۳۶ خوراکی با کالری تقریبا صفر که باید در رژیم لاغری خود بگنجانید

3

مواد غذایی زیادی وجود دارند که باوجود کالری کم، بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند، مصرف این مواد غذایی می‌تواند برای کسانی که از یک رژیم غذایی برای کاهش وزن پیروی می‌کنند بسیار مناسب باشد. با وجود‌ این خوراکی‌های متعدد و جذاب برای داشتن رژیم کم‌کالری، به‌هیچ عنوان لازم نیست خودتان را محدود کنید. در این مقاله تعدادی از این خوراکی‌های مغذی با کالری تقریبا صفر را به شما معرفی خواهیم کرد.

کالری مواد غذایی، انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های روزمره‌ را فراهم می‌کند؛ از استراحت و انجام فعالیت‌های بدنی گرفته تا انرژی لازم برای گوارش غذایی که می‌خوریم. اگرچه کالری منفی واقعیت ندارد اما غذاهایی که کالری کمی دارند، درواقع کمتر از مقدار مورد انتظار ما انرژی تولید می‌کنند. به این دلیل که بدن برای هضم این غذاها نیز انرژی مصرف می‌کند.

رونیکس

اگر تلاش می‌کنید تا میزان کالری ورودی بدن‌تان را کاهش دهید، خوردن غذاهای کم کالری برای مثال بعضی از میوه‌ها و سبزیجات، روشی راحت برای دسترسی به این هدف است. در ادامه با چند ماده‌ی غذایی آشنا می‌شویم که تقریبا میزان کالری آنها صفر است.

۱. سیب

۳۵ خوراکی با کالری تقریبا صفر - سیب

سیب یکی از میوه‌های بسیار مغذی و البته محبوب است که همیشه در هر فصلی از سال و در خانه‌ی همه‌ی ما پیدا می‌شود. یک فنجان سیب خردشده معادل ۱۲۵ گرم، در حدود ۵۷ کالری و تقریبا ۳ گرم فیبر غذایی دارد. از آنجایی که بدن شما برای گوارش سیب به انرژی نیاز دارد، کالری میانگین فراهم‌شده توسط این میوه، بسیار کمتر از آن مقداری است که گزارش می‌شود.

۲. شابانک (Arugula)

شابانک (منداب)، یک گیاه خوراکی یک‌ساله است. از شابانک در تهیه‌ی سالاد استفاده می‌کنند. گل و دانه‌ها و برگ‌های شابانک همگی قابل استفاده هستند. مزه‌ی خاص و تند برگ‌های آن برای سالاد و سایر غذاهای سرد مناسب است. این گیاه، غنی از ویتامین K است و فولات، کلسیم و پتاسیم دارد. نصف فنجان یعنی ۱۰ گرم از این گیاه فقط سه کالری دارد.

۳. مارچوبه

این گیاه گل‌دهنده، انواع مختلفی دارد و در رنگ‌های سبز، سفید و بنفش رشد می‌کند. همه‌ی انواع مارچوبه، سالم و مغذی هستند؛ ولی مارچوبه‌ی بنفش ترکیباتی به نام «آنتوسیانین» دارد که برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، مفید است.

یک فنجان مارچوبه یعنی ۱۳۴ گرم، فقط ۲۷ کالری دارد. این گیاه، غنی از ویتامین K و فولات است و به ترتیب ۷۰ درصد و ۱۷ درصد از نیاز روزانه به این مواد را تأمین می‌کند.

۴. چغندر

چغندر، ریشه‌ای خوراکی است که در رنگ‌های بنفش و قرمز تیره وجود دارد. یکی از مهم‌ترین خواص چغندر که در تحقیقات فراوانی بررسی شده و به اثبات رسیده است، تأثیر آن در کاهش فشار خون است. یک فنجان چغندر یعنی ۱۳۶ گرم، فقط ۵۹ کالری دارد و ۱۳ درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را فراهم می‌کند.

