بهترین کتاب های فرزند پروری برای راهنمایی پدر و مادرها

3

بارها شاهد این مسئله در خانواده یا اطرافیانمان بوده‌ایم که پس از گذشتن چند هفته از یک دورهٔ ۹ماهه انتظار شیرین برای به‌دنیاآمدن کودک، همهٔ آن تصورات زیبا از داشتن فرزند، جای خود را به اضطراب، ترس و حتی پشیمانی می‌دهد. والدین فشار روحی بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند و مدام حس کافی‌نبودن و ناشی‌بودن دارند. در اینجا این سؤال برای والدین پیش می‌آید که آیا ممکن است بتوانیم در این دوران، ضمن تربیت درست کودک، شادی، لذت و آرامش را تجربه کنیم؟ چگونه می‌توان به تجربیات استرس زای این دوران شیرینی و لذت اضافه کرد؟ معرفی کتاب امروز درباره دغدغه‌های فرزند پروری است. در این مقاله، مجموعه‌ای از بهترین کتاب های فرزند پروری معرفی می‌شود.

دنیای امروز با گذشته تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است. کودکان به توجه بیشتری ازسوی والدین‌شان نیاز دارند. ازطرفی آموزش همهٔ مهارت‌هایی که کودک نیاز دارد، با تجربهٔ کم والدین و یا از طریق آزمون‌وخطا امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان به موفقیت چشمگیری رسید.

رونیکس

اینجاست که روان‌شناسان، روان‌کاوان و پزشکان به کمک والدین می‌آیند تا ازطریق کتاب های فرزند پروری و با روش‌های علمی و اثبات‌شده، مسیر فرزند پروری را برایشان هموار کنند.

۱. کتاب مادر کافی

کتاب مادر کافی یکی از بهترین کتاب های فرزندپروری

  • نویسنده: جی. اُ. فراست
  • مترجم: مهبد ابراهیمی
  • انتشارات: زوار
  • تعداد صفحه: ۲۶۴

در پنج سال اول زندگی، کودک بیشترین نیاز را به والدین خود احساس می‌کند. ازطرفی اهمیت رفتارها و مهارت‌هایی که کودک در این پنج سال قرار است یاد بگیرد، تا حد زیادی والدین را مضطرب می‌کند. به‌ویژه اگر والدین در حال تجربهٔ اولین فرزندپروری خود باشند.

کتاب مادر کافی یکی از بهترین کتاب های فرزند پروری است که رشد و رفتارهای کودک را تا پنج‌سالگی بررسی کرده است. این کتاب به والدین کمک می‌کند تا ضمن آگاهی از تک‌تک مراحل رشد کودک، بتواند رفتار و واکنش درستی از خود نشان دهد. اگر کودک زیر ۶ سال دارید یا باردار هستید، این کتاب برای شماست.


حتما بخوانید: ۵۰ نکته مهم برای تربیت فرزندان

۲. کتاب تربیت بدون فریاد

کتاب تربیت بدون فریاد یکی از بهترین کتاب های فرزندپروری

  • نویسنده: هال ادوارد رانکل
  • مترجم: اکرم اکرمی
  • انتشارات: صابرین
  • تعداد صفحه: ۲۱۵

چالش‌های تربیت فرزندان در مرحلهٔ اول، آرامش والدین و خانه را سلب می‌کند. رسیدگی درست و به‌موقع به این چالش‌ها می‌تواند ضمن حفظ آرامش والدین، تربیت فرزندان را به لذتی کم‌نظیر برای آنها تبدیل کند.

هال ادوارد رانکل، نویسندهٔ کتاب تربیت بدون فریاد، مشاور ازدواج، درمانگر خانواده و سخنران بین‌المللی است. او همچنین بنیان‌گذار و مدیر موسسهٔ زیستن بدون فریاد با هدف دنیایی آرام‌تر است.

او در این کتاب با فراهم‌کردن مجموعه‌ای از راهنمایی‌ها، آرامش در زمان فرزندپروری را به شما یاد می‌دهد. اگر به‌دنبال آرامش ازدست‌رفتهٔ خانواده یا حتی به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای پیشگیری از ناآرامی‌های ناشی از چالش‌های فرزندپروری هستید، این کتاب برای شماست.


حتما بخوانید: نشانه‌های والدین سمی چیست؟ ۱۵ رفتار سمی و نحوه برخورد صحیح با آنها

۳. کتابی که آرزو می‌کنید والدینتان خوانده بودند

کتابی که آرزو می‌کنید والدینتان خوانده بودند یکی از بهترین کتاب های فرزند پروری

  • نویسنده: فلیپا پری
  • مترجم: سوما فتحی
  • انتشارات: میلکان
  • تعداد صفحه: ۲۳۰

ارتباط مؤثر کلید مشکلات فرزندپروری است. با داشتن ارتباطی صحیح با کودکان، بهتر می‌توان آموخته‌های فرزندپروری و نکات تربیتی را به کودکان منتقل کرد. ایجاد ارتباط مؤثر با کودکان، موضوع اصلی کتابی که آرزو می‌کنید والدینتان خوانده بودند است.

نویسنده این کتاب را این‌گونه معرفی می‌کند: «این کتابی ساده برای تربیت فرزند نیست. قصد ندارم جزئیات مربوط به آموزشِ استفاده از توالت یا ازشیرگرفتن کودک را شرح دهم.

