باورهای اشتباه و حقایقی که درباره ویروس کرونا باید بدانید

8

ویروس کرونا به ایران هم رسید. این روزها همه درباره این ویروس و راه‌های پیشگیری از‌ آن صحبت می‌کنند. در این میان، شایعات زیادی هم شکل می‌گیرند که باعث نگرانی و حتی گمراهی افراد می‌شوند. در این مقاله تعدادی از این شایعات را بررسی می‌کنیم و حقایقی را با شما به اشتراک می‌گذاریم که تا امروز درباره کووید ۱۹ (نام رسمی بیماری ناشی از ویروس کرونا) می‌دانیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارید.

راهنمای مطالعه نمایش

۱. آیا استفاده از ماسک جلوی انتقال ویروس کرونا را می‌گیرد؟

پوشیدن ماسک‌های معمولی یا فیلتردار حس امنیت بیشتری به ما می‌دهد؛ اما اغلب ما به شکل صحیح از ماسک استفاده نمی‌کنیم و ممکن است خود ماسک به یک منبع انتقال ویروس تبدیل شود. ماسک‌های معمولی جراحی جلوی انتقال ویروس را نمی‌گیرند. آنها بسیار ریز هستند و از منافذ این ماسک‌ها عبور می‌کنند. اما از آنجا که دوره نهفته بیماری کرونا می‌تواند تا ۲۷ روز ادامه داشته باشد، بهتر است همه افراد در مکان‌های عمومی از ماسک مناسب استفاده کنند تا جلوی انتشار ناخواسته ذرات بزاق آغشته به ویروس در محیط و سرایت بیماری به دیگران گرفته شود. اگر به هر دلیلی از این ماسک‌ها استفاده می‌کنید، به آنها دست نزنید و هر دو ساعت یک‌بار آنها را عوض کنید. یادتان باشد که ماسک‌های استفاده شده را در سطل زباله درب‌دار بیاندازید.

رونیکس

پوشیدن ماسک ویروس کرونا

استفاده از ماسک‌های مخصوص مانند ماسک (N95) تا ۹۵ درصد موثر هستند و بیشتر کارکنان مراکز بهداشتی، که با بیماران در ارتباط هستند، از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند؛ اما این افراد باید از این ماسک‌ها به شکل صحیح استفاده کنند. این ماسک‌ها نیز باید بعد از چند ساعت عوض شوند.

۲. آیا دست خشک‌کن‌های برقی ویروس کرونا را می‌کشند؟

دست خشک‌کن برفی تاثیری روی ویروس کرونا ندارد

خیر، گرمای دست خشک‌کن‌های برقی تأثیری بر کشتن ویروس کرونا ندارد. حرارت تولید شده در این دستگاه‌ها برای کشتن ویروس‌ها اصلا کافی نیست. برای ازبین‌بردن این ویروس روی دست، باید دست‌ها را با آب و صابون یا محلول‌های حاوی الکل شست‌وشو بدهید؛ سپس دست‌ها را با دستمال حوله یا دست‌خشک‌کن برقی کاملا خشک کنید.

شستن صحیح دست ها یکی از مؤثرترین کارهایی است که می‌توانیم در برابر بیماری کووید۱۹ انجام دهیم.

۳. آیا لامپ‌های فرابنفش می‌توانند ویروس کرونا را بکشند؟

لامپ فرابنفش ویروس کرونا

به گفته مجله Dailymail و به نقل از سازمان جهانی بهداشت، اشعه فرابنفش هیچ تأثیری در استریل کردن پوست ندارد،‌ درعوض منجر به حساسیت‌های پوستی می‌شود. پس توجه داشته باشید که استفاده از این روش تنها به آسیب‌های پوستی منجر می‌شود و برای بدن خطرناک‌ است. بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها معمولا از نور فرابنفش برای ازبین بردن میکروب‌ها استفاده می‌کنند اما نه نزدیک انسان‌ها و نه برای ضدعفونی کردن بدن انسان. پس بهتر است به فکر استفاده از این روش نباشید.

