تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

9

طبیعتی که ما دوست داریم همیشه تمیز و زیبا باشد، متأسفانه به‌دلایل مختلف روزبه‌روز درحالِ آلوده‌تر شدن است. اما باز هم جای امیدواری وجود دارد، چون شهرهای پاک و بدون آلودگی هنوز در جهان وجود دارند. در این مقاله تمیزترین شهرهای جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

برای تمیز نگه‌داشتن یک شهر به چیزی بیش از قوانین دولتی و اعلان‌های عمومی احتیاج است. علاوه‌بر اقدامات دولت، مردم هم باید با طبیعت دوست باشند و تا جایی‌که می‌توانند در این کار سهیم باشند.

رونیکس

در این مقاله با شهرهایی آشنا می‌شویم که تلاش‌شان به ثمر رسیده و توانسته‌اند محیط زندگی‌شان را پاک‌تر کنند و سلامتی و شادی را به شهروندان هدیه کنند. این شهرها عبارت‌اند از مناطق بکر و سرسبز شمال اروپا مانند استکهلم تا شهرهایی در آفریقا و آسیا که به‌طرز شگفت‌آوری تمیز هستند. در ادامه با تمیزترین شهرهای جهان آشنا خواهید شد.

۲۵. زوریخ، سوئیس

زوریخ، سوئیس

بیایید فهرست‌مان را با شهری شروع کنیم که همه‌جا به عنوان یکی از سبزترین و تمیزترین شهرهای جهان از آن نام می‌برند. زوریخ، شهری با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، به‌خاطر گسترش و بهبود حمل‌ونقل عمومی، گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری، تحقیق و سرمایه گذاری بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر و محصورسازی بزرگراه‌ها مشهور شده است.

۲۴. ولینگتون، نیوزیلند

ولینگتون، نیوزیلند

ولینگتون که بزرگ‌ترین شهر و البته پایتخت نیوزیلند است؛ با داشتن چندین جاذبه‌ی طبیعی که به خوبی حفظ شده و تحت مراقبت است، سابقه‌ای طولانی در فهرست تمیزترین شهرهای جهان دارد. بیش از یک سوم جمعیت این شهر به‌جای ماشین، از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده می‌کنند که تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا در آن منطقه دارد.

۲۳. افران، مراکش

افران، مراکش

از میان چند شهر معدود آفریقایی که می‌توانند مدعی محیط زیست پاکیزه شوند، احتمالا افران مشهورترین آنهاست. این شهر که در کوه‌های اطلس میانه و در ارتفاع ۱۶۶۵ متری واقع شده است، هیچ فعالیت صنعتی ندارد و بنابراین ساکنان و گردشگران آنجا از نعمت آب و هوای پاکیزه برخوردارند. این شهر در زمستان زیر برف می‌رود و بنابراین علاوه بر اینکه یکی از تمیزترین شهرهای جهان است، جزو پیست‌های اسکی پرطرفدار هم هست.

۲۲. اسلو، نروژ

اسلو، نروژ

پایتخت نروژ یکی از گران‌ترین شهرهای جهان است، اما کسی که بضاعت زندگی در این شهر را داشته باشد، از نعمت هوای تازه و محیط زیست کاملا پاکیزه برخوردار می‌شود‌. رفت‌وآمد در اسلو از طریق وسایل نقلیه‌ی عمومی یا دوچرخه‌های کرایه‌ای به راحتی امکان‌پذیر است. در سال ۲۰۰۷ مجله‌‌ی Readers Digest در رده‌بندی سبزترین و قابل‌سکونت‌ترین شهرها، اسلو را دومین شهر در فهرست خود معرفی کرد.

۲۱. ال هیرو، اسپانیا

ال هیرو، اسپانیا

ال هیرو در واقع، شهر به شمار نمی‌آید؛ چون یکی از هفت جزیره‌ی مجمع‌الجزایر قناری است که به اسپانیا تعلق دارد، اما به علت توجهی که امسال به خودش جلب کرد، آن را در این فهرست قرار می‌دهیم. ال هیرو امسال توانست تنها با استفاده از نیروی طبیعی (Hydro-wind plants)، برق مورد نیاز کل ۷۰۰۰ ساکن شهر را برای مدت بیش از ۲۴ ساعت تأمین کند. این جزیره دارای جنگل‌های کهن و پربار و تپه‌های آتشفشانی غنی و جزو ذخایر طبیعی یونسکوست.

