عقب انداختن پریود؛ روش‌های طبیعی و پزشکی

0

تحمل دوران پریود به‌خودی‌خود سخت هست. حالا فرض کنید که در زمان و مکان اشتباه هم اتفاق بیفتد! تنظیم این سیکل ماهانه به‌طور طبیعی دست خانم‌ها نیست، اما به‌لطف پیشرفت‌های علم پزشکی روش‌های مؤثری برای عقب انداختن پریود معرفی شده‌اند که اگر حساب‌شده استفاده شوند، خطر خاصی برای فرد ندارند. در این مقاله درباره روش‌های عقب انداختن چرخه قاعدگی صحبت می‌کنیم.

روش‌های طبیعی عقب انداختن پریود

اینترنت پر است از روش‌های طبیعی برای پریود دیرتر که هیچ‌کدام پشتوانه علمی و منبع موثق ندارند. نوشیدن یا خوردن مواد غذایی نمی‌تواند میزان هورمون‌های مرتبط با چرخه قاعدگی را چندان تغییر دهد. با این حال، آشنایی این مواد غذایی خالی از لطف نیست.

رونیکس

۱. مصرف سرکه سیب

همه ما کم‌و‌بیش با خواص دارویی سرکه سیب برای درمان آکنه، سوزش سردل و آب‌کردن چربی‌های شکمی آشناییم. حتی می‌دانیم مشکلات قاعدگی مثل درد و نفخ آزاردهنده را رفع می‌کند. اما تاکنون هیچ تحقیقی اثر این ماده معجزه‌آسا بر زمان‌بندی قاعدگی را تأیید نکرده است و فقط می‌دانیم که مصرفش به‌عنوان داروی قاعدگی‌آور به زنان مبتلا به تنبلی تخمدان توصیه می‌شود نه برای عقب انداختن قاعدگی.

۲. خوردن عدس

بعضی زنان ادعا می‌کنند که مصرف عدس در روزهای نزدیک به پریودی آن را عقب می‌اندازد البته عدس باید سرخ شود، آسیاب شود و بعد همراه با اسموتی یا سوپ مصرف شود. این هم یکی از روش‌های طبیعی پریود دیرتر است که پشتوانه علمی ندارد. در ضمن فیبر این ماده غذایی می‌تواند باعث نفخ و ناراحتی معده در روزهای قبل از پریودی شود.

۳. نوشیدن چای با آب‌لیمو

ادعای دیگر این است که مرکبات از جمله آب‌لیمو جلوی خون‌ریزی قاعدگی را می‌گیرند و دوره پریودی را عقب می‌اندازند. البته مثل سایر ترفندها، اثر ضد‌قاعدگی این ماده هم به‌طور علمی اثبات نشده است. آب‌لیمو هم مثل سرکه سیب ماده‌ای اسیدی است و می‌تواند دندان، لثه، دهان، گلو، معده و روده‌ها را تحریک کند. اگر می‌خواهید این روش را امتحان کنید، حتما آن را با مقداری آب یا چای نوش‌ جان کنید.

۴. خوردن محلول ژلاتین و آب گرم

عقب انداختن پریود با خوردن محلول ژلاتین و آب گرم

بعضی از زنان معتقدند محلول ژلاتین و آب گرم شروع قاعدگی را تقریبا ۴ ساعت عقب می‌اندازد و اگر فرد زمان بیشتری می‌خواهد، بعد از ۴ ساعت باید یک لیوان دیگر از این محلول بخورد. البته یادتان باشد که این روش نیز تأییدیه علمی ندارد و مصرف بیش‌ از‌ حد ژلاتین باعث نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود.

۵. فعالیت‌های بدنی شدید

اگرچه ورزشی مثل یوگا یکی از روش‌های جلو انداختن پریودی شناخته می‌شود، گاهی ورزش‌های شدید دوره قاعدگی خانم‌های جوان را عقب می‌اندازند. به‌خصوص اگر دریافت کالری کم و استرس فرد در این دوره زیاد باشد. این اتفاقات بر قدرت تخمک‌گذاری رحم تأثیر می‌گذارند و آن را مختل می‌کنند، در نتیجه دوره قاعدگی از دست می‌رود یا دیرتر اتفاق می‌افتد.

