آبشارهای لرستان، ۸ الهه زیبایی در غرب ایران

0

در غرب ایران و در پناه کوه‌های زاگرس، لرستان قرار گرفته است که سرزمینی وسیع و سرشار از رنگ‌های زیبای طبیعت است. غنای فرهنگی و تاریخی این استان لرنشین زبانزد است. اقلیم زیبا و کوهستانی لرستان بسیاری از شگفتی‌های زمین را در گوشه‌وکنار پراصالت خود جای داده است. لرستان را باید سرزمین آبشارهای ایران دانست، چون در آغوش کوهستان‌های آن، زیباترین و خوش‌قدوقامت‌ترین آبشارها جا خوش کرده‌اند. برای تماشای زیبایی‌های آبشارهای لرستان با ما هم‌سفر شوید. در این سفر مهیج به‌سراغ ۸ آبشار جذاب لرستان می‌رویم.

۱. آبشار نوژیان، از بلندترین آبشارهای لرستان

شاید تصورش هم مشکل باشد، اما شما با آبشاری ۹۵متری روبه‌رو هستید و قدوقامت آن هوش از سرتان می‌برد. آبشار نوژیان خرم‌آباد یکی از بلندترین آبشارهای لرستان و نیز از جمله جاهای دیدنی لرستان است. عرض این آبشار ۵ متر است و در پای آن استخری، به‌دست طبیعت، بنا شده است. این آبشار در دل محیطی جنگلی واقع شده و طراوت جریان آب و سرسبزی درختان اطرافش منطقه را به بهشتی خوش‌آب‌وهوا تبدیل کرده است. فاصله این آبشار از خرم‌آباد حدود ۴۰ کیلومتر است و در سمت جنوب‌شرقی این شهر قرار دارد. چشمه‌های کوهستانی به جریان آب نوژیان می‌پیوندند و آن را پرآب می‌کنند؛ درنهایت، این جریان زندگی‌بخش با رود سزار یکی می‌شود. نوژیان در پناه زاگرس و بین دو کوه تاف و هشتادپهلو جا خوش کرده است و با لذت کوه‌نوردی، جنگل‌پیمایی و حضور در تفرجگاهی سبز، از گردشگران لرستان پذیرایی می‌کند.

رونیکس

بهترین زمان سفر و مسیر دسترسی

آبشار نوژیان - از آبشارهای لرستان
آبشار نوژیان ـ از آبشارهای لرستان

بهترین زمان سفر به آبشار نوژیان، فصل بهار و روزهای آغاز سال نو است. رخ بهاری نوژیان را حتما باید ببینید. میزان آب نوژیان در این فصل بسیار افزایش می‌یابد و خروش آن شنیدنی است. در تابستان، با وجود کم‌آب‌شدن آبشار، طبیعت سبز اطرافش دیدنی است؛ ولی این منطقه در روزهای تابستان آب‌وهوایی تقریبا گرم دارد؛ پس بهتر است صبح زود به‌سمت آن حرکت کنید تا خنکای صبحگاهی در تابستان سرحال‌تان بیاورد. البته از پاییز هزاررنگ نوژیان هم نمی‌توان گذشت: تصویر رؤیایی و رنگارنگ طبیعت پاییزی در اطراف آن نفس‌گیر و زیباست. به همین دلیل، تماشای این آبشار به تحمل سرمای پاییزی کوهستان، به‌شرط رعایت احتیاط، می‌ارزد.

برای رفتن به این آبشار، پیشنهاد می‌کنیم از شهر خرم‌آباد به‌سمت پلیس‌راه خرم‌آباد حرکت کنید. این پلیس‌راه در جاده منتهی به بروجرد است. از این پلیس‌راه تا آبشار نوژیان تقریبا ۵۰ کیلومتر فاصله هست. برای طی این فاصله باید از پلیس‌راه وارد کمربندی خرم‌آباد شوید. در این جاده برانید تا به یک سه‌راهی برسید. در آنجا، تابلوی مسیر آبشار نوژیان را خواهید دید. وارد این مسیر شوید و راه‌تان را تا رسیدن به آبشار و جاده کوهستانی آن ادامه دهید.

