طرز تهیهٔ شیرینی ناپلئونی، این شیرینی فرانسوی پرطرفدار

0

شیرینی ناپلئونی یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌های فرانسوی است که نامش در زبان فرانسوی، «Mille-feuille، میل‌فوی»، به‌معنی «هزار برگ» است. این نام را روی شیرینی ناپلئونی گذاشته‌اند، چون از چند لایه خمیر شیرینی درست شده است. این شیرینی خیلی شیرین نیست، اما طعم بسیار خوبی دارد و خوردنش با چای یا قهوه عالی است. در این مقاله، طرز تهیهٔ شیرینی ناپلئونی را نوشته‌ایم.

شیرینی ناپلئونی چطور درست می‌شود؟

شیرینی ناپلئونی با خمیر فیلو درست می‌شود. این خمیر از لایه‌های خمیر پف‌دار ترد درست شده است که پر از خامه قنادی کاستارد است. کاستارد یکی از موادی است که از هم‌زدن و حرارت‌دادن زرده تخم‌مرغ و شیر یا خامه درست می‌شود. در زبان فرانسوی به کاستارد می‌گویند پاتیسیر. شیرینی ناپلئونی با کرم پاتیسیر یکی از شیرینی‌های محبوبی است که راحت و بدون دردسر می‌توان درستش کرد.

برای درست‌کردن شیرینی ناپلئونی مجبور نیستید خودتان خمیر شیرینی درست کنید. این نوع خمیر در بازار به‌صورت یخ‌زده فروخته می‌شود. فقط موقع درست‌کردن این نوع شیرینی، خمیر یا باید کاملا صاف باشد یا با استفاده از دندانه‌های چنگال رویش خط بیندازید. تهیه این ورقه‌های ترد خامه‌ای اولین مرحله پخت شیرینی ناپلئونی است. البته اگر دوست داشته باشید، خودتان هم می‌توانید این خمیر را درست کنید که در ادامه روش آماده‌سازی آن را توضیح داده‌ایم.

رونیکس

مواد لازم برای تهیهٔ ناپلئونی

  • ۱ بسته یا حدود ۷۰۰ گرم خمیر هزارلا (خمیر فیلو یا ورقه‌ای) پف‌دار یخ‌زده؛
  • ۳ فنجان خامه قنادی (یا خانگی)؛
  • ۱/۲ فنجان خامه غلیظ زده‌شده (اختیاری)؛
  • ۲ قاشق غذاخوری آرد چندمنظوره (برای تزئین)؛
  • ۸۰ گرم ترکیبی از شکلات تلخ و شیرین (آب‌شده)؛
  • ۲ عدد زرده تخم‌مرغ؛
  • ۲ قاشق چای‌خوری آبلیموی تازه؛
  • ۳۵۰ گرم شکر قنادی یا خاک قند؛

طرز تهیهٔ شیرینی ناپلئونی

  • آماده‌سازی: ۳۰ دقیقه
  • پخت: ۱۸ تا ۲۰ دقیقه
  • خنک‌شدن: ۲ ساعت
  • تعداد شیرینی‌ها: ۸ عدد
شیرینی ناپلئونی بدون فر هم درست می‌شود، اما در این دستور پخت از فر استفاده شده است.

اگر از خمیرهای هزارلای پف‌دار خانگی استفاده می‌کنید و از قبل آن را درست کرده و در فریزر گذاشته‌اید یا آن را از بازار خریده‌اید، کارتان ساده‌تر می‌شود. در غیر این‌ صورت ابتدا خمیر هزارلا را آماده کنید و بعد با استفاده از آن شیرینی ناپلئونی بپزید.

روش آماده‌سازی خمیر هزارلا

طرز تهیه خمیر هزارلای شیرینی ناپلئونی

قبل از شروع کار، فر را روشن کرده و تا دمای ۲۰۰ درجه سلسیوس (۴۰۰ درجه فارنهایت) قرار دهید. سپس باقی کار را به‌ترتیب زیر انجام دهید:

۱. ابتدا کمی آرد روی سطح میز آشپزخانه بپاشید و خیلی آرام یک لایه خمیر پف‌دار را به شکل مستطیل روی تخته مخصوص خمیر قرار داده و آن را کاملا باز کنید. ضخامت خمیر بازشده باید به‌اندازه ضخامت مقوا باشد.

۲. با استفاده از چاقویی تیز، خمیر مستطیلی را به سه قسمت کاملا برابر تقسیم کنید. به هر تعداد که شیرینی ناپلئونی می‌خواهید باید خمیرشان را آماده کنید.

۳. خمیرها را داخل سینی فر روی یک کاغذ روغنی قرار دهید و با یک چنگال روی آنها را سوراخ کنید.

۴. روی خمیرها را با یک کاغذ روغنی دیگر بپوشانید و یک ظرف فر دیگر روی خمیرها گذاشته تا خمیرها موقع پخت پف نکنند.

۵. خمیرها را حدود ۱۸ تا ۲۰ دقیقه داخل فر بگذارید و صبر کنید تا طلایی شوند. بعد از اینکه خمیرها را از فر درآوردید، ۵ دقیقه اجازه دهید خنک شوند.

طرز تهیه ناپلئونی با خمیر هزارلای آماده‌شده

خمیر هزارلای پف‌دار و مواد لازم برای تهیه شیرینی ناپلئونی را که آماده کرده‌اید کنار دست خود قرار دهید. در ضمن اگر کناره‌های خمیر مستطیلی‌شکلتان صاف نبود، آنها را کاملا مرتب و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. خامه قنادی را روی خمیر پف‌‌دار بمالید تا رویش کاملا پوشیده شود.