۴. آیا مالیدن محلول‌های حاوی الکل یا کلر روی بدن ویروس کرونا را می‌کشد؟

مالیدن الکل و سایر محلول‌های ضدعفونی‌کننده روی تمام بدن باعث مرگ ویروس‌هایی نمی‌شود که پیش‌تر وارد بدن شده‌اند. از طرفی، استفاده بی‌رویه از این محلول‌ها باعث آسیب به قسمت‌های حساس بدن مانند لب‌ و چشم‌ها می‌شود. اما برای پیشگیری از ورود ویروس به بدن و ضدعفونی کردن دست‌‌ها،‌ وسایل و سطوح می‌توان از محلول‌ها و محصولات ضدعفونی‌کننده الکلی استفاده کرد.

توجه کنید که برخی از این محلول‌ها صرفا باید در ضدعفونی کردن سطوح و محیط استفاده شوند. همچنین از ترکیب الکل‌های صنعتی و آب به هیچ عنوان برای ضدعفونی کردن محیط یا بدن استفاده نکنید.

پس در مواقعی که به آب و صابون دسترسی نداریم، بهترین جایگزین، ضدعفونی‌کننده‌های دست الکلی هستند. البته کارایی این ضدعفونی‌کننده‌ها هم به غلظت الکل موجود در محصول وابسته است. به‌توصیه متخصصان، محصولی که بین ۶۰ تا ۹۵ درصد آن متشکل از الکل باشد، انتخابی مناسب و ایدئال برای تمیزکردن دست‌ها است. الکل موجود در ژل‌ها و محصولات ضدعفونی‌کننده،‌ غشای ویروس‌ها که از نوعی چربی ساخته شده را از بین می‌برند. درنتیجه، ضدعفونی‌کنندهٔ دستی که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد، خاصیت محافظت‌کنندگی موردنظر را خواهد داشت.

۵. آیا ویروس کرونا روی بسته‌های پستی باقی ‌می‌ماند؟

ویروس کرونا روی بسته‌های پستی زنده نمی‌ماند

بهتر است وقتی به بسته‌های پستی و وسایل خارج از منزل یا عمومی دست می‌زنید،‌ مراقب باشید. حتما بعد از لمس این وسایل،‌ دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید یا ضدعفونی کنید. دست آلوده‌تان را به صورت‌تان نزنید. به گفته مجله پزشکی medicalnewstoday ویروس‌های کرونا می‌توانند بین ۲ ساعت تا ۹ روز به‌صورت عفونی باقی بمانند.

۶. آیا حیوانات خانگی مانند سگ و گربه می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند یا ناقل آن باشند؟

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از حیوانات خانگی وجود ندارد. بااین‌حال، تحقیقی در مجله Journal of Virology پیش‌بینی کرده است که ویروس کرونا می‌تواند وارد بدن حیواناتی مانند خوک و گربه شود و آنها را مانند انسان‌ها درگیر این بیماری کند (بررسی احتمال ابتلای حیوانات خانگی به کرونا). بنابراین بهتر است افراد بیمار از حیوانات خانگی خود فاصله بگیرند. افراد سالم نیز برای پیشگیری از احتمال ابتلا به بیماری از طریق حیوانات بعد از لمس آنها یا وسایلشان، حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویند یا به شکل صحیح ضدعفونی کنند.

همیشه پس از تماس با حیوانات خانگی، دست‌های‌تان را بشویید تا از انتقال احتمالی بیماری‌‌های مشترک میان انسان و حیوان در امان بمانید.

حتما بخوانید: ۵ بیماری خطرناک که از گربه به انسان منتقل می‌شود

۷. آیا واکسن‌های ذات‌الریه یا آنفولانزا در برابر ویروس کرونا مصونیت ایجاد می‌کنند؟

ویروس کرونا فعلا واکسن ندارد

خیر. ویروس کووید۱۹ گونه جدیدی از خانواده ویروس‌‌های کرونا است؛ پس واکسن‌های دیگر نظیر واکسن آنفولانزا و ذات الریه تأثیری بر آن ندارند. دانشمندان در حال تلاش برای ساخت واکسن برای این ویروس هستند؛ اما این فرایند زمان‌بر است. پس تا آن موقع، پیشگیری از کرونا و خود مراقبتی بهترین کار است.