۲. آبشار وارک، گنجینه‌ای دیگر در آبشارهای لرستان

آبشار وارک - از آبشارهای لرستان
آبشار وارک ـ از آبشارهای لرستان

یکی دیگر از آبشارهای تماشایی لرستان آبشار وارک در ۴۰کیلومتری جنوب‌شرقی خرم‌آباد است. این آبشار نزدیک آبشار نوژیان و در جهت غرب آن قرار دارد. آبشار وارک، بعد از سقوط از ارتفاعات کوهستان، ۱۵ متر را طی می‌کند تا به صخره‌ای بزرگ می‌رسد. در این قسمت، جریان آب با یک تخته‌سنگ برخورد می‌کند؛ همچنین از دل صخره، مقادیری آب به این جریان اضافه می‌شود و درنهایت، وارک نمایی تماشایی و پلکانی به خود می‌گیرد.

اگر در فصول پربارش به این منطقه بروید، ممکن است قدوقامت وارک به ۵۷ متر هم برسد و درحدود ۵۰ متر از پهنای کوهستان را در انحصار خود درآورد. اما اگر خبری از بارش‌های مکرر نباشد، جریان آبشار نیز کاهش می‌یابد؛ اما بازهم زیبایی خودش را بر دیواره سبز صخره حفظ می‌کند. حوالی وارک، همچون دیگر آبشارهای لرستان، سرسبز و تماشایی است. در دل طراوت جذاب آن می‌توانید طبیعت گردی دل‌چسبی را تجربه کنید. بافتی سبز از درختان گلابی، زالزالک و بلوط پیرامون آبشار وارک را پوشانده‌اند.

بهترین زمان سفر و مسیر دسترسی

در فصل بهار، رنگ رخسار این منطقه کوهستانی سبز و تماشایی است و حجم آبشار افزایش می‌یابد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که در بهار حتما به‌سراغ این پدیده جذاب طبیعت بروید. این منطقه در تابستان کمی گرم می‌شود، اما به‌دلیل اقلیم کوهستانی‌اش گرمای طاقت‌فرسایی ندارد و بهتر است در اوایل صبح به این منطقه بروید.

برای رسیدن به آبشار وارک، به‌سمت پلیس‌راه خرم‌آباد ـ بروجرد بروید. از این نقطه ۴۶ کیلومتر تا آبشار وارک راه پیش‌رو دارید و باید وارد کمربندی خرم‌آباد شوید. بقیه مسیرتان همان راه آبشار نوژیان خواهد بود و باید بعد از رسیدن به تابلوی سه‌راهی، به‌سمت نوژیان پیش بروید.

۳. آبشار بیشه، بهشتی در پناه زاگرس

آبشار بیشه از آبشارهای لرستان - عکس از مرتضی صفاتاج
آبشار بیشه از آبشارهای لرستان ـ عکس از مرتضی صفاتاج

آبشار بیشه گنجی تماشایی در لرستان و کوهستان‌های زاگرس است. این آبشار خوش‌قدوقامت ۴۸ متر طول دارد و در دل جنگل‌های بلوط، زیبایی و عظمت خودش را به رخ می‌کشد. طبیعت سبز اطراف این آبشار حیرت‌انگیز است و هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. بیشه یکی از نام‌دارترین آبشارهای لرستان است که در ۷۵کیلومتری جنوب‌شرقی خرم‌آباد، بخش پاپی و در روستای بیشه واقع شده است. عرض این آبشار نیز همچون طولش، بخش قابل‌توجهی از زاگرس را اشغال کرده است و به ۲۰ متر می‌رسد. گیسوان نقره‌ای بیشه از فراز شانه‌های بلند کوهستان سرازیر می‌شود و جریان این آبشار درنهایت با رودخانه سزار یکی می‌شود. نمای بیشه فوق‌العاده تماشایی است و همچون الهه‌ای، گردشگران را شیفته زیبایی خود می‌کند. طبیعت سبز این منطقه بهترین مقصد برای سفری فراموش‌نشدنی است و خاطره جذابی برای‌تان خواهد ساخت.

