کتاب داستان برای یادگیری زبان انگلیسی؛ نکاتی که باید در نظر بگیرید

2

اگر به خواندن رمان، زندگی‌نامه‌، کتاب‌های تاریخی یا علمی‌تخیلی علاقه دارید، این مقاله مخصوص شماست! خواندن کتاب داستان برای یادگیری زبان انگلیسی یکی از بهترین روش‌هاست. این‌طوری هم مهارت‌ خواندن زبان انگلیسی خود را تقویت می‌کنید و هم دایره واژگانتان را گسترش می‌دهید. در این مقاله خواهیم گفت که چه کتاب‌هایی را انتخاب کنید و چطور این کار را انجام بدهید. روشی هم برای دسترسی به کتاب‌ها معرفی می‌کنیم. همچنین چند نکته برای یادگیری بهتر از طریق کتاب‌خواندن خواهیم گفت. تا پایان با ما همراه باشید.

گام اول انتخاب کتاب داستان برای یادگیری زبان انگلیسی

برای یادگیری زبان انگلیسی با کتاب‌‌ بهتر است بر اساس سطح زبانتان پیش بروید. در سایت‌های مختلف آزمون‌هایی برای تعیین سطح زبان انگلیسی وجود دارد. می‌توانید در این سایت‌ها سطح زبان انگلیسی خود را بسنجید، سپس کتاب داستان مناسب خودتان را انتخاب کنید. در ادامه، بهترین کتاب‌‌های انگلیسی برای یادگیری زبان بر اساس سطح‌های مختلف را مرور می‌کنیم.

رونیکس

بهترین کتاب داستان برای یادگیری زبان انگلیسی؛ سطح مبتدی

۱. کتاب Fantastic Mr. Fox، نوشته رولد دال

این کتاب درباره روباهی است خانواده‌اش به غذا نیاز دارند، بنابراین باید راهی برای زنده‌ماندن و دورماندن از دست کشاورزان پیدا کنند.

۲. کتاب The Cat in the Hat، نوشته دکتر زئوس

این کتاب ماجرای گربه‌ای عجیب و بامزه است که به دیدن دو بچه می‌رود که از مادرشان دور هستند.

۳. مجموعه کتاب‌های Diary of a Wimpy Kid، نوشته جف کینی

این کتاب راجع به گِرگ هفلی و زندگی او در مدرسه راهنمایی است. او دو برادر بزرگ‌تر از خود دارد که مدام در حال آزار و اذیت گِرگ هستند. این مجموعه چندجلدی فضایی شاد و سرگرم‌کننده دارد.

۴. کتاب The Happy Prince، نوشته اسکار وایلد

این کتاب ماجرای شاهزاده‌ای شاد و یک پرستو را روایت می‌کند و داستانش زیبا و شاعرانه است.

بهترین کتاب داستان انگلیسی برای یادگیری زبان؛ سطح متوسط

کتاب داستان‌ برای یادگیری زبان انگلیسی در سطح متوسط

۱. مجموعه کتاب‌های Harry Potter، نوشته جی کی رولینگ

مجموعه‌کتاب پرفروش هری پاتر درباره پسربچه‌ای جادوگر است که به مدرسه جادوگرها می‌رود. این مجموعه را حتما بخوانید. مجموعه فیلم‌هایی که با اقتباس از این کتاب‌ها ساخته شده‌اند هم به‌شدت پیشنهاد می‌شوند.

۲. کتاب Bird box، نوشته جاش مالِرمن

در این رمان، ماجرای یک مادر و دو فرزندش را در دنیایی آخرالزمانی و پر از هیولاهای ناشناخته دنبال می‌کنیم. این کتاب متنی بسیار ساده و داستانی هیجان‌انگیز دارد. مطمئن باشید که در کمترین زمان خواندنش را تمام می‌کنید.

۳. کتاب The Wonderful Magician of Oz، نوشته ال فرانک باوم

این کتاب سرگذشت دختربچه‌ای یتیم به‌نام دوروتی است که همراه سگش به سرزمین خیالی اُز سفر می‌کند. این رمان کلاسیک بی‌نظیر است.

