بلژیک؛ آشنایی با کشور شکلات و جاذبه‌های چشم‌نواز آن

0

بلژیک یکی از کوچک‌ترین و در عین حال پرجمعیت‌ترین کشورهای اروپایی است. این کشور در ابتدا حکومتی واحد داشت و در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، به ایالتی فدرال با اختیارات مشترک بین مناطق فلاندر، بروکسل و والونی تبدیل شد. هرآنچه باید درباره کشور بلژیک بدانید، در این مقاله خواهید خواند. با ما همراه باشید.

معرفی کشور بلژیک

۱. موقعیت جغرافیایی

آیا می‌دانید بلژیک کجاست؟ بلژیک با مساحت ۳۰٫۶۸۹ کیلومتر مربع در شمال‌ غرب اروپا قرار دارد. این کشور اروپایی درمجموع ۸۶۰ مایل (۱۳۸۵ کیلومتر) مرز زمینی با همسایگانش دارد و از شمال با هلند، از شرق با آلمان، از جنوب‌ شرقی با لوکزامبورگ و از جنوب با فرانسه همسایه است. این کشور دشت ساحلی وسیعی است که در جهت جنوب‌ شرقی از دریای شمال و هلند امتداد می‌یابد و به‌تدریج به تپه‌ها و جنگل‌های آردن منتهی می‌شود، جایی که حداکثر ارتفاع آن ۲۲۷۷ فوت (۶۹۴ متر) است. بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده، جمعیت بلژیک حدود ۱۱میلیون نفر و معادل ۰٫۱۵درصد از جمعیت کل جهان است.

۲. آب‌وهوا

بلژیک آب‌وهوایی معتدل دارد که معمولا تحت‌تأثیر توده‌های هوای اقیانوس اطلس است. تناوب سریع و مکرر توده‌های مختلف هوا باعث تنوع آب‌وهوایی چشمگیری در این منطقه از اروپا شده است. این کشور تابستان‌های نسبتا خنک و زمستان‌های مرطوب و معتدل با مه‌های مکرر دارد. وزش باد، پوشش گسترده ابرها و بارش‌های متناوب پدیده غالب در این منطقه از اروپاست. میانگین دمای سالانه در این کشور حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

رونیکس

۳. اقتصاد

اقتصاد بلژیک به اقتصاد اروپا گره خورده است. این کشور عضو بسیاری از سازمان‌های فراملی از جمله اتحادیه اقتصادی بلژیک-لوکزامبورگ (BLEU)، اتحادیه اقتصادی بنلوکس و اتحادیه اروپاست. موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر و امکانات حمل‌ونقل پیشرفته باعث شده‌اند این کشور با کشورهای همسایه همگرایی اقتصادی قابل‌قبولی داشته باشد. بیشتر روابط اقتصادی و تجاری بلژیک با اعضای اتحادیه اروپا و آمریکاست. آلمان، فرانسه، هلند، آمریکا، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا شرکای تجاری اصلی این کشور محسوب می‌شوند. بلژیک ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، محصولات غذایی، الماس، نفت خام و محصولات پتروشیمی را وارد می‌کند و محصولات صادراتی‌اش عبارت‌اند از:

  • محصولات غذایی؛
  • الماس پرداخت‌شده؛
  • آهن و فولاد؛
  • خودرو؛
  • منسوجات؛
  • محصولات نفتی؛
  • فلزات غیرآهنی.

۴. کشاورزی

درصد کمی از جمعیت فعال بلژیک به کشاورزی مشغول‌اند و این فعالیت رو به کاهش است. حدود یک‌چهارم مساحت این کشور مختص کشاورزی و زیر کشت دائمی است. محصولات کشاورزی این منطقه شامل چغندرقند، کاسنی، کتان، غلات و سیب‌زمینی است. کشت میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان زینتی نیز در این کشور (به‌ویژه در فلاندر) رونق دارد.

۵. زبان و مذهب

بلژیک زبان واحدی ندارد و زبان مردم هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است. هلندی، فرانسوی و آلمانی ۳ زبان رایج ساکنان کشور بلژیک هستند. هلندی زبان رسمی منطقه فلاندری، هلندی و فرانسوی زبان‌های رسمی منطقه بروکسل و آلمانی و فرانسوی زبان‌های رسمی منطقه والونی محسوب می‌شوند. عده‌ای از ساکنان هم به زبان‌های لوکزامبورگی و انگلیسی صحبت می‌کنند. فقط دوسوم از مردم ساکن این کشور مذهبی‌اند و بیشتر این افراد کاتولیک‌اند.

