معرفی بهترین کتاب های صوتی به زبان فارسی

3

در دنیای امروز که سرعت تکنولوژی به زندگی ما دغدغه و مشغله‌های زیادی اضافه کرده است، گوش دادن به کتاب های صوتی از بهینه‌ترین راه هایی است که با استفاده از آن می‌توان همچنان مطالعه کرد و از دنیای کتاب‌ها لذت برد. معرفی کتاب امروز به بهترین کتاب‌های صوتی به زبان فارسی اختصاص دارد. اگر شما هم به خاطر علاقه و یا به‌دلیل محدودیت‌هایی که برای خواندن کتاب دارید از طرف‌داران کتاب صوتی هستید، معرفی امروز را از دست ندهید.

برای خرید و یا انتخاب کتاب‌های چاپی و یا الکترونیکی معمولا ویژگی‌ها و استاندارد‌هایی مانند ژانر، سلیقه شخصی، ترجمه و انتشارات خوب و کاغذ مرغوب را مدنظر داریم؛ اما برای خرید و گوش دادن به یک کتاب صوتی علاوه بر استانداردهایی که نام بردیم، ویژگی‌های دیگری مانند صدای گوینده، لحن و درست‌خوانی کتاب هم باید مدنظرمان باشد. در ادامه، نمونه‌هایی از بهترین و پرفروش‌ترین کتاب های صوتی به زبان فارسی را به شما معرفی می‌کنیم که از لحاظ شنیداری کیفیت بالایی دارند. این مجموعه شامل کتاب‌های داستانی و غیرداستانی ایرانی و خارجی است.

رونیکس

۱. مردی به نام اُوه

کتاب صوتی مردی به نام اوه

نویسنده: فردریک بکمن
مترجم: فرناز تیمورازف
گوینده: مریم محبوب
انتشارات: نشر نون

«مردی به نام اُوه» عنوان یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین رمان‌های خارجی در بازار کتاب سال‌های اخیر ایران است. داستان درمورد پیرمردی به نام اُوه است که تنها زندگی می‌کند. او همسرش را از دست داده و فرزندی هم ندارد. تنهایی، اُوه را ترغیب می‌کند تا تصمیم بگیرد خودش را بکشد اما این تصمیم هربار که او تا پای عمل می‌رود بنا به دلیلی به تأخیر می‌افتد. زندگی اُوه با آمدن همسایه جدیدش که یک همسر ایرانی دارد سمت‌وسویی تازه پیدا می‌کند.

فردریک بکمن شخصیت زن ایرانی داستان را تحت تأثیر همسر خودش که ایرانی است نوشته است. نویسنده، روایت زندگی یک پیرمرد نه‌چندان خوش‌اخلاق را به‌قدری جذاب نوشته است که نمی‌توان آن را زمین گذاشت. نسخه صوتی این کتاب با خوانش مریم محبوب این داستان را شنیدنی‌تر کرده است. اگر به‌دنبال یک کتاب صوتی باکیفیت از یک رمان جذاب هستید، این اثر با صدای مریم محبوب، پیشنهاد ما به شماست.