حتما گشتی در روستای تماشایی بیشه بزنید و اگر به‌دنبال جایی برای اقامت هستید، محلی‌های این روستا می‌توانند راهنمایی‌تان کنند. همچنین، در اطراف آبشار بیشه امکانات رفاهی مناسبی همچون بازارچه‌های محلی، رستوران، فروشگاه مواد غذایی و پارکینگ برای گردشگران آماده شده است تا طبیعت‌گردی برای‌شان آسان باشد.

بهترین زمان سفر و مسیر دسترسی

بهار و تابستان آبشار بیشه بی‌نظیر است و این دو فصل بهترین زمان برای سفر به‌سمت این آبشار است. تازگی طبیعت بهاری بیشه غوغا می‌کند و هنر دست طبیعت در این منطقه هوش از سرتان می‌برد. در تابستان نیز این منطقه دمایی معتدل دارد و می‌تواند مقصد سفرتان باشد. زیبایی پاییز هزاررنگ بیشه قابل وصف نیست و نمایی بهشتی پیدا می‌کند. این زیبایی وقتی به اوج خود می‌رسد که مه لطیفی بیشه را در آغوش می‌گیرد. بنابراین، اگر با سرمای پاییزی کنار می‌آیید، فصل برگ‌ریزان این منطقه برای‌تان رؤیایی خواهد بود. البته، علاوه بر پوشیدن لباس گرم، همراه‌داشتن سایر تجهیزات سفر در فصل بارانی و رعایت ایمنی در جاده‌ها را هرگز فراموش نکنید.

برای رسیدن به آبشار بیشه باید از خرم‌آباد، در جاده منتهی به دورود، درحدود ۵۰ کیلومتر برانید تا به سه‌راهی و تابلوی آبشار بیشه برسید. مسیرتان را در جهت این تابلو ادامه دهید تا به مقصد برسید. همچنین قطار تهران به اهواز در نزدیکی این آبشار ایستگاه دارد و می‌توانید برای رسیدن به این منطقه زیبا، سفر با قطار را تجربه کنید.

۴. آبشار آب‌سفید الیگودرز، یکی دیگر از آبشارهای لرستان

آبشار آب سفید الیگودرز از آبشارهای لرستان - عکس از وحید قادری
آبشار آب‌سفید الیگودرز از آبشارهای لرستان ـ عکس از وحید قادری

لرستان سرزمین آبشارهای حیرت‌انگیز است. یکی دیگر از این شگفتی‌های طبیعت در شرق لرستان و در منطقه الیگودرز واقع شده است. آبشار آب‌سفید الیگودرز، با آن جاده کوهستانی رؤیایی‌اش، پیش از آنکه به مقصد برسید، شما را شیفته خود خواهد کرد. بعد از تماشای دلبری طبیعت و درختان خوش‌قدوقامت مسیر، بالاخره به مقصد می‌رسیم. آبشار آب‌سفید در دامنه‌های غربی رشته‌کوه سرفراز اشترانکوه جا خوش کرده است و قالی‌کوه در جوار آن است. این آبشار را باید از باشکوه‌ترین آبشارهای لرستان دانست. آبشار آب‌سفید، از دل سنگ، ۷۰ متر را طی می‌کند تا به پایین‌دست برسد و عرض آن، که گاهی به ۱۵ متر هم می‌رسد، دیواره‌های کوهستان را تا رسیدن به زمین جلا می‌دهد و قسمتی از آن را سبز می‌کند.

این منطقه بهشت کوه‌نوردان است و حضور در دره دیدنی و پوشش سبز این قسمت از لرستان برای هر طبیعت‌گردی لذت‌بخش است. تنفس در هوای پاک کوهستانی، تماشای قدوقامت آبشار نقره‌ای در منظره‌ای سبز و شنیدن سمفونی جوش‌وخروش آب از مهیج‌ترین و درعین‌حال آرامش بخش‌ترین تجربه‌های طبیعت‌گردی خواهد بود.

