تقویت رشد مو با استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری

0

نرم‌کننده‌های عمیق مو می‌توانند موهای‌تان را همچون ابریشم نرم کنند. اما اگر واقعا می‌خواهید تارهای موهای‌تان قوی و بلندتر شوند، باید آنها را هر روز با ویتامین تقویت کنید. به‌گفتۀ محققان، ویتامین ها برای عملکرد تمام سلول‌های بدن، از جمله سلول‌های مسئول رشد مو، حیاتی‌اند. در ادامه با «چطور» همراه باشید تا با ۵ ویتامین و مواد معدنی ضروری برای تقویت رشد مو آشنا شوید.

آن بخش از مو که ما می‌بینیم از سلول‌های زنده تشکیل نشده است. اگر موها سلول‌های زنده داشتند، نمی‌توانستیم کوتاه‌شان کنیم. بنابراین، برای داشتن موهای سالم باید فولیکول‌های مو سالم باشند.

رونیکس

سلول‌هایی که باعث رشد مو می‌شوند، سریع‌تر از تمام سلول‌های بدن تغییر می‌کنند. به همین دلیل است که به‌طور دائم مجبور می‌شوید برای مرتب کردن و کوتاهی مو به آرایشگاه بروید. بنابراین کمبود مواد معدنی خیلی سریع روی سلول‌های مولد مو اثر منفی می‌گذارد و خود را با ریزش مو نشان می‌دهد. در این وضعیت، فولیکول‌های مو تولید نمی‌شوند یا در صورت تولید، تارهای موی شکننده، خشک و تیره رشد می‌کنند.

تقویت رشد مو - موهای سالم

چگونه باید موهای خود را تقویت کنیم؟ این کار دقیقا شبیه تقویت قسمت‌های دیگر بدن‌مان مانند ماهیچه‌های‌مان است.

از آنجایی‌که پروتئین‌ها از اسید‌های آمینه ساخته شده‌اند، معمولا «بلوک‌های ساختمانی زندگی» نامیده می‌شوند. ۸۰ درصد ماهیچه‌های بدن‌مان از پروتئین تشکیل شده است، اما تمام تارهای موی ما از نوعی پروتئین به نام کراتین ساخته شده است. چنانچه پروتئین به قسمت‌‌های مختلف بدن نرسد، آنها پروتئین موردنیاز خود را از موها می‌گیرند.

کراتین از اسید‌های آمینه تشکیل شده است. وقتی بدن به پروتئین نیاز داشته باشد، برای عملکردهای حیاتی‌اش کراتین را از موها می‌گیرد. در حقیقت، تأمین انرژی بدن به‌مراتب مهم‌تر از رشد موهاست. به همین دلیل است که باید مراقب باشید بدن‌تان دچار کمبود مادهٔ مغذی پروتئین نشود.

علاوه بر رژیم غذایی حاوی پروتئین، باید ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر را مصرف کنید. این ویتامین‌ها برای تقویت مو و دریافت بهتر پروتئین مناسب‌اند.

۱. آهن

تقویت رشد مو، آهن

به‌گفتهٔ محققان کُره‌ای، وجود مقدار کافی آهن در بدن جلوی ریزش مو را می‌گیرد. آهن برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون ضروری است. این گلبول‌ها حامل اکسیژن و موادمغذی به مو هستند و به رشد آن کمک می‌کنند. شما باید دائما ذخایر آهن و فریتین بدن را کنترل کنید. در صورت کمبود این ذخایر در بدن، مکمل های غذایی آنها را می‌توانید مصرف کنید. فریتین یکی از پروتئین‌های زیستی است که با اتصال به آهن، نقش ذخیره‌سازی آهن در داخل سلول را به عهده دارد.

گوشت قرمز یکی از بهترین منابع آهن است. اگر پیرو رژیم گیاه خواری هستید، باز هم می‌توانید از منابع حاوی آهن غیرگوشتی استفاده کنید. همچنین همراه با آهن، ویتامین C مصرف کنید تا آهن آسان‌تر جذب بدن‌تان شود. فلفل دلمه ای را همراه با لوبیا سفید یا عدس را با بروکلی مصرف کنید.


حتما بخوانید: دلایل و علائم کمبود آهن و درمان آن

۲. بیوتین

تقویت رشد مو، بیوتین

  • مقدار مصرف مجاز برای زنان: ۳۰ میلی‌گرم؛
  • بهترین منابع غذایی: جگر گاو، تخم مرغ، ماهی سالمون، گوشت گاو.