۶. فرهنگ و آداب‌ورسوم

بلژیک از ۳ منطقه فلاندر، بروکسل و والونی تشکیل شده است، تقسیم کشور به مناطق سه‌گانه باعث شده است بلژیک فرهنگ یکپارچه‌ای نداشته باشد. در کل بلژیکی‌ها افرادی منضبط و پرتلاش‌اند که به زندگی خانوادگی‌شان بسیار اهمیت می‌دهند. ساکنان این منطقه به رسوم خود پایبندند و با اجرای کارناوال‌های مختلف و جذابی مناسبت‌هایشان را جشن می‌گیرند. بسیاری از کارناوال‌های این منطقه در یونسکو ثبت شده‌اند. لیگ برتر فوتبال این کشور نیز معتبرترین لیگ بلژیک است که از سال ۱۸۹۵ تاکنون در این کشور برگزار می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری بلژیک

۱. شهر بروکسل

بروکسل پایتخت بلژیک

بروکسل به‌عنوان پایتخت بلژیک و یکی از بزرگ‌ترین مراکز موزه‌ها، کاخ‌ها، کلیساها و عمارت‌های بزرگ یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای گشت‌وگذار در بلژیک است. همچنین این شهر پایتخت اداری اتحادیه اروپاست و گردشگران زیادی را از نقاط مختلف جهان به خود جذب می‌کند. وجود انواع کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید در بروکسل تعطیلات اروپایی شما را بسیار جذاب و هیجان‌انگیز می‌کند. جاذبه‌هایی که در بروکسل می‌توانید از آنها دیدن کنید، عبارت‌اند از:

  • موزه هرژه؛
  • مانکین پیس؛
  • ساختمان آتومیوم؛
  • کاخ سلطنتی بروکسل؛
  • پارک مینیاتوری مینی اروپا.

۲. شهر بروژ

بروژ یکی از زیباترین شهرهای بلژیک و جهان

شهر زیبای قرون‌وسطایی بروژ یکی از خیره‌کننده‌ترین مکان‌های دیدنی بلژیک است. ساختمان‌های تاریخی، کاخ‌ها، کلیساها و عمارت‌های زیبای بروژ بازتابی از تاریخ وایکینگ‌هاست. از لذت خوردن شکلات داغ بلژیکی در کافه‌های دنج این شهر، دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری غافل نشوید. بدون شک بروژ بهترین شهر برای اقامت در بلژیک است. میدان گرت‌مارکت، برج ناقوس بلفری و عمارت گروتوس معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بروژ محسوب می‌شوند.

۳. شهر گنت

گنت شهر هنر و تاریخ

شهر گنت (یا خنت) یکی دیگر از جاذبه‌های معروف بلژیک است. با سفر به این شهر زیبا و آرام می‌توانید از مکان‌های تاریخی، سازه‌های قرون‌وسطایی و کلیساهای معروف بازدید کنید. گرچه گنت مقصد مناسبی برای هنردوستان و علاقه‌مندان به تاریخ محسوب می‌شود، آرامش و جذابیت این شهر زیبا هر نوع مسافری را جذب می‌کند. ترکیب جاذبه‌های تاریخی و حال‌وهوای آرام گنت این شهر را به یکی از منحصربه‌فردترین مکان‌های دیدنی بلژیک تبدیل کرده است. معروف‌ترین جاذبه‌های شهر زیبای گنت عبارت‌اند از:

  • قلعه گراون‌استین؛
  • برج ناقوس گنت؛
  • کلیسای سنت نیکلاس؛
  • کلیسای جامع سنت باوو.

۴. شهر آنتورپ

شهر آنتورپ

اگر می‌خواهید با فرهنگ، هنر و سنت بلژیکی‌ها آشنا شوید، حتما به شهر آنتورپ بلژیک سفر کنید. آنتورپ یکی از کلان‌شهرهای اروپا و پرجمعیت‌ترین شهر بلژیک است. با سفر به این شهر هم می‌توانید از دیدن شگفتی‌های معماری قدیمی لذت ببرید و هم از گالری‌ها و موزه‌های هنری مدرن بازدید کنید. آنتورپ پایتخت الماس جهان نیز نامیده می‌شود، چون بیش از ۷۰درصد از الماس‌های تراش‌نخورده جهان در این شهر خرید و فروش می‌شود. معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر زیبا عبارت‌اند از:

  • موزه ان‌دستروم؛
  • موزه روبنشویس؛
  • باغ‌وحش آنتورپ؛
  • موزه پلانتین مورتوس.

