جاهای دیدنی خوزستان؛ از ویرانه‌های ایران باستان تا جاذبه‌های طبیعی بکر

14

هر استان ایران داستان منحصربه‌فرد خود را دارد که مسافر را با خود همراه می‌کند. حال قرار است سراغ یکی از قدیمی‌ترین استان‌های ایران برویم که بخشی از باقی‌مانده تمدن ایران باستان را در خود جای داده است. استان خوزستان از بهترین مقصدهای گردشگری است که علاوه‌بر جنبه تاریخی، طبیعتی چشم‌نواز و باورنکردنی دارد. در این مقاله، گلچینی از بهترین جاهای دیدنی خوزستان را به شما معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

معرفی خوزستان

استان خوزستان در جنوب غربی ایران و در مجاورت استان‌های لرستان، چهارمحال‌وبختیاری و کشور عراق قرار دارد. این استان دل‌انگیز شهرستان‌های مهمی همچون آبادان، اهواز، دزفول و ماهشهر را در خود جای داده است که هریک از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت‌اند.

رونیکس

خوزستان استانی سرسبز با جلگه‌های حاصلخیز است که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. تنها طبیعت خوزستان نیست که آن را تبدیل به یکی از مهم‌ترین استان‌های ایران کرده است، بلکه خوزستان از نظر تاریخی نیز اهمیت جهانی دارد. این استان ارزش‌های فرهنگی و تاریخی غنی ایرانی را در دل خود جای داده است و به قطب مهمی در عرصه گردشگری ایران تبدیل شده است. در ادامه، بهترین مکان‌های دیدنی خوزستان را معرفی کرده‌ایم.

۱. قلعه سلاسل

جاهای دیدنی خوزستان: قلعه سلاسل

قلعه سلاسل یکی از بهترین جاهای دیدنی خوزستان برای افرادی است که می‌خواهند با یک تیر چند نشان بزنند. در قلعه سلاسل، طبیعت زیبا و آب‌وهوای خوب و بنای تاریخی در کنار هم شما را شگفت‌زده می‌کنند. قلعه سلاسل در شهر خوش‌آب‌وهوای شوشتر قرار دارد و بهترین زمان برای بازدید از آن فصل بهار است.

این بنا باقی‌مانده قلعه‌ای است که طبق برخی از منابع تاریخی به عصر هخامنشیان از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان و طبق برخی دیگر، به عصر ساسانیان بازمی‌گردد. این ویرانه زمانی قلعه‌ای باشکوه و عظیم بوده است که در سال‌های اخیر خراب شده است و هم‌اکنون فقط چند اتاق، شودان و تونل از آن باقی مانده است. با وجود این، همچنان این مکان تاریخی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شوشتر محسوب می‌شود و از ارزش آن کاسته نشده است.

آدرس قلعه سلاسل: استان خوزستان، شمال شهر شوشتر

۲. آبشار شوی

جاهای دیدنی خوزستان: آبشار شوی؛ نیاگارای ایران

آبشار شِوی که به نیاگارای ایران شهرت دارد، از زیباترین جاهای دیدنی دزفول محسوب می‌شود. رسیدن به این آبشار کمی صبر و حوصله و البته استقامت می‌طلبد؛ برای دیدن این بهشت زمینی باید از مسیری سخت و طولانی عبور کنید که شامل صخره‌ها و چندین ساعت پیاده‌روی است. البته باید خاطرنشان کنیم این سختی فقط برای کسانی است که می‌خواهند خود آبشار را ببینند و افرادی که شرایط ذکرشده را ندارند، می‌توانند از مکان‌های دیدنی اطراف آبشار همچون روستای لیوس و دریاچه شهیون لذت ببرند. بهترین زمان بازدید از آبشار شوی از اواخر زمستان تا اواسط بهار است.

آدرس آبشار شوی: استان خوزستان، ۱۰۰کیلومتری شهر دزفول، بخش شهیون، روستای شوی

۳. زیگورات چغازنبیل

جاهای دیدنی خوزستان: چغازنبیل

زیگورات چُغازَنبیل یا معبد چغازنبیل از جاهای دیدنی خوزستان و از جاذبه‌های گردشگری ایران است که ما را به زمان ایلامی‌ها می‌برد. در واقع این مکان باستانی ۱۰۰هکتاری اولین میراث ایرانی است که در فهرست میراث یونسکو ثبت شد و ازاین‌رو اهمیت زیادی دارد.

پس از حمله آشوری‌ها در سال ۶۴۰ پیش از میلاد، تنها ویرانه‌ای از زیگورات چغازنبیل باقی مانده است؛ بااین‌حال همین ویرانه ابهت و معماری حساب‌شده و دقیق آن را به رخ می‌کشد. اگر به بازدید از مکان‌های تاریخی علاقه‌مندید، زیگورات چغازنبیل گزینه‌ای عالی و ارزشمند خواهد بود.