در این منطقه، علاوه بر نمازخانه، سکوهایی برای استراحت مسافران تعبیه شده است. همچنین می‌توانید از غرفه‌هایی که در این قسمت از کوهستان قرار دارد مواد خوراکی تهیه کنید. نمایشگاه صنایع‌دستی ایلات عشایر نیز در حوالی این آبشار برپا شده است.

بهترین زمان سفر و مسیر دسترسی

بهار سرسبز و تابستان خنک آب‌سفید را از دست ندهید. همچنین اگر شیفته جادوی هزاررنگ پاییز هستید، چهره طبیعت منطقه آبشار در این فصل بسیار دیدنی است. اما بهتر است زمستان سراغ این منطقه کوهستانی نیایید و از خطرهای احتمالی پیشگیری کنید.

برای رفتن به آبشار آب‌سفید باید به‌سمت شرق لرستان حرکت کنید و خودتان را به الیگودرز برسانید. ۷۵ کیلومتر در جهت جنوب الگیودرز طی کنید تا به آبشار برسید. وارد جاده الیگودرز به داران شوید و بعد از حدود ۷ کیلومتر وارد جاده منتهی به آبشار آب‌سفید شوید. درنهایت، به جاده‌ای کوهستانی می‌رسید که شما را به آبشار می‌رساند و با زیبایی خود شما را سرگرم می‌کند. علاوه بر ترکیب مه، درختان جنگلی و هوای کوهستانی، وجود امام‌زاده «مومد حسن» از ویژگی‌های مسیر این آبشار است. در جایی از مسیر باید پیاده به‌سمت آبشار بروید تا بعد از حدود ۱۵ دقیقه به یکی از چشم‌نوازترین آبشارهای لرستان برسید.

۵. آبشار چکان، جریان خروشان کوهستان

آبشار چکان از آبشارهای لرستان - عکس از مسعود قاضی‌زاده
آبشار چکان از آبشارهای لرستان ـ عکس از مسعود قاضی‌زاده

یکی دیگر از آبشارهای لرستان در جنوب‌غربی الیگودرز و جنوب‌شرقی خرم‌آباد واقع است و با نام چکان شناخته می‌شود. این آبشار در قسمت جنوب‌شرقی استان لرستان، با زیبایی خود، زاگرس را زینت بخشیده است. آبشار چکان نیز قدوقامت تقریبا بلندی درحدود ۳۰ متر دارد و عرض تاج آن درحدود ۴ متر است. جریان خروشان و زلال این آبشار از غاری در دل کوه بیرون می‌زند و جذابیتش در این است که جهت فوران آب رو به زمین‌های زراعتی است و به این مناطق حیات می‌بخشد.

سرازیرشدن جریان آب و جهش آن از دل کوهستان نمایی دیدنی در این بخش از لرستان به وجود آورده است. تابش اشعه‌های خورشید سبب می‌شود که قطرات این فواره‌های طبیعی همچون الماس بدرخشند. علاوه بر زمین‌های زراعتی، سرسبزی این منطقه نیز فوق‌العاده است. پوشش گیاهی این منطقه شامل درختانی همچون گردو، بلوط و گلابی می‌شود و این خط سبز زیبایی آبشار چکان و مناطق پیرامون آن را کامل کرده است. جریان این آبشار بعد از حیات‌بخشی به زمین‌های کشاورزی با چشمه «داسار» ترکیب می‌شود و رودخانه چکان را پدید می‌‌آورد و درنهایت، این رودخانه با رود «زز» یکی می‌شود.

بهترین زمان سفر و مسیر دسترسی

پیشنهاد می‌کنیم که بهار به‌سراغ این آبشار بروید تا بتوانید جریان خروشان آن را ببینید؛ زیرا هرچه از اول سال دور می‌شویم، حجم آب کمتر می‌شود. علاوه بر این، طبیعت تازه بهار در این منطقه کوهستانی واقعا تماشایی است. تابستان این منطقه نیز دمای معتدلی دارد و برای گشت‌وگذار دل‌چسب خواهد بود.