بیوتین ویتامین ب ۷ است و برای تشکیل بلوک‌های ساختمانی مو ضروری است. اگر ویتامین ب ۷ به بدن نرسد، به اندازهٔ کافی پروتئین کراتین ساخته نمی‌شود. مقدار کم بیوتین موجب ریزش مو، اگزما و بیماری کردل کپ (cradle cap /کلاه‌گهواره‌ای) در نوزادان تازه‌متولدشده می‌گردد. وجود پوسته‌های زرد یا قهوه‌ای روی پوست سر نوزاد را کلاه‌گهواره‌ای می‌گویند. این پوسته‌ها به‌مرور برطرف می‌شوند.


حتما بخوانید: ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

۳. اسیدهای چرب امگا۳

تقویت رشد مو، امگا۳

  • مقدار مصرف مجاز برای زنان: ۱,۱ گرم در روز؛
  • بهترین منابع غذایی: روغن تخم کتان، گردو، ماهی سالمون و شاه‌ماهی.

البته روغن ماهی هم حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است اما برای سلامت قلب، سلامت مغز و سلامت پوست مناسب نیست. اسیدهای چرب ضروری مانند روغن ماهی معمولا در مکمل‌های مراقبت از موها یافت می‌شود. این روغن همان‌طور که پوست را چرب و نرم می‌کند، خشکی ناخن‌ها را هم به حداقل می‌رساند و آنها را نرم نگه‌ می‌دارد.

۴. ویتامین دی۳

تقویت رشد مو، D3

  • مقدار مصرف مجاز برای زنان: ۱۵۰ میکروگرم؛
  • بهترین منابع غذایی: روغن جگر ماهی، شمشیرماهی، سالمون، کنسرو تن‌ماهی و آب پرتقال غنی‌شده؛
  • عوارض کمبود ویتامین D: صدمه به سلامت استخوان.

در تحقیقی در سال ۲۰۱۹، بین ریزمغذی‌ها و رشد مو، ارتباطی پیدا کردند. بنابر این بررسی، مصرف مکمل‌های ویتامین دی در صورت کمبود آن در بدن می‌تواند مشکلات مو و ریزش آن را برطرف کند. ویتامین دی «بیانِ ژن» را که در تمام سلول‌های بدن‌مان، از جمله فولیکول‌های مو قرار دارند، تنظیم می‌کند و برای چرخه‌های عادی رشد و تکثیر سلول‌ها مهم است. بیان ژن فرایندی است که در آن، از اطلاعات درون ژن استفاده می‌شود تا یک محصول کاربردی از آن به دست آید.

کمبود ویتامین دی باعث می‌شود تا سلول‌های فولیکول به‌درستی جایگزین نشوند. این موضوع به‌نوبهٔ خود به‌مرور باعث نازک شدن و ریزش مو می‌شود. بیشتر مواقع تشخیص کمبود ویتامین دی در بدن سخت است و با آزمایش خون می‌توان از آن مطمئن شد.


حتما بخوانید: عوارض کمبود ویتامین D3 چیست؛ میزان مصرف و عوارض جانبی آن

۵. ویتامین C

تقویت رشد مو، C

  • مقدار مصرف مجاز برای زنان: ۷۵ میلی‌گرم؛
  • بهترین منابع غذایی: فلفل‌دلمه‌ای، آب‌پرتقال، پرتقال، آب گریپ فروت، کیوی.

ویتامین C نقش مهمی در متابولیسم پروتئین دارد. کمبود ویتامین ث باعث ریزش مو می‌شود. همچنین اگر بدن به اندازهٔ کافی ویتامین ث داشته باشد، جذب پروتئین به‌وسیلهٔ روده بهبود می‌یابد.

البته پزشکان معتقدند حتی اگر موادمغذی لازم برای سلامت موها را تأمین کنید، ولی دائما موهای خود را زیر سشوارهای داغ قرار دهید یا موهای خود را با اتو صاف کنید و برعکس با استفاده از بابلیس آنها را فر کنید، به موهای‌تان چنان صدمه‌ای می‌زنید که تمام ویتامین‌های دنیا هم نمی‌توانند آنها را درمان کنند.

اگر ریزش مو دارید یا موهای‌تان زبر و خشن شده‌اند و حالتی بیمارگونه گرفته‌اند، احتمال دارد به کمبود ویتامین‌های ضروری مبتلا هستید. در این صورت بهتر است نزد پزشک بروید و مشکل خود را با او در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۱۱ باور اشتباه در مورد موها که مانع داشتن موهای زیبا و بلند می‌شود
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع womansday
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.