آدرس زیگورات چغازنبیل: استان خوزستان، ۳۵کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش

۴. پل بند لشکر

پل بند لشکر از دیگر مناطق گردشگری خوزستان است که ارزش فرهنگی و تاریخی دارد. این پل که متعلق به دوره ساسانیان است، اهمیتی جهانی دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. پل بند لشکر متشکل از اتاقکی چهارطاقی است که سمبلی از چهار عنصر آب، باد، خاک و آتش محسوب می‌شود. در بخش جنوبی این پل، ویرانه آسیاب‌های سنگی به چشم می‌خورد و کمی پایین‌تر از پل، بنایی نظامی قرار دارد. پل بند لشکر از بهترین جاهای دیدنی خوزستان برای دوستداران بناهای تاریخی است و بازدیدکننده را شگفت‌زده می‌کند که چگونه در آن زمان بدون امکانات این پل ۱۲۴متری را ساخته‌اند.

آدرس پل بند لشکر: استان خوزستان، شهر شوشتر، میدان شاهد، کنار امامزاده عبدالله

۵. سازه‌های آبی شوشتر

جاهای دیدنی خوزستان: سازه های آبی شوشتر

شهرت شاهکار فنی و مهندسیِ سازه‌های آبی شوشتر جهانی است. مسئله‌ای که ارزش چنین سیستم عظیمی را دوچندان می‌کند قدمت آن است که به دوران پادشاهی داریوش برمی‌گردد. در سازه‌های آبی شوشتر چندین برج، آبشار، تونل، پل و بند به‌نوعی به کار گرفته شده‌اند تا آب در مسیر خاصی حرکت کند. سازه‌های آبی شوشتر برای کشاورزی و جلوگیری از طغیان رود کارون و تقسیم آب عادلانه میانه مردم کاربرد داشته است. با بازدید از این مکان تاریخی به عظمت ایران باستان پی خواهید برد.

آدرس سازه‌های آبی شوشتر: استان خوزستان، شهر شوشتر، میدان کارگر

۶. نهر داریون

داریون نامی است که مورخان یونانی به پادشاه داریوش داده بودند. همین مسئله بیانگر قدمت این نهر و باستانی‌بودن آن است. نهر داریون از رود شطیط سرچشمه می‌گیرد و قلعه سلاسل که پیش از این معرفی کردیم، در ابتدای داریون قرار دارد. بازدید از این مکان و آبگیرهایش که اثر معماران ایران باستان هستند، قدرت و مهارت پیشینیان ما را یادآور می‌شود. این نهر که در شهر خوش‌آب‌وهوای شوشتر قرار دارد، به‌خاطر شوادان‌خانه یا زیرزمینش یکی از جاهای خنک خوزستان در تابستان محسوب می‌شود.

آدرس نهر داریون: استان خوزستان، شهر شوشتر، بلوار علامه شیخ شوشتری

۷. قلعه شوش

جاهای دیدنی خوزستان: قلعه شوش

قلعه شوش که قلعه فرانسوی‌ها نیز نامیده می‌شود، از جاهای دیدنی خوزستان است و از معماری تلفیقی ایرانی‌اروپایی بهره می‌برد. ممکن است در نگاه اول گمان کنید با مکانی باستانی مواجهید، اما قدمت این بنا به دوران قاجار برمی‌گردد. این قلعه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که بازدید کامل از آن حدود یک ساعت زمان می‌برد. بهترین زمان بازدید از قلعه شوش پاییز، زمستان و اوایل بهار است.

آدرس قلعه شوش: استان خوزستان، شهر شوش، بلوار امام خمینی

۸. مسجد رنگونی‌ها

جاهای دیدنی خوزستان: مسجد رنگونی ها

مسجد رنگونی‌ها یکی از جاهای دیدنی استان خوزستان است که در شهر مردم خونگرم آبادان قرار دارد. این مسجد با معماری خاصش ذهن بازدیدکننده را سمت بناهای هندی می‌برد. قدمت مسجد رنگونی‌ها به حدود ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد و توسط معماران هندی ساخته شده است. مسجد رنگونی‌ها یکی از بهترین جاهای دیدنی خوزستان برای مسافرانی است که می‌خواهند در زمانی محدود به مکان‌های مختلف این استان سر بزنند. شما با بازدید از مسجد رنگونی‌ها می‌توانید به بازار ته لنجی، موزه نفت و موزه خانه بنزین آبادان که در نزدیکی این بنا قرار دارند هم سر بزنید.