برای رسیدن به این آبشار، باید از خرم‌آباد به سپیددشت بروید. وارد جاده خرم‌آباد به دورود شوید و سپس مسیرتان را در جاده ازناسکوند ادامه دهید تا به سپیددشت برسید. بعد از طی ۹۷ کیلومتر و رسیدن به سپیددشت، جاده منتهی به آبشار، خاکی می‌شود و راندن در آن بسیار سخت خواهد شد. همچنین آبشار بیشه نیز در نزدیکی سپیددشت واقع شده است و برای‌اینکه از بیشه به این منطقه برسید، باید ۶۰ کیلومتر برانید.

۶. آبشار برنجه شول‌آباد، بلندترین آبشار آسیا

آبشار برنجه شول آباد - از آبشارهای لرستان
آبشار برنجه شول‌آباد ـ از آبشارهای لرستان

یکی دیگر از تماشایی‌ترین آبشارهای لرستان در جنوب‌شرقی لرستان و در منطقه‌ای به‌نام شول‌آباد شهرستان الیگودرز واقع شده است. این آبشار با نام تاف نیز شناخته می‌شود. وقتی به آبشار برنجه شول‌آباد نگاه می‌کنید، مراقب باشید که سرتان گیج نرود؛ چون در همان نگاه اول متوجه ارتفاع عجیب‌وغریب این آبشار سه‌طبقه خواهید شد. بعضی معتقدند که هنوز ارتفاع دقیق این آبشار، به‌دلیل صعب‌العبوربودن آن، قابل‌اندازه‌گیری نیست؛ اما برخی اندازه دقیق آن از قله‌ کوه تا دامنه را ۷۹۶ متر دانسته‌اند. درواقع، اگر به‌طور تقریبی این ارتفاع را ۸۰۰ متر در نظر بگیریم، لقب بلندترین آبشار آسیا برای آبشار برنجه شول‌آباد می‌تواند درخور باشد. البته هنوز مستندات مشخصی درمورد اندازه دقیق این آبشار مرتفع وجود ندارد.

اما فارغ از اندازه‌های دقیق، آنچه از تماشای این پدیده بی‌بدیل طبیعت در ذهن ما می‌ماند، عظمت بی‌نظیر و قدوقامت سربه‌فلک‌کشیده‌اش است که زیبایی شکوهمندی به آن بخشیده است. از این شکوه دل‌چسب در لرستان لذت ببرید و در طبیعت باطراوت پیرامون آن گشت‌وگذار کنید. طبیعت این منطقه پوشش گیاهی انبوه و متنوعی دارد که هوش از سرتان می‌برد. گیاهان دارویی این منطقه را پر کرده‌اند و همچنین درختان گردو، انگور وحشی، گلابی کوهی، تمشک و… به حوالی آبشار نمایی بهشتی بخشیده‌اند.

بهترین زمان سفر و مسیر دسترسی

بهار بهترین زمان سفر به آبشار برنجه شول‌آباد است. در این فصل می‌توانید پرآب‌ترین نمای آبشار را ببینید. طراوت طبیعت بهاری و هوای پراکسیژن آن حال‌‌وهوای‌تان را تازه می‌کند. اگر اردیبهشت به این منطقه سفر می‌کنید، از ارتفاعات کوه برنجه غافل نشوید که سرزمینی پر از لاله‌های واژگون است. همچنین این کوه انتخابی مهیج برای عاشقان کوه‌نوردی خواهد بود. در تابستان، حجم آب آبشار بسیار کم می‌شود، اما دمای هوا در این منطقه کوهستانی نسبت به سایر مناطق اطراف پایین‌تر است.

