طرز تهیه پنیر خامه ای در خانه تنها در دو مرحله

0

با طرز تهیه پنیر خامه ای در خانه آشنایید؟ بسیاری دوست دارند که خودشان در خانه پنیرهای مختلفی درست کنند. تهیه بسیاری از انواع پنیر در خانه کاری دشوار است. اما اگر علاقه دارید این کار را انجام دهید، پنیر خامه ای یکی از آسان‌ترین و بهترین گزینه‌ها خواهد بود. درست‌کردن پنیر خامه ای به تجهیزات چندانی نیاز ندارد. پنیر خامه ای را می‌توان به روش‌های مختلف درست کرد. به‌طور ساده، تمام چیزهایی که برای درست‌کردن پنیر خامه ای نیاز دارید شیر و چیزی برای انعقاد آن است. در ادامه با طرز تهیه پنیر خامه ای در خانه بیشتر آشنا می‌شویم.

چرا باید در خانه پنیر خامه‌ ای درست کرد؟

هدف‌تان چه کنجکاوی باشد چه افزایش مهارت آشپزی‌تان، نمی‌توان انکار کرد که غذاهای خانگی تفاوت بسیاری با محصولات تجاری دارند.

رونیکس

پنیر خامه ای را می‌توان به‌راحتی در خانه درست کرد و برروی نان، کراکرها، سس‌ها، چیزکیک و یخ‌چینه استفاده کرد. ازاین‌رو، پنیر خامه ای گزینه‌ای عالی برای تازه‌کارها محسوب می‌شود. همچنین، با تهیه پنیر خامه‌ ای در خانه، از سلامت مواد تشکیل‌دهنده آن اطمینان دارید و می‌توانید آن را با خیال راحت در کنار اعضای خانواده‌تان نوش جان کنید.

طرز تهیه پنیر خامه‌ ای در خانه، تجهیزات و مواد اولیه

یکی از دلایل خوب برای تهیه پنیر خامه‌ ای در خانه این است که بیشتر تجهیزات آن را در خانه دارید. تجهیزات و وسایل موردنیاز برای تهیه پنیر خامه‌ ای در خانه عبارت‌اند از:

۱. یک کاسه بزرگ از جنس استیل ضدزنگ با درپوش؛

۲. ظرفی برای هم‌زدن و مخلوط‌کردن؛

۳. دماسنج؛

۴. پارچه‌ای با سوراخ‌های ریز یا صافی برای جداکردن آب پنیر؛

۵. شیر (یا ترکیب شیر و خامه)؛

۶. ماده‌ای برای انعقاد شیر؛

۷. نمک پنیر (اختیاری).

مرحله اول: ایجاد شرایط مناسب برای شیر

روش اول: استفاده از استارتر کالچر پنیر خامه‌ ای

۱. شیر را به‌آرامی تا دمای ۸۶ درجه فارنهایت (۳۰ درجه سانتی‌گراد) حرارت دهید.

۲. سپس شیر را ازروی حرارت بردارید و آن را با استارتر کالچر پنیر خامه‌ ای ترکیب کنید. استارتر کالچر مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌هاست که در محیط رشد می‌توانند به شروع فرایند تخمیر کمک کنند. شیر را با استارتر کالچر بیش از ۱۵ ثانیه هم نزنید.

۳. درپوش کاسه را بگذارید و اجازه دهید این ترکیب به‌مدت ۱۲ ساعت در دمای ۲۲ تا ۲۵ سانتی‌گراد باقی بماند.

۴. بعد از ۱۲ ساعت باید شیر ظاهری شبیه ماست پیدا کند (جامد اما نرم شود). در این حالت ممکن است جداشدن آب پنیر از پنیر را مشاهده بکنید. آب پنیر مایعی نسبتا شفاف است.

روش دوم: استفاده از استارتر کالچر مزوفیلیک آروماتیک و آنزیم رِنِت

۱. شیر را به‌آرامی تا دمای ۷۵ درجه فارنهایت (۲۴ درجه سانتی‌گراد) حرارت دهید.

