وارن بافت؛ بیوگرافی، دستاوردها، کتاب‌ها

اصول سرمایه‌گذاری را از کاردان آن بیاموزید

0

وارن بافت (Warren Buffett) بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم محسوب می‌شود که تاکنون ثروتی بیش از ۱۰۰میلیارد دلار جمع‌آوری کرده است. با شناخت این سرمایه‌گذار بزرگ و زندگی‌اش، دیدگاهی فراتر از مسائل اقتصادی پیدا خواهید کرد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای کسب دانش بیشتر در زمینه اقتصاد و کسب‌وکار کتاب های وارن بافت را مطالعه کنید که در انتهای این مقاله معرفی شده‌اند.

زندگینامه وارن بافت

وارن بافِت سرمایه‌گذار موفقی است که از سنین کم شروع به خرید سهام کرد. او فردی سخت‌کوش است که وقتی در دانشگاه هاروارد پذیرفته نشد، ناامید نشد و مسیری دیگر را پیش گرفت. درنهایت بافت توانست به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شود. اگر قصد آشنایی بیشتر با این سرمایه‌گذار افسانه‌ای را دارید، در ادامه زندگی نامه وارن بافت را بخوانید.

رونیکس

سال‌های ابتدایی زندگی و تحصیلات

بافت متولد ۳۰ آگوست ۱۹۳۰ در اوماهای ایالت نبراسکای آمریکاست. خانواده‌ پنج‌نفره او شامل والدینش، هاوارد و لیلا بافت، و ۲ خواهرش می‌شد. پدر وارن، هاوارد بافت، عضو کنگره آمریکا و همچنین کارگزار بورس بود. وارن از سنین کم به جمع‌کردن سرمایه علاقه نشان می‌داد و نوشیدنی و روزنامه می‌فروخت. او در ۱۴سالگی با پول‌هایی که از فروش نوشیدنی و روزنامه جمع کرده بود، زمینی خرید و آن را اجاره داد.

وارن بافت با اصرار پدرش وارد دانشگاه پنسیلوانیا شد، اما پس از دو سال این دانشگاه را رها کرد و به دانشگاه نبراسکا انتقالی گرفت. پدرش که همچنان بر گرفتن مدرک تحصیلی اصرار داشت، وارن را تشویق کرد تحصیلش را ادامه دهد. وارن تلاش کرد وارد دانشگاه هاروارد شود، اما پذیرفته نشد. او سپس تصمیم گرفت در دانشگاه کلمبیا تحصیل کند، دانشگاهی که سمت‌وسویی به زندگی کاری وارن داد. وارن بافت در این دوران شاگرد بنجامین گراهام، پدر سرمایه‌گذاری ارزشی، بود. این در حالی است که گراهام پس از فارغ‌التحصیلی وارن، او را استخدام نکرد و به او پیشنهاد داد سراغ این حوزه نرود. پدر وارن که با نظر گراهام موافق بود، او را به اوماها برگرداند تا پیش خودش کار کند. بافت در همین حین با سوزان تامپسون ازدواج کرد. کمی بعد گراهام نظرش را تغییر داد و به وارن پیشنهاد کاری در نیویورک داد.

مهم‌ترین دستاوردها

زمانی که پای بافت به نیویورک باز شد، از آموزه‌های گراهام در زمینه سرمایه‌گذاری استفاده کرد و سرمایه‌گذاری ارزشی را قدمی جلوتر برد. به‌گفته گراهام، سرمایه‌گذاری ارزشی شامل جست‌وجو برای سهامی بود که نسبت به دارایی پایه کم ارزش‌گذاری شده بودند. گراهام این مفهوم را ارزش ذاتی می‌نامید و بافت بر اساس این مفهوم دستاوردی کسب کرد. او کمی بعد در سی‌سالگی همکاری‌اش را با چارلی مانگر، یکی دیگر از سرمایه‌گذاران بزرگ شروع کرد و این همکاری به ایجاد فلسفه سرمایه‌گذاری جدیدی انجامید که بر پایه آموخته‌های بافت از گراهام بود.

سپس وارن بافت هلدینگ برکشایر هاتاوی را خرید که در آستانه ورشکستگی بود. او سپس با پولی که از نساجی دریافت می‌کرد، سرمایه‌گذاری‌های دیگری انجام داد. بافت در سال ۱۹۸۵ شرکت برکشایر هاتاوی را تغییر کاربری داد و کسب‌وکار نساجی در این شرکت پایان یافت.

ثروت و فعالیت‌های خیرخواهانه

وارن بافت، بزرگترین سرمایه‌گذار قرن

وارن بافت نه‌تنها بابت ثروت بی‌کرانش، بلکه بابت کمک‌هایش به سازمان‌های خیریه معروف شده است. او در سال ۲۰۰۶ بخش اعظمی از ثروت خود را به بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس بخشید. این بنیاد خیریه که بیل گیتس و همسرش مؤسسانش هستند، روی مشکلات تحصیلی و سلامت جهانی تمرکز دارد. ثروت اهدایی بافت به بنیادهای خیریه ابتدا حدود ۸۰درصد از اموالش بود که بعدها به ۹۹درصد رسید.