۵. بروکلی

۳۵ خوراکی با کالری تقریبا صفر - کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین و غنی‌ترین سبزیجات از نظر انواع مواد غذایی و معدنی مورد نیاز است. این سبزی از خانواده‌ی کلم است و به دلیل خواص بی‌نظیری که دارد، می‌تواند با بیماری‌هایی مثل سرطان مقابله کند. یک فنجان یعنی ۹۱ گرم بروکلی، فقط ۳۱ کالری دارد و بیش از ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C را تأمین می‌کند.

۶. گوشتابه (Broth)

گوشتابه یا سوپ آبکی معمولا با آب، استخوان، گوشت گاو، مرغ، ماهی، غلات یا سبزیجات تهیه می‌شود. این مواد را با حرارت ملایم و به آرامی می‌پزند. این عصاره‌ی لذیذ را یا به تنهایی مصرف می‌کنند یا از آن در تهیه‌ی سوپ و آش و خوراک استفاده می‌کنند. بسته به نوع گوشتابه و اینکه با چه موادی تهیه می‌شود، یک فنجان گوشتابه یا ۲۴۰ میلی‌لیتر، بین ۷ تا ۱۲ کالری دارد.

۷. کلم بروکسل

کلم بروکسل، جزو گیاهان بسیار مغذی است که خواص فراوانی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. این کلم‌ها درست شبیه به کلم پیج است؛ ولی در اندازه‌های کوچک به اندازه‌ی گردو و آن را به شکل خام یا پخته مصرف می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کلم بروکسل به دلیل مقدار زیاد ویتامین C، از آسیب به DNA پیشگیری می‌کند. هر فنجان از این ماده‌ی غذایی ارزشمند یعنی ۸۸ گرم از آن، فقط ۳۸ کالری دارد.

۸. کلم‌برگ

کلم‌برگ یکی از انواع سبزیجات پرخاصیت است که در رنگ‌های سبز و بنفش رشد می‌کند. استفاده از کلم در تهیه‌ی سالاد و انواع غذاها کاربرد دارد و رایج است. کلم کالری بسیار کمی دارد. هر فنجان کلم یا ۸۹ گرم از آن، فقط ۲۲ کالری دارد.

۹. هویج

هویج یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین انواع سبزیجات است که در سراسر دنیا از آن برای تهیه‌ی انواع غذاها، مربا و مارمالاد، سالادها و ترشیجات استفاده می‌کنند یا به شکل خام مصرف می‌کنند. رنگ آن نارنجی ولی به رنگ‌های قرمز، زرد، بنفش یا سفید هم پیدا می‌شود.

بیشتر افراد می‌دانند که هویج سبب تقویت بینایی می‌شود، چون مقدار زیادی بتاکاروتن دارد که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و دریافت این ویتامین به میزان کافی، برای قوه‌ی بینایی ضرورت دارد. یک فنجان یا ۱۲۸ گرم هویج، فقط ۵۳ کالری دارد و بیش از ۴۰۰ درصد از نیاز روزانه به ویتامین A را تأمین می‌کند.

۱۰. گل کلم

گل کلم غالبا به رنگ سفید است و برگ‌های سبز دارد. انواع کمیاب‌تر آن به رنگ‌های بنفش، نارنجی و زرد هم وجود دارد. در سال‌های اخیر به عنوان جایگزینی برای سبزیجات با کربوهیدارت بالا یا غلات، مورد توجه قرار گرفته است. یک فنجان یا ۱۰۰ گرم گل کلم ۲۵ کالری و فقط ۵ گرم کربوهیدرات دارد.

۱۱. کرفس

کرفس یکی از مشهورترین مواد غذایی کم‌کالری است. ساقه‌های بلند و سبزرنگ آن، دارای فیبرهای نامحلول است که در بدن هضم نمی‌شود و به همین دلیل، کالری تولید نمی‌کند. علاوه‌براین، کرفس مقدار زیادی آب دارد و به همین دلیل طبیعتا کالری کمتری دارد. در یک فنجان یا ۱۱۰ گرم کرفس خرد شده، فقط ۱۸ کالری انرژی وجود دارد.

