متیو پری؛ زندگی‌نامه، فیلم‌ها و سریال‌ها + معرفی کتاب او

0

متیو پری، بازیگر و نویسنده و تهیه‌کننده کانادایی‌آمریکایی، را اغلب با نام چندلر بینگ می‌شناسیم که یکی از شخصیت‌های سریال «دوستان» است. این بازیگر مشهور سریال‌ها، چند فیلم سینمایی و یک کتاب هم در سوابق حرفه‌ای خود دارد. در این مقاله از چطور، درباره زندگی و آثار این بازیگر مشهور توضیح می‌دهیم.

زندگی‌نامه

۱. تولد و خانواده

متیو لنگفورد پری ۱۹ آگوست سال ۱۹۶۹ در ویلیام‌تاونِ ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. او تنها فرزند سوزان پری و جان بنت پری بود. مادر او روزنامه‌نگاری بود که بعدها به‌عنوان منشی مطبوعاتی نخست‌وزیر کانادا، پیر ترودو، مشغول به کار شد. پدرش نیز بازیگری بود که به‌خاطر بازی در نقش یک ملوان در تبلیغات ادکلن اولد اسپایس شهرت داشت.

رونیکس

در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، زمانی که متیو هنوز دوران نوزادی را سپری می‌کرد، پدر و مادرش از هم جدا شدند. او در اتاوا کنار مادرش بزرگ شد. مادر متیو بعدها با کیت موریسون، خبرنگار تلویزیونی شبکه ان‌بی‌سی، ازدواج کرد و پدرش همسر نویسنده‌ای به‌نام دبی دویل شد. حاصل این ازدواج‌ها ۵ خواهر و برادر ناتنی برای متیو بود.

۲. تحصیلات و فعالیت حرفه‌ای

متیو پری؛ بازیگر مشهور کانادایی آمریکایی

متیو پری در اوتاوا تنیس‌بازی درجه‌یک بود و آرزو داشت روزی ورزشکاری حرفه‌ای شود. بااین‌حال، در ۱۵سالگی برای زندگی با پدرش راهی لس‌آنجلس و همان‌جا به بازیگری علاقه‌مند شد. او حین تحصیل در مدرسه باکلی، در کلاس‌های تئاتر کمدی «ال‌ای کانکشن» (LA Connection) شرکت کرد.

سال ۱۹۷۹، متیو پری در اولین سریال تلویزیونی خود، «۲۴۰- رابرت»، بازی کرد. او در این درام پلیسی که پدرش یکی از نقش‌های اصلی آن را بر عهده داشت، نقش فرعی کوچکی را بازی کرد. اواسط دهه ۱۹۸۰، پری نقش‌های کوچکی در چند سریال مانند «قاشق نقره‌ای»، «چارلز مسئول» و «نمایش تریسی اولتمن» بر عهده گرفت.

او سال ۱۹۸۷ از مدرسه باکلی فارغ‌التحصیل شد تا اولین نقش اصلی خود در سریال «پسران پسر خواهند بود» را بازی کند. متیو پری بعد از آن در فیلم «زندگی جیمی ریردون» بازی کرد تا یک‌‌شبه مشهور شود. متیو پس از آن در چند فیلم و سریال دیگر بازی کرد تا سرانجام در سال ۱۹۹۴، دیوید کرین و مارتا کافمن به او بازی در نقش چندلر بینگ سریال «دوستان» را پیشنهاد دادند تا برای همیشه همه سریال‌بازها او را به این نام بشناسند.

۳. مرگ متیو پری

پری چندین سال با اعتیاد دست‌وپنجه نرم می‌کرد. او از ۱۴سالگی نوشیدن الکل را شروع کرده بود و بعدها به داروهای مسکنی مانند ویکودین و اکسی‌کانتین معتاد شده بود. اعتیاد او باعث بیماری‌های دیگری شد که در سال ۲۰۱۸ او را به‌مدت ۲ هفته به کما فرستادند.

