۱۳ توصیه خودمراقبتی برای پدر و مادرها

0

وقتی پدر یا مادر می‌شویم، تمام توجه خود را معطوف فرزندانمان می‌کنیم و کم‌کم از خودمان غافل می‌شویم. این بی‌توجهی به خود عوارضی مانند اضطراب و سرخوردگی دارد و سبب می‌شود که حتی نتوانیم وظایف خود در قبال فرزندانمان را به‌خوبی انجام دهیم. در نتیجه احساس گناه هم سراغمان می‌آید. اگر به نیازهای جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی خود توجه کنیم، حالمان بهتر می‌شود و می‌توانیم همان پدر یا مادر نمونه‌ای شویم که دلمان می‌خواهد. در ادامه، توصیه‌هایی را مطرح کرده‌ایم که با درنظرگرفتن آنها می‌توانید بهتر مراقب خودتان باشید.

۱. مراقبه کنید

حتی ۵ دقیقه مراقبه در روز هم به شما احساس سرزندگی می‌دهد. اگر تا به حال مدیتیشن انجام نداده‌اید، می‌توانید از برنامه‌ها و سایت‌های بی‌شماری استفاده کنید که تمرین‌های ساده مراقبه را در قالب فایل صوتی در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارند.

رونیکس

به‌کمک تمرین‌های تنفس سالم هم می‌توانید در عرض چند دقیقه از استرس خود بکاهید. مزیت این تمرین‌ها همین کوتاه‌بودنشان است.

۲. در طبیعت گردش کنید

بر اساس پژوهش‌ها، طبیعت‌گردی برای سلامت روان بسیار مفید است. البته منظور از طبیعت‌گردی صرفا زدن به دل جنگل و کوه نیست و فعالیت‌های ساده‌ای مثل پیاده‌روی در پارک و رسیدگی به باغچه هم مفیدند.

اگر انجام هیچ‌کدام از این کارها برایتان ممکن نیست، حتی نگاه‌کردن به عکس مناظر طبیعی هم تا حدی برای بهبود روحیه مؤثر است. پژوهشگران با بررسی بیماران بستری‌شده در بیماستان پی بردند آنهایی که اتاقشان پجره‌ای مشرف به فضای سبز داشت زودتر از آنهایی بهبود می‌یافتند که اتاقشان چنین پنجره‌ای نداشت.

راهکار دیگر هم نگهداری از گیاهان آپارتمانی است؛ اگر نمی‌توانید به طبیعت بروید، طبیعت را بیاورید پیش خودتان!

۳. به موسیقی گوش کنید

فرقی ندارد که موسیقی‌های کلاسیک و آرامش‌بخش را ترجیح می‌دهید یا دوست دارید آهنگی را پخش کنید و با آن مشغول رقص شوید؛ به هر حال موسیقی بی‌نظیر است. حتی لازم نیست زمان خاصی را به گوش‌دادن موسیقی اختصاص دهید و می‌توانید حین انجام کارهای روزانه از تاثیر موسیقی بهره‌مند شوید.

۴. عضو باشگاه کتابخوانی شوید

عضوشدن در باشگاه کتابخوانی فواید زیادی دارد، مثلا با افراد جدید آشنا می‌شوید و تعامل اجتماعی برقرار می‌کنید یا برایتان انگیزه می‌شود که زمانی را به مطالعه اختصاص دهید.

اگر در محله شما باشگاه کتابخوانی نیست، به کتابخانه محلتان سر بزنید و به‌کمک کتابدار باشگاه کتابخوانی خودتان را راه بیندازید. این‌طوری به دیگران هم کمک کرده‌اید! باشگاه‌های کتابخوانی اینترنتی هم در دسترس‌اند، اما معمولا اعضایشان تعامل اجتماعی چندانی با هم ندارند. در کل اینترنت جای دور هم جمع‌شدن و صحبت‌کردن را نمی‌گیرد.

۵. پیاده‌روی کنید

بدون شک ورزش‌کردن برای سلامتی مفید است، اما خیلی وقت‌ها حال و حوصله یا زمان کافی برای ورزش نداریم. خوشبختانه کمی قدم‌زدن هم تأثیر شگفت‌انگیزی دارد و با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در طول روز شاداب‌تر و پرانرژی‌تر خواهیم بود.

۶. دفتر شکرگزاری درست کنید

بر اساس پژوهش‌ها، افرادی که دفتر شکرگزاری دارند هم بهتر می‌خوابند و هم بیشتر. چه کسی بیشتر از پدر و مادرها به خواب راحت نیاز دارد؟

این کار نه زمان‌بر است و نه هزینه خاصی دارد. فقط کافی است چند دقیقه وقت بگذارید و ۳ چیزی را بنویسید که بابتشان قدردان هستید. این چیزها ممکن است خیلی ساده باشند مثل آب‌وهوای خوب و روز آفتابی، یا خیلی خاص باشند، مثل بدهی‌ای که موفق به پرداختش شده‌اید. در هر صورت یادآوری چیزهایی که بابتشان شکرگزارید باعث می‌شود حس بهتری به زندگی پیدا کنید. از تأثیر قدردانی غافل نشوید.