۲. یک عاشقانه آرام از بهترین کتاب های صوتی فارسی

یک عاشقانه آرام از بهترین کتاب های صوتی

نویسنده: نادر ابراهیمی
گوینده: پیام دهکردی
انتشارات: نوین کتاب گویا

نادر ابراهیمی را می‌توان از رمانتیک‌ترین نویسنده‌های مرد ایرانی دانست که جنس عاشقانه‌هایش لطافت و دل‌نشینی خاصی دارد. «یک عاشقانه آرام» همان طور که از عنوانش هم پیداست روایت زندگی عاشقانهٔ یک زوج ایرانی است که ما را از مرحله آشنایی تا میان‌سالی آنها با خود همراه می‌کند. زبان نویسنده در بیان رویداد‌ها و حال‌وهوای کتاب آن‌قدر لطیف است که متن کتاب در قسمت‌هایی به شعر نزدیک‌تر است تا نثر. این رمان عاشقانه زیبا با صدای آرام پیام دهکردی به بهترین شکل به مخاطب ارائه شده است. از دیگر نکات مثبت این کتاب صوتی، موسیقی آن است که در تکمیل خوانش کتاب به آن اضافه شده است. اگر از طرف‌داران نادر ابراهیمی هستید، این گزینه از بهترین کتاب های صوتی است که به تجربه‌های خوب شما از این نویسنده حس‌وحال تازه‌ای اضافه می‌کند. اگر تاکنون این کتاب را نخوانده‌اید، نسخه صوتی آن یک نمونه همه‌چیزتمام این اثر است.

۳. مغازه خودکشی

کتاب صوتی مغازه خودکشی

نویسنده: ژان تولی
مترجم: احسان کرم‌ویسی
گوینده: هوتن شکیبا
انتشارات: رادیو گوشه

عنوان مغازه خودکشی شاید یک داستان جنایی و حتی ترسناک را در ذهن شما تداعی کند اما درواقع اصلا این‌طور نیست و ما با یک داستان طنز که فلسفه عمیقی در پشت ماجراهایش دارد مواجه هستیم. مغازه خودکشی از بهترین کتاب های ادبیات فرانسه، هم شما را می‌خنداند و هم به فکر فرو می‌برد. نسخه صوتی این اثر را هوتن شکیبا از بازیگران موفق کشورمان اجرا کرده است. لحن و اجرای بی‌نقص او که همهٔ شخصیت‌های داستان را پوشش می‌دهد لذت مطالعه این کتاب را دوچندان کرده است. اگر به ترکیب طنز و فلسفه در قالب کتاب های صوتی علاقه دارید، نسخه صوتی این کتاب پیشنهاد ما به شماست.

۴. صد سال تنهایی

صدسال تنهایی از بهترین کتاب های صوتی

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز
مترجم: بهمن فرزانه
گوینده: مهدی پاکدل
انتشارات: نوین کتاب گویا

صد سال تنهایی شاخص‌ترین و معروف‌ترین اثر گابریل گارسیا مارکز است که به سبک رئالیسم جادویی نوشته شده است. این کتاب را اولین بار بهمن فرزانه ترجمه کرد. همان ترجمه بهترین برگردان این اثر به حساب می‌‌آید. این اثر جذاب نتیجهٔ تلفیق واقعیت، تخیل و جادو است که در نوع خود بی‌نظیر است. داستان درمورد چند نسل از یک خانواده است که همگی سرگذشت‌های عجیبی دارند و البته اسم‌هایی شبیه به هم. تشابه اسم‌ها و تعدد شخصیت‌ها ازجمله چالش‌های مطالعه این کتاب است. مهدی پاکدل با صدای دلنشین و خوانش درست و باکیفیتی که از این کتاب ارائه کرده باعث شده است تا نسخه صوتی این اثر مانند نسخه چاپی آن مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

۵. جاناتان مرغ دریایی

جاناتان مرغ دریایی از بهترین کتاب های صوتی

نویسنده: ریچارد باخ
مترجم: کاوه میرعباسی
گوینده: مهرداد اسکویی
انتشارات: نوین کتاب گویا

داستان‌های تمثیلی همواره کشش و جذابیت خاصی داشته‌اند و برای آموختن درس‌های زندگی یکی از بهترین گزینه‌هایی هستند که مخاطب با کمترین مقاومت درس‌های آنها را می‌پذیرد. داستان این کتاب زیبا درمورد یک مرغ دریایی به‌نام جاناتان است که از ناحیه امن خود خارج می‌شود و با شروع یک ماجراجویی با ترس‌ها و محدودیت‌هایش مواجه می‌شود. لحن و صدای جالب مهرداد اسکویی به‌خوبی شخصیت اصلی را به مخاطب می‌شناساند و با خود همراه می‌کند. موسیقی‌ای که به‌عنوان مکمل با صدای گوینده انتخاب شده است به‌خوبی هیجان و احساسات درونی جانتان را به مخاطب منتقل می‌کند. همهٔ این عوامل کتاب صوتی جاناتان مرغ دریایی را به یک اثر شنیدنی و آموزنده تبدیل کرده است.

۶. کیمیاگر

کتاب صوتی کیمیاگر

نویسنده: پائولو کوئیلو
مترجم: آرش حجازی
گوینده: محسن نامجو
انتشارات: نوین کتاب گویا

کیمیاگر معروف‌ترین اثر پائولو کوئیلو است که در زمان انتشار سروصدای زیادی به پا کرد و در زمان کمی به زبان‌های زیادی ترجمه و با استقبال وسیعی در دنیا روبه‌رو شد. داستان درمورد چوپان جوانی است که به‌دنبال گنج زندگی‌اش پا به دنیایی خارج از منطقه امن خود می‌گذارد. او شغل و محیط آشنای خود را ترک می‌کند و به دنیای ناشناخته‌ها می‌رود. این جست‌وجو برای این چوپان جوان درس‌های زیادی دارد و شخصیت تازه‌ای از او می‌سازد. کیمیاگر داستان زندگی همهٔ ما آدم‌هاست به همین دلیل است که هر کسی به‌نحوی با قسمت‌هایی از این کتاب حس همذات‌پنداری دارد.

۷. سمفونی مردگان

سمفونی مردگان از بهترین کتاب های صوتی

نویسنده: عباس معروفی
گوینده: حسین پاکدل
انتشارات: آوانامه

در میان بهترین رمان‌های ایرانی، سمفونی مردگان از بهترین نمونه‌ها از لحاظ روایت و کیفیت نوشتن است. عباس معروفی ازجمله نویسندگان شناخته‌شده ایرانی است که رمان‌های زیادی در کارنامه کاری خود دارد. در این میان، سمفونی مردگان اثر شاخص‌تری است. داستان در اردبیل و زمان جنگ جهانی در حال جریان است. شخصیت‌های اصلی کتاب یک خانواده ۶نفره هستند. زندگی همهٔ آنها تحت تأثیر محیطی که در آن زندگی می‌کنند و تعصبات کور پدرشان رو به تباهی است. تلخی، تاریکی و سرما در سراسر کتاب جریان دارد و نویسنده به‌قدری کارش را در شخصیت‌پردازی و توصیف فضا خوب انجام داده است که روزها بعد از اتمام کتاب سرمای آن را در خود احساس می‌کنید. نسخه صوتی این کتاب، با صدای گیرا و لحن درست حسین پاکدل، شنیدن این داستان تلخ اما تأثیرگذار را به یک تجربه خاص برای مخاطب کتاب های صوتی فارسی تبدیل کرده است.

۸. از قیطریه تا اورنج‌کانتی

کتاب صوتی از قیطریه تا اورنج کانتی

نویسنده: حمیدرضا صدر
گویندگان: فاطمه معتمدآریا و رضا کیانیان
انتشارات: رادیو گوشه

حمیدرضا صدر از منتقدان محبوب سینما و فوتبال کشورمان بود. تحلیل‌های متفاوت و نگاه زیبای او به پیوند سینما و فوتبال، خیلی‌ها را به این دو رشته علاقه‌مند کرد. او سال‌های پایانی عمرش را درگیر بیماری سرطان بود و در تیرماه سال ۱۴۰۰ بر اثر همین بیماری درگذشت. این کتاب به‌عنوان آخرین اثر او مربوط به دورهٔ متفاوتی از زندگی‌اش و مقابله و پذیرش این بیماری است. مطابق وصیت او، این کتاب پس از مرگش منتشر شد. نسخه صوتی این اثر را فاطمه معتمدآریا و رضا کیانیان، از بازیگران پیشکسوت کشورمان، اجرا می‌کنند. شنیدن آخرین روایت از مردی که که خود یک روایتگر چیره‌دست در فوتبال و سینما بود، با صدای دو تن از بهترین‌های عرصه بازیگری، قطعا ارزش یک بار شنیدن را دارد.

