سس پستو؛ ارزش غذایی، خواص و طرز تهیه

0

سس پستو نوعی سس ایتالیایی غلیظ و سبزرنگ است که معمولا با سیر،‌ دانه‌های کاج، ریحان، پنیر و روغن زیتون آماده می‌شود. این چاشنی طعم قوی و بی‌نظیری دارد. در این مقاله، هرآنچه را لازم است درباره این سس بدانید، نوشته‌ایم.

ارزش غذایی سس پستو

سس خوش‌طعم پستو را می‌توان به‌جای مایه پاستا، دیپی خوشمزه، سس پیتزا و سس سالاد مصرف کرد. چون این سس مغذی است، می‌توان آن را در رژیم‌های غذایی متعادل گنجاند. در ضمن این سس بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای هم هست.

در جدول زیر، ارزش غذایی ۱ قاشق غذاخوری (۱۶ گرم) از سس پستو نوشته شده است:

رونیکس
کالری ۹۲
چربی ۹٫۵ گرم
سدیم ۱۵۸ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۰٫۹ گرم
فیبر ۰٫۲ گرم
قند ۰٫۱۱ گرم
پروتئین ۱٫۴ گرم
کلسیم ۳۳٫۱ میلی‌گرم
فسفر ۳۶٫۸ میلی‌گرم
پتاسیم ۳۱٫۸ میلی گرم
منیزیم ۹٫۷۶ میلی‌گرم

فواید سس پستو

۱. خواص آنتی‌اکسیدانی

سیر، دانه‌های کاج، روغن زیتون و ریحان مملو از آنتی‌اکسیدان‌اند. رژیم غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها همچون بیماری‌های قلبی و انواع سرطان را می‌کاهد.

آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. فعالیت رادیکال‌های آزاد سبب آسیب به بدن و ایجاد بیماری می‌شود. مصرف منظم خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان، مانند سس پستو، از بدن در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌کند.

بعضی دیگر از بیماری‌هایی که سس پستو تا حدی احتمال ابتلا به آنها را می‌کاهد، عبارت‌اند از دیابت و انواع زوال عقل مانند آلزایمر.

۲. مراقبت از قلب و عروق

روغن زیتون فواید بسیاری دارد از جمله کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی. جایگزین کردن غذاهای پرچرب مانند مارگارین، کره، لبنیات پرچرب و مایونز با روغن زیتون از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی پیشگیری می‌کند.

۳. کاهش چربی خون

چربی‌های اشباع‌شده کلسترول بد خون (LDL) را افزایش می‌دهند، اما مواد خوراکی غنی از چربی‌های تک‌اشباع‌نشده و چنداشباع‌نشده مانند پستو، از کلسترول بد خون می‌کاهند و در عین حال کلسترول خوب (HDL) خون را افزایش می‌دهند.

۴. تنظیم وزن

پستو بیشتر در رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌شود که بنا بر تحقیقات، این نوع رژیم غذایی تغییرات بلندمدتی در وزن افراد و دور کمر آنها ایجاد می‌کند. از نظر غذایی، سس پستو جزو آن دسته‌ای از خوراکی‌هاست که موجب تنظیم وزن افراد می‌شوند.

عوارض سس پستو

۱. حساسیت

معمولا برای تهیه این سس از پنیر پارمیزان (درست‌شده از شیر) و دانه‌های کاج استفاده می‌شود و این مواد از حساسیت‌زاهای رایج‌اند، پس ممکن است برخی افراد به پستو هم حساسیت داشته باشند. در واقع افرادی که به محصولات لبنی یا دانه‌ها حساسیت دارند، ممکن است به سس پستو هم حساسیت داشته باشند.

بعضی از علائم حساسیت غذایی عبارت‌اند از:

  • کهیر و تورم و خارش؛
  • تنگی‌نفس؛
  • معده‌درد؛
  • استفراغ؛
  • مشکل بلع؛
  • سرگیجه.

به‌محض مشاهده علائم شدید حساسیت به مواد غذایی حتما به پزشک مراجعه کنید.

۲. افزایش فشار خون

معمولا سس پستوی عرضه‌شده در فروشگاه‌ها حاوی مقدار زیادی سدیم است. بنابراین اگر دچار فشار خون بالا هستید یا بنا به توصیه پزشک باید رژیم غذایی کم‌سدیم داشته باشید، بهتر است از این سس‌ها مصرف نکنید. البته برای اینکه از مصرف این سس خوش‌طعم محروم نشوید، می‌توانید خودتان در خانه این سس را با نمک کمتری درست کنید.