حتما بخوانید: ۸ باور غلط درباره واکسیناسیون که نباید باور کنید

۸. آیا شست‌وشوی بینی با محلول‌های نمکی، جلوی ابتلا به ویروس کووید۱۹ را می‌گیرد؟

گرچه شست‌وشوی مکرر بینی یا دهان با محلول‌های نمکی، در بهبود سرماخوردگی مؤثر است، اما تأثیری بر پیشگیری از این ویروس یا سایر بیماری های تنفسی ندارد.

۹. آیا مصرف سیر بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کووید۱۹ مؤثر است؟

سیر جلوی ویروس کرونا را نمی‌گیرد

خیر. سیر ماده غذایی بسیار باارزشی است و خواص ضدباکتری دارد. اما در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر تأثیر مصرف سیر بر پیشگیری یا درمان ویروس کووید۱۹ وجود ندارد. در واقع ویروس‌ها موجودات زنده به حساب نمی‌آیند. پس موادی مانند سیر و نمک با خاصیت ضدباکتری، روی آنها اثری ندارند.

۱۰. آیا مالیدن روغن کنجد به بینی یا اسفند دود کردن جلوی ورود ویروس کووید۱۹ را می‌گیرد؟

خیر. مالیدن روغن کنجد یا هر نوع ماده دیگری مانند ویکس و نعناع روی مجاری بینی یا پوست، نه این ویروس را می‌کشد و نه تأثیری بر پیشگیری از ابتلا به آن دارد. حتی استفاده از این مواد باعث بازتر شدن مجاری تنفسی و جذب بهتر ویروس‌های احتمالی می‌‌شود.

تنها محلول‌هایی که می‌توانند آن را بکشند، محلول‌های الکلی یا حاوی کلر هستند. البته برای استفاده از این محصولات باید به نحوه و موارد استفاده آنها توجه کنید. برخی از این نکات در قسمت ۴ همین مطلب توضیح داده شده است.

اسفند دودکردن نیز تاثیری روی این ویروس ندارد. همانطور که گفته شد ویروس‌ها موجود زنده نیستند. دود اسفند، عنبر نسارا یا هر نوع دود دیگری تاثیری بر ‌آنها ندارد.


حتما بخوانید: ‍۱۰ آبمیوه طبیعی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند

۱۱. آیا فقط افراد مسن در خطر ابتلا به ویروس کووید۱۹ قرار دارند؟

خیر. همه افراد در هر سنی می‌توانند به این ویروس مبتلا شوند. افراد مسن یا‌ آنهایی که بیماری‌هایی مانند آسم و دیابت دارند یا از عوارض قلبی‌ـ‌عروقی رنج می‌برند بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. به هرحال، همه افراد باید توصیه‌ها و نکات بهداشتی را جدی بگیرند تا دست‌کم به ناقل این ویروس تبدیل نشوند.

۱۲. آیا آنتی‌بیوتیک‌ها در پیشگیری از ویروس کووید۱۹ و کشتن آن مؤثر‌ هستند؟

آنتی بیوتیک‌ها روی ویروس کرونا اثری ندارند

خیر. آنتی‌بیوتیک‌ها صرفا روی باکتری‌ها تأثیر دارند و اصولا هیچ بیماری ویروسی را نمی‌توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. صرفا در صورت ابتلا به این ویروس و بستری‌شدن در بیمارستان، ممکن است برای پیشگیری از بروز سایر عفونت‌ها آنتی‌بیوتیک تجویز شود. بنابراین، از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها به‌شدت پرهیز کنید.

در حال حاضر، بیماری ویروس کووید۱۹ هیچ دارویی ندارد. تعدادی دارو در مرحله آزمایش هستند و هنوز تأثیر قطعی آنها اثبات نشده است.


حتما بخوانید: اگر علائم کرونا را داشته باشیم چه باید کنیم؟

۱۳. آیا ویروس کووید۱۹ به دست بشر ساخته شده است؟

فیلم های سینمایی هالیوودی را جدی نگیرید! بشر برای شناسایی و کشف همه ژنوم موجودات زنده هنوز راه درازی در پیش دارد. ویروس کووید۱۹ نیز یک ویروس از خانواده کرونا است. این ویروس پیش‌تر در طبیعت و در برخی موجودات زنده مانند خفاش، خوک و پرندگان بوده و بر اثر جهش‌های طبیعی به انسان منتقل شده است. در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر دستکاری این ویروس وجود ندارد.

