راهنمای سفر به ژاپن؛ ۶ جاذبه گردشگری کشور فرهنگ و تکنولوژی

0

ژاپن کشوری دیدنی است که در عین مدرن بودن و داشتن به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا نگاهی ویژه به حفظ فرهنگ کهن و سنت‌های زیبای خود دارد. معابد، موزه‌ها، طبیعت زیبا و فستیوال‌های رنگارنگ همه و همه ژاپن را به یکی از جاهای دیدنی آسیا تبدیل کرده است. در این مقاله که به نوعی راهنمای سفر به ژاپن محسوب می‌شود، جاهای دیدنی ژاپن را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. کیوتو

مگر می‌شود در سفر به ژاپن سری به «کیوتو» نزد؟! «کیوتو» در سال‌های ۷۹۴ تا ۱۸۶۹ پایتخت امپراتوری قدیم ژاپن بود. معابد و زیارتگاه‌های باستانی بسیاری در «کیوتو» واقع‌اند. خلاصه اینکه «کیوتو» تاریخچه‌ی طولانی‌ای دارد و به‌ویژه محبوب گردشگرهای خارجی است.

رونیکس

سفر به ژاپن - کیوتو

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که «کیوتو» قرار بود در اواخر جنگ جهانی دوم بمباران اتمی شود، اما به‌لطف «هِنری اِل. اِستیمسون» (Henry L. Stimson) وزیر جنگ وقت آمریکا که خاطرات خوشی از ماه‌ عسلش در «کیوتو» داشت، اسم این شهر از فهرست مقاصد احتمالی بمباران حذف شد.

سفر به ژاپن - ریوکان

بسیاری از گردشگران خارجی در زمان سفر به ژاپن ترجیح می‌دهند که در بازدید از «کیوتو» حداقل یک شب هم شده در ریوکان‌های قدیمی یا همان مسافرخانه‌های سنتی ژاپن اقامت کنند و طعم غذاهای اصیل و «کایسِکیِ» معروف ژاپن را در چنین جاهایی بچشند. (کایسِکی (kaiseki) یک وعده‌ی غذاییِ متشکل از چندین نوع غذاست که به‌شکلی خاص سِرو می‌شود). اما نقاط جدیدتر «کیوتو» هم کم‌دیدنی نیستند.

مدتی است که کارآفرین های با سرمایه گذاری روی چایخانه‌های قدیمی «کیوتو» جانی دوباره به این اماکن فرسوده بخشیده‌اند. برای مثال «نیتی» یکی از همین جاهاست. اما این روزها به بار و کافه‌ای با سبک تلفیقی تبدیل شده است و علاوه‌بر حال‌وهوایی سنتی دارای جلوه‌های مدرن نیز هست. «سودوه هیگاشی‌یاما کیوتو» نمونه‌ی خوب دیگری از این‌ دست اماکن قدیمی است که سرمایه گذاران دستی به سر و رویش کشیده‌ و کاربری تازه‌ای برایش ایجاد کرده‌اند. گفتنی است که این رستوران و بار ایتالیایی قبلا منزل و استودیوی «سِیهو تاکوچی» نقاش سرشناس ژاپنی بود.

اما چطور می‌توان به «کیوتو» رفت؟ ایستگاه‌های توکیو و کیوتو از طریق خط‌ آهن «توکایدو شینکانسِن» به‌هم وصل‌اند. روزی چند بار در این مسیر مسافر جابه‌جا می‌شود و طول سفر هم حدود ۱۴۰ دقیقه است.