۲۰. فرایبورگ، آلمان

فرایبورگ، آلمان

این شهر با ۲۲۰ هزار نفر جمعیت، گرم‌ترین و آفتابی‌ترین شهر آلمان شناخته می‌شود. علاوه‌بر آن، به‌خاطر پارک‌های زیبا، خیابان‌های تمیز، هوای تازه و جو طبیعت‌دوستانه مورد توجه است. این شهر که در قلب منطقه‌ی پرورش انگور بادن واقع شده است، به‌خاطر زیبایی مناظر «جنگل سیاه»، یک ناحیه‌ی کوهستانی وسیع، اولین محل توقف گردشگران است.

۱۹. تورنتو، کانادا

تورنتو یک مدرک زنده است که نشان می‌دهد یک کلان‌شهر با جمعیت ۲/۶ میلیونی هم می‌تواند پاک و تمیز باشد. تورنتو که به‌خاطر نوآوری‌های زیست محیطی شهرت دارد، به‌طور خاص در کاهش گازهای گلخانه‌ای موفق بوده است. این شهر همچنین سیستم حمل‌ونقل عمومی بسیار پیچیده و کارایی دارد که در حفظ پاکیزگی محیط زیست مؤثر است.


حتما بخوانید: جاهای دیدنی تورنتو؛ ۱۸ جاذبه یکی از معروف‌ترین مقاصد مهاجرت ایرانیان

۱۸. آمستردام، هلند

آمستردام، هلند

آمستردام با ۶۰۰ هزار دوچرخه‌ی کرایه‌ای، در سراسر شهر به بهشت دوچرخه‌سواران مشهور است و همین سیاست کمک بسیار زیادی به پاک نگه‌داشتن شهر کرده است. آمستردام در سال ۲۰۱۲ توسط واحد هوش اقتصادی (Economist Intelligence Unit ) به عنوان دومین شهر مناسب برای سکونت شناخته شده است و مرسر (Mercer) در رده‌بندی کیفیت زندگی بر اساس زیربنا و محیط زیست به آن رتبه‌ی دوازدهم را داده است.

۱۷. بریزبن، استرالیا

بریزبن، استرالیا

بیشتر شهرهای استرالیا دارای محیط زیست تمیزی هستند و میزان انواع آلودگی در آنها نسبتا کم است. اما آنچه بریزبن را متمایز می‌کند حفظ تمیزی علی‌رغم وسعت شهر و جمعیت ۲/۳ میلیونی آن است. این شهر دارای چندین پارک، باغ گیاهشناسی و مراکز تفریحی سبز قابل توجه است.

۱۶. پورتلند، اورگون، ایالات متحده

پورتلند، اورگون، ایالات متحده

پورتلند که به عنوان «شهر رزها» هم شناخته می‌شود، به‌خاطر قابلیت پیاده‌روی مسیرها، جمعیت زیاد دوچرخه‌سواران، غذاهای طبیعی از تولید به مصرف، سیستم حمل‌ونقل عمومی گسترده و متنوع و بیش از ۴ هزار هکتار پارک‌های عمومی، یکی از آگاه‌ترین شهرها در زمینه‌ی محیط زیست محسوب می‌شود.

۱۵. استکهلم، سوئد

 استکهلم، سوئد

استکهلم یکی از تمیزترین پایتخت‌ها در جهان است و در سال ۲۰۱۲ کمیسیون EU جایزه‌ی «پایتخت سبز اروپا» را به این شهر اهدا کرد که آن را اولین پایتخت سبز اروپا کرد. شهرهایی که نامزد دریافت جایزه بودند، از جنبه‌های مختلف از جمله تغییرات آب‌وهوا، حمل‌ونقل عمومی، اماکن عمومی سبز، کیفیت هوا، آلودگی صوتی، زباله، نهایت کاربری زمین، تنوع زیستی و غیره مورد بررسی قرار گرفتند.