۱۲. برگ چغندر

برگ چغندر تنوع زیادی دارد. این برگ‌های پرخاصیت، سرشار از ویتامین K است؛ ویتامینی که برای انعقاد خون بسیار ضروری است. یک فنجان از برگ چغندر یا ۳۶ گرم، دارای ۷ کالری است و ۳۷۴ درصد از نیاز روزانه به ویتامین K را تأمین می‌کند.

۱۳. یافا

۳۵ خوراکی با کالری تقریبا صفر - یافا

یافا نوعی نارنگی کوچک است که آن را بیشتر به خاطر مقدار زیاد ویتامین سی می‌شناسند. یک یافا به وزن ۷۴ گرم، ۶۰ درصد از نیاز بدن به ویتامین C را تأمین می‌کند و فقط ۳۵ کالری دارد.

۱۴. خیار

خیار یکی از سبزیجات پراستفاده‌ای است که در هر سالادی پیدا می‌شود. از خیار همراه با میوه‌ها و سبزی‌های دیگر برای تهیه‌ی آب‌های طعم‌دار نیز استفاده می‌کنند. ازآنجایی‌که بیشتر خیار از آب تشکیل شده، کالری بسیار کمی دارد. یک فنجان خیار یا ۵۲ گرم از آن، فقط ۸ کالری دارد.

۱۵. رازیانه

رازیانه گیاهی است که در ایران بیشتر در قالب عرق یا دمنوش کاربرد دارد، ولی دانه‌های آن را به شکل ادویه برای عطر و طعم‌دادن به غذا نیز می‌توان استفاده کرد. در یک فنجان یا ۸۷ گرم رازیانه‌ی خام، ۲۷ کالری وجود دارد.

۱۶. گریپ‌فروت

گریپ فروت یکی از لذیذترین و مفیدترین میوه‌ها در بین مرکبات است. این میوه را به تنهایی می‌توان استفاده کرد، ولی در تهیه‌ی سالادها و غذاها ممکن است، مورد استفاده قرار بگیرد. برخی عناصر موجود در گریپ فروت، به کاهش سطح کلسترول و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. نصف یک گریپ فروت معادل ۱۲۳ گرم، ۵۲ کالری دارد.

۱۷. سیر

۳۵ خوراکی با کالری تقریبا صفر - سیر

سیر، بویی قوی و شدید و طعمی خاص دارد که در آشپزی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار پرخاصیت است. قرن‌هاست که از سیر به عنوان دارویی برای بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که سیر می‌تواند باعث کاهش علائم فشار خون بالا شود و در مبارزه با التهاب و حتی سرطان نیز مؤثر است. یک حبه سیر با وزن حدود ۳ گرم، فقط ۵ کالری دارد.


حتما بخوانید: از بین بردن بوی سیر با ۱۷ راهکار واقعا اثربخش

۱۸. کاهوی پیچ

کاهوی آیس‌برگ مقدار زیادی آب را در بافت‌های خود جای‌ می‌دهد. در تهیه‌ی سالادها و ساندویچ‌ها از آن استفاده می‌کنند. گرچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند این کاهو به اندازه‌ی سایر انواع کاهو مفید و مغذی نیست، سرشار از ویتامین‌های K و A و فولات است. یک فنجان یا ۷۲ گرم از این کاهو، فقط ۱۰ کالری دارد.

۱۹. کلم برگ یا کلم کالی

کلم کالی

این کلم با برگ‌های سبزی که دارد در سال‌های اخیر به خاطر خواص بی‌شمارش، بسیار رایج و محبوب شده است. در غذاهای گیاهی، اسموتی‌ها و سالادها از این نوع کلم استفاده می‌شود و یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین K در دنیا است. یک فنجان یا ۶۷ گرم از این کلم، ۷ برابر بیشتر از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین K را تأمین می‌کند و فقط ۳۴ کالری دارد.