۴. مجموعه‌کتاب‌های A Series of Unfortunate Events، نوشته دنیل هندلر

رمانی درباره سه بچه‌یتیم بسیار بدشانس است که سعی می‌کنند از دست دشمن درجه‌یک خود فرار کنند. این مجموعه کتاب خواندنی هم به‌شدت پیشنهاد می‌شود.

بهترین کتاب داستان انگلیسی برای یادگیری زبان؛ سطح پیشرفته

۱. مجموعه کتاب‌های Lord of the Rings، نوشته جی آر آر تالکین

این مجموعه‌کتاب سه‌گانه کلاسیک ادبیات فانتزی انگلیسی است. تالکین نویسنده مشهوری است که به‌دلیل سبک خاص نوشتار و تسلط کاملش به زبان انگلیسی طرف‌داران بسیاری دارد. فیلم‌هایی که بر اساس این مجموعه کتاب‌ ساخته شده‌اند هم بسیار دیدنی هستند.

۲. کتاب The Catcher in the Rye، نوشته جروم دیوید سالینجر

این رمان هم یک اثر کلاسیک خواندنی دیگر از سالینجر است. کتاب ماجرای دو روز از زندگی نوجوانی شانزده‌ساله است که سعی می‌کند عجیب‌بودن دنیای بزرگ‌سالان را درک کند.

۳. کتاب On the Road، نوشته جک کروآک

رمانی فوق‌العاده است که حتما باید بخوانید. کتاب ماجرای سفر جاده‌ای یک نفر در آمریکا را روایت می‌کند و دنیای پس از جنگ را به تصویر می‌کشد. این داستان درباره شعر و موسیقی هم هست.

۴. کتاب 1984، نوشته جرج اورول

اگر به داستان‌های پادآرمان‌شهری علاقه دارید، از خواندن این رمان لذت خواهید برد. این کتاب اثر نویسنده بسیار مشهور ادبیات کلاسیک انگلیس، جرج اورول است. شاید جمله معروف این رمان را شنیده باشید: «برادر بزرگ شما را نظاره می‌کند!»

چطور می‌توانیم به کتاب‌‌ها دسترسی پیدا کنیم؟

بعد از اینکه بهترین کتاب داستان برای یادگیری زبان انگلیسی را انتخاب کردید، نوبت به تهیه آن می‌رسد. برای تهیه کتاب داستان به زبان انگلیسی راه‌های بی‌شماری وجود دارد، از تهیه نسخه کاغذی کتاب‌ها از کتابفروشی‌ها گرفته تا استفاده از برنامه‌های مخصوص کتاب‌خوانی. پیشنهاد ما برای دسترسی به این کتاب‌ها مراجعه به وب‌سایت Internet Archive است. این وب‌سایت انگلیسی‌زبان در واقع کتابخانه‌ای آنلاین است که در آن امکان دسترسی قانونی و رایگان به کتاب‌ها وجود دارد.

چرا یادگیری زبان انگلیسی با کتاب داستان بهترین راه است؟

خواندن کتاب فواید بی‌شماری دارد. فرقی نمی‌کند که کتاب به زبان خودتان نوشته شده باشد یا به زبان دیگری باشد. کتاب‌خوانی به شما کمک می‌کند تمرکز خود را بیشتر کنید. روشی فوق‌العاده برای تقویت حافظه هم هست. چرا خواندن کتاب داستان برای یادگیری زبان انگلیسی خیلی مهم است؟ جواب ساده است:

  • خواندن کتاب داستان خیلی جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر از حل تمرین یا مرور درس است. علاوه بر این، کتاب خواندن شما را برای مدتی، هرچند کوتاه، از دنیای ملال‌آور رها می‌کند. با خواندن کتاب‌ها همراه شخصیت‌های داستان‌ها می‌شوید، با آنها همذات‌پنداری می‌کنید و شادی، غم و هیجان آنها را تجربه می‌کنید.
  • اغلب، کتاب‌های داستان نسخه صوتی هم دارند. نسخه صوتی کتاب‌ها برای کسانی که به شنیدن داستان علاقه دارند گزینه خوبی است. با شنیدن نسخه صوتی کتاب‌ها می‌توانید مهارت‌های شنیداری خود را هم تقویت کنید. علاوه بر این، می‌توانید هرجا و هر زمان کتاب محبوب خود را بشنوید.
  • خواندن کتاب روشی فوق‌العاده برای آشنایی با فرهنگ انگلیسی است. معمولا جملات و واژگانی که در کتاب‌های انگلیسی می‌خوانید، واژگان و اصطلاحات روزمره انگلیسی‌اند، یعنی هر فصل از این کتاب‌ها یک درس یا تمرین برای یادگیری زبان انگلیسی است.
  • یادگیری زبان انگلیسی با کتاب داستان این فایده را دارد که شما را به ساختار جملات انگلیسی و کاربرد آنها عادت می‌دهد و نحوه صحبت‌کردن به زبان انگلیسی را هم یاد می‌گیرید.
  • کتاب‌های داستان انگلیسی منبع عالی برای گسترش دایره لغات شما هستند. این کتاب‌ها پر شده‌اند از واژگان مختلف، مترادف‌های آنها و اصطلاحات کاربردی و عامیانه که برای افزایش دایره لغات مناسب‌اند. در این کتاب‌ها کاربرد درست جملات و اصطلاحات مختلف را هم می‌بینید.

به هر حال، کتاب خواندن کاری بسیار ارزشمند است و هر چه از فواید آن بگوییم باز هم کم است. فکرش را بکنید، کتاب خواندن آن هم به زبان انگلیسی! خیلی جذاب است!

سؤالاتی که قبل از انتخاب کتاب باید از خود بپرسید

کتاب داستان‌ برای یادگیری زبان انگلیسی

پیش از انتخاب کتاب داستان برای یادگیری زبان انگلیسی باید به ۳ سؤال پاسخ بدهید. با جواب‌دادن به این سؤالات کتاب‌خواندن برایتان خیلی راحت‌تر می‌شود.

۱. داستان کتاب درباره چیست؟

اولین چیزی که برای انتخاب بهترین کتاب داستان برای یادگیری زبان انگلیسی باید به آن دقت کنید، داستانش است. پیداکردن کتاب جذاب به شما کمک می‌کند که منظم آن را مطالعه کنید. اول مطمئن شوید که داستان کتاب را دوست دارید و برایتان جذاب است. باید به شخصیت‌های اصلی داستان هم توجه کنید. شخصیت‌های داستان مدنظرتان چه کسانی هستند؟ آیا می‌خواهید درباره آنها بیشتر بدانید؟ می‌توانید از خلاصه آن کتاب کمک بگیرید. معمولا شخصیت‌های اصلی کتاب‌ها در بخش مقدمه آن معرفی می‌شوند. با خواندن این بخش از کتاب‌ها می‌توانید تصمیم بگیرید که خواندن کتاب را ادامه بدهید یا نه.

۲. تمام‌کردن کتاب چقدر طول می‌کشد؟

انتخاب بهترین کتاب داستان انگلیسی برای یادگیری زبان به حجم آن کتاب هم بستگی دارد. گاهی اوقات خواندن کتابی ۸۰۰صفحه‌ای برای مبتدی‌ها خسته‌کننده است. بنابراین اگر عادت به کتاب خواندن ندارید، می‌توانید از کتاب‌های کوتاه‌تر شروع کنید. این‌طوری در همان ابتدای کار دلسرد نمی‌شوید. البته اگر به مطالعه کتاب علاقه دارید، می‌توانید از رمان‌ها شروع کنید.

۳. ژانر کتاب چیست؟

نکته بعدی در انتخاب کتاب داستان برای یادگیری زبان انگلیسی، توجه به سبک و ژانر آن است. تشخیص سبک و ژانر محبوبتان بسیار مهم است و می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند. آیا می‌خواهید درباره دوره تاریخی موردعلاقه خود بیشتر بدانید؟ آیا به داستان‌هایی علاقه دارید که درباره جادوگرها و اژدهایان هستند؟ می‌خواهید داستانی ترسناک بخوانید؟ کتاب‌ها ژانرهای مختلفی دارند:

  • علمی‌تخیلی: داستان‌هایی درباره آینده، فضا و فناوری‌های مختلف هستند.
  • فانتزی: ماجراهای شخصیت‌های جادویی و غیرواقعی مثل موجودات افسانه‌ای و سرزمین‌های خیالی را روایت می‌کنند.
  • عاشقانه: داستان‌هایی که درباره عشق و روابط انسانی نوشته می‌شوند.
  • ترسناک: داستان‌هایی هستند که شما را به وحشت می‌اندازند.
  • معمایی: ماجرای یک قتل یا واقعه‌ای پیچیده را تعریف می‌کنند که در پایان معمای آن حل می‌شود.
  • هیجان‌انگیز: داستان‌هایی پرفراز و نشیب هستند.
  • غیرداستانی: ماجراهای واقعی را روایت می‌کنند. ماجرای این کتاب‌ها کاملا واقعی‌اند، مثل زندگی‌نامه‌ها، سفرنامه‌ها و کتاب‌های تاریخی.

