد مقاله‌ای بنویسید یا در امتحان کتبی موضوعی را مطرح کنید. این یعنی باید اطلاعاتی را که در سخنرانی دریافته‌اید یا در کتاب خوانده‌اید، باهم ترکیب کنید.

در این بخش باید بتوانید در مورد آنچه می‌‌شنوید نکته‌برداری کنید و از یادداشت‌های خود برای نوشتن متن استفاده کنید. باید بتوانید اطلاعات را خلاصه و بازنویسی کنید و آنها را به‌هم ربط دهید. همچنین باید بتوانید مقاله‌هایی بنویسید که ایده‌های شما را بیان می‌کنند.

در امتحان تافل، ۵۰ دقیقه برای نوشتن بخش Writing وقت دارید. دو سؤال در بخش نوشتن آزمون تافل وجود دارند. در سؤال اول با استفاده از هدفون ابتدا یک فایل صوتی را می‌شنوید و ۲۰ دقیقه وقت دارید به سؤال آن جواب بدهید. و بعد ۳۰ دقیقه برای نوشتن مقاله‌ی سؤال دوم فرصت دارید.

در سؤال اول متن کوتاهی با ۲۳۰ تا ۳۰۰ کلمه با یک موضوع آکادمیک می‌خوانید. می‌توانید درمورد متن یادداشت بردارید. بعد به صدای یک سخنران گوش می‌دهید که همان موضوع را با نقطه‌نظری دیگر بررسی می‌کند. درمورد این سخنرانی هم می‌توانید یاددشت بردارید. بعد باید همه‌ی نکات مهم سخنرانی را خلاصه کنید و درمورد ارتباط آنها توضیح دهید. متن شما باید بین ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه باشد. اما اگر متن شما بیشتر باشد ولی به پاسخی که می‌دهید مربوط باشد، جریمه نمی‌شوید.

در سؤال دوم باید متنی بنویسید که در آن نظر خود را درمورد مسئله‌ای توضیح دهید و توجیه کنید. یک مقاله‌ی مناسب باید حداقل ۳۰۰ کلمه باشد، ولی می‌توانید بیشتر هم بنویسید. باید بتوانید نظر و انتخاب‌های خود را کاملا توجیه کنید و برای آنها دلیل بیاورید.

نمره دادن به بخش Writing

تمام پاسخ‌های شما به شبکه‌ی آنلاین نمره‌دهی ETS فرستاده می‌شوند. ۴ نفر آنها را نمره می‌دهند، دو نفر از آنها به سؤال اول نمره می‌دهند، یک نفر سؤال دوم را تصحیح می‌کند و یک‌بار هم کامپیوتر آن را تصحیح می‌کند. سؤالات از صفر تا پنج نمره داده می‌شوند. این نمره براساس دقت، کیفیت نوشته (ترتیب و استفاده‌ی صحیح و به‌موقع از گرامر و لغات) و کامل بودن داده می‌شوند.

تمرین‌ مهارت Writing

چطور برای آزمون تافل آماده شویم؟ - تمرین برای نوشتن

قبل از اینکه به مهارت‌های نوشتاری خود بپردازید مطمئن شوید که اصول اولیه را به‌خوبی می‌دانید:

  • قوانین املاء، نقطه‌گذاری و پاراگراف‌بندی را به‌خوبی یاد بگیرید.
  • چند نمونه پاراگراف خوب بخوانید.
  • قبل از اینکه بنویسید فکر کنید که از چه زمانی می‌توانید استفاده کنید.
  • متن خود را سه یا چهار بار بنویسید. بعد آن را بخوانید و موارد مختلفی را درمورد آن دوباره بررسی کنید.
  • متن خود را دوباره بخوانید و کلمات و عبارات نامناسب را از آن خط بزنید.
  • تایپ کردن با کامپیوتر را تمرین کنید.

برای نوشتن مقاله سؤال دوم می‌توانید این تمرین‌ها را انجام دهید:

  • فهرستی از موضوعات آشنا تهیه کنید. ۳۰ دقیقه به خودتان وقت بدهید که مقاله را بنویسید و بازنویسی کنید.
  • چند نمونه مقاله بخوانید تا قالب یک مقاله استاندارد را درک کنید.

تمرین‌های تخصصی برای بخش Writing

چطور برای آزمون تافل آماده شویم؟ - تمرین‌های تخصصی برای نوشتن

بازنویسی

در کلاس‌های آکادمیک باید مراقب باشید که هرگز سرقت ادبی نکنید. بازنویسی کردن یکی از مهارت‌های مهم است که با استفاده از آن می‌توانید ایده‌های منبع را به زبان خود بیان کنید.