۲۰. لیموترش

از خلال پوست لیمو ترش و از آب لیمو برای طعم‌دارکردن آب، سس‌های سالاد و انواع غذا و نوشیدنی و چاشنی استفاده می‌کنند. البته این میوه‌ی زیبا و اشتهابرانگیز، چیزی فراتر از یک‌طعم‌دهنده‌ی ساده است. تحقیقات نشان می‌دهد که آبلیمو دارای ترکیباتی است که می‌تواند به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کند و با بیماری‌های مختلف در بدن مبارزه یا از بروز آنها پیشگیری کند. حدود ۳۰ گرم از لیمو یا آبلیمو، فقط ۸ کالری دارد.

۲۱. میکروگرین‌ها

۳۵ خوراکی با کالری تقریبا صفر - میکروگرین ها

میکروگرین‌ها به گیاهان جوانی می‌گویند که در یک بستر اختصاصی، بدون خاک و سموم شیمیایی کاشته می‌شوند، مشابه جوانه‌ها کاشته می‌شوند و کمی دیرتر از آنها برداشت می‌شوند. میکروگرین‌ها ورژن مینیاتوری از سبزیجات سالاد هستند که قبل از اینکه کاملا رشد کنند، برای مصرف چیده می‌شوند. اضافه‌کردن مقدار کمی از میکروگرین‌ها به رژیم غذایی و غذاهای تهیه شده، می‌تواند مقدار زیادی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کند و درعین‌حال کالری بسیار کمی دارد. سی گرم از میکروگرین‌ها فقط ۶ کالری دارد، ولی ۳۴۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامینA و ۸۵ درصد از نیاز بدن به ویتامین C و همچنین ۲۰ درصد از کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

۲۲. انواع قارچ

قارچ‌ها با بافت‌های اسفنجی و نرم، جایگاه خاصی در رژیم غذایی امروزی دارند. گیاه‌خواران و وگان‌ها (کسانی که رژیم گیاهخواری مطلق دارند) معمولا از قارچ به عنوان جایگزینی برای گوشت استفاده می‌کنند. انواع قارچ دارای ارزش غذایی زیادی است و مواد غذایی مهم مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند، درحالی‌که هر فنجان قارچ معادل ۷۰ گرم، فقط ۱۵ کالری دارد.

۲۳. پیاز

پیاز یکی از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین سبزیجات است و انواع زیادی دارد و در رنگ‌های قرمز، سفید و زرد وجود دارد و همین‌طور پیازچه که بسیار لذیذ است و در سبزی‌خوردن طرفداران زیادی دارد. طعم پیاز با توجه به نوع آن متفاوت است، ولی همه‌ی انواع آن، از نظر مقدار کالری باهم برابرند. یک پیاز متوسط برابر با ۱۱۰ گرم، حدودا ۴۴ کالری دارد.

۲۴. فلفل

فلفل در اندازه‌ها، رنگ‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارد و رایج‌ترین نوع آن در سراسر دنیا فلفل دلمه‌ای و هالوپینو است. تحقیقات نشان می‌دهد که فلفل دلمه‌ای مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد و به همین دلیل با آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون، مقابله می‌کند. یک فنجان یا ۱۴۹ گرم فلفل قرمز خرد شده، فقط ۴۶ کالری دارد.

۲۵. پاپایا

۳۵ خوراکی با کالری تقریبا صفر - پاپایا

پاپایا میوه‌ای نارنجی‌رنگ با دانه‌های سیاه و شبیه به طالبی است و معمولا در مناطقی با آب‌وهوای استوایی رشد می‌کند. مقدار ویتامین A در این میوه بالاست و منبعی عالی برای پتاسیم است. یک فنجان یا ۱۴۰ گرم پاپایا، فقط ۵۵ کالری دارد.

۲۶. انواع ترب

ترب‌ها در واقع ریشه‌ی خوراکی گیاهان مختلف هستند که بافتی ترد و طعمی همراه با کمی تندی دارند. ترب‌ها در رنگ‌های مختلفی وجود دارند ولی ترب قرمز از بقیه رایج‌تر است. ترب دارای خواص غذایی زیادی است و بسیاری از مواد لازم برای بدن را تأمین می‌کند و درعین‌حال، یک فنجان یا ۱۱۶ گرم از آن، فقط ۱۹ کالری دارد.

