۱۰ حقیقتی که احتمالا درمورد بوی بدن خود نمی‌دانستید

0

با رسیدن فصل گرما، در محیط‌های شلوغ بوی بدن افراد بیشتر حس می‌شود. بویی اغلب آزاردهنده که با بو‌های دیگر اشتباه گرفته نمی‌شود. شاید بوی افرادی که مشغول کار بدنی بوده‌اند به مشامتان خورده باشد. شاید هم در حال ورزش کردن در باشگاه آن را استشمام کنید. این بو می‌تواند هرجایی حس شود! نکتۀ عجیب دربارۀ بوی بدن این است که بسته به شرایط، می‌تواند انزجارآور یا فریبنده باشد! در این مقاله با ۱۰ حقیقت دربارۀ بوی بدن آشنا خواهید شد.

۱. منشأ و علت بوی بدن کجاست؟

غدد تعریق «آپوکراین» ترکیبی بدون بو از چربی‌ها، آمینو‌اسید‌ها و فرومون‌ها ترشح می‌کنند. این ترکیب توسط باکتری‌ها پردازش (متابولیزه) و به عرقی بد‌بو تبدیل می‌شود. غددِ «اکراین» دیگر منبع تعریق در بدن هستند که در مقایسه با آپوکراین‌ها عرق بیشتری تولید می‌کنند. عرق اکراین‌ها بدون بو است. غدد اکراین به‌وسیلهٔ سیستم کولینرژیک (بخشی از سیستم عصبی بدن) و در همراهی با آن فعال می‌شوند؛ درحالی‌که غدد آپوکراین به‌وسیلهٔ سیستم آدرنرژیک (بخشی دیگر از سیستم عصبی) و هم‌زمان با آن فعال می‌شوند.

رونیکس

۲. محل غدد تعریق که منشا بو هستند

۱۰ حقیقت مهم که از بوی بدن خود دریافت می‌کنید

بیشترین تعداد و بزرگ‌ترین غدد تعریق آپوکراین در زیربغل قرار دارند. این غدد پس از رسیدنِ فرد به دوران بلوغ، فعال می‌شوند. غدد آپوکراین علاوه بر زیربغل، در پوست سر، ناحیهٔ میان‌دو‌راه (محدودهٔ میانِ منطقهٔ تناسلی و مقعد)، پلک‌ها، سوراخ گوش و پستان نیز وجود دارند. تعداد کمی از این غدد نیز در صورت و شکم قرار دارند. غدد تعریق آپوکراینِ زیربغل، در مردان بزرگ‌تر از زنان است. پس تعجبی ندارد که بوی عرق مردان در مقایسه با زنان زننده‌تر است!

۳. عملکرد

بوی بدن انسان از دو طریق به پیدا‌ کردن همسر کمک می‌کند:

جلوگیری از نقص ژنتیکی در ازدواج فامیلی: بوی عرقِ هر فرد می‌تواند نشان‌دهندهٔ تکامل ژن‌های سیستم دفاعی او (مانند آنتی‌ژنِ گلبول سفید انسانی) باشد؛
ارزیابی سلامتی همسر احتمالی: بوی عرق با بروز بیماری و عفونت تغییر می‌کند.

۴. تأثیر تغذیه

تغذیه‌های متفاوت در تفاوت بوی عرق اثرگذارند. تحقیقات نشان می‌دهد زنان بوی مردانی را که غذای‌شان شامل تخم مرغ، پنیر، سویا، میوه و سبزیجات است، به بوی مردانی ترجیح می‌دهند که گوشت قرمز می‌خورند.

۵. جذابیت

زنان بیشتر از مردان، قضاوت خود دربارۀ جذابیتِ جنس مخالف را به بوی عرق ربط می‌دهند. شاید به همین علت شامهٔ زنان قوی‌تر از شامهٔ مردان است.

۶. دفع سلول‌ها

به همان میزان که عرق می‌کنیم، سلول‌های غدد آپوکراین را نیز دفع می‌کنیم. به عبارت دیگر، عرق حاویِ محتوای سلولیِ ماست.

۷. زردیِ پوست

تحقیقات نشان می‌دهد با توجه به زردیِ پوست می‌توان جذابیتِ بوی عرق برای زنان را پیش‌بینی کرد. زردیِ پوست نشان‌دهندهٔ رژیم غذاییِ سرشار از میوه و سبزی (تغذیه سالم) فرض می‌شود. کاروتنوئید‌های موجود در میوه و سبزی این رنگ زرد را ایجاد می‌کنند. تخم‌مرغ تنها محصول غیر‌گیاهیِ دارای کاروتنوئید است.

۸. انزجار

دانشمندان مقیاسی با عنوان «شاخص انزجار از بوی بدن (BODS)» طراحی کرده‌اند. این مقیاس تاحدی منعکس‌کنندهٔ آگاهی ما از آسیب‌پذیری دربرابر بیماری‌هاست. فراموش نکنید که بوی عرق بر اثرِ بیماری تغییر می‌کند و جذابیتِ آن برای زنان کاهش می‌یابد.

۹. عطر و طعم‌های متفاوت

افراد مختلف باکتری‌های متفاوتی در زیرِبغل و دیگر نواحی بدن خود دارند. این باکتری‌های متفاوت بو‌های متفاوتی (مانند بوی ترشی، گوشت، پیاز یا تخم‌مرغ گندیده) ایجاد می‌کنند.

۱۰. خوشبو‌کننده‌ها

خوشبو‌کننده‌ها به شیوه‌های مختلفی عمل می‌کنند: باکتری‌ها را می‌کشند، بوی نا‌مطبوع را با عطر می‌پوشانند یا تولید عرق را کاهش می‌دهند.

درباره اسپری ضدعرق داو مدل بیوتی فینیش اینجا بخوانید.


در ادامه بخوانید: از بین بردن بوی بد بدن با ۱۰ روش ساده خانگی
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع psychologytoday
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.