نکاتی درباره یادگیری زبان انگلیسی با کتاب داستان

برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی با کتاب داستان بهتر است به چند نکته توجه کنید:

۱. جذاب‌ترین‌ها را انتخاب کنید

همان‌طور که قبلا هم گفتیم، کتاب داستانی را انتخاب کنید که برایتان جذاب است. انتخاب چنین کتابی کمک می‌کند بهتر و بیشتر تمرکز کنید.

۲. گزینه‌ای را انتخاب کنید که نه سخت باشد و نه آسان

مطمئن شوید که سطح کتاب برایتان خیلی سخت یا خیلی آسان نباشد. در واقع باید خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی متوجه مفهوم داستانی که می‌خوانید بشوید. البته بهتر است که خواندن کتاب کمی برایتان دشوار باشد تا توانایی‌ خواندن زبان انگلیسی را در شما به چالش بکشد و تقویت کند. میزان درک شما از مفاهیم کتاب داستان بسیار مهم است. باید بتوانید مفهوم کلی کتاب را درک کنید و در عین حال، با لغات جدید نیز آشنا شوید.

۳. مرور کنید

آنچه را یاد می‌گیرید رها نکنید. هر واژه جدیدی که می‌خوانید را در یک دفترچه یادداشت کنید. به آنچه می‌خوانید فکر کنید. به کلمات جدیدی که در هر فصل یاد گرفته‌اید توجه کنید. از خودتان بپرسید:

  • کتاب چطور بود؟
  • از خواندنش لذت بردم؟
  • خواندن کتاب برایم سخت بود یا آسان؟

۴. از ابزارهای صوتی کمک بگیرید

اگر واقعا به کتاب‌خواندن علاقه ندارید، هیچ اشکالی ندارد. یک کتاب صوتی یا حتی پادکست انتخاب کنید. از این راه مهارت‌های شنیداری خود را تقویت می‌کنید. می‌توانید اقتباس‌های سینمایی یا تلویزیونی کتاب‌ها را ببینید یا حتی به موسیقی انگلیسی گوش دهید.

۵. از کتاب‌ها یا اپلیکیشن‌های دوزبانه کمک بگیرید

اپلیکیشن‌ها و کتاب‌های دوزبانه این امکان را به شما می‌دهند که کاربرد اصطلاحات مختلف در زبان انگلیسی و فارسی را با هم مقایسه کنید و بهتر یاد بگیرید.

۶. دسته‌جمعی کتاب بخوانید

یک باشگاه کتاب‌خوانی پیدا کنید یا با دوستانتان گروهی کتاب بخوانید. کتاب‌خواندن به همراه دوستان همیشه سرگرم‌کننده است. همه با هم بهترین کتاب داستان برای یادگیری زبان انگلیسی را انتخاب و شروع به خواندن کنید. این‌طوری می‌توانید راجع به داستانی که می‌خوانید با هم صحبت و به آن بیشتر فکر کنید.

سخن پایانی

یادگیری زبان انگلیسی با کتاب داستان اصلا کار سختی نیست. فقط کافی است کمی تلاش کنید. در این مقاله، بهترین کتاب‌های انگلیسی برای یادگیری زبان را به شما معرفی کردیم. ادامه راه با خودتان است.


در ادامه بخوانید: ۱۰ پادکست انگلیسی برای یادگیری سریع زبان انگلیسی
منبع global
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. ستایش می‌گوید

    سایتتون فوق العادست :))
    راهی هست که بتونم یکی از نویسنده سایت هاتون بشم ؟

    1. یحیی صرامی می‌گوید

      سلام. وقت به‌خیر. ممنون از محبت شما. لطفاً از طریق این صفحه، رزومه خود را بفرستید.