۱۴. آیا ویروس کووید۱۹ خیلی خطرناک است؟

ویروس ابولا از ویروس کرونا بسیار کشنده‌تر است
ویروس ابولا

پاسخ این پرسش به این بستگی دارد که «خیلی خطرناک» را چگونه تعریف کنید. اگر این ویروس را با ویروس‌هایی مانند آنفولانزا یا ابولا مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که کووید۱۹ چندان هم خطرناک نیست و در رتبه‌های میانه جدول کشنده‌ترین ویروس‌ها قرار می‌گیرد. با این حال، این ویروس جدید بسیار مسری و هنوز ناشناخته است؛ پس رعایت احتیاط شرط عقل است.

۱۵. آیا گرم‌تر شدن هوا ویروس کرونا را می‌کشد؟

برای جواب دادن به این سوال خیلی زود است. ویروس کرونا یک ویروس جدید است. دانشمندان هنوز در حال تحقیق درباره ویژگی‌های آن هستند. پس نمی‌توان به طور قطع گفت که رسیدن فصل بهار و تابستان جلوی شیوع ویروس را بگیرد.
در تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، با افزایش دما، مدت زمان زنده ماندن ویروس روی سطوح متخلف کاهش می‌یابد اما میزان فعالیت آن در بدن فرد مبتلا و قدرت انتقالش از یک فرد به فرد دیگر، تغییری نمی‌کند.

شما چه شایعات دیگری درباره این ویروس شنیده‌اید؟ سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

می‌خواهم درمورد ویروس کرونا بیشتر بدانم


در ادامه بخوانید: چطور سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع who businessinsider hopkinsmedicine
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 8 دیدگاه)
  1. sportwoman می‌گوید

    خسته نباشید عالی بود
    امیدوارم همه هموطنانمون که به این ویروس مبتلا هستن زودتر خوب بشن و جامعه ما سالم باشه

  2. حسین می‌گوید

    از اطلاعاتتون ممنونم اما مطمئن باشید این ویروس دست ساخت موجود دو پا است و گرنه زمین تازه ساخته نشده است از اول عمر زمین تا کنون دمای زمین از رنج منفی پنجاه تا مثبت شصت که بیشتر نبوده چرا تاکنون نبوده و مگر اتفاقات طبیعی به نوبت انجام میشوند که هر دو سه سال سر وکله یک ویروس جدید پیدا میشه ، خواهش میکنم مقداری روشنگرانه فکر کنید و شما که روشنفکر هستید مخ مردم راتوی فرغون اینورو اونور نبرید و واقع بین باشید .

    1. جاوید فرجام‌نیا می‌گوید

      سلام
      اگر به نظر خانم لیلا که ویروس شناس است در همین بخش نظرات مراجعه کنید شاید پاسخ خود را پیدا کنید.

  3. م ا می‌گوید

    سلام ، ممنون از اطلاعات خوبی که در مورد این ویروس به اشتراک گذاشتید. ولی اینکه نوشتید هیچ چیزی در بهبود این بیماری تاثیر نداره چه خوراکی یا استنشاقی و….خیلی ناامید کننده هست با توجه به اینکه ظاهرا دارویی که برای این بیماری ساخته شده و امیدواریم هر چه زودتر از مراحل آزمایشی با موفقیت عبور کنه هم به صورت شربت هست

    1. جاوید فرجام‌نیا می‌گوید

      سلام
      با سپاس از نظر شما
      همانطور که در متن نیر نوشته شده و شما هم اشاره کردید، داروهایی در مرحله آزمایشی قرار دارند. بدیهی است که هر داروی آزمایشی مراحل زیادی را طی می‌کند تا وارد بازار شود. پس تا زمانی که دارویی به شکل قطعی تایید و اعلام نشود. امکان نام بردن از‌ آن وجود ندارد