۲. سپس شیر را ازروی حرارت بردارید و اجازه دهید استارتر کالچر مزوفیلیک به‌مدت ۲ تا ۳ دقیقه در سطح آن حل شود.

۳. سپس ۲ قطره از آنزیم رنت را با ۲ قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید یا یک عدد قرص رنت را در یک‌چهارم فنجان آب حل کنید. رنت را با شیر مخلوط کنید. بهتر است، به‌جای هم‌زدن، با حرکاتی به بالا و پایین شیر را با رنت ترکیب کنید. این ترکیب را نیز بیش‌ازحد هم نزنید.

۴. درپوش کاسه را بگذارید و اجازه دهید این ترکیب به‌مدت ۱۴ تا ۱۶ ساعت در دمای ۲۱ تا ۲۴ سانتی‌گراد باقی بماند.

۵. بعد از ۱۴ تا ۱۶ ساعت شیر باید ظاهری شبیه ماست پیدا کند (جامد اما نرم شود). در این حالت ممکن است جداشدن آب پنیر از پنیر را مشاهده بکنید. آب پنیر مایعی نسبتا شفاف است.

مرحله دوم: عبور از صافی

طرز تهیه پنیر خامه ای در خانه - باید پنیر را در پارچه ای بگذارید تا آب پنیر از آن جدا بشود.

۱. یک پارچه با سوراخ‌های ریز را در کاسه بگذارید. به‌آرامی شیر سفت‌شده را با قاشق در آن بریزید. اطراف پارچه را جمع کنید و سر آن را گره بزنید.

۲. سپس پارچه را به جایی مانند دستگیره کابینت گره بزنید تا آب پنیر به‌آرامی از پنیر جدا بشود. یک کاسه در زیر پارچه بگذارید تا آب پنیر در آن بریزد.

۳. بگذارید پنیر خامه‌ ای ۶ تا ۱۲ ساعت در این حالت باقی بماند تا به غلظت مناسب برسد.

۴. برای بهبود طعم پنیر می‌توانید به آن نمک پنیر اضافه کنید.

۵. پنیر خامه‌ ای را در یک ظرف دردار بگذارید و در یخچال قرار دهید. می‌توانید پنیر را ظرف مدت یک هفته مصرف کنید.

نکات و ترفندهایی برای تهیه پنیر خامه ای خوشمزه‌تر

  • پنیر خامه ای سنتی از ۵۰٪ شیر کامل و ۵۰٪ خامه درست می‌شود. اگر می‌خواهید پنیر خامه ای‌تان چربی کمتری داشته باشد، در تهیه آن تنها از شیر کامل استفاده کنید.
  • مراقب باشید که به شیر یا خامه بیش‌ازحد حرارت ندهید. حرارت سریع و زیاد می‌تواند مانع تهیه پنیر یا موجب طعم بد در پنیر شود.
  • برای درست‌کردن مقادیر بیشتر پنیر خامه ای می‌توانید از ۳٫۸ لیتر شیر (یا ترکیب شیر و خامه) استفاده کنید. از استارتر کالچر پنیر خامه ای استفاده کنید و مراحل را طبق روش‌های بالا دنبال کنید. در روش دوم از ۴ قطره آنزیم رنت و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری استارتر کالچر استفاده کنید.
  • در خانه، به‌کمک شیر یا خامه و آب لیمو نیز می‌توانید پنیر خامه ای درست کنید. برای این کار باید آب‌لیمو را با شیر ترکیب کنید تا شیر منعقد شود. سپس شیر را در پارچه‌ای با سوراخ‌های ریز قرار دهید و بگذارید آب پنیر از شیر جدا شود.

در ادامه بخوانید: طرز تهیه پنکیک خانگی؛ یک میان وعده‌ خوشمزه و پرکالری
به کمک یافته‌های علمی به‌طور صحیح از پوست خود مراقبت کنید در هر سنی پوستی زیبا و جذاب داشته باشد.
منبع biggerbolderbaking culturesforhealth
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.