۱۴. ناتینگهام، بریتانیا

ناتینگهام، بریتانیا

بریتانیا هم جزو کشورهایی است که شهرهای زیادی با محیط زیست پاک و خیابان‌های تمیز دارد. یکی از این شهرها ناتینگهام است که در مرکز انگلستان واقع شده است. ناتینگهام پروژه‌های بسیاری برای مبارزه با ریختن زباله و نقاشی روی دیوارها به کار بسته است و در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب جایزه‌ی «تمیزترین شهر بریتانیا» شد.

۱۳. کوبه، ژاپن

کوبه، ژاپن

کوبه تمیزترین شهر ژاپن و دارای یکی از کارآمدترین سیستم‌های دفع زباله در جهان است. مردم این شهر اهمیت زیادی به محیط زیست می‌دهند و خیابان‌های این شهر همیشه تمیز است. با وجود این که کوبه کلانشهری با جمعیت بالغ بر ۱/۵ میلیون نفر است، دارای فضاهای سبز زیبایی برای استراحت است.

۱۲. شهر لوکزامبورگ، لوکزامبورگ

شهر لوکزامبورگ، لوکزامبورگ

شهر لوکزامبورگ یا «قلب سبز اروپا» پایتخت لوکزامبورگ است. این شهر که به‌خاطر قلعه‌های باستانی و جنگل‌های سرسبز حفاظت شده‌ شهرت دارد، سال گذشته سومین شهر تمیز دنیا شناخته شد.

۱۱. کلگری، کانادا

کلگری، کانادا

کلگری به دلایل قابل قبولی در چند سال اخیر به‌طور مرتب به‌عنوان یکی از تمیزترین شهرهای جهان معرفی شده است. پنج اصل پایه به شهروندان این شهر آموزش داده می‌شود تا محیط زیست خود را سالم و پاک نگه دارند. این پنج اصل شامل کیفیت سیستم فاضلاب، دردسترس‌بودن و قابلیت نوشیدن آب، دفع پسماند و بازیافت، ترافیک و ازدحام و آلودگی هواست.

۱۰. سنگاپور

سنگاپور

سنگاپور تنها شهر جزیره‌ای مستقل جهان است و به‌خاطر قوانین سخت‌گیرانه‌اش در مورد محیط زیست و پاکیزگی شهر ازجمله ممنوعیت جویدن آدامس شهرت دارد. حدود ۱۰ درصد از مساحت شهر به پارک‌ها و حفظ طبیعت اختصاص داده شده و برنامه‌های بسیاری همچون کاشت درختان و بهبود کیفیت زندگی به اجرا گذاشته شده است.

۹. کوریتیبا، برزیل

کوریتیبا، برزیل

هرچند برزیل معمولا کشور تمیزی به شمار نمی‌آید، اما شهر کورتیبیا استثناست. دولت محلی با پاداش غذا یا بلیت اتوبوس در ازای هر کیسه زباله‌ی تفکیک شده، مردم را به تمیز نگه‌داشتن شهر تشویق می‌کند. با این روش تا ۷۰ درصد از زباله‌ی شهر بازیافت می‌شود. بازیافت کاغذ در این شهر به تنهایی معادل روزانه ۱۲۰۰ درخت را نجات می‌دهد.

۸. ژنو، سوئیس

ژنو، سوئیس

ژنو به عنوان یکی از ثروتنمندترین، گران‌ترین، امن‌ترین و مناسب‌ین شهرها برای زندگی شهرت دارد، اما علاوه‌بر اینها، این شهر در زمینه‌ی دیگری هم برجسته است: حفظ محیط زیست و پاکیزگی. ژنو به عنوان یکی از تمیزترین شهرهای جهان، محل استقرار «شبکه‌ی زیست محیطی ژنو» است. این شبکه، مجموعه‌ای از سازمان‌های جهانی است که بر روی مسئله‌ی حفاظت از محیط زیست و سرحد پیشرفت کار می‌کنند.

۷. وین، اتریش

وین، آستریا

وین که پایتخت و بزرگ‌ترین شهر اتریش است، با وجود ۱/۸ میلیون نفر جمعیت، جایگاه خود را در رده‌بندی تمیزترین شهرهای جهان حفظ کرده است. وین در چند دهه‌ی اخیر برروی سیستم‌های دفع زباله سرمایه‌گذاری بسیاری کرده‌ است و نتیجه‌ی خوبی هم گرفته. علاوه‌بر این، شهروندان در حفظ محیط زیست و تمیز نگه‌داشتن شهر به دولت کمک بسیاری می‌کنند.

