تا کجا و چگونه برای تغییر همسرمان تلاش کنیم؟

0

اینکه عشق چشم آدم را روی عیب‌های طرف مقابل می‌بندد، تعبیر درستی نیست. ما عیب‌ها را می‌بینیم، اما به‌طرز معجزه‌آسایی معتقدیم که قدرت تغییر شریک عاطفی خود را داریم و به‌مرور عیب‌هایش را برطرف می‌کنیم! خیال محالی که شاید هرگز محقق نشود! در این مقاله قصد داریم درباره این صحبت کنیم که تلاش برای تغییر همسر تا کجا منطقی است و کدام ویژگی‌ها هرگز عوض نمی‌شوند.

چند خصلت که هرگز تغییر نمی‌کنند!

هر تفاوتی ارزش تلاش برای تغییر را ندارد. برخی ویژگی‌ها هرگز تغییر نمی‌کنند مگر به قیمت جوانی و صرف تمام تمرکز و انرژی شما. اگر این موارد را در شریک زندگی خود می‌بینید، درباره تلاش برای حفظ رابطه‌تان تجدیدنظر کنید:

رونیکس

۱. شما را در اولویت قرار نمی‌دهد

اگر مرد یا زنی امروز شما را در اولویت قرار نمی‌دهد، فردا هم اولویت اولش نخواهید بود و پس‌فردا هم همین‌ طور! اگر اهمیت کار، خانواده، دوستان و حتی سرگرمی‌های شخصی او برایش بیشتر از شماست، مطمئن باشید این مسئله نه با داد‌و‌فریاد حل می‌شود، نه به‌مرور زمان و گذشت چندین سال از زندگی مشترک! این رفتار به‌خصوص برای کسی که در هر شرایطی همسرش را در اولویت قرار می‌دهد، بی‌نهایت آزاردهنده است.

۲. رفتارش توهین‌آمیز است

آزار روحی و جسمی جای توجیه باقی نمی‌گذارد. اگر از زندگی با همسرتان آسیب روحی و جسمی می‌بینید، بدانید که مقصر نیستید و وظیفه ندارید این مسئله را به‌تنهایی حل کنید. اما مسئولیت تضمین امنیت‌تان بر عهده خودتان است. بدانید که این رفتارها از ناامنی‌های درون فرد نشئت می‌گیرند و جز با دوره‌های مشاوره سلامت روان بهبود نمی‌یابند. با فردی قابل‌اعتماد درباره این شرایط و راه‌های محافظت از خود صحبت کنید.

۳. شخصیتش ذاتا با شما متفاوت است

دو قطب مخالف یکدیگر را جذب می‌کنند و نقاط ضعف یکدیگر را می‌پوشانند. قبول! اما کنارآمدن با کسی که از سرگرمی‌های موردعلاقه شما متنفر است و از فعالیت‌هایی لذت می‌برد که شما هیچ علاقه‌ای به انجامشان ندارید، حقیقتا سخت است! فکرش را بکنید که یکی بخواهد آخر هفته را در مهمانی‌های شلوغ خانوادگی بگذراند و دیگری خلوت و تنهایی را ترجیح بدهد! یکی عاشق کوهنوردی صبح جمعه باشد و دیگری خواب روز تعطیل را با هیچ‌چیز عوض نکند! این تفاوت‌ها ریشه در شخصیت دو طرف دارند و بی‌آنکه هیچ‌یک از طرفین مقصر باشند، در درازمدت باعث دردسرند. یادتان باشد ویژگی‌های شخصیتی مانند درون‌گرایی و برون‌گرایی به‌راحتی تغییر نمی‌کنند.

چطور با تفاوت‌های همسرمان کنار بیاییم؟

داشتن رابطه رضایت‌بخش نیازمند سازگاری شخصیت دو طرف است. هرچند عادت‌ها، علایق و رفتارهای آزاردهنده زمینه اصطکاک در زندگی مشترک را فراهم می‌کنند، همیشه امیدی به برقراری ارتباط خوب و صادقانه هست. فراموش نکنید هیچ‌کس کامل نیست و قطعا همسرتان هم دوست دارد چیزهایی را در شما تغییر دهد. مهم است بتوانید با این تفاوت‌ها کنار بیایید.

۱. عاقلانه وارد نبرد شوید

صبوری، درک و پذیرش بخشی از تفاوت‌ها

همسرتان هرقدر هم آدم خوبی باشد، همیشه عادتی هست که شما را آزار دهد. یاد بگیرید از کاه کوه نسازید و نبرد را بگذارید برای مسائل مهم‌تر. هیچ رابطه‌ای کاملا عاری از تعارض نیست؛ در واقع نوع برخورد شما با این اختلافات است که مشکل اصلی را ایجاد می‌کند.

می‌دانستید بخش زیادی از مسائل رابطه ناشی از مشکلات حل‌نشدنی‌اند؟ این نگرانی‌ها ریشه در ویژگی‌های شخصیتی و خلقی دو طرف دارند و اگر حفظ رابطه برایتان اهمیت داشته باشد، می‌توانید یاد بگیرید با آنها زندگی کنید. انتقاد بیش از حد و سرزنش همیشگی شریک زندگی به‌خاطر این مسائل کوچک زمینه مشکلات بزرگ‌تر و حتی طلاق عاطفی را فراهم می‌کند.

کنار‌آمدن به‌معنی نادیده‌گرفتن خواسته‌هایتان نیست. مثلا اگر بازگذاشتن درِ کابینت یا خیس‌کردن دمپایی دست‌شویی آزارتان می‌دهد، هیچ اشکالی ندارد اگر هر بار به همسرتان یادآوری کنید و با این یادآوری جلوی مشکلات بعدی را بگیرید، البته تا جایی که رفتار فرد مقابل در مواجهه با این درخواست‌ها توهین‌آمیز نباشد. مرزگذاری را تمرین کنید و قاطعانه بگویید که برخی رفتارها به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیستند.

۲. معیارهایتان را مرور کنید

خودتان را چقدر می‌شناسید؟ تابه‌حال نگرش‌ها، باورها، رفتارها، انتظارات، نگرانی‌ها، محرک‌ها و ترس‌های خود را مرور کرده‌اید؟ اگر چیزی تغییر نکند و اوضاع به همین منوال بماند، می‌توانید با این شخص زندگی کنید؟ اگر نمی‌توانید به این سؤال پاسخ دهید و احساس درماندگی می‌کنید، صحبت با مشاور خانواده گره بسیاری از مسائل را در ذهنتان باز می‌کند.

۳. صبور باشید و درک کنید

اگر ذاتا صبورید، بدانید که بهترین راه کنار‌آمدن با فردی که تمایلی به تغییر ندارد، صبور‌بودن و درک‌کردن است. به‌جای آنکه بر درست‌بودن انتظارات خود و اشتباه‌بودن رفتار طرف مقابل پافشاری کنید، مطمئن شوید همسرتان حتی حین انتقاد، عشق و احترام را احساس کند.

البته این صبوری نباید باعث نادیده‌گرفتن خواسته‌های شما شود. از خود بپرسید رفتار آزاردهنده‌ای هست که فقط چون شما تاکنون درباره‌اش صحبت نکرده‌اید، ادامه پیدا کرده است یا نه. یادتان باشد همسر شما نمی‌تواند ذهنتان را بخواند. طبیعتا تا زمانی که لب به سخن باز نکنید، او هم متوجه نمی‌شود چه مسائلی آزارتان می‌دهد.

۴. به ارزش‌های هم احترام بگذارید

تفاوت ارزش‌ها همیشه مشکل‌ساز است. اگر درباره مسائل مهم عقیدتی همیشه اختلاف‌نظر دارید، تا وقتی بتوانید دوستانه و محترمانه صحبت کنید، به مشکل نمی‌خورید؛ اما به‌محض آنکه این مکالمات از چهارچوب احترام خارج شوند و بخواهید نظر یکدیگر را تغییر دهید، زنگ خطر رابطه به‌ صدا در‌می‌آید. اگر بدون توجه به این تفاوت بزرگ وارد زندگی مشترک شده‌اید، سعی کنید تا آخر کاری به عقاید مخالف شریک زندگی خود نداشته باشید!

۵. بخشی از تفاوت‌ها را بپذیرید

یکی از بهترین ترفندها برای کنار‌آمدن با تفاوت‌های طرف مقابل تمرکز روی نقاط مثبت شخصیت اوست. به یاد می‌آورید چرا عاشقش شدید؟ چه ویژگی‌های خوبی داشت که شما را علاقه‌مند کرد؟ روی این موارد تمرکز کنید و به‌جای بحث و مجادله، با علاقه بپرسید چرا بعضی از کارها را متفاوت انجام می‌دهد. مشتاقانه به جوابی که می‌دهد گوش کنید. این مکالمه و شنیدن به پذیرش بهتر تفاوت‌ها کمک می‌کند.

البته این پذیرش صرفا برای تفاوت‌های جزئی است. قطعا درباره سوء‌استفاده عاطفی و خیانت صحبت نمی‌کنیم!

۶. جلسات مشاوره را امتحان کنید

زمانی که هیچ‌کدام از موارد گفته‌شده کارساز نیستند و مغزتان به‌هیچ‌وجه دست از تلاش برای تغییر طرف مقابل برنمی‌دارد، جلسات مشاوره زوج‌درمانی بهترین راه چاره است. در این جلسات یاد می‌گیرید که حفظ روابط هیچ‌وقت آسان نیست، اما شما و همسرتان می‌توانید با غلبه بر این سختی‌ها به‌سمت اتفاقات بهتر حرکت کنید.

کلام آخر

تلاش برای تغییر همسر شروع خوبی برای رابطه عاشقانه نیست. مسئولیت ارتباط با شریک زندگی‌تان را بپذیرید و تا می‌توانید درباره تفاوت‌ها و عیوب یکدیگر صحبت کنید که تبدیل به مشکل نشوند. یادتان باشد تمرکز روی این نقص‌ها بدون تلاش برای حلشان و رهاکردن رابطه به حال خود زمینه مشاجره، رنجیدگی خاطر و بی‌اعتمادی آینده را فراهم می‌کند.

شما چقدر تلاش برای تغییر همسر را درست می‌دانید؟ چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ مشتاق شنیدن نظرات ارزشمندتان هستیم.


در ادامه بخوانید: حریم خصوصی در زندگی مشترک؛ رازداری چه زمانی جایز است؟
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع verywellfamily
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.