برای رسیدن به آبشار برنجه شول‌آباد، باید به‌سمت الیگودرز حرکت کنید. از الیگودرز به‌سمت شول‌آباد راه بیفتید. از الیگودرز تا دورود حدود ۶۷ کیلومتر و از درود تا منطقه شول‌آباد درحدود ۱۵۸ کیلومتر راه خواهید داشت. بعد از رسیدن به شول‌آباد، خودتان را به روستای پیرامام برسانید و در این روستای خوش‌آب‌وهوا، راه‌تان را به‌سمت آبشار برنجه ادامه دهید. در جایی از مسیر باید پیاده روی کنید تا به این آبشار بلندقامت لرستان برسید.

۷. آبشار افرینه، خاص‌ترین آبشار در بین آبشارهای لرستان

آبشار افرینه - از آبشارهای لرستان - عکس از امیرحسین مختاری
آبشار افرینه ـ از آبشارهای لرستان ـ عکس از امیرحسین مختاری

آبشار افرینه یکی دیگر از آبشارهای لرستان است که بین خرم‌آباد و پل‌دختر و در حوالی روستایی هم‌نام خودش، در بخش معمولان شهرستان پل‌دختر، واقع شده است. خرم‌آباد در شمال‌شرقی آن با فاصله ۸۰ کیلومتر و پل‌دختر با فاصله ۴۰ کیلومتر در جنوب‌غربی آن جا خوش کرده‌اند. همچنین این آبشار در حوالی بزرگ‌راه خرم‌آباد به اندیمشک دیده می‌شود و اندیمشک در ۱۵۴کیلومتری جنوب آن قرار گرفته است.

شکل‌وشمایل آبشار افرینه نیم‌دایره‌ای است و حوضچه بزرگی هم دارد. به همین سبب باید آن را یکی از خاص‌ترین آبشارهای لرستان دانست. این آبشار برخلاف ظاهرش، از یک مسیر به پایین سقوط نمی‌کند، بلکه از بین صخره‌های تنومند، چند راه مختلف را برای گریز پیدا می‌کند و منظره‌ای دیدنی پدید می‌آورد. زیبایی پهنای نیم‌دایره‌ای این آبشار از قدوقامت آن پیشی می‌گیرد و به همین دلیل، در بین آبشارهای لرستان به آن لقب آبشار عریض داده شده است. این آبشار حاصل رودهای افرینه و چشمک است که پس از سقوط از صخره‌های عظیم‌الجثه، با رودخانه کشکان یکی می‌شود.

بهترین زمان سفر و مسیر دسترسی

بهترین زمان سفر به این پدیده دیدنی طبیعت لرستان فصول بهار و تابستان است. در این دو فصل، در سرسبزی حوالی آن، لذت گردشی دل‌چسب را خواهید چشید. برای رفتن به این آبشار باید وارد بزرگ‌راه خرم‌آباد به اندیمشک شوید و خودتان را به منطقه معمولان و روستای افرینه برسانید. از پل‌دختر نیز باید وارد بزرگ‌راه اندیمشک به خرم‌آباد شوید. اگر از پل‌دختر بروید، مسافتی که طی خواهید کرد تقریبا نصف زمانی خواهد شد که از خرم‌آباد به‌سمت این آبشار راهی می‌شوید.

۸. آبشار شوی، آبشاری در دزفول و در مرز لرستان

آبشار شوی - عکس از امیرمهدی حیدری
آبشار شوی ـ عکس از امیرمهدی حیدری

آبشار شوی ازلحاظ جغرافیایی در استان خوزستان واقع شده است اما ازلحاظ جاذبه های گردشگری، می‌توان آن را در زمره زیبایی‌های مرز مشترک استان‌های خوزستان و لرستان دانست؛ چون این آبشار در مرز دورود با دزفول قدعلم کرده است. درواقع، ازآنجاکه مردم محلیِ روستای شوی به زبان لری بختیاری صحبت می‌کنند، می‌توان آبشار شوی را از جنس سلسله‌آبشارهای استان لرستان دانست. از سوی دیگر، این آبشار به شمال استان خوزستان طراوت بخشیده‌ است و به بخش شهیون شهرستان دزفول تعلق دارد.