۵. منطقه‌ییلاقی آردن

آردن منطقه ییلاقی زیبایی در بلژیک

این منطقه ییلاقی یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در بین علاقه‌مندان به ماجراجویی است. اگر به کوهنوردی، دوچرخه‌سواری و کمپ‌زدن در طبیعت علاقه دارید، در سفر به بلژیک چند ساعتی را هم در این منطقه زیبا بگذرانید. این جاذبه طبیعی زیبا شامل صخره‌ها و غارها و جنگل‌های انبوده است. قلعه بویلون یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های منطقه آردن است.

۶. شهر دینانت

شهر دینانت از جاذبه‌های گردشگری بلژیک

دینانت یکی دیگر از شهرهای توریستی بلژیک است که در کنار سواحل رودخانه میوز در استان نامور و در ۶۵کیلومتری بروکسل واقع شده است. غارهای طبیعی معروف و بهترین پارک‌های ملی بلژیک در این شهر قرار دارند. جاذبه‌های این شهر زیبا عبارت‌اند از:

  • ارگ دینانت؛
  • برج سیتادل؛
  • قلعه والزین؛
  • رودخانه میوز؛
  • پل شارل دوگل؛
  • کلیسای نوتردام.

۷. شهر لوون

شهر لوون بلژیک

لوون مرکز ایالت برایانت فلاندری بلژیک است که میخانه‌های کنار خیابان، کافه‌ها، کلیساها و گالری‌های متعدد و معروف را در خود جای داده است. قدیمی‌ترین دانشگاه کاتولیک جهان در این شهر قرار دارد. تالار شهر لوون بلژیک یکی از زیباترین و معروف‌ترین تالارهای شهری جهان است. جاذبه‌های این شهر عبارت‌اند از:

  • برج ناقوس؛
  • کلیسای سنت پیتر؛
  • کتابخانه دانشگاه؛
  • باغ گیاه‌شناسی کرویدتوین.

۸. شهر ساحلی دی‌هان

شهر ساحلی دی‌هان

این شهر ساحلی زیبا در شمال بلژیک قرار دارد. ساحل ۱۱کیلومتری این شهر رستوران‌های فوق‌العاده، کافه‌های شیک و برخی از بهترین اقامتگاه‌های بلژیک را در خود جای داده است. یکی دیگر از بخش‌های لذت‌بخش این ساحل زیبا خیابان‌های زیبای آن است که جان می‌دهند برای پیاده‌روی‌های عاشقانه و این شهر را به یکی از رمانتیک‌ترین مکان‌های دیدنی در بلژیک تبدیل کرده‌اند.

۹. شهر مونس

شهر مونس بلژیک

این شهر زیبا که در استان انو بلژیک قرار دارد، یادآور صلح و آرامش است. یک میدان سنگ‌فرش‌شده بزرگ، کاخ باشکوه و تالار شهر قدیمی در انتظار گردشگرانی‌اند که تصمیم گرفته‌اند به شهر مونس سفر کنند. یکی از چیزهایی که هر مسافری را در این شهر مجذوب خود می‌کند، آوای ناقوس‌های باشکوه بلفری است که در بالای برج ۸۰متری قرار گرفته‌اند. شهر مونس یکی از بهترین مکان‌های توریستی بلژیک است.

۱۰. دهکده دوربی

دهکده دوربی

دهکده زییای دوربی که در اعماق دره‌ای آرام با جنگل‌های سرسبز محصور شده است، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بلژیک است. حال‌وهوای قدیمی، مسیرهای سنگفرش روستایی و کلبه‌های پوشیده از انواع گل‌های زیبا هر گردشگری را جذب می‌کند. مردم این دهکده با گردشگران بسیار صمیمی‌اند و به‌خوبی از آنها پذیرایی می‌کنند. اگر می‌خواهید از هیاهوی زندگی شهری دور شوید، این روستای زیبا مکانی‌ ایدئال برای استراحت است. با اقامت در این دهکده می‌توانید از صنایع دستی مردم محلی دیدن کنید و طعم دلچسب غذاهای محلی آنها را بچشید.

سخن پایانی

فرقی نمی‌کند قصدتان از سفر به بلژیک مسافرتی چندروزه است یا اقامتی طولانی؛ این کشور مقصد شگفت‌انگیزی برای سفرکردن است. ترکیب دریا و جنگل باعث زیبایی بی‌نظیر این منطقه و ایجاد جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز شده است.

تابه‌حال به بلژیک سفر کرده‌اید؟ شما چه جاذبه دیگری به فهرست ما اضافه می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: آشنایی با اسکاتلند و جاذبه‌های چشم‌نواز آن

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع britannica traveltriangle
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.