۲۷. کاهوی رومی

کاهو رومی

این نوع کاهو، رایج‌ترین نوع کاهوست و از آن در تهیه‌ی سالادها و ساندویچ‌ها در سراسر دنیا به وفور استفاده می‌شود. کالری موجود در این کاهو بسیار کم است و در مقابل از نظر مقدار آب و فیبر، بسیار غنی است. یک برگ کاهو با وزن ۶ گرم، فقط یک کالری دارد.

۲۸. شلغم

شلغم زرد یکی دیگر از ریشه‌های خوراکی است که در بعضی از رژیم‌های غذایی خارجی، جایگزین سیب‌زمینی می‌شود تا میزان کربوهیدرات غذا را کاهش دهد. یک فنجان یا ۱۴۰ گرم شلغم، دارای ۵۰ کالری و ۱۱ گرم کربوهیدرات است.

شلغم سفید نیز طعمی متمایل به تندی دارد و در فصل سرما به دلیل خواص فراوانی که دارد برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. شلغم سفید بسیار مغذی و مفید است و هر فنجان یا ۱۳۰ گرم از آن، ۳۷ کالری دارد.

۲۹. توت‌فرنگی

۳۵ خوراکی با کالری تقریبا صفر - توت فرنگی

توت فرنگی یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در سراسر دنیاست؛ میوه‌ای همه‌کاره که در تهیه‌ی دسرها، شیرینی‌ها و مربا و مارمالاد کاربرد دارد و ظاهرش بسیار زیبا و اشتهابرانگیز است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف توت‌فرنگی می‌تواند از شما در برابر بیماری‌های مزمن مثل سرطان و بیماری‌های قلبی حفاظت کند. یک فنجان یا ۱۵۲ گرم از توت‌فرنگی، کمتر از ۵۰ کالری دارد.

۳۰. اسفناج

اسفناج یکی دیگر از سبزیجات برگی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و درعین‌حال کالری بسیار کمی دارد. این سبزی پرخاصیت، سرشار از ویتامین K، ویتامین A و فولات است و بیش از هر سبزی برگی دیگری، پروتئین دارد. یک فنجان یا ۳۰ گرم اسفناج، فقط ۷ کالری دارد.

۳۱. گوجه‌فرنگی

گوجه فرنگی یکی دیگر از سبزیجات پرمصرف در دنیاست که به شکل‌های مختلف مصرف می‌شود؛ خام، پخته یا پوره‌شده و در سس گوجه‌فرنگی. گوجه فرنگی، بسیار پرخاصیت است و یکی از مهم‌ترین مواد مغذی که دارد، لیکوپن نام دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف لیکوپن با بیماری‌هایی مثل سرطان، التهاب و بیماری‌های قلبی مبارزه می‌کند. یک فنجان یا ۱۴۹ گرم گوجه گیلاسی، ۲۷ کالری دارد.

۳۲. آب‌تره

آب‌تَره، نام‌های دیگری مثل کلشک، بولاغ اوتی، علف چشمه، شاهی آبی و ترتیزک آبی دارد. این گیاه برگ‌دار در آب‌های جاری رشد می‌کند و خواص فراوانی دارد. گرچه مثل سایر سبزیجات رایج نیست، ولی بسیار پرخاصیت است. آهن قابل جذبِ آب‌تره از اسفناج هم بیشتر است و به همین دلیل می‌تواند در بهبود کم خونی مورد استفاده قرار بگیرد. کلسیم آن نیز بیشتر از شیر و ویتامین ث آن از پرتقال بیشتر است.

یک فنجان یا ۳۴ گرم از این سبزی، ۱۰۶ درصد از نیاز روزانه به ویتامین K و ۲۴ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C و ۲۲ درصد از نیاز روزانه به ویتامین A را تأمین می‌کند و ۴ کالری دارد.