اما فارغ از موقعیت جغرافیایی، این زیبایی آبشار است که قابل‌بحث است. تماشای آبشار شوی هوش از سرتان می‌برد و شما را به یاد بنام‌ترین آبشارهای دنیا می‌اندازد. به‌دلیل این زیبایی شگفت‌انگیز، شوی به نیاگارای ایران مشهور شده است. قدوقامتی ۱۰۰متری و پهنایی به‌اندازه ۴۰ متر پدیده عظیم‌الجثه‌ای را در کوه‌های زاگرس پیش‌روی‌تان قرار می‌دهد که شیفته تماشای آن خواهید شد.

شوی بزرگ‌ترین آبشار خاورمیانه است. آب این آبشار از غاری که درون کوه نهفته است تأمین می‌شود. این آبشار همچون گیسوان نقره‌ای پریشان کوه از شانه‌هایش آویزان می‌شود. این جریان نقره‌ای، در مسیر خود، دیواره صخره را سبز می‌کند و درون حوضچه‌ای در پایین کوه سرازیر می‌شود. رود دز مقصد جریان آب این آبشار بلندقامت است که درنهایت، همراه با جریان این رود، به دریاچه سد دز می‌پیوندد. هرچه از زیبایی و طراوت طبیعت پیرامون آبشار شوی بگوییم کم است. در بافت گیاهی این طبیعت می‌توان درختان انجیر، بید، مو، افرا و بلوط را دید و از سرسبزی دره‌های این منطقه کوهستانی لذت برد.

آبشار شوی دوم

آبشار شوی دوم
آبشار شوی دوم

کمی که از آبشار بلندقامت شوی فاصله بگیرید، آبشار دیگری را خواهید دید که ظاهرش با آبشار اصلی بسیار متفاوت است و جریان آب، مثل آبشار اول، پهنای زیادی ندارد. شوی دوم یا سنگ مار ظاهر ساده‌تری نسبت به آبشار اول دارد و وجود حوضچه کوچکی در پایین آن دل‌چسب‌ترش کرده است. پیاده‌روی در فاصله بین این دو آبشار حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

بهترین زمان سفر و مسیر دسترسی

بهترین زمانی که می‌توانید سراغ آبشار شوی بروید، اواخر اسفند در زمستان تا اواخر بهار است. در این دو فصل، شوی بیشترین حجم آب را به خود می‌بیند و آب‌وهوای خنک آن، در روزهای آغاز بهار، حسابی سرحال‌تان می‌آورد. همچنین طبیعت سبز این منطقه در بهار و تابستان بسیار تماشایی است و مقصدی جذاب برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. در تابستان‌های سوزان خوزستان، منطقه کوهستانی آبشار شوی خنک‌تر از سایر مناطق دزفول است.

برای رفتن به این آبشار باید به دزفول بروید. از دزفول درحدود ۱۰۰ کیلومتر به‌سمت شمال‌شرقی در جاده منتهی به شهیون برانید. جاده در حدود یک‌سوم پایانی این مسیر، خاکی است. این جاده برای اتومبیل‌های سواری صعب‌العبور است و خودروهای شاسی‌بلند یا نیسان و مینی‌بوس برای راندن در این جاده خاکی مناسب‌تر خواهند بود. پس از این ۱۰۰ کیلومتر، باید ماشین را پارک کنید؛ این بار نوبت پیاده‌روی در شیب کوهستانی است تا بتوانید آبشار برسید.

طبیعت لرستان مجموعه‌ای از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ایران را در خود پناه داده است و می‌توان قابی از کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، آبشارهای خروشان، آسمان آبی و زمین سرسبز را در مناطق کوهستانی آن تماشا کرد. لرستان سرزمین آبشارهای ایران است. در این مطلب، معروف‌ترین‌شان را به شما معرفی کردیم. حتما در فصل‌های مناسب به‌سراغ این آبشارها بروید و ماجراجویی را در طبیعت غنی آنها از دست ندهید.


در ادامه بخوانید: دریاچه های ایران؛ ۱۲ سرزمین بهشتی که شیفته‌‌شان خواهید شد

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.