۶. ریکیاویک، ایسلند

ریکیاویک، ایسلند

ایسلند که در همسایگی قطب شمال واقع شده، یکی از تمیزترین کشورهای جهان است، پس جای تعجب نیست که پایتخت آن ریکیاویک را در میان تمیزترین شهرهای جهان ببینیم. تا قرن نوزدهم هیچ پیشرفت شهری در ریکیاویک رخ نداده بود و این شهر هم اکنون نیز یکی از سبزترین و تمیزترین شهرهای جهان باقی مانده و عملا هیچ آلودگی ندارد.

۵. هلسینکی، فنلاند

هلسینکی، فنلاند

یک شهر شمالی دیگر. هلسینکی بزرگ‌ترین شهر و پایتخت فنلاند است. شهروندان هلسینکی موظف به حفظ محیط زیست و پاکیزه نگه‌داشتن خیابان‌ها هستند. برای به حداقل‌رساندن مصرف انرژی در شهر، سیستم پیچیده‌ای طراحی شده که از الکتریسیته، گرما تولید می‌کند.

۴. هونولولو، هاوایی، ایالات متحده

هونولولو، هاوایی، ایالات متحده

هونولولو یا جمعیت ۳۴۰ هزار نفر، دورافتاده‌ترین شهر بزرگ جهان است، چرا که نزدیک‌ترین نقطه به آن در خشکی اصلی، فانوس دریایی پوینت آرنا در کالیفرنیاست که ۳۸۰۰ کیلومتر از آن فاصله دارد. ممکن است همین دورافتاده‌بودن هونولولو (و همه‌ی جزایر هاوایی) باشد که باعث شده این جزیره یکی از تمیزترین و سبزترین مکان‌های روی زمین باشد.

۳. کپنهاگن، دانمارک

کپنهاگن، دانمارک

کپنهاگن، پایتخت دانمارک، به عنوان یکی از طبیعت‌دوست‌ترین شهرهای جهان شناخته می‌شود. کپنهاگن به‌خاطر استانداردهای بالای تعهد به محیط زیست، در سال ۲۰۱۴ برای دومین بار در رده‌بندی فهرست اقتصاد سبز جهانی، عنوان اولین شهر سبز جهان را به خود اختصاص داد. سرمایه‌گذاری عظیم برروی تصفیه‌ی پساب‌ها کیفیت آب را به حدی رسانده که می‌توان در بندرگاه‌ها شنا کرد.

۲. شیکاگو، ایلینویز، ایالات متحده

شیکاگو، ایلینویز، ایالات متحده

شیکاگو با ۲/۷ میلیون جمعیت، سومین شهر بزرگ آمریکاست؛ با این وجود به عنوان شهری تمیز و دوستدار محیط زیست شناخته می‌شود. در سرتاسر شیکاگو بیش از ۱۸۶ هزار مترمربع باغ برروی سقف‌ها کاشته شده تا به بهبود کیفیت هوا کمک کند و شهروندان تشویق می‌شوند از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنند تا انتشار آلودگی کاهش یابد.

۱. هامبورگ، آلمان؛ رتبه‌ی اول تمیزترین شهرهای جهان

هامبورگ، آلمان

هامبورگ، دومین شهر بزرگ آلمان، سال‌هاست که به‌خاطر تلاش برای حفظ محیط زیست مورد تقدیر است. این شهر هدفی برای کاهش انتشار گاز CO2 به میزان ۸۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ تعیین کرده است. مقامات هامبورگ همچنین جزئیات طرحی به نام «شبکه‌ی سبز» را انتشار داده‌اند. بر اساس این طرح دیگر هیچ کس برای تردد در هامبورگ احتیاج به ماشین شخصی نخواهد داشت.


در ادامه بخوانید: گران ترین کشورهای جهان برای زندگی
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع list25
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 9 دیدگاه)
  1. امیر مهدی می‌گوید

    شهر تمیز میخوای فقط تهران بقیه اداشو در میارن 😂😂✌️

  2. امیر مهدی می‌گوید

    واقعا شهرهایی دنیا خیلی تمیزن ای کاش مسئولان کشور یخرده با هوای پاک هم اهمیت بدن

  3. گل پری می‌گوید

    یه سیزده به در بدن دست ما.