۹. فوتبال علیه دشمن

فوتبال علیه دشمن از بهترین کتاب های صوتی

نویسنده: سایمون کوپر
مترجم: عادل فردوسی‌پور
گوینده: عادل فردوسی‌پور
انتشارات: رادیو گوشه

عادل فردوسی‌پور را بیشتر با برنامه نود و گزارش‌های منحصربه‌فرد فوتبالی‌اش می‌شناسیم؛ اما او در سال‌های اخیر نشان داده که در ترجمه هم به اندازه فوتبال موفق است. فوتبال علیه دشمن یک کتاب با موضوع فوتبال است که رویدادهای فوتبالی و تأثیرات آنها بر جوامع مختلف را بررسی می‌کند. نوعی جامعه‌شناسی و تحلیل تاریخی در این کتاب وجود دارد که آن را به یک اثر خواندنی به‌ویژه برای علاقه‌مندان به فوتبال تبدیل کرده است. نسخه صوتی این کتاب هم با صدای خاص و دوست‌داشتنی خود عادل فردوسی‌پور تهیه شده است. اگر از علاقه‌مندان فوتبال هستید، نسخه صوتی این اثر با صدای عادل فردوسی‌پور برایتان حتما جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

۱۰. دزیره

دزیره از بهترین کتاب های صوتی

نویسنده: آن ماری سلینکو
مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی
گوینده: شیما درخشش
انتشارات: آوانامه

لذت خواندن داستان‌های واقعی که با رویداد‌های مهم تاریخی ترکیب می‌شوند بیشتر است چراکه ترکیبی از لذت خواندن تاریخ و لذت خواندن داستان را به ما می‌دهند. دزیره معشوقه و نامزد سابق ناپلئون بناپارت است که در زمان حیاتش دست‌نوشته‌هایی از روزمرگی‌ها و اتفاقات مهم زندگی‌اش از خود به‌ جای می‌گذارد. بعدها این دست‌نوشته‌ها به‌همراه مستندات تاریخی به‌دست آن ماری سلینکو به یک رمان تاریخی تبدیل می‌شود. شیما درخشش نسخه ترجمه‌شده این کتاب را اجرا می‌کند تا نمونه شنیدنی از کتاب دزیره خواندنی در اختیار مخاطب فارسی‌زبان قرار گیرد. لحن مناسب و خوانش درست اثر شنیدنش را از خواندنش جذاب‌تر کرده است.

شما بگویید

توجه به کتاب های صوتی در سال‌های اخیر بیشتر شده و آثار زیادی به‌صورت صوتی توسط انتشارات و مؤسسه‌های مختلف وارد بازار شده است. لیست ما تنها تعداد کمی از این آثار را شامل می‌شود. با نوشتن تجربه‌ها‌یتان از شنیدن کتاب‌ صوتی و بهترین آثاری که گوش کرده‌اید، به تکمیل شدن لیست ما کمک کنید.


در ادامه بخوانید: بهترین کتاب های صوتی موفقیت به زبان فارسی؛ معرفی ۱۰ کتاب برتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. رها می‌گوید

    راهنمای مردن با گیاهان دارویی با صدای نگار جواهریان بی نظیره
    حتما گوش بدین من چند بار کتابشو خوندم چندبار صوتی رو گوش دادم تقریبا یه جاهاییشو حفظ شدم ولی هنوزم دلم میخواد دوباره گوشش بدم

    1. زهرا سارایی می‌گوید

      درود رهای عزیز
      ممنون که نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی.

  2. شاهرخ می‌گوید

    کیمیاگر رو من گوش دادم و واقعا عالیه !!! یک کتاب صوتی دیگه هم گوش دادم که کیفیت و جذابیت خاصی داشت
    پیشنهاد میکنم این کتاب صوتی قلعه حیوانات رو هم گوش بدید و به دوستانتون معرفی کنید