متیو پری در کتاب مشهور خود «دوستان، عاشقان و چیز وحشتناک بزرگ» که به فارسی با عنوان «فرندز» منتشر شده است، به‌صراحت درباره اعتیاد خود نوشت. او در این کتاب اعلام کرد که حدود ۹میلیون دلار هزینه کرده است تا با اعتیاد مبارزه کند و از اوایل سال ۲۰۲۱ بالاخره موفق شده است.

۲۸ اکتبر ۲۰۲۳، خبرگزاری‌های جهان خبری را مخابره کردند که همه دوستداران سریال فرندز و علاقه‌مندان به آثار متیو پری را در غم و اندوه عمیقی فرو برد؛ او در این روز در خانه‌اش در لس‌آنجلس درگذشته بود.

مشهورترین سریال‌های متیو پری

۷. زوج عجیب (The Odd Couple)

متیو پری در نمایی از سریال زوج عجیب

سال ساخت: ۲۰۱۵
تعداد قسمت‌ها: ۳۸
دوبله فارسی: ندارد
سازندگان: متیو پری، دنی جاکوبسون، جوزپه کینان
سایر بازیگران اصلی: توماس لنون، لیندسی اسلون
امتیاز (IMDB): ۶٫۳

متیو پری و توماس لنون به‌مدت ۳ فصل در این سریال نقش دو دوست را بازی کردند که به‌تازگی از همسران خود جدا شده‌اند، در یک خانه زندگی می‌کنند و یکی از آنها وسواسی و دیگری شلخته است. این سریال در طول ۳ فصل طرف‌داران خاص خود را داشت و به متیو این فرصت را داد تا بعد از سریال «دوستان»، جنبه دیگری از استعداد خود در کمدی را به نمایش بگذارد.

۶. آقای آفتاب (Mr. Sunshine)

نمایی از سریال آقای آفتاب

سال ساخت: ۲۰۱۱
تعداد قسمت‌ها: ۱۳
دوبله فارسی: ندارد
سازندگان: متیو پری، مارک فیرک، الکس بارنو
سایر بازیگران اصلی: آندره آ اندرس، جیمز لسور
امتیاز (IMDB): ۷٫۶

متیو پری در این سریال کمدی در نقش بن دونوان، مدیر باشگاهی ورزشی در سن دیگو، ظاهر شده است. بن درست مانند متیو با بحران وجودی ۴۰سالگی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

۵. ادامه بده (Go On)

متیو پری در سریال ادامه بده

سال ساخت: ۲۰۱۲
تعداد قسمت‌ها: ۲۲
دوبله فارسی: ندارد
سازنده: اسکات سیلوری
سایر بازیگران اصلی: لورا بنانتی، جولی وایت
امتیاز (IMDB): ۷٫۵

در این سریال، متیو پری نقش رایان کینگ، مجری ورزشی رادیو، را ایفا می‌کند که به‌تازگی همسرش را از دست داده است و برای مقابله با اندوه خود عضو یک گروه حمایتی می‌شود. در «ادامه بده»، کمدی خیلی ماهرانه با مضامین غم و اندوه ترکیب شده و پری فرصت یافته است تا مهارت‌های بازیگری دراماتیک خود را به نمایش بگذارد.

۴. استودیو ۶۰ در سان‌ست استریپ (Studio 60 on the Sunset Strip)

بازیگران سریال استودیو ۶۰ در سان‌ست استریپ

سال ساخت: ۲۰۰۶
تعداد قسمت‌ها: ۲۲
دوبله فارسی: ندارد
سازنده: آرون سورکین
سایر بازیگران اصلی: آماندا پیت، بردلی ویتفورد
امتیاز (IMDB): ۸٫۳

سال ۲۰۰۶، پری بعد از مدت‌ها برای بازی در سریال «استودیو ۶۰ در سان‌ست استریپ» به تلویزیون بازگشت. این سریال درباره دو مجری تلویزیونی با نام‌ها مت آلبی و دنی تریپ است که در حال تولید سریالی برای یک شبکه تلویزیونی هستند.

۳. همسر خوب (The Good Wife)

ایفای نقش متیو پری در سریال همسر خوب

سال ساخت: ۲۰۰۹
تعداد قسمت‌ها: ۱۵۶
دوبله فارسی: ندارد
سازندگان: رابرت کینگ، میشل کینگ
بازیگران اصلی: جولیانا مارگولیس، مت زوکری
امتیاز (IMDB): ۸٫۴

در فصل ۳ و ۴ سریال «همسر خوب»، پری در نقش مایک کرستوا ظاهر شد که نقشی فرعی بود. مایک وکیلی است که به‌دلیل باج‌گیری‌هایش از آلیشیا (یکی از شخصیت‌های اصلی سریال) شخصیتی به‌یادماندنی شد. پری توانسته است در این سریال نقش وکیلی با شخصیتی خاکستری و پیچیده را به‌خوبی بازی کند.

۲. جناح غرب (The West Wing)

نمایی از سریال جناح غرب

سال ساخت: ۱۹۹۹
تعداد قسمت‌ها: ۱۵۵
دوبله فارسی: ندارد
سازنده: آرون سورکین
بازیگران اصلی: مارتین شین، بردلی ویتفورد
امتیاز (IMDB): ۸٫۹

متیو پری در «جناح غرب» نقش یکی از مشاوران کاخ سفید را بازی می‌کند که به آرامش و سخت‌کوشی شهرت دارد. پری توانست به‌خاطر بازی در این سریال و یکی از بهترین بازی‌های حرفه‌ای‌اش، دو مرتبه نامزد امی برای بهترین بازیگر مهمان در سریالی درام شود.

۱. دوستان (Friends)

متیو پری در سریال خاطره انگیز فرندز

سال ساخت: ۱۹۹۴
تعداد قسمت‌ها: ۲۳۴
دوبله فارسی: ندارد
سازندگان: دیوید کرین، مارتا کافمن
سایر بازیگران اصلی: جنیفر آنیستون، کورتنی کاکس، لیسا کودرو، مت له بلانک، دیوید شویمر
امتیاز (IMDB): ۸٫۹

مشهورترین و خاطره‌انگیزترین نقشی که متیو پری در عمر خود بازی کرد، چندلر بینگ سریال «دوستان» بود. علاقه‌مندان به این سریال ماجرای ۶ دوستی را که سعی می‌کنند با فرازونشیب‌های زندگی کنار بیایند به‌خوبی می‌دانند. با وجود این، کمتر کسی می‌داند که متیو در زمان بازی در «فرندز» با مشکلات زندگی و اعتیاد دست به گریبان بود. او در کتابش به این موضوع اشاره می‌کند که در زمان ساخت هر فصل از این سریال با یکی از انواع اعتیاد دست‌وپنجه نرم می‌کرده است. فصل ۹ تنها فصلی بود که متیو در آن کاملا پاک بود و البته تنها زمانی بود که او برای بازی در این سریال نامزد دریافت جایزه امی شد.

بهترین فیلم‌های متیو پری

۷. واردشدن (Getting In)

متیو پری در فیلم وارد شدن

سال تولید: ۱۹۹۴
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، عاشقانه، هیجانی
دوبله فارسی: ندارد
کارگردان: داگ لیمان
بازیگران اصلی: استیون میلر، گراهام وود
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۴ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۵٫۳

پری در این فیلم نقش کوچکی داشت، اما همین ایفای نقش او برایش شروع امیدوارکننده‌ای محسوب می‌شد. او در «واردشدن» نقش فردی را بازی می‌کند که می‌خواهد به مقامات دانشکده پزشکی هاروارد رشوه بدهد اما موفق نمی‌شود.

۶. پرندگان آمریکا (Birds of America)

شخصیت اصلی فیلم پرندگان آمریکا

سال تولید: ۲۰۰۸
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، درام
دوبله فارسی: ندارد
کارگردان: کریگ لوکاس
سایر بازیگران اصلی: بن فاستر، جنیفر گودوین
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۶

پری در «پرندگان آمریکا» نقش موری را بازی می‌کند. او و همسرش بتی در تلاش‌اند که خانواده‌ خود را تشکیل دهند، اما همه‌چیز با ورود خواهر و برادر دردسرساز موری تغییر می‌کند. او حالا مجبور است که برای خواهر و برادرش نقش برادر بزرگ‌تر را بازی کند.

۵. هجوم احمق‌ها (Fools Rush In)

سلما هایک و متیو پری در هجوم احمق‌ها

سال تولید: ۱۹۹۷
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
زبان: انگلیسی، اسپانیایی
ژانر: کمدی، درام، عاشقانه
دوبله فارسی: ندارد
کارگردان: اندی تننت
سایر بازیگران اصلی: سلما هایک، جان تنی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۹ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۶٫۱

در ابتدا منتقدان به این فیلم بدبین بودند، اما درنهایت توانست نظر مخاطبان را جلب کند و به یکی از فیلم‌های محبوب در ژانر کمدی عاشقانه تبدیل شود.

۴. دوباره ۱۷ (17 Again)

پری بازیگر فیلم دوباره ۱۷

سال تولید: ۲۰۰۹
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، درام، فانتزی
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: بور استیرز
سایر بازیگران اصلی: زک افرون، لزلی من
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۶٫۴

در «دوباره ۱۷» ماجرای مایک اودانل را دنبال می‌کنیم. او با اتفاقی جادویی دوباره به ۱۷سالگی بازمی‌گردد تا دوباره فرصتی برای زندگی پیدا کند. مایک در این فیلم تینیجری از چالش‌های دوران نوجوانی عبور می‌کند و درنهایت به این نتیجه می‌رسد که خوشبختی واقعی در این است که قدر زمان حال را بدانیم.

۳. بی‌حس (Numb)

پری در فیلم بی حس

سال تولید: ۲۰۰۷
کشور سازنده: کانادا، ایالات متحده آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، درام، عاشقانه
دوبله فارسی: ندارد
کارگردان: هریس گلدبرگ
سایر بازیگران اصلی: لین کالینز، کوین پولاک
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۳ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۶٫۶

اکران فیلم «بی‌حس» نقدهای متفاوتی را در پی داشت ،اما آنچه درباره این فیلم اهمیت دارد، پرداختن به مسائل مربوط به سلامت روان است. در این فیلم کمتردیده‌شده، موضوع اختلال مسخ شخصیت به تصویر کشیده می‌شود. «بی‌حس» فیلمی غیرمتعارف در کارنامه هنری پری است، اما توانایی او در یافتن طنز در چالش‌برانگیزترین موقعیت‌ها را به‌خوبی به تصویر می‌کشد.

۲. همه نه یارد (The Whole Nine Yards)

پری و ویلیس در فیلم همه نه یارد

سال تولید: ۲۰۰۰
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
زبان: انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی
ژانر: کمدی، جنایی
دوبله فارسی: ندارد
کارگردان: جاناتان لین
سایر بازیگران اصلی: بروس ویلیس، روزانا آرکت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۶٫۷

«همه نه یارد» فیلمی در ژانر کمدی است که گاهی مضمون جنایی پیدا می‌کند. جالب است بدانید که شرط‌بندی ویلیس و پری در پشت‌صحنه این فیلم باعث شد که ویلیس چند قسمت در سریال فرندز بازی کند. البته باختن در این شرط‌بندی چندان به ضرر ویلیس نشد، چون او برای بازی در همین چند قسمت از سریال فرندز به‌عنوان بهترین بازیگر مهمان در سریالی کمدی برنده جایزه امی شد.

۱. داستان ران کلارک (The Ron Clark Story)

متیو پری در نقش ران کلارک

سال تولید: ۲۰۰۶
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا، کانادا
زبان: انگلیسی
ژانر: زندگی‌نامه، درام
دوبله فارسی: ندارد
کارگردان: راندا هاینس
سایر بازیگران اصلی: جودیت بوکان، گریفین کورک
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۷٫۵

این فیلم تلویزیونی تحسین‌شده بر اساس ماجرای زندگی ران کلارک، مربی ورزشی آمریکایی، ساخته شده است. او معلمی خلاق و پرشور بود که زندگی در شهر کوچک خود را رها کرد تا در مدرسه‌ای در نیویورک تدریس کند.

فرندز؛ کتاب متیو پری

کتاب متیو پری

مترجم: کیمیا فضایی
انتشارات: میلکان
تعداد صفحه: ۳۰۳

این کتاب در زمان انتشار نقدهای مثبتی دریافت کرد و به پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز تبدیل شد. متیو پری در کتاب مشهور خود، از اعتیادهای مختلفش می‌گوید و ماجرای غم‌بار زندگی‌اش را از کودکی تا زمانی که توانست غول اعتیاد را شکست بدهد تعریف می‌کند. جایی از کتاب متیو پری درباره اعتیادش در هر فصل فرندز می‌خوانید:

اگر وزنم را هر فصل ببینید، متوجه شرایط اعتیادم می‌شوید. اگر چاق شده باشم، الکل است و اگر لاغر شده باشم، قرص. اگر هم ریش پروفسوری گذاشته‌ام، یعنی خیلی قرص مصرف کرده‌ام.

انتشار کتاب متیو پری به‌رغم نقدهای مثبت، حواشی مختلفی را هم در پی داشت. یکی از این حواشی به متیو پری و کیانو ریوز مربوط می‌شود. او در کتابش درباره کیانو ریوز با لحن نسبتا بدی صحبت کرده بود و بعدها مجبور به عذرخواهی شد. آوریل ۲۰۲۳، پری خطاب به حاضران در جشنواره کتاب لس‌آنجلس اعتراف کرد که خودش را یکی از طرف‌داران ریوز می‌داند و اشاره به نام این بازیگر تصادفی بوده است. او در همین جشنواره قول داد که نام ریوز را از نسخه‌های بعدی کتاب خاطراتش حذف کند.

شما بگویید

مرگ غم‌انگیز متیو پری به‌اندازه زندگی‌اش تکان‌دهنده و ناگوار بود. این بازیگر محبوب آثاری نمایشی از خود به جای گذاشت که میلیون‌ها بیننده در سراسر جهان با آنها ارتباط برقرار کردند. پری با بازی در نقش نمادین چندلر بینگ برای بسیاری از طرف‌داران سریال «فرندز» شادی و خنده را به ارمغان آورد. بااین‌حال او فقط به‌خاطر این سریال مشهور نبود، بلکه مبارزه شجاعانه پری برای ترک اعتیاد و کتاب خاطراتی که درباره آن منتشر کرد نیز سبب شهرت او شد. او امیدوار بود تا انتشار کتابش به کسانی که می‌خواهند از بند اعتیاد رها شوند کمک کند.

در این مقاله، مشهورترین آثار این کمدین خلاق کانادایی‌آمریکایی را با هم مرور کردیم. آیا شما هم جزو طرف‌داران او هستید؟ آیا کتاب متیو پری را خوانده‌اید؟ نظر شما درباره آثار او چیست؟


در ادامه بخوانید: بهترین سریال های سیتکام در طول تاریخ؛ معرفی ۱۵ سریال خنده‌دار و جذاب

منابع دیگر: britannica و variety و theguardian

هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع screenrant people collider
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.