فعالیت‌های خیرخواهانه وارن بافت تنها به موارد گفته‌شده ختم نمی‌شود؛ خود او بنیاد خیریه‌ای دارد که نام آن را به‌احترام همسرش بنیاد سوزان تامپسون گذاشته است. بافت همچنین بخش بزرگی از سهامش را مساوی میان ۳ مؤسسه خیریه‌ای که توسط فرزندانش اداره می‌شوند، تقسیم کرد.

زندگی شخصی

اولین مسئله‌ای که در زندگی شخصی وارن بافت نظرها را به خود جلب می‌کند، سادگی آن است. این سرمایه‌گذار میلیاردر هنوز در خانه‌ای زندگی می‌کند که در سال ۱۹۵۸ به‌قیمت ۳۱هزار دلار خریده بود. این در حالی است که درآمد روزانه وارن بافت چیزی حدود ۱۱میلیون دلار است. او مخالف هرگونه ولخرجی است و اقداماتی برای اعتراض به این مسئله انجام داده است.

بافت بیش از ۵۰ سال همراه همسرش، سوزان تامپسون، ماند و حاصل این ازدواج ۳ فرزند به نام‌های سوزی، هاوارد و پیتر بود. در سال ۱۹۷۲، این زوج با توافق هم زندگی خود را از هم جدا کردند اما طلاق نگرفتند. سوزان تامپسون پس از جدایی بافت را با آسترید منکس آشنا کرد. درنهایت بافت و آسترید منکس در سال ۲۰۰۶، ۲ سال پس از درگذشت سوزان تامپسون، ازدواج کردند.

راز موفقیت وارن بافت برای جمع‌آوری ثروتش چیست؟

بسیاری از افراد برایشان سؤال پیش می‌آید که وارن بافت چگونه ثروتمند شد و خوشبختانه پاسخ این سؤال در دسترس است. او فقط به ۲ اصل پایبند بود: خرید سهام و شرکت‌هایی که کم ارزش‌گذاری شده‌اند و سرمایه‌گذاری درازمدت. بافت درباره این مسئله گفته است:

قانون ساده‌ای لازمه خریدهای من است: بترسید هنگامی که دیگران طماع هستند و طماع باشید هنگامی که دیگران می‌ترسند.

بافت هر شرکتی را که می‌خرید، مدیر آن را تغییر نمی‌داد و اجازه می‌داد شرکت به روال قبلی خود ادامه دهد. او همچنین سهام را مدتی بسیار طولانی نگه می‌داشت. بافت به‌هیچ‌وجه کسانی را که یک‌شبه قصد پول‌دارشدن از طریق بازار بورس و معاملات روزانه داشتند، قبول نداشت. یکی از ماندگارترین جملات وارن بافت خطاب به این دسته از افراد این است:

اگر توانایی نگه‌داشتن سهام به‌مدت ۱۰ سال را ندارید، حتی ۱۰ دقیقه هم نباید آن را نگه دارید.

مهم‌ترین کتاب درباره وارن بافت

۱. گلوله برفی؛ شناخت همه‌جانبه ثروتمندترین مرد دنیا

کتاب وارن بافت؛ گلوله برفی

نویسنده: آلیس شرودر
مترجم: سهیل نیکخواه، شهریار هاشمی طباطبایی
انتشارات: آراد کتاب
تعداد صفحه: ۴۳۶

اگر می‌خواهید نگاهی دقیق به زندگی بافت بیندازید، کتاب «گلوله برفی» بهترین گزینه است. این کتاب به‌خوبی مخاطب را با بافت آشنا می‌کند و به‌نوعی کتاب زندگی نامه وارن بافت محسوب می‌شود. این کتاب شناخت مخاطب از بافت را از چهارچوب دنیای اقتصاد فراتر می‌برد. کتاب «گلوله برفی» در قالب زندگینامه کاملی از بافت، به ما ارزش زمان در هر شرایطی را گوشزد می‌کند.

۲. روش‌های سرمایه‌گذاری وارن بافت

کتاب روش‌های سرمایه‌گذاری وارن بافت

نویسنده: رابرت جی. هگستروم
مترجم: سمیرا صوفی
انتشارات: آراد کتاب
تعداد صفحه: ۲۵۶

بافت سرمایه‌گذاری است که با استفاده از روش‌های منحصربه‌فرد خود توانست به چنین ثروتی دست یابد. کتاب «روش‌های سرمایه‌گذاری وارن بافت» دیدگاه این سرمایه‌گذار بزرگ به استراتژی‌ها و راه‌وروش‌های رسیدن به سود را به مخاطب نشان می‌دهد. همچنین این کتاب درباره ایده‌هایی می‌گوید که باعث ایجاد و ماندگاری ثروت وارن بافت شدند.