۳۳. هندوانه

۳۵ خوراکی با کالری تقریبا صفر - هندوانه

هندوانه میوه‌ای بسیار پرآب و محبوب است. میوه‌ای لذیذ که در تابستان در همه‌ی خانه‌ها پیدا می‌شود و از آن گاهی در تهیه‌ی سالاد همراه با نعناع و پنیر فتا استفاده می‌شود. این میوه، غنی از ویتامین C است و به غیر از این ویتامین، مواد مغذی بی‌شماری دارد. یک فنجان یا ۱۵۲ گرم از هندوانه، ۴۶ کالری دارد.

۳۴. کدو سبز

کدو سبز یکی از مواد غذایی پرمصرف است که به خاطر طعم لذیذی که دارد، در تهیه‌ی بسیاری از غذاها می‌توان از آن استفاده کرد. در سال‌های اخیر، رشته‌کردن و تهیه‌ی نودل با کدو رایج شده و این نودل‌های گیاهی با نام زودل، جایگزین نودل‌های پرکربوهیدرات شده‌اند. کدو کالری بسیار کمی دارد. یک فنجان یا ۱۲۴ گرم کدوسبز فقط ۱۸ کالری دارد.


حتما بخوانید: خواص کدو حلوایی؛ ۸ خاصیت باورنکردنی این کدوی تنبل

۳۵. نوشیدنی‌ها: قهوه، دمنوش‌های گیاهی، آب، آب گازدار

بعضی از نوشیدنی‌ها کالری بسیار کمی دارند، به خصوص اگر هیچ ماده‌ی دیگری به آن اضافه نکنید. آب، کالری ندارد. کالری بیشتر دمنوش های گیاهی و آب‌گازدار نزدیک به صفر است و قهوه سیاه، به‌ازای هر فنجان، فقط ۲ کالری دارد. خوردن این نوشیدنی‌ها به‌جای نوشیدنی‌هایی که شکر، خامه یا آب‌میوه‌های مختلف دارد، می‌تواند میزان کالری واردشده به بدن‌تان را کاهش دهد.

۳۶. سبزیجات معطر و ادویه‌ها

از سبزیجات معطر و ادویه‌ها برای عطر و طعم‌دادن به غذاها استفاده می‌شود و خوشبختانه این ادویه‌ها، کالری بسیار کمی دارند. رایج‌ترین سبزیجات معطر مورد استفاده در آشپزی عبارت‌اند از گشنیز، جعفری، ریحان، نعناع، پونه و آویشن. از مشهورترین و رایج‌ترین ادویه‌ها می‌توان دارچین، پاپریکا، زیره و کاری را نام برد. بیشتر این ادویه‌ها و سبزیجات معطر به ازای یک قاشق چای‌خوری، کمتر از ۵ کالری دارند.

نتیجه‌گیری

غذاهای لذیذ زیادی وجود دارند که کالری آنها بسیار کم است. بیشتر این مواد غذایی را میوه‌ها و سبزیجات تشکیل می‌دهند که به‌غیر از کم‌کالری‌بودن مزایای دیگری دارند، برای مثال غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند که برای سلامتی بدن شما ضروری است. خوردن این غذاها به شکل متنوع، با کمترین کالری، بیشترین مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان را تأمین می‌کند. برای اینکه رژیم غذایی کم‌کالری داشته باشید، لازم نیست خودتان را محدود کنید و با مصرف این میوه‌ها و سبزیجات لذیذ می‌توانید رژیم غذایی کاملی داشته باشید.


در ادامه بخوانید: برای لاغر شدن روزانه چند کالری مصرف کنیم؟
بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. فاطیما می‌گوید

    سلام و سپاس فراوان از مطالب ارشمند و عالی شما و خداقوت به تیم همیشه پرتلاش چطور.

    1. محمد رحمانی می‌گوید

      سلام. خیلی ممنون از توجه و همراهی شما با سایت چطور 🙂 خوشحالیم که مطالب سایت براتون مفید بوده

  2. Ladan می‌گوید

    ممنون از مطلب خوبتون فقط اینکه میوه هایی که نام بردید مثل هندوانه و توت فرنگی قند بالایی دارند و کسانی که دنبال مواد غذایی با کالری صفر هستند و اکثرا دنبال لاغری بهتره در مصرف میوه ها احتیاط کنند با تشکر