نگهداری و خرید سس پستو

انواع مختلف این سس در فروشگاه‌های مواد غذایی در دسترس‌اند که با توجه به ذائقه خود، می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. سس پستوی گیاهی هم در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود و اگر گیاهخوار هستید، می‌توانید به سراغ این نوع سس بروید. در سس‌های گیاهی، پنیر یا هیچ نوع محصول لبنی دیگری به‌ کار نمی‌رود.

سبزی اصلی سس پستو ریحان است، اما اگر به هر دلیلی این سبزی در دسترستان نبود، می‌توانید از سبزی‌های دیگری برای تهیه سس پستو استفاده کنید. مثلا:

  • آروگولا (روکولا)؛
  • کلم‌پیچ؛
  • پونه کوهی؛
  • جعفری و گشیز.

برای نگهداری سس پستوی خانگی، باید این سس را درون ظرف دردار که جلوی نفوذ هوا به درونش را می‌گیرد قرار دهید و در یخچال نگهش دارید. در این صورت، این سس تا ۵ روز سالم می‌ماند.

سس پستوهایی را هم که از فروشگاه می‌خرید، باید در یخچال نگه دارید و تا پیش از رسیدن تاریخ انقضای نوشته‌شده روی محصول، آن را مصرف کنید.

طرز تهیه سس پستو

طرز تهیه سس پستو

مدت‌زمان آماده‌سازی: ۵ دقیقه
مقدار کالری: حدود ۱۲۰۰ کالری

مواد لازم برای آماده‌کردن ۱ فنجان سس پستو

  • ۱ فنجان برگ‌ تازه ریحان؛
  • ۳ حبه سیر؛
  • ۳ قاشق غذاخوری دانه کاج؛
  • یک‌سوم فنجان پنیر رنده‌شده پارمیزان؛
  • کمی نمک کوشر و فلفل سیاه تازه پودر‌شده (برای طعم‌دادن به سس)؛
  • یک‌سوم فنجان روغن زیتون.

طرز تهیه

  1. ریحان، سیر، دانه‌های کاج و پنیر پارمیزان را با مخلوط‌کن یا غذاساز مخلوط کنید.
  2. مواد را با نمک و فلفل طعم‌دار کنید و کاملا مخلوطشان کنید.
  3. پیش از آنکه مواد را از مخلوط‌کن بیرون آورید، روغن زیتون را به مواد اضافه کنید و کمی دیگر مخلوطش کنید.
  4. سس پستو آماده است. آن را در ظرف دربسته و درون یخچال به‌مدت ۵ تا ۷ روز نگه دارید.

چند نکته برای تهیه بهتر سس پستو

سس پستو طرز تهیه ساده‌ای دارد؛ اگر می‌خواهید برای تهیه این سس خلاقیت به خرج دهید، می‌توانید از گوجه‌فرنگی خشک‌شده زیر نور خورشید، زیتون یا فلفل قرمز تفت‌داده‌شده هم استفاده کنید. در تمام انواع سس‌های پستو، سیر و نمک و پنیر کهنه برای طعم‌دهی استفاده می‌شوند. روغن زیتون و دانه‌ کاج هم به‌ترتیب برای حفظ رطوبت و تردی سس به‌ کار می‌روند.

اگر گیاهخوارید، می‌توانید از پنیر چشم‌پوشی کنید و به‌جای آن از نوعی مخمر استفاده کنید. همچنین به‌جای دانه کاج، می‌توانید هر نوع دانه (مثل تخمه آفتابگردان یا تخم کتان) یا آجیل دیگر در سس بریزید. البته این سس را می‌توانید بدون دانه و آجیل هم درست کنید.

کلام آخر

سس پستو را می‌توان در کنار انواع غذاها مصرف کرد. تا زمانی‌ که به مواد به‌کاررفته در این سس حساسیت نداشته باشید، می‌توانید با خیال راحت از این سس استفاده کنید.

این سس را می‌توان با انواع سبزی‌ها و دانه‌ها درست کرد که هریک طعم متفاوتی ایجاد می‌کنند. اگر شما هم سس پستو را به شیوه خلاقانه‌ای درست کرده‌اید و به طعم دلپذیرتری دست یافته‌اید، خوشحال می‌شویم تجربه‌تان را با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: جلبک دریایی؛ انواع، فواید، چند دستور تهیه غذا با آن
راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع verywellfit nytimes damndelicious
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.