۲. مسیر زیارتی کومانو کودو

سفر به ژاپن - مسیر زیارتی کومانو کودو

مسیر زیارتی «کومانو کودو» یکی از آنجاهایی است که گردشگران در سفر به ژاپن معمولا نادیده‌اش می‌گیرند. این مسیر زیارتی از دوره‌ی هِی‌آن (۷۹۴ تا ۱۱۹۲) راه‌نوردان زیادی را به خود دیده است که در میان‌شان راهبان و نجیب‌زادگان کم نبودند. مسیر «کومانو کودو» در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث ملی یونسکو ثبت شد و در تمام طول مسیر شامل نشانه‌گذاری‌هایی به هر دو زبان ژاپنی و انگلیسی است. این مسیر از میان جنگل‌ها، مزارع، دهکده‌ها و شهرهای جنوب‌غربی شبه‌جزیره‌ی «کی» در منطقه‌ی «کانسای» می‌گذرد. اینجا چندان شبیه «کیوتو» یا «نارا» نیست، بلکه دورافتاده‌تر و دنج‌تر به‌ نظر می‌رسد.

سفر به ژاپن - حمام آب‌گرم

«کومانو کودو» در دل طبیعت به چندین و چند اماکن مقدس راه دارد و در قسمت‌هایی از مسیر نیز چشمه‌های آب‌گرم، غذاخوری‌ها و اقامتگاه‌های آرام و خلوت قرار دارند. حتی اگر از معابد و زیارتگاه‌های اصلی «کومانو کودو» بازدید نکنید، همان دیدن درختان سروِ سربه‌فلک‌کشیده و مزارع چای و برنج خودش کلی لذت‌بخش است. در طی مسیر می‌توانید در حمام «تِسوبویو» در «یونومینی اونسِن»، تنی به آب بزنید. این حمام آب‌گرم حدود ۱۸۰۰ سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های آب‌گرم ژاپن است. محلی‌ها از این آب برای شست‌وشو، آشپزی و حتی نوشیدن استفاده می‌کنند. «کاوایو اونسِن» هم که جزو جاذبه‌های عجیب زمین‌شناسی است، دیدن دارد. در اینجا چشمه‌ی آب‌گرم درست زیر تخته‌سنگ‌های حاشیه‌ی رودخانه‌ی «اوتو» جریان دارد. بنابراین فقط باید حفره‌ای بکنید و منتظر بمانید تا از آب پر شود. چه چیزی بهتر از آب‌تنی در یک حمام آب‌گرم فوری و دست‌ساز!

اگر در سفر به ژاپن هوای گردش در «کومانو کودو» به سرتان زد، می‌توانید با خطوط هوایی ژاپن خودتان را از فرودگاه «هانِدای توکیو»، به فرودگاه «نانکی‌-‌شیراهاما» برسانید و از آنجا هم با اتوبوس به‌ سمت شهر «تانابه» حرکت کنید. یا حتی می‌توانید از «توکیو» تا «اوساکا» با قطارهای تندرو بروید و سپس از طریق خطوط اکسپرس محلی به‌سمت «کی‌-‌تانابه» روانه شوید.

۳. ناگاساکی

سفر به ژاپن - ناگاساکی

«ناگاساکی» در جزیره‌ی «کیوشو» قرار دارد که سومین جزیره‌ی بزرگ ژاپن است. این منطقه بر اثر بمباران اتمی سال ۱۹۴۵ تقریبا از روی نقشه محو شد، اما به‌ مدد بازسازی‌های پس از جنگ اکنون به‌ عنوان یکی از جواهرشهرهای ژاپن شناخته می‌شود. «ناگاساکی» در ابتدا دهکده‌ی ماهیگیری کوچکی بود که بعدها به بندر تجاری مهمی برای دادوستد با اروپا و چین تبدیل شد. با اینکه سایر نقاط ژاپن قرن‌های طولانی با دنیا عملا هیچ رابطه‌ای نداشتند، «ناگاساکی» همواره پل‌های ارتباطی‌اش را باز نگه داشته است.

سفر به ژاپن - باغ‌های گلاوِر

در سفر به ژاپن گردشگران زیادی برای آشنایی با تاریخ «ناگاساکی» و گردش در «چایناتاونِ» کوچک، اما پررونق شهر و همچنین گشت‌وگذار در باغ‌های گلاوِر به اینجا می‌آیند. می‌توانید در باغ‌های گلاوِر از مجسمه‌ی «مادام باتِرفِلای» (بانو پروانه) دیدن کنید که یادآور اپرای پوچینی است. ضمنا جالب است بدانید که در «ناگاساکی» ریشه‌های عمیق مسیحیت نیز دیده می‌شود. از جمله آثار مسیحیت در «ناگاساکی» می‌توان به کلیسای «کاتولیک اورا» و یادبودهای مبلغان اعدام‌شده در قرن شانزدهم اشاره کرد. گفتنی است که این اعدامی‌ها را به‌اسم ۲۶ شهید ژاپن می‌شناسند.