۶. مصرف جعفری

جعفری سرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدان است. اگر استرس زیاد باعث شود چرخه قاعدگی جلو بیفتد، برگ این سبزی ممکن است چرخه قاعدگی را عقب بیندازد. چند روز قبل از شروع سیکل خود، برگ جعفری را در آب بجوشانید و مثل چای مصرف کنید.

۷. پرهیز از غذاهای تند

خوردن غذاهای تند با طبع گرم هورمون استروژن را افزایش می‌دهد و قاعدگی را جلو می‌اندازد. اگر قصد دارید جلوی پریودی را بگیرید، تا چند روز از خوردن غذاهای تند خودداری کنید.

روش‌های مصنوعی عقب انداختن پریود

اگر دنبال روش‌های جدی‌تری هستید که تضمین کنند در چند روز آینده پریود نشوید، باید به روش‌های مصنوعی روی بیاورید. البته یادتان باشد هرگونه زیاده‌روی در این روش‌ها خطر عوارض جانبی را تشدید می‌کند.

۱. مصرف داروی نورتیسترون

عقب انداختن پریود با مصرف داروی نورتیسترون

نورتیسترون نوعی قرص عقب انداختن پریود نسخه‌ای است. پزشک روزی ۳ قرص تجویز می‌کند که باید ۳ تا ۴ روز قبل از شروع دوره مصرف کنید. ۲ یا ۳ روز بعد از قطع مصرف دارو، اولین لکه‌های خون را می‌بینید.

این دارو در اصل برای پیشگیری از بارداری است که چون دوره مصرفش کوتاه است، به‌ندرت به‌عنوان داروی ضدبارداری کاربرد دارد. مصرف طولانی‌مدت این دارو با عوارض زیر همراه است و توصیه نمی‌شود:

  • حالت تهوع؛
  • سردرد؛
  • حساسیت پستان‌ها؛
  • اختلالات خلقی.

۲. مصرف قرص ضدبارداری

یکی از روش‌های عقب انداختن پریود اورژانسی مصرف قرص‌های جلوگیری ترکیبی (پروژسترون و استروژن) است. اگر از این داروها به‌عنوان روش ضدبارداری استفاده می‌کنید، بعد از ۲۱ روز لازم نیست آن را کنار بگذارید. به خوردن قرص‌ها ادامه دهید تا زمان‌بندی قاعدگی تغییر کند. البته قبل از این کار حتما با پزشک خود مشورت کنید.

انواع قرص برای عقب انداختن پریود عبارت‌اند از:

  • قرص‌های ۲۱روزه مونوفازیک مانند Microgynon و Cilest: این داروهای ضدبارداری ۲۱ روز مداوم مصرف می‌شوند و یک هفته استراحت دارند که در این یک هفته قاعدگی اتفاق می‌افتد. برای پریود دیرتر می‌توان هفته استراحت را حذف کرد و مصرف یک بسته جدید را شروع کرد.
  • قرص‌های هرروزه مانند Microgynon ED و Lorynon ED: دوره مصرف این قرص‌ها شامل ۲۱ روز قرص اصلی و ۷ روز دارونماست. برای عقب انداختن پریودی کافی‌ است دارونما را کنار بگذارید و هفته آخر هم قرص اصلی را مصرف کنید.
  • قرص‌های فازی ۲۱روزه مانند Binovium ،Qlaira و Logynon: ترکیب هورمون‌های هریک از این قرص‌ها متفاوت است و باید به ترتیب خاصی مصرف شوند. برای همین بهتر است قبل از مصرف آنها با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

۳. روش‌های هورمونی عقب انداختن پریود

تغییر زمان‌بندی پریودی با IUD

به‌اعتقاد پزشکان، مصرف قرص مؤثرترین روش عقب انداختن پریودی است. البته خیلی‌ها به‌خاطر عوارض قرص ضدبارداری تمایلی به مصرف آن ندارند و دنبال چند روش سریع عقب انداختن پریود بدون قرص می‌گردند. احتمالا این روش‌ها در اینترنت به شما پیشنهاد می‌شوند:

  • حلقه واژینال: چرخه قاعدگی به‌محض قرارگیری حلقه واژینال مختل و علائم آن کمتر می‌شود. خون‌ریزی و درد نیز کاهش می‌یابد. کافی است هفته استراحت را حذف کنید و بعد از ۲۱ روز حلقه را برندارید تا پریودی را رد کنید.
  • پچ‌های پوستی (چسب ضدبارداری): این چسب هورمون را از طریق پوست وارد بدن می‌کند. کافی است هر هفته (بدون استراحت) یک چسب ضدبارداری جدید به بدن خود بچسبانید تا زمان‌بندی دوره قاعدگی تغییر کند و دیرتر پریود شوید.
  • دستگاه‌های داخل رحمی پروژسترون (IUD): بزرگ‌ترین مشکل این دستگاه‌ها دردسر برداشتن و گذاشتن آنهاست. به‌علاوه اثربخشی‌شان کمتر از داروهای ضدبارداری است.
  • ایمپلنت کنترل بارداری: پزشکان این روش را برای پریود دیرتر توصیه نمی‌کنند، چون ممکن است خون‌ریزی نامنظم ناشی از آن بهبود پیدا نکند.
یادتان باشد که اگرچه استفاده از حلقه واژینال یا چسب ضدبارداری خطر خاصی برای شما ندارد، موردتأیید سازمان غذا و دارو هم نیستند و نمی‌توان خیلی به آنها اعتماد کرد.

آیا عقب انداختن پریود بی‌خطر است؟

عقب انداختن پریود به‌خودی‌خود خطرناک نیست. اگر هم عوارضی باشد، ناشی از روش‌های عقب انداختن سریع پریود است. مثلا نورتیسترون برای کسانی که سابقه لخته‌شدن خون دارند انتخاب خوبی نیست. باقی افراد بسته به روشی که برای تغییر زمان‌بندی قاعدگی استفاده می‌کنند، ممکن است دچار این عوارض شوند:

  • سردرد؛
  • حالت تهوع؛
  • حساسیت پستان‌ها؛
  • اختلالات خلقی؛
  • تغییر میل جنسی؛
  • استفراغ؛
  • اسهال.

زنانی که داروهای ضدبارداری هورمونی مصرف می‌کنند، در صورت مشاهده این نشانه‌ها باید به پزشک مراجعه کنند:

  • درد قفسه سینه؛
  • زردی پوست یا چشم؛
  • درد شکم؛
  • مشکلات تنفسی؛
  • سردردهای ناگهانی و شدید؛
  • هاله‌های میگرنی.

کاپ قاعدگی؛ جایگزینی مناسب

جایگزینی مناسب و امن‌تر برای روش‌های هورمونی، کاپ یا فنجان قاعدگی است. این وسیله جلوی پریودی را نمی‌گیرد، اما دردسر استفاده از تامپون و نوار بهداشتی را از بین می‌برد و اجازه نشتی نمی‌دهد. انگار که اصلا قاعدگی اتفاق نیفتاده است! این کاپ‌ها درست روی دهانه رحم قرار می‌گیرند و تمام جریان قاعدگی را جمع می‌کنند. این‌طوری انجام خیلی از فعالیت‌های روزانه دیگر سخت نخواهد بود.

کلام آخر

بعد از مطالعه این مقاله، می‌دانیم چه گزینه‌هایی برای عقب انداختن دوره پریودی وجود دارند و هرکدام چه عوارضی دارند. البته توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب یکی از این گزینه‌ها، با پزشک درباره عوارض جانبی هریک صحبت کنید و ببینید این تغییر زمان‌بندی ارزشش را دارد یا نه. یادتان باشد روش‌های طبیعی کنترل پریودی همیشه امن‌ترند و روش‌های مصنوعی مؤثرتر. انتخاب با شما است.

شما به کدام‌یک از این روش‌ها بیشتر اعتماد دارید؟ حاضرید عوارض عقب انداختن پریود را به جان بخرید و امتحانش کنید؟ منتظر شنیدن نظرات‌تان هستیم.


در ادامه بخوانید: چگونه پریود خود را جلو بیندازیم؟

منابع دیگر: healthline

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع medicalnewstoday nhs health
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.