  • کلمات هم‌معنی پیدا کنید. می‌توانید هم‌معنی کلمات و عبارات را در فرهنگ لغات پیدا کنید.
  • اول جمله‌ای اسمی بنویسید و بعد همان جمله را با همان معنی به‌صورت فعلی بنویسید.
  • دو یا چند جمله را بازنویسی کنید، بعد کم‌کم به بازنویسی پاراگراف‌ها و متن‌ها بپردازید.
  • یک پاراگراف را بخوانید و بعد با استفاده از یادداشت‌هایی که درمورد آن نوشته‌اید، آن را بازنویسی کنید.

نوشتن برای سؤال اول

این فعالیت‌ها را انجام دهید تا مهارت خود را برای پاسخ دادن به سؤال اول تقویت کنید:

  • کتابی به زبان انگلیسی پیدا کنید که در آن بعد از متن، باید به سؤالاتی درمورد آن پاسخ دهید.
  • مقاله‌های آکادمیک را مطالعه کنید و به فایل‌های صوتی درمورد آن موضوع گوش دهید.
  • وقتی به فایل‌های صوتی گوش می‌دهید، نکات اصلی را پیدا کنید. هر ۳۰ ثانیه فایل را نگه دارید و آنچه را که شنیده‌اید خلاصه‌نویسی کنید.
  • دو مقاله را در یک موضوع بخوانید. خلاصه‌ی هر کدام از آنها را بنویسید و توضیح دهید این دو چه ارتباطی باهم دارند.
  • به یک متن صوتی گوش دهید. یک متن دیگر را هم بخوانید. این متن‌ها می‌توانند موضوعات مشابه یا متفاوتی داشته باشند. می‌توانید در مورد آنها یادداشت بردارید و آنها را خلاصه کنید. اطلاعات به‌دست‌آمده را ترکیب کنید و ببینید چه ارتباطی باهم دارند.
  • با یکی از دوستان خود فیلم ببینید. نظر دوست‌تان را درمورد فیلم بپرسید، یادداشت‌برداری کنید و بررسی آن فیلم را در اینترنت بخوانید. مقاله‌ای بنویسید که در آن نظر دوست‌تان را با بررسی اینترنت مقایسه می‌کنید.
  • همه‌ی مهارت‌های زبانی را باهم ترکیب و آنها را تمرین کنید. به یک سخنرانی گوش دهید و یادداشت بردارید. مقاله‌ای را با همان موضوع بخوانید و درمورد آن هم یادداشت بردارید. بعد درمورد آنها با دوست خود صحبت کنید. لیستی از لغات سخت متون خود تهیه کنید.
  • مقالات آکادمیک را به‌عنوان نمونه مطالعه کنید. درمورد نکات اصلی و فرعی آن یادداشت بردارید. از یادداشت‌های خود استفاده کنید تا خلاصه‌ای شفاهی تهیه کنید. خلاصه‌ی خود را ضبط کنید. بعد به صدای خود گوش دهید و مطمئن شوید همه‌ی نکات را در خلاصه آورده‌اید. در نهایت خلاصه‌ی خود را درباره‌ی همان موضوع بنویسید.

صحبت کردن Speaking

چطور برای آزمون تافل آماده شویم؟ - صحبت کردن

بخش Speaking توانایی شما را برای صحبت کردن به زبان انگلیسی در موقعیت‌های آکادمیک چه در کلاس و چه خارج از آن می‌سنجد. در بخش Speaking امتحان تافل باید درباره موضوعات مختلفی صحبت کنید. این موضوعات درمورد تجربیات شخصی، موقعیت‌های دانشگاهی و موضوعات آکادمیک هستند. بخش Speaking آزمون ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و شامل ۶ سؤال است.

دو سؤال اول، سؤالات صحبت کردن مستقل نام دارند، چون باید کاملا از ایده‌ها، نظرات و تجربیات خودتان استفاده کنید. چهار سؤال دوم سؤالات ترکیبی هستند، چون باید مهارت‌های انگلیسی خود را در آن ترکیب کنید؛ مهارت‌های شنیدن و صحبت کردن یا شنیدن، خواندن و صحبت کردن.

انواع سؤالات Speaking

۱. سؤالات شخصی: این سؤال از شما می‌خواهد در یک موضوع خاص نکته‌ای را انتخاب کنید و از انتخاب خود دفاع کنید؛ مثلا افراد مهم، مکان‌ها، اتفاقات یا فعالیت‌هایی که دوست دارید.

۲. انتخاب: این سؤال از شما می‌خواهد بین دو عکس‌العمل یا رفتار یکی را انتخاب کنید و انتخاب خود را توجیه کنید.

