خواص سیب؛ ۱۴ خاصیتی که سلامتی شما را بیمه می‌کند

10

درباره خواص سیب درختی ضرب‌المثلی معروف وجود دارد: «خوردن روزی یک سیب ما را از دکتر بی‌نیاز می‌کند». بله، فواید سیب بسیارند از کمک به گوارش گرفته تا جلوگیری از مشکلات کبدی، کم‌خونی، دیابت، بیماری‌های قلبی، روماتیسم، انواع سرطان و نقرس. سیب از ابتلا به پارکینسون و آلزایمر هم جلوگیری می‌کند. در ادامه، ۱۴ خاصیت سیب را مفصل توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. خاصیت سیب برای هضم غذا

سیب سرشار از فیبر است که باعث تسهیل هضم مواد غذایی می‌شود. مصرف منظم سیب به حرکات روان روده، جلوگیری از یبوست و اختلالات معده کمک می‌کند. فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی ماست که حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و سبب حرکت روان‌تر آن می‌شود.

رونیکس

۲. خواص سیب برای قلب

سیب کلسