دامیانا؛ آشنایی با این گیاه تقویت‌کننده میل جنسی

0

دامیانا نوعی درختچه با اسم علمی تورنرا دیفوسا (Turnera diffusa) است. این گیاه بومی تگزاس، مکزیک، غرب هند، جنوب و مرکز آمریکا و کارئیب است. ساقه و برگ گیاه دامیانا در طب سنتی مکزیک استفاده می‌شود و بیشتر برای کاهش اشتها و تقویت میل جنسی کاربرد دارد. ویژگی‌های این گیاه ناشی از ترکیباتی مثل آربوتین، پینوسمبرین، آکاستین، آپیژنین، ۷-گلوکوزید و زد-اکسناسین است. در این مقاله بیشتر با این گیاه، کاربردها، عوارض جانبی احتمالی آن و تداخل دارویی این گیاه دارویی آشنا می‌شویم.

اطلاعات مهم درباره مکمل دامیانا

عناصر فعال: آربوتین، پینوسمبرین، آکاستین، آپیژنین، ۷-گلوکوزید، زد-اکیناسین.
اسامی جایگزین: اورگانیلو، بوریک، دامیانای مکزیکی، هولی مکزیکی، دامیانا د گوئررو، هیربا دلاپاستورا.
مقدار پیشنهادی: به شرایط فردی و نحوه مصرفی بستگی دارد.
منع مصرف: افراد دچار حساسیت به دامیانا، افراد دیابتی، خانم‌های باردار، خانم‌ها در دوران شیردهی، کودکان و افراد بالای ۶۵ سال. همچنین ممکن است دامیانا با داروهای تجویزی مثل انسولین، داروهای گیاهی و مکمل‌ها تداخل داشته باشد.

کاربرد دامیانا

دامیانا به شکل‌های مختلف عرضه می‌شود از جمله قرص، کپسول، عصاره مایع و چای دامیانا. مکمل باید با توجه به نیاز فرد و با تجویز پزشک داروساز یا متخصص تغذیه مصرف شود. این نکته را هم در نظر بگیرید که هیچ مکملی برای درمان یا پیشگیری از بیماری وجود ندارد.

گونه تورنرا به‌عنوان گیاه دارویی برای عارضه‌های مختلف استفاده می‌شود، از جمله:

رونیکس

همچنین این گیاه سبب سقط جنین می‌شود، خلط‌آور و ملین است و میل جنسی را بهبود می‌دهد. به یاد داشته باشید که مکمل‌های تبلیغات‌شده برای تقویت جنسی ممکن است آلودگی زیادی داشته باشند. بررسی اثرات این گیاه بر انسان همراه با ترکیبات دیگر انجام شده است، بنابراین اثر دامیانای خالص مشخص نیست. اثر جنسی دارو ممکن است ناشی از مقدار زیاد فلاونوئید گیاه باشد. فلاونوئیدها مواد شیمیایی گیاه هستند که به نظر می‌رسد بر عملکرد هورمون‌های جنسی اثر می‌گذارند. بااین‌حال، تحقیقات دقیق‌تری در این زمینه لازم است.

مقدار مصرف دامیانا

دامیانا - مقدار مصرف دامیانا

قبل از مصرف هر مکملی برای اطمینان از ایمنی و مقدار مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید. تحقیقات کمی درباره گیاه دامیانا انجام شده است و به همین دلیل دستورالعملی برای مقدار مناسب مصرف در شرایط مختلف وجود ندارد. اگر قصد استفاده از دامیانا را دارید، حتما با پزشک مشورت کنید.

سوءمصرف دامیانا

اطلاعات کمی درباره سمیت و سوءمصرف دامیانا برای انسان وجود دارد. بااین‌حال، مصرف بیشتر از ۲۰۰ گرم آن موجب تشنج می‌شود. همچنین ممکن است فرد دچار علائمی مانند علائم هاری و مسمومیت با استریکنین شود.

اگر حس می‌کنید علائم سوءمصرف یا علائم تهدیدکننده زندگی را دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی دامیانا

دامیانا هم مثل هر دارو و ماده گیاهی دیگری می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد، از جمله:

  • سرکوب اشتها؛
  • تأخیر تخلیه معده.

بااین‌حال، تحقیقات همراه با ترکیبات دیگری مثل انسولین انجام شده‌اند و اثر دامیانا به‌تنهایی مشخص نیست. بعضی از این ترکیبات قند خون را کاهش می‌دهند.

واکنش حساسیتی شدید از جمله عوارض جانبی شدید هر دارویی است. علائم احتمالی این مسئله شامل مشکل تنفسی، خارش و جوش است. اگر دچار این نوع عوارض جانبی شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی

دامیانا یا ترکیبات آن می‌توانند قند خون را کاهش دهند، پس این گیاه می‌تواند اثر داروهای دیابت مثل انسولین یا متفورمین را بیشتر کند. اگر قند خونتان خیلی پایین است، ممکن است دچار علائمی مثل خستگی زیاد و تعریق شوید. بنابراین دامیانا را محتاطانه مصرف کنید.

همچنین لازم است به‌دقت دستورالعمل همراه با داروهای مکمل را مطالعه کنید و از نوع و مقدار عناصر موجود در آن مطلع شوید. همچنین درباره تداخل مکمل با سایر مواد غذایی، دارو‌ها و مکمل‌ها با پزشک صحبت کنید.

نگهداری دامیانا

نحوه نگهداری داروهای گیاهی متنوع است، پس به‌خوبی دستورالعمل همراه دارو را بخوانید. در کل داروها باید به‌خوبی بسته‌بندی شوند و در محیط سرد و خشک (مثل درون کابینت) دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار بگیرند. بعد از یک سال یا بعد از انقضای تاریخ روی دارو نیز آن را دور بریزید.

مکمل‌های مشابه

گیاه دامیانا می‌تواند اشتها و میل جنسی را تقویت کند. گیاه یوهیمبه (Yohimbe) هم روی بعضی افراد تأثیرات مشابهی دارد. البته درباره یوهیمبه هم تحقیقات کمی انجام شده است. مصرف یوهیمبه برای خانم‌های باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که احتمال آلودگی مکمل‌های تبلیغ‌شده برای تقویت جنسی وجود دارد. بااین‌حال، برخلاف دامیانا، اطلاعات بیشتری درباره عوارض جانبی احتمالی یوهیمبه و تداخلات دارویی آن وجود دارد و بعضی از عوارضش عبارت‌اند از:

همچنین ممکن است یوهیمبه با داروهای ضد افسردگی مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAOI) مثل ناردیل تداخل داشته باشد.

شما بگویید

شما چقدر با گیاه دامیانا آشنایی دارید؟ آیا برای کاهش اشتها یا افزایش میل جنسی از داروهای مشابهی استفاده کرده‌اید؟‌ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: گیاه مورد؛ فواید روغن، عصاره و پودر آن
راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع rxlist verywellhealth
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.