۳. موقعیت دانشگاهی: متنی را بخوانید که درباره یک مسئله‌ی دانشگاهی است. بعد فایلی را بشنوید که در آن فردی درمورد آن مسئله‌ی دانشگاهی نظر می‌دهد. این سؤال از شما می‌خواهد نظر گوینده‌ را در ضمیمه‌ی متن خلاصه کنید.

۴. متن آکادمیک: یک متن که عبارت، فرایند و ایده‌ایی در آن تعریف می‌شود و بخشی از یک سخنرانی که مثال‌ها و اطلاعات مشخصی درمورد آن موضوع را مطرح می‌کنند. سؤال از شما می‌خواهد اطلاعات مهم را باهم ترکیب کنید و ارائه دهید.

۵. موقعیت دانشگاهی: به مکالمه‌ای گوش دهید که درباره مشکل دانشجویی و دو راه‌حل احتمالی است. سؤال از شما می‌خواهد تا نشان دهید که مسئله را فهمیده‌اید و نظر خود را درمورد حل مسئله ارائه دهید.

۶. مطلب دانشگاهی: متن شنیداری بخشی از یک سخنرانی است که در آن عبارت یا مفهومی توضیح داده می‌شود و سخنران مثال‌هایی درمورد آن می‌زند. سؤال از شما می‌خواهد سخنرانی را خلاصه کنید و نشان دهید که رابطه‌ی بین مثال‌ها و موضوع کلی را درک کرده‌اید.

نمره دادن به سؤالات Speaking

پاسخ‌های شما به سؤالات به‌صورت کلی نمره داده می‌شوند. به این معنی است که ممتحن به‌دنبال ویژگی‌های متخلف پاسخ‌های شما می‌گردد. او در نهایت به مهارت کلی شما در پاسخ دادن یک نمره می‌دهد. معیارهای نمره دادن به نوع سؤال بستگی دارد. ولی در نهایت ممتحن به‌دنبال این ویژگی‌ها در پاسخ شما است:

ارائه دادن: صحبت کردن شما چقدر روان و واضح است. این مسئله شامل تلفظ، سرعت طبیعی صحبت کردن و تُن صدای طبیعی شما می‌شود.

استفاده از زبان: چقدر به‌صورت مؤثر از گرامر و لغات انگلیسی استفاده می‌کنید تا منظور خود را بیان کنید.

گسترش دادن موضوع: چقدر کامل به سؤالات پاسخ می‌دهید. چطور ایده‌های خود را به‌صورت پیوسته بیان می‌کنید. برای ارائه یک پاسخ خوب معمولا از تمام زمان خود استفاده می‌کنید. رابطه‌ی بین ایده‌ها و انتقال از یکی به دیگری باید واضح باشد.

تمرین برای تقویت مهارت‌های Speaking

چطور برای آزمون تافل آماده شویم؟ - تمرین برای صحبت کردن

بهترین روش برای تمرین صحبت کردن این است که با یک انگلیسی‌زبان حرف بزنید. اگر نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که با او حرف بزنید هر روز با یکی از دوستان خود حرف بزنید.

تمرین‌های تخصصی

صحبت کردن مستقل

این تمرین‌ها را برای تقویت مهارت خود برای پاسخ به سؤالات صحبت کردن مستقل انجام دهید.

  • فهرستی از موضوعات آشنا بنویسید و صحبت درمورد آنها را تمرین کنید. این موضوعات می‌توانند آکادمیک یا غیرآکادمیک باشند.
  • ۲۰ ثانیه درباره آنچه دیروز انجام دادید فکر کنید. بعد تجربیات خود را در یک دقیقه بازگو کنید. به‌خاطر داشته باشید که باید از زمان گذشته و کلمات ربطی استفاده کنید.
  • به‌مدت ۲۰ ثانیه به برنامه‌های خود برای فردا فکر کنید. بعد یک ۱ دقیقه درباره آنها صحبت کنید.
  • به یک داستان آشنا فکر کنید. بعد آن داستان را برای افراد مختلفی بازگو کنید. هربار سعی کنید داستان را سریع‌تر بگویید.
  • چند تصویر از مجله‌ها و روزنامه‌ها جمع کنید. به هر تصویر نگاه کنید. بعد در ۱ دقیقه آن را توصیف کنید. یک تصویر را دوباره و دوباره توصیف کنید. هر بار از صفات مختلف استفاده کنید و جزئیات بیشتری را به آن بیفزایید.
  • نظر خود را درباره موضوعی آشنا بیان کنید. بعد با دلایل واضح بگویید چرا آن را انتخاب کرده‌اید. از کلمات و عبارات ربطی استفاده کنید تا انتخاب خود را توجیه کنید.
  • درباره موضوعی که به آن علاقه‌مندید یا درمورد آن نگرانید پیشنهادی بدهید. توضیح دهید چرا ایده‌ی شما بهترین روش برای پیش رفتن است.
  • درمورد موضوعات مربوط به زندگی دانشجویی فکر کنید. برای هر موضوع دو پاسخ ذکر کنید و در ۱ دقیقه درمورد انتخاب خود توضیح دهید.
  • موضوعاتی را روی یک برگه کاغذ بنویسید. هر روز یکی از آنها را انتخاب کنید و ۱ دقیقه درباره‌شان حرف بزنید. هر کدام از پاسخ‌های خود را چند بار تکرار کنید تا در آن روان‌تر شوید.