اگر در «ناگاساکی» به‌دنبال جایی برای عکاسی می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم خودتان را با راه‌نوردی یا از طریق تله‌کابین به بالای کوه «ایناسا» برسانید که ۳۳۳ متر از ارتفاع شهر بالاترست. «گونکانجیما» یکی دیگر از جاذبه‌های معروف حومه‌ی شهرست که از «ناگاساکی» ۵۰ دقیقه با قایق فاصله دارد. «گونکانجیما» را به معادن زغال‌سنگش می‌شناختند، اما این جزیره حدودا ۴۰ سال پیش خالی و متروک شد و چند سالی بیشتر نیست که به جاذبه‌ی گردشگری تبدیل شده است.

برای اینکه به «ناگاساکی» بیایید، می‌توانید با خطوط هوایی ژاپن یا خطوط هوایی «آل نیپون» سفر کنید. این خطوط هوایی هر روز بین فرودگاه «هانِدای توکیو» و «ناگاساکی» در رفت‌وآمدند و مدت پرواز هم تقریبا ۲ ساعت طول می‌کشد. همچنین می‌توانید با خط‌ آهن پرسرعت «توکایدو/سانیو شینکانسِن» خودتان را از «توکیو» تا ایستگاه «هاکاتای فوکوئوکا» برسانید و سپس مابقی مسیر را تا «ناگاساکی» با قطار «اکسپرس کامومه» طی کنید.

۴. کاروایزاوا

سفر به ژاپن - کاروایزاوا

«کاروایزاوا» خصوصا در پاییز به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ژاپن تبدیل می‌شود و تابستان‌ها نیز چند درجه‌ای از «توکیو» خنک‌تر است. همچنین اگر در «کاروایزاوا» باشید، می‌توانید هیجان نزدیکی به فعال‌ترین آتش‌فشان ژاپن را نیز حس کنید. کوه آتش‌فشانی ۲٬۵۶۸ متری «آساما» در سال ۱۷۸۳ فوران کرد و چیزی در حدود ۱٬۵۰۰ نفر را به کام مرگ فرو برد.

اما زیبایی‌های «کاروایزاوا» آنقدر زیاد است که کمتر کسی از اقامت در مجاورت کوه آتش‌فشانی این منطقه احساس ترس می‌کند. در سال ۱۹۵۷ امپراتور «آکیهیتو» شهبانوی آینده‌اش را در زمین تنیسی در همین جا ملاقات کرد. در دهه‌ی ۱۹۷۰ نیز «جان لِنون»، خواننده و ترانه‌سرا، و «یوکو اونو»، هنرمند معروف ژاپنی، در «کاروایزاوا» تعطیلات‌شان را گذراندند و در هتل «مامپِی» اقامت کردند. می‌توانید در «کاروایزاوا» به راه‌نوردی بروید و در چشمه‌های آب‌گرم تنی به آب بزنید یا به تماشای دنیای پرندگان بنشینید. در جنگل پرندگان وحشی «کاروایزاوا» حدود ۱۲۰ گونه‌ پرنده زندگی می‌کنند.

با قطارهای پرسرعت از ایستگاه «توکیو» فقط یک ساعت تا «کاروایزاوا» راه است. اتوبوس‌های اکسپرس نیز از «شینجوکو»، «ایکِبوکورو» و «یوکوهاما» به مقصد «کاروایزاوا» حرکت می‌کنند.