۷. با خودتان خلوت کنید

بعضی از پدر و مادرها چنان خودشان را وقف کار و خانواده می‌کنند که انگار فقط موقع دست‌شویی رفتن تنها هستند! این وضعیت درست نیست و باید حتما زمانی را با خودتان خلوت کنید، حتی اگر فقط ۵ دقیقه در روز باشد. این کار باعث می‌شود توان ازدست‌رفته را بازیابید و در طول روز پرانرژی‌تر باشید.

۸. با اقوام و دوستان وقت بگذرانید

حفظ روابط اجتماعی بخش مهمی از خودمراقبتی است. با این حال، گاهی برنامه‌ریزی برای دیدار با اقوام و دوستان دشوار می‌شود، به‌خصوص اگر قرار نباشد بچه‌ها را هم با خود ببرید.

راه‌حل تدوین برنامه‌ای برای رسیدگی به روابط اجتماعی‌تان است. این‌طوری از پیش می‌دانید که چه روزی باید وقت خود را آزاد کنید. این تعاملات اجتماعی برای سلامت روان ضروری هستند و حالتان را بهتر می‌کنند، پس حتما برایشان برنامه‌ریزی کنید.

۹. فهرست کارهایتان را سروسامانی بدهید

به‌ نظر نمی‌رسد که انجام وظایف ربطی به خودمراقبتی داشته باشد، اما انجام‌دادن کارهایی که مدت‌ها ذهن شما را درگیر کرده‌اند سبب آرامش خاطرتان می‌شود. می‌توانید مقرر کنید که هر روز علاوه بر کارهای معمول، یکی از این کارهای عقب‌افتاده را هم انجام دهید.

۱۰. اتاق‌خوابتان را به محلی آرامش‌بخش تبدیل کنید

اگر اتاق‌خوابتان نامرتب و شلوغ‌پلوغ باشد، در آن احساس آرامش نخواهید کرد. بنابراین بهتر است با مرتب‌کردنش، آن را به محلی آرامش‌بخش تبدیل کنید که مشتاق ورود به آن باشید. همچنین می‌توانید هرازگاهی تغییراتی کوچک در تزئینات اتاق ایجاد کنید. نظرتان درباره یک صندلی راحتی دنج چیست؟ می‌توانید رویش بنشینید و کتاب‌های خودمراقبتی بخوانید!

۱۱. کمی برای خودتان پول خرج کنید

معمولا برای بچه‌هایمان خوب پول خرج می‌کنیم، اما فراموشان می‌شود که این کار را برای خودمان هم انجام دهیم. با صرف زمان و پول برای خودتان نه‌تنها حالتان بهتر می‌شود، بلکه به فرزندانتان یاد می‌دهید که حتی وقتی بزرگ شدند هم باید به خودشان برسند.

۱۲. هرازگاهی از لوازم الکترونیکی فاصله بگیرید

شاید گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی و تماشای تلویزیون فعالیت‌های آرامش‌بخشی به نظر برسند، اما گاهی بیشتر مایه اضطرابمان می‌شوند. مثلا احساس می‌کنیم مدام باید در فضای مجازی حاضر باشیم و جواب هر پیامی را بلافاصله بدهیم. در واقع بدون اینکه متوجه باشیم، متحمل فشار زیادی می‌شویم. بهتر است مدتی از این فضاها فاصله بگیریم و برنامه مشخصی برای استفاده از آنها مشخص کنیم.

۱۳. ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

تمرین روزانه ذهن‌آگاهی سبب می‌شود که بیشتر در لحظه حال حاضر باشید و از لحظه‌لحظه زندگی لذت ببرید. به‌جای مرور وقایع گذشته و نگرانی بابت اتفاقات آینده، از حال حاضر لذت ببرید و قدرش را بدانید.

سخن پایانی

توجه به فرزندان مهم است، اما پدر و مادرها نباید از خودشان غافل شوند. تغذیه سالم، خواب کافی، ورزش منظم و داشتن تفریح و روابط اجتماعی برای هرکسی ضروری است. در این مقاله، راهکارهایی را مطرح کردیم که با بهره‌گیری از آنها می‌توانید زندگی بهتری داشته باشید. این‌طوری فرزندانتان هم از شما می‌آموزند و در آینده زندگی بهتری برای خودشان می‌سازند.

شما بگویید

زندگی شما چطور است؟ به خودتان هم توجه می‌کنید یا خود را کاملا وقف فرزندانتان کرده‌اید؟ تا به حال هیچ‌کدام از راهکارهای گفته‌شده را به کار گرفته‌اید؟ اگر راهکار دیگری بلدید که در این مقاله مطرح نشده است، لطفا آن را در بخش دیدگاه‌ها برایمان بنویسید. می‌توانید این مقاله را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستان و آشنایانتان به اشتراک بگذارید، به‌خصوص با پدر و مادر عزیزتان تا بیشتر به خودشان توجه کنند.


در ادامه بخوانید: ۱۲ اصل برای اینکه با خودتان رابطه‌ خوبی داشته باشید
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع verywellfamily
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.