آدرس مسجد رنگونی‌ها: استان خوزستان، شهر آبادان، ابتدای خیابان پزشک، روبه‌روی انبار پخش داروی شرکت نفت

۹. رودخانه دز

اگر دنبال جاهای دیدنی طبیعت خوزستان هستید، رودخانه دز را در فهرست خود قرار دهید. این رودخانه مسیری بسیار طولانی از رشته‌کوه‌های زاگرس می‌گذرد و درنهایت به رود کارون می‌پیوندد. جمعی از سدهای دیدنی خوزستان همچون سد دز و سد بختیاری روی رودخانه دز بنا شده‌اند. اگر قصد بازدید از این رودخانه پرپیچ‌وخم را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تفریحگاه علی کاله، منطقه چال کندی، پارک‌های ساحلی همچون علی مالک، رعنا، دووه، دولت و ولیعصر را از دست ندهید.

آدرس رودخانه دز: استان خوزستان، شهر دزفول، رودخانه دز

۱۰. خانه مستوفی شوشتر

جاهای دیدنی خوزستان: خانه مستوفی

معمولا خانه‌های تاریخی ایرانی حال‌وهوای خاصی دارند و خانه مستوفی هم از این قاعده مستثنا نیست. گفته می‌شود این خانه به دوران قاجار تعلق دارد و معماری منحصربه‌فرد و چشم‌انداز آن جذابیتش را دوچندان کرده است. در مجموعه خانه مستوفی، می‌توانید از امکاناتی همچون رستوران و موزه و عکاس‌خانه استفاده کنید. در نظر داشته باشید پیش از بازدید از این مکان تاریخی، بهتر است با مسئول آن تماس بگیرید و از بازبودنش مطمئن شوید.

آدرس خانه مستوفی: استان خوزستان، شهر شوشتر، میدان باطنی، جنب مسجد مستوفی

۱۱. پل بند شادروان

جاهای دیدنی خوزستان: پل قیصر

این پل تاریخی که بند قیصر هم نامیده می‌شود، ساخته دست مهندسان رومی است. قدمت پل شادروان به دوره ساسانیان برمی‌گردد و در شهر شوشتر بنا شده است. امروزه تنها ویرانه‌ای از این پل باقی مانده است، اما بازدید از آن خالی از لطف نیست. پل شادروان روزی از مهم‌ترین بناهای شهر بوده و از آن برای آب‌رسانی استفاده می‌شده است. جالب است بدانید برخی از مورخان این پل را اولین پل جهان می‌نامند. در خردادماه فرصت استفاده از تفریحات آبی در این منطقه مهیاست.

آدرس پل شادروان: استان خوزستان، شهر شوشتر، ۳۰۰متری ضلع جنوبی بند میزان

۱۲. صوفی احمد

جاهای دیدنی خوزستان: روستای صوفی احمد

اگر اهل عکاسی هستید، روستای صوفی احمد از بهترین جاهای دیدنی خوزستان برای شماست. این منطقه هرآنچه دوستداران طبیعت به آن نیاز دارند در خود گنجانده است و این افراد را از بازدید از دیگر نقاط بی‌نیاز می‌کند. این بهشتِ زمینی از مناطق بکر خوزستان است که دسترسی به آن فردی ماهر را می‌طلبد که منطقه را خوب بشناسد. همین مسئله باعث شده است تا این طبیعت زیبا کمتر در دسترس مردم باشد و دست‌نخورده باقی بماند.

آدرس صوفی احمد: استان خوزستان، شمال شهر دزفول، منطقه شهیون، روستای صوفی احمد

۱۳. پل سفید

شهر پل‌ها، اهواز، مرکز استان خوزستان است و در بازدید از این استان بعید است مسیرتان به اهواز نخورد. پل سفید مشهورترین پل اهواز و به‌نوعی نماد این شهر زیباست. این پل معلق روی رود کارون ساخته شده است و ۲ بخش غربی و شرقی اهواز را به هم متصل می‌کند. شما پس از بازدید از پل سفید می‌توانید سری به جاهای دیدنی اطراف اهواز همچون خانه ماپار، کلیسای مسروپ مقدس، سقاخانه اهواز و پارک جزیره بزنید.

آدرس پل سفید: استان خوزستان، شهر اهواز، حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین

۱۴. روستای پامنار

روستای پامنار مجموعه کاملی از جاهای دیدنی خوزستان است که شما را از دیدن دیگر مناطق بی‌نیاز می‌کند. در این روستای جذاب می‌توانید از قلعه شاداب، گورستان و کنارستان دیدن کنید و به ذهنتان اجازه سفر به دوران باستانی ایران را بدهید. قدمت قلعه شاداب به دوران ساسانیان برمی‌گردد و موقعیت مکانی آن و دوراندیشی مردم آن زمان شما را شگفت‌زده خواهد کرد. همچنین اگر از علاقه‌مندان به صنایع‌دستی و سنتی هستید، کپوبافی از صنایع‌دستی روستای پامنار و خوزستان است.