این کتاب درباره‌‌‌‌‌‌‌ نحوه‌‌‌‌‌‌‌ ارتباطمان با فرزندانمان است: چه‌چیزی مانع ارتباطی خوب می‌‌‌‌شود و چه‌چیزی می‌‌‌‌تواند آن‌‌‌‌ را بهتر کند، چگونه پرورش یافته‌‌‌‌‌‌‌ایم و این چگونگی چطور بر فرزندپروریِ ما و اشتباهاتی که مرتکب می‌‌‌‌‌‌‌شویم تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌گذارد ـ به‌‌‌‌‌‌‌ویژه اشتباهاتی که هرگز نمی‌‌‌‌خواسته‌‌‌‌‌‌‌ایم انجام دهیم‌‌‌‌‌‌‌ ـ و اینکه دراین‌‌‌‌باره چه کار باید بکنیم.

شما در این کتاب، نکات، شگردها یا ترفند‌‌‌‌های فرزندپروری را نخواهید یافت. گاهی ممکن است شما را ناراحت و عصبانی کند یا شاید هم به پدر و مادری بهتر تبدیلتان کند. من کتابی نوشته‌‌‌‌‌‌‌ام که ای‌‌‌‌‌‌‌کاش وقتی تازه مادر شده بودم، می‌‌‌‌‌‌‌خواندمش و واقعاً آرزو دارم پدر و مادرم آن‌‌‌‌ را خوانده بودند.»


حتما بخوانید: ۹ کاری که والدین کودکان موفق انجام می‌دهند

۴. کتاب شادترین کودک محله

کتاب شادترین کودک محله یکی از بهترین کتاب های فرزندپروری

  • نویسنده: هاروی کرپ
  • مترجم: طاهره یراقچی
  • انتشارات: کتاب پنجره
  • تعداد صفحه: ۴۰۴

والدین خواهان بهترین‌ها برای فرزندانشان هستند. داشتن یک کودک شاد، محرک همهٔ تلاش‌های آنهاست. اما چگونه می‌توان کودکی شاد تربیت کرد؟

یکی از بهترین کتاب های فرزند پروری و تربیت فرزندان شاد، کتاب شادترین کودک محله است. این کتاب مجموعه‌ای از مهارت‌ها برای کودکان ۹ ماه تا ۴ سال است. این مهارت‌ها علاوه‌ بر اینکه تربیت و آموزش کودکان را سهولت می‌بخشند، باعث بهبود روابط والدین با یکدیگر و شادی و آرامش بیشتر برای کودک و خانواده در این دوران می‌شود.

مطالب کتاب در ۴ فصل با عناوین زیر دسته‌بندی شده است:

  • علت رفتار نوپایان و چرا تحمل آنها برای والدین دشوار است؛
  • اصول برقراری ارتباط با نوپاها؛
  • اصول رفتاری برای تقویت رفتارهای خوب (چراغ سبز) و اجتناب از رفتارهای آزاردهنده (چراغ زرد) و ایجاد مانع در برابر بروز رفتارهای غیرقابل‌قبول (چراغ قرمز)؛
  • چطور می‌توان از پس انجام این کار برآمد.

حتما بخوانید: ۷ ویژگی رفتاری کودکان شاد که والدین باید بدانند

۵. کتاب کودک، خانواده، انسان

کودک، خانواده، انسان یکی از بهترین کتاب های فرزندپروری

  • نویسنده: ادل فیبر، ایلن مزلیش
  • مترجم: گیتی ناصحی
  • انتشارات: نی
  • تعداد صفحه: ۲۳۸

این کتاب حاصل تجربیات دو مادر است. این دو مادر به‌مدت پنج سال در یک گروه تربیت کودک شرکت کردند تا بتوانند فرزندانشان را با روش‌های بهتری پرورش دهند.

آنها از نظریات و روش‌های دکتر جینات که روان‌شناس و روانکاو کودک است، در مطالب کتاب بهره گرفته‌اند. به‌ همین دلیل مطالب کتاب فقط شامل تجربیات آنها نیست، بلکه از نظرات علمی هم برخوردار است. زبان سادهٔ کتاب از ویژگی‌های مثبت آن است که مطالعهٔ آن را برای همهٔ مخاطبان راحت‌تر کرده است.

اگر به‌دنبال یک کتاب تربیتی به‌ زبان ساده با ترکیبی از تجربه و علم هستید، کتاب کودک، خانواده، انسان پیشنهاد ما به شماست.

اگر فکرمی‌کنید کتاب‌هایی هستند که می‌توانند در این لیست جا بگیرند، حتما پیشنهادهای خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما از نظرات شما برای بهبود مطالب و به‌روزرسانی آنها استفاده می‌کنیم.


در ادامه بخوانید: کتاب به بچه ها گفتن از بچه ها شنیدن؛ کتابی برای مادرانی که کودکانی لجباز دارند
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. سعيد دهقان می‌گوید

    سلام . به نظر من كتاب هاي من ديگر ما دوره هفت جلدي از محسن عباسي ولدي نشر آيين فطرت بسيار كتاب هاي كاربردي و مناسبي هستند و ملموس و با توجه به فرهنگ شرايط جامعه ما از ديگر كتاب ها مناسب تر به نظر مي آيد.
    سپاس وافر از مجموعه چطور من هر روز 1 ساعت از مطالب و سايتتون مطالعه مي كنم.

    1. زهرا سارایی می‌گوید

      سلام جناب دهقان عزیز
      ممنون از پیشنهاد و همراهی شما.

  2. آیناز می‌گوید

    از نظر من چرا نباید یکی از کتابها یه نویسنده و حتی روانشناس ایرانی باشد . ما فقط از کتب خارجی استفاده میکنیم در حالی که افراد باتجربه و فهیمی داریم