حتما بخوانید: چطور مکالمه انگلیسی یاد بگیریم؟

صحبت کردن ترکیبی

چطور برای آزمون تافل آماده شویم؟ - تمرین صحبت کردن

این تمرین‌ها می‌توانند در بخش صحبت کردن ترکیبی به شما کمک می‌کنند.

  • به یک سخرانی در وبسایت National Geographic گوش دهید و یادداشت بردارید. از یادداشت‌های خود استفاده کنید تا مطالب را خلاصه کنید. در نهایت برای یک دقیقه خلاصه را بیان کنید و صدای خود را ضبط کنید.
  • یک مقاله را بخوانید یا به یک سخنرانی در باب موضوعی که دوست دارید گوش دهید. به‌مدت یک دقیقه نظر خود را بیان کنید. دو نکته برای توجیه نظر خود بیاورید و یک دلیل برای هر نکته ذکر کنید.
  • خبرنامه‌های دانشگاهی را از اینترنت پیدا کنید. بعد از خواندن مقاله‌ها، نظرهای خود را درمورد آنها برای دوست خود تعریف کنید.
  • مقاله‌ی کوتاهی از روزنامه یا یک کتاب درسی بخوانید. دو یا سه سؤال درباره آن بنویسید. سؤالات را به‌صورت شفاهی پاسخ دهید. در نهایت صدای خود را ضبط کنید و به سؤالات پاسخ دهید.
  • یک کتاب درسی به انگلیسی پیدا کنید، هر کدام از درس‌های آن باید سؤالاتی در انتهای آن داشته باشد. سؤالات را به‌صورت شفاهی پاسخ دهید. با موضوعاتی شروع کنید که با آنها آشنا هستید. بعد به سراغ موضوعات ناآشناتر بروید.
  • اول، مطالبی را به‌صورت صوتی درباره یک موضوع پیدا کنید. این مطالب ممکن است ایده‌های مشابه یا متفاوتی را دربرداشته باشند، همچنین می‌تواند اخبار یا برنامه‌ی تلویزیونی و رادیویی باشد. بعد مطلب کتبی‌ای درمورد آن در روزنامه یا اینترنت بخوانید.

کلام آخر

آمادگی برای شرکت در آزمون تافل پروژه‌ی بزرگی است که ماه‌ها یا حتی سال‌ها باید برای آن زحمت بکشید. در واقع آزمون تافل مهارت شما در برقراری ارتباط به صورت کتبی و شفاهی را می‌سنجد. بنابراین هرچقدر که می‌توانید زبان انگلیسی را بخشی از زندگی خود کنید. سعی کنید هر آنچه می‌بینید و هر آنچه می‌شنوید به زبان انگلیسی باشد. تلاش کنید هر روز چیزی را به انگلیسی بخوانید و بنویسید. یک دفترچه خاطرات به انگلیسی داشته باشید و داستان‌های مورد علاقه‌تان را به انگلیسی بنویسید.

در نهایت شب آزمون خواب کافی داشته باشید. به موقع بیدار شوید و حداقل یک ساعت پیش از آغاز آزمون در محل برگزاری حاضر باشید. موقع برنامه ریزی ترافیک و مشکلات غیرمنتظره را در نظر داشته باشید. سعی کنید در هنگام آزمون با تمام توان تمرکز کنید. به نتیجه و نمره‌ی خود در آزمون فکر نکنید و تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط به زبان انگلیسی به کار ببرید.


در ادامه بخوانید: ۹ اپلیکیشن یادگیری زبان انگلیسی برای علاقه‌مندان و دانشجویان زبان انگلیسی
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 7 دیدگاه)
  1. حسین می‌گوید

    سلام خیلی خوب بود

  2. ارسلان می‌گوید

    ممنون از مقاله خوب شما

  3. فریبا می‌گوید

    عالی