۲. پس از خامه، یک لایه دیگر خمیر بگذارید به‌طوری‌ که کاملا به خامه قنادی لایه خمیر قبلی بچسبد.

۳. روی لایهٔ بعدی خمیر هم مانند قبلی دوباره خامه قنادی بمالید. سپس به‌آرامی روی آن را با دست فشار دهید. بخش اولیهٔ آماده‌سازی شیرینی انجام شد، در ادامه باید شیرینی ناپلئونی را تزئین کنید.

تزئین شیرینی ناپلئونی

تزئین روی شیرینی ناپلئونی

۱. شکلات را به‌روش بن ماری آب کنید و درون کیسه پلاستیکی یا قیف قنادی بریزید. مراقب باشید که نوک قیف یا سوراخ پلاستیکی که در آن شکلات ریخته‌اید کوچک باشد.

۲. با استفاده از سفیده‌ تخم‌مرغ (آنها را دستی یا برقی کاملا بزنید)، آبلیمو و شکر قنادی به مقدار کم، چند یخ‌چینهٔ مجلل (رویال آیسینگ) درست کنید. سفیده تخم‌مرغ، آبلیمو و شکر قنادی را باید آن‌قدر هم بزنید تا به یخ‌چینهٔ مجلل صاف و یکدستی برسید.

۳. در صورت نیاز، کمی شکر یا آب به مواد اضافه کنید تا یخ‌چینه کاملا یکدست شود و سفیده‌های تخم‌مرغ کمی روی سطح ظرف باقی بمانند.

۴. یخ‌چینهٔ مجلل را روی بالایی‌ترین لایهٔ خمیر شیرینی ناپلئونی کاملا بمالید. کمی از این یخ‌چینه ممکن است از کناره‌های خمیر چکه کند.

۵. تزئین را سریع و قبل از اینکه یخ‌چینه شکل بگیرد انجام دهید. شکلات آب‌شده را با استفاده از قیف قنادی یا کیسه پلاستیکی به صورت خطوط موازی روی یخ‌چینه بریزید. اگر شکلات روی لبه‌های خمیر ریخت نگران نباشید، می‌توانید بعدا لبه‌های اضافی را صاف کنید.

۶. نوک چاقو را عمودی روی خطوط موازی شکلات بکشید. بدین‌ترتیب طرح‌های Vشکل روی شیرینی ناپلئونی ایجاد می‌شود. این طرح قدیمی‌ترین طرح شیرینی ناپلئونی است.

۷. پیش از اینکه لبه‌های اضافی شیرینی را برش داده و صاف کنید، شیرینی را در یخچال گذاشته و بگذارید حداقل ۲ ساعت بماند و کاملا خود را بگیرد. البته برای اینکه شیرینی زودتر آماده شود، می‌توانید آن ‌را ۳۰ دقیقه در فریزر بگذارید.

۸. وقتی شیرینی به‌اندازه کافی خنک شد و خود را گرفت، با استفاده از چاقویی بسیار تیز تمام لبه‌های آن را صاف و مرتب کنید.

۹. شیرینی‌ها را در ظرف بچینید و اگر نمی‌خواهید بلافاصله سروشان کنید، آنها را دوباره در یخچال بگذارید.

ارزش غذایی شیرینی ناپلئونی

هر عدد شیرینی ناپلئونی حاوی این مقدار انرژی و مواد غذایی است:

کالری ۸۲۸
چربی ۴۱ گرم
کربوهیدرات ۱۰۴ گرم
پروتئین ۱۲ گرم
کلسترول ۶۰ میلی‌گرم
سدیم ۴۴۵ میلی‌گرم
ویتامین C ۱ میلی‌گرم
کلسیم ۱۱۹ میلی‌گرم
آهن ۴ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۷۶ میلی‌گرم

چند ترفند برای تهیه شیرینی ناپلئونی خوش‌مزه

  • یادتان باشد خمیر پف‌دار یخ‌زده همان خمیر فیلوی یخ‌زده نیست. این دو نوع خمیر را نمی‌توان به‌جای یکدیگر استفاده کرد.
  • می‌توانید برای مزه بهتر شیرینی‌های ناپلئونی از خمیرهای پف‌دار تمام‌خامه‌ای استفاده کنید تا شیرینی طعم و بافت بهتری داشته باشد.
  • اگر می‌خواهید بافت خامه قنادی‌تان روشن‌تر شود، به آن خامه غلیظ زده‌شده اضافه کنید و روی ظرف را پوشانده و آنها را تا وقتی‌ به خورد یکدیگر بروند در یخچال نگه دارید.
  • هنگام کار با خمیر بهتر است سطح صافی داشته باشید که بتوانید خمیر را بدون دردسر به ظرف مدنظرتان منتقل کنید.
  • برای تهیهٔ هر شیرینی ناپلئونی بهتر است از سه لایه خمیر مستطیلی کوچک استفاده کنید.
  • برای تهیهٔ یخ‌چینه می‌توانید آب یا شیر را به شکر یا خاک قند اضافه کنید تا به مایع یکدستی برسید.

کلام آخر

امیدواریم این شیرینی باب طبعتان باشد و از آن لذت ببرید. اگر شما هم در تهیه شیرینی ناپلئونی مهارت دارید، خوشحال می‌شویم تجربه‌تان را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: دستور پخت شیرینی آسان و خوشمزه برای تازه‌واردان دنیای شیرینی‌پزی

تغذیه مناسب، روشی مؤثر برای پیشگیری و درمان بیماری‌هاست. 


۱۰،۰۰۰ تومان

منبع allrecipes thespruceeats
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.