آدرس روستای پامنار: استان خوزستان، ۲۵ کیلومتری شهر دزفول، بخش شهیون

۱۵. موزه آبادان

جاهای دیدنی خوزستان: موزه آبادان

برای دوستداران تاریخ و آثار باستانی چه چیزی ممکن است هیجان‌انگیزتر از موزه باشد؟ موزه آبادان که با معماری خاصش نظرات را به خود جلب کرده است، آثار مهمی را به نمایش گذاشته که بیشتر آنها شامل آثار باستانی شوش و چغازنبیل می‌شوند. جالب است بدانید که سازندگان موزه آبادان برای معماری بیرونی این بنا از آرامگاه دانیال نبی الهام گرفته‌اند. اگر اوایل بهار به این موزه سر بزنید، می‌توانید از بازارچه صنایع‌دستی نیز بهره ببرید.

آدرس موزه آبادان: استان خوزستان، شهر آبادان، محله بوآرده شمالی، ضلع جنوب غربی دانشکده نفت (دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان)، تقاطع بلوار معلم و خیابان ۱۵ احمدآباد

۱۶. آرامگاه دانیال نبی

جاهای دیدنی خوزستان: آرامگاه دانیال نبی

با اینکه درباره محل دفن دانیال نبی، از نوادگان حضرت یعقوب، ابهاماتی وجود دارد، بازدید از آرامگاه این پیامبر در سفر به خوزستان از واجبات است. این بنای تاریخی که قدمت آن به دوره هخامنشیان برمی‌گردد، حدود ۱۵۰ سال پیش بازسازی شد. آرامگاه دانیال نبی به گنبد منحصربه‌فردش شهره و از مهم‌ترین جاهای دیدنی خوزستان است.

آدرس آرامگاه دانیال نبی: استان خوزستان، شهر شوش، خیابان امام خمینی

شما بگویید

استان خوزستان استانی باستانی است که در جهان شهرت دارد. این استان خوش‌آوازه بستر شهرهایی دیرینه همچون شوش است که بخش حائز اهمیتی از ارزش‌های ایران باستان را در خود گنجانده‌اند.

تابه‌حال از جاهای دیدنی خوزستان دیدن کرده‌اید؟ دیدن کدام‌یک از مکان‌های معرفی‌شده را به دوستانتان پیشنهاد می‌کنید؟


در ادامه بخوانید: قلعه های ایران؛ ۱۲ قلعه معروف و دیدنی در سرزمین آریایی‌ها

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 14 دیدگاه)
  1. بیتا می‌گوید

    یکی دیگه از جاهای دیدنی خوزستان تشکوه در نزدیکی رامهرمز هست

    1. سارا رمضانی می‌گوید

      سلام و درود دوست عزیز.
      سپاسگزارم از پیشنهاد زیباتون.

  2. سیدعباس ضيائي می‌گوید

    سلام وتشكر فراوان از اينكه ديدنيهاي وطنم را معرفي مي كنيد.

    1. سارا رمضانی می‌گوید

      سلام و روز به‌خیر دوست گرامی.
      خرسندم که از مقاله راضی بودید.

  3. روانبخش قبادی می‌گوید

    سلام
    مطلب خوبی بود اما بنظر می رسد نگارنده صرفا نگاه مختصری به دو شهر شوشتر و دزفول و کمی هم آبادان و شوش در استان خوزستان داشتند و مناطق دیگر با جاذبه های فراوان را نمیشناختند مانند شهرهای مسجدسلیمان و ایذه و دیگر شهرهای استان. روانبخش قبادی
    1402.5.9
    تهران

    1. سارا رمضانی می‌گوید

      سلام دوست عزیز؛ وقتتون به‌خیر.
      بله درست می‌فرمایید جاهای دیدنی زیاد و مهمی از استان خوزستان جا مونده؛ اما اگر بخوایم همه موارد رو نام ببریم، مقاله بیش از حد طولانی میشه.
      ممنونم از نظر مفیدتون.

      1. امین می‌گوید

        خوووب طولانی بشه ؟!!!
        مقاله باید کامل و جامع باشه

        1. سارا رمضانی می‌گوید

          بله درست می‌فرمایید؛ اما گاهی‌اوقات طولانی‌شدن مقاله مخاطب رو خسته می‌کنه.
          با وجود این سعی می‌کنیم در به‌روزرسانی‌های آینده مکان‌های بیشتری رو اضافه کنیم. 🙏