۳. تشکیل سبد سهام به روش وارن بافت

کتاب تشکیل سبد سهام به روش وارن بافت

نویسنده: جیوا راماسوی
مترجم: سید حجت وکیلی
انتشارات: نشر چالش
تعداد صفحه: ۲۸۸

جیوا راماسوی، نویسنده کتاب، برای رسیدن به جایگاهی که هم‌اکنون دارد از اصول بافت استفاده کرده است. او در این کتاب راهکارهای بافت برای موفقیت در بورس را ارائه داده است. کتاب «تشکیل سبد سهام به روش وارن بافت» راهنمای کاملی برای کسانی است که قصد دارند وارد بازار کار شوند.

۴. وارن بافت و تفسیر صورت‌های مالی

کتاب وارن بافت؛ وارن بافت و تفسیر صورت های مالی

نویسنده: ماری بافت، دیوید کلارک
مترجم: مجتبی فریدونی
انتشارات: انتشارات بورس
تعداد صفحه: ۱۹۶

آیا می‌خواهید وارد دنیای بورس شوید؟ نمی‌دانید در چه شرکتی و چه زمانی سرمایه‌گذاری کنید؟ در کتاب «وارن بافت و تفسیر صورت‌های مالی» می‌توانید به پاسخ سؤال‌هایتان دست یابید. علاوه بر پاسخ سؤال‌هایی که برای سرمایه‌گذاران تازه‌وارد پیش می‌آید، در این کتاب می‌توانید استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را یاد بگیرید و از اهمیت تحقیق پیش از سرمایه‌گذاری مطلع شوید.

احتمالا در سال‌های اخیر که بورس به مسئله‌ای فراگیر میان مردم ایران تبدیل شده است، با کسانی مواجه شده‌اید که بدون تحقیق دست به سرمایه‌گذاری زده‌اند. با کتاب «وارن بافت و تفسیر صورت‌های مالی» متوجه می‌شوید که این کار چقدر اشتباه است و تحقیقات در این حوزه حرف اول را می‌زند.

۵. رازهای مدیریت وارن بافت

کتاب وارن بافت؛ رازهای مدیریت وارن بافت

نویسنده: ماری بافت، دیوید کلارک
مترجم: ناهید سپهرپور
انتشارات: بنیاد فرهنگی زندگی
تعداد صفحه: ۱۳۱

لازمه کسب‌وکاری موفق سبک مدیریت آن است. در طی سال‌ها استراتژی‌های مختلفی برای مدیریت کارآمد طراحی شده‌اند، اما هرکسی نمی‌داند که راز موفقیت در سادگی است. بافت به‌عنوان شخصی که همیشه نقش رهبری را در کسب‌وکارهایش داشته است، از همین قانون ساده استفاده می‌کرد. کتاب «رازهای موفقیت وارن بافت» دیدگاه جدیدی به مخاطب می‌بخشد و از او مدیری باانگیزه و مشتاق می‌سازد.

۶. ۱۲۵ اصل موفقیت وارن بافت

کتاب وارن بافت؛ 125 اصل موفقیت وارن بافت

نویسنده: ماری بافت، دیوید کلارک
مترجم: سارا میرزایی
انتشارات: سکوی پرتاب
تعداد صفحه: ۳۰۰

کتاب «۱۲۵ اصل موفقیت» محبوب‌ترین کتاب وارن بافت در ایران است که بارها به‌ چاپ رسیده است. این کتاب جامع شما را از خواندن دیگر کتاب‌های وارن بی‌نیاز می‌کند. همان‌ طور که از نام کتاب برمی‌آید، شما با ۱۲۵ قانونی آشنا می‌شوید که ثروتمندترین مرد جهان آنها را رعایت می‌کرد. جالب است بدانید مطالب ذکرشده در این کتاب تنها به توصیه‌های مالی محدود نمی‌شوند، بلکه نکاتی برای به‌کارگیری در زندگی هم به مخاطب ارائه می‌دهند. با این کتاب ۵۰ توصیه وارن بافت برای ثروتمند شدن را آویزه گوش خود کنید و از آنها برای رسیدن به موفقیت بهره بگیرید.

شما بگویید

وارن بافت، سرمایه‌گذار ۹۲ساله میلیاردر، از جنبه‌های مختلف می‌تواند الگویی برای مخاطبان باشد. او که ثروتی باورنکردنی دارد، زندگی ساده‌ای را می‌گذراند و بخش عظیمی از ثروتش را وقف خیریه می‌کند. بی‌شک با الهام‌گیری از زندگی چنین شخص بزرگی می‌توان جهان زیباتری برای خود و دیگران ساخت.

شما هم کتاب های وارن بافت را مطالعه کرده‌اید؟ نظر شما درباره سبک زندگی بافت چیست؟


در ادامه بخوانید: مهم‌ترین مفاهیم بورس که هر سرمایه‌گذاری باید بداند
اصول کسب ثروت را بیاموزید و عادت‌های افراد ثروتمند را در خود ایجاد کنید.



منبع investopedia britannica wallstreetmojo
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.