۵. فستیوال های رنگارنگ و مفرح

سفر به ژاپن - فستیوال‌های ژاپن

سنت‌های «شینتو» و «بودا» در ژاپن از قرن‌ها پیشینه‌ی تاریخی برخوردارند و همین پیشینه‌ی دورودراز به شکل‌گیری انواع‌ و اقسام فستیوال‌های رنگارنگ و مفرح انجامیده است. فستیوال‌های ژاپن در تمام طول سال و در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شوند و از این همه فستیوال هر عده‌ای از مردم فستیوال محبوب خودشان را دارند. فقط کافی است در سفر به ژاپن در یکی از این فستیوال‌ها شرکت کنید تا علت محبوبیت زیاد فستیوال‌های ژاپنی برای‌تان روشن شود. این فستیوال‌ها جای خوبی برای آشنایی با فرهنگ ژاپن هستند و می‌توانید و درمورد آداب‌ورسوم مردم خطه‌های مختلف این کشور چیزها یاد بگیرید.

ازجمله‌ی این فستیوال‌های محبوب که جزو دیدنی های ژاپن محسوب می‌شوند می‌توان به فستیوال «هاکاتا گیون یاماکاسا» اشاره کرد که هر ساله از اول تا پانزدهم ژولای در «هاکاتا» برگزار می‌شود. این فستیوال به شناورهای تزئین‌شده‌ی سنگین و مرتفعی که در شهر گردانده می‌شوند، شهرت دارد. می‌توانید برای شرکت در این فستیوال پرطرفدار با خط‌ آهن سریع‌السیر «توکایدو/سانیو شیکانسِن» خودتان را از توکیو تا ایستگاه «هاکاتای فوکوئوکا» برسانید. خطوط هوایی ژاپن و خطوط هوایی «آل نیپون» نیز هر روز بین فرودگاه «هانِدای توکیو و فوکوئوکا» در رفت‌وآمدند.

۶. پارک های توکیو

سفر به ژاپن - پارک‌های توکیو

شاید با خودتان فکر کنید که کلان‌شهر شلوغ‌‌وپلوغی همچون «توکیو» با آن‌ همه جمعیت پیاده و سواره و ساختمان‌های انبوه دیگر جایی برای فضای سبز و تفرجگاه‌های پردرخت ندارد. اما نه! در سفر به ژاپن متوجه می‌شوید که «توکیو» پر از پارک‌های این‌چنینی است. ازجمله پارک‌های معروف «توکیو» عبارت‌اند از پارک «یویوگی»، «شینجوکو گیوئِن» و پارک «اوئِنو». باغ خوش‌منظره اما کوچک «هاپو-اِن» در «شیروکانِدای» نیز قطعا به دیدن‌شان می‌ارزند و به‌ویژه در بهار به‌ خاطر شکوفه‌های گیلاس و در پاییز به‌ خاطر رنگ آتشی برگ‌های پاییزی دیدنی‌تر از هر وقت دیگری در سال می‌شود. «هاپو-اِن» جای دنجی برای آرامش فکری است و چایخانه‌ی ژاپنی و دو رستوران هم دارد. در همین باغ یک کلیسای کوچک هم هست که به‌ ادعای کارکنانش در فصل بهار تا پاییز رورانه از ۱۸ تا ۳۵ مراسم ازدواج میزبانی می‌کند. بنابراین ضمن لذت از تماشای منظره‌ی دل‌انگیز باغ می‌توانید شاهد زوج‌های تازه‌ عقدکرده‌ای باشید که در طبیعت جادویی باغ با لباس‌های ژاپنی عکس عروسی می‌گیرند.

برای اینکه لذت گردش در باغ «هاپو-‌اِن» را بچشید، می‌توانید با قطار از خط‌ «یامانوت» تا ایستگاه «مِگورو» بروید و سپس تغییر خط دهید و مجددا در خط «نامبوکو» سوار و در ایستگاه «شیروکانِدای» پیاده شوید. از آنجا هم تا «هاپو-‌اِن» فقط پنج دقیقه پیاده، راه است.


در ادامه بخوانید: سواحل ترکیه؛ ۱۰ ساحل زیبا که شما را شگفت‌زده خواهد کرد

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع edition.cnn.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.