بهترین مواد غذایی آبرسان بدن؛ ۲۵ خوراکی پرآب

0

آب برای سلامتی بدن بسیار ضروری است، اما فقط نوشیدن آب کافی نیست. با مصرف بعضی مواد خوراکی می‌توانید بدنتان را پرآب کنید. در این مقاله از «چطور»، بهترین مواد غذایی آبرسان بدن را معرفی کرده‌ایم که بیش از ۸۰‌درصد آب دارند و با مصرف آنها علاوه‌بر آبرسانی به بدن، مواد مغذی ضروری هم به بدنتان می‌رسند. با ما همراه باشید.

۱. هندوانه (۹۱٫۴۵‌درصد)

۱ فنجان هندوانه خردشده حداقل نیم فنجان آب دارد و یکی از بهترین میوه‌های آبرسان بدن است. این میوه شیرین علاوه‌بر آب، حاوی فیبر، آنتی‌اکسیدان، ویتامین ث، ویتامین اِی، چند نوع ویتامین ب، پتاسیم، روی، مس و منیزیم است.

در ضمن ۱ فنجان هندوانه فقط ۴۵٫۶ کالری دارد.

رونیکس

۲. خیار (۹۶٫۷۳‌درصد)

خیار بیش از ۹۶‌‌درصد آب دارد و بهترین سبزی برای آبرسانی بدن است. همچنین خیار منبعی غنی از پتاسیم، فسفر، منیزیم و مقدار کمی کلسیم است. اگرچه این سبزی مانند میوه و سبزی‌های دیگر مواد مغذی خاصی ندارد، حاوی ترکیبی به‌نام «کوکوربیتاسین» است که بنا بر شواهد علمی ضددیابت است.

۳. توت‌فرنگی (۹۰٫۹۵‌درصد)

حدود ‌۹۱‌درصد وزن توت‌فرنگی آب است و این میوه خوش‌طعم سرشار از ویتامین ث است. در ضمن آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت‌فرنگی با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و جلوی صدمات آنها را می‌گیرند. توت‌فرنگی حاوی فیبر فراوان و اندکی کالری است.

۴. پرتقال (۸۶٫۷۵‌درصد)

هر عدد پرتقال متوسط نصف فنجان آب دارد و منبعی مطمئن برای آبرسانی بدن است. پرتقال حاوی ویتامین ث، فیبر و پتاسیم فراوان است. مرکبات به بدن برای جذب آهن از مواد غذایی دیگر کمک می‌کنند.

پرتقال علاوه‌بر مواد مغذی فوق، حاوی انواع ویتامین‌های ب، منیزیم، سلنیم و مس است.

۵. طالبی (۹۰٫۱۵‌درصد)

تقریبا ۹۰‌درصد طالبی آب است و هر واحد از این میوه بیش از نیم‌ فنجان آب به بدنتان می‌رساند. طالبی سرشار از ویتامین ث و فیبر است. در ضمن طالبی مانند میوه و سبزی‌های نارنجی‌رنگ دیگر بتاکاروتن دارد که بدن آن را به ویتامین اِی تبدیل می‌کند.

۶. کاهو (۹۵٫۶۴‌درصد)

کاهو،‌ چه کاهو پیچ (چینی) و چه نوع رومی آن، منبعی عالی برای آبرسانی بدن‌ است. البته کاهوهایی با برگ‌های سبزتر مواد مغذی بیشتری دارند. محتوای آب کاهو پیچ بیشتر از کاهوی رومی است. کاهوی رومی ویتامین‌های اِی، ث و فیبر به بدنتان می‌رساند. کاهو پیچ هم حاوی فیبر، ویتامین‌های کا و اِی، مواد معدنی پتاسیم و روی است. در ضمن هر دو نوع کاهو کربوهیدرات بسیار کمی دارند.

۷. کرفس (۹۵٫۴۳‌درصد)

این سبزی ترد سبز روشن کالری، پروتئین و کربوهیدرات کمی دارد، اما حاوی آب و فیبر فراوانی است. همچنین کرفس ویتامین‌های اِی، کا و فولات و ماده معدنی پتاسیم دارد. کرفس میان‌وعده خوبی است که همراه با کره بادام یا بادام‌زمینی غذای خوبی می‌شود.

۸. آب نارگیل

آب نارگیل فواید متعددی برای بدن دارد و نه‌تنها آبرسان خوبی است، بلکه حاوی ویتامین ث و الکترولیت‌هایی چون منیزیم و پتاسیم است که برای بدن ضروری‌اند.

۹. گریپ‌فروت

گریپ‌فروت سرشار از آب، فیبر و ویتامین ث است. این میوه از خانواده مرکبات را می‌توان همراه صبحانه یا سالاد مصرف کرد.

۱۰. سیب (۸۵٫۵۶‌درصد)

انواع متفاوتی سیب، از قرمز تیره تا سبز روشن، وجود دارد. در کل سیب منبعی عالی از آب و برای تأمین آب بدن ایدئال است. این میوه ترد و خوش‌طعم علاوه‌بر آب، سرشار از فیبر، ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان‌هایی چون کوئرستین و کاتچین است. این مواد از بدن در برابر صدمات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

۱۱. هلو (۸۸٫۸۷‌درصد)

این میوه آبدار سرشار از ویتامین‌هایی چون ث، اِی، ایی، کا و منبع خوبی از پتاسیم و فسفر است. این میوه را می‌توان به‌جای میان‌وعده یا همراه با سالاد، اسموتی یا سس‌های سالسا مصرف کرد.

۱۲. شاهی (۹۳‌درصد)

شاهی یک سبزی آب‌دار

سبزی شاهی سرشار از آب، ویتامین اِی (حاصل از بتاکاروتن)، ویتامین ث، فولات، کلسیم، آهن و ویتامین ای است. این سبزی خوش‌طعم که خام یا پخته مصرف می‌شود، مقدار خوبی ویتامین کا، تیامین، ویتامین ب‌۶، پتاسیم و ید دارد و البته سدیم و کالری آن بسیار کم است.

۱۳. گوجه‌فرنگی (‌۹۴٫۵۲درصد)

بیشتر مردم گوجه‌فرنگی را نوعی سبزی می‌دانند، اما از نظر گیاه‌شناسی این خوراکی میوه‌ای سرشار از فیبر، ویتامین ث و کا، فولات و پتاسیم است. در ضمن گوجه‌فرنگی علاوه‌بر آب فراوانی که دارد، حاوی آنتی‌اکسیدان لیکوپن است و جلوی صدمات سلولی را می‌گیرد.

۱۴. کدوسبز (۹۲٫۷۳‌درصد)

کدوسبز سرشار از آب است و مواد مغذی چون منگنز، پتاسیم، منیزیم، ویتامین‌های اِی، ث، کا و همچنین فیبر دارد. همچنین کدوسبز آنتی‌اکسیدان‌هایی چون لوتئین و زآگزانتین دارد که می‌تواند جلوی صدمات ‌دی‌ان‌ای (DNA) بدن را بگیرد.

۱۵. اسفناج (۹۱٫۴‌درصد)

این سبزی سرشار از آب، فیبر و مواد مغذی است. اسفناج منبع عالی منیزیم، کلسیم، آهن، پتاسیم، ویتامین اِی، ویتامین کا و فولات است و پایه اصلی سالادهای مختلف محسوب می‌شود. برخی از مردم از این سبزی برای تهیه اسموتی‌های میوه‌های شیرین هم استفاده می‌کنند. طعم اندک تلخ اسفناج در ترکیب با میوه‌های شیرین متعادل می‌شود.

۱۶. تربچه (۹۵‌درصد)

تربچه فواید متعددی دارد. این سبزی حاوی آنتی‌اکسیدان، فیبر، ویتامین ث و آب فراوان است. تربچه را می‌توان در کنار غذا یا همراه با سالاد مصرف کرد.

۱۷. کلم‌برگ (‌۸۹٫۶۳‌‌‌درصد)

کلم‌برگ یا کیل حدود ۹۰‌درصد آب دارد و با مصرف آن بخشی از آب موردنیاز بدن تأمین می‌شود. این گیاه برگ‌سبز سرشار از ویتامین‌های اِی، ث، کا و مواد مغذی دیگر چون کلسیم، فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است.

کلم‌برگ منبعی عالی آهن، انواع ویتامین‌های ب و گیامغذی‌های ضدالتهاب است.

۱۸. کلم‌بروکلی (۸۹٫۳‌درصد)

بیشتر مردم وقتی به مواد غذایی آبرسان فکر می‌کنند، کمتر به کلم‌بروکلی توجه می‌کنند. درحالی‌که این سبزی حدود ۹۰‌درصد آب دارد. در ضمن کلم‌‌بروکلی چند نوع آنتی‌اکسیدان متفاوت دارد و حاوی فیبر، آهن، پتاسیم، ویتامین ث و ویتامین کاست.

کلم‌بروکلی را بخارپز یا خام مصرف کنید تا بیشتر مواد مغذی آن به بدنتان برسد.

۱۹. هویج (۸۸٫۲۹‌درصد)

هویج حدود ۸۹‌درصد آب دارد و ماده غذایی خوبی برای آبرسانی بدن است. همچنین هویج سرشار از رنگدانه بتاکاروتن است و این ترکیب پیش‌ساز ویتامین اِی در بدن است. بنابراین این سبزی ریشه‌ای منبعی عالی از ویتامین اِی است. رنگ نارنجی روشن هویج هم به‌دلیل وجود این رنگدانه است. البته هویج‌هایی به رنگ‌های دیگر مانند ارغوانی هم وجود دارند، اما هسته آنها نارنجی است.

۲۰. مارچوبه (۹۴‌درصد)

مارچوبه سبزی آبدار

مارچوبه معمولا تفت‌داده، کبابی یا خام مصرف می‌شود. این گیاه به‌ هر شکلی که استفاده شود، به یک‌اندازه آب به بدن می‌رساند.

۲۱. فلفل دلمه‌ای (۹۲‌درصد)

فلفل دلمه‌ای حاوی مقدار زیادی آب است و ۱۰۰ گرم آن ۳۱ گرم کالری، ۱ گرم پروتئین و ۶ گرم کربوهیدرات دارد. این نوع فلفل که رنگ‌های سبز، قرمز، زرد و نارنجی دارد، برای تهیه غذاها و سالادهای مختلفی به‌ کار می‌رود.

۲۲. گل‌کلم (۹۲‌درصد)

گل‌کلم مواد مغذی متعددی از جمله ویتامین‌های ث، کا، ب‌۶، فولات و پتاسیم دارد. این گیاه یکی از بهترین مواد خوراکی برای تأمین آب بدن است و جالب‌‌تر اینکه گل‌کلم پخته بیشتر از خام آن آب دارد. در ضمن این گیاه سرشار از فیبر است.

۲۳. آناناس (۸۶‌درصد)

این میوه خاردار و استوایی علاوه‌بر آب فراوانی که دارد، سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین ث، منیزیم، پتاسیم، منگنز و ویتامین‌های ب است. همچنین آناناس حاوی ماده بروملین، آنزیمی با اثرات ضدالتهابی، است که برای درمان سینوزیت، آرتروز و مشکلات گوارشی مفید است.

۲۴. ماست ساده (۸۸‌درصد)

ماست ساده با محتوای بیش از ۸۰‌درصد آب سرشار از پروتئین و بسیار خوش‌طعم است. این ماده خوراکی لبنی را می‌توان همراه با غذاهای مختلف مصرف کرد و از فواید آن بهره‌مند شد.

۲۵. شیر کم‌چرب (‌‌۹۰٫۸۴‌درصد)

شیر کم‌چرب نوشیدنی مغذی و مفیدی است که با بیش از ۹۰‌درصد آب بدن را پرآب نگه می‌دارد. همچنین شیر منبع خوبی از کلسیم، ویتامین دی و پروتئین است. اگر به لاکتوز حساسیت ندارید، می‌توانید با مصرف شیر کم‌چرب بدنتان را پرآب نگه دارید.

کلام آخر

پرآب نگه‌داشتن بدن چیزی بیش از صرفا نوشیدن آب است. برای اینکه بدنتان را همیشه پرآب و سالم نگه دارید، بیشتر از مواد خوراکی آبرسان استفاده کنید. همان‌طور که در این مقاله گفتیم، میوه‌ها و سبزی‌ها بهترین گزینه برای آبرسانی بدن هستند.

شما چقدر به آبرسانی بدنتان اهمیت می‌دهید؟ در این باره چه تجربه‌هایی دارید؟ خوشحال می‌شویم تجربه‌هایتان را با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: علائم کم آبی بدن؛ عوامل، خطرات و راه‌های درمان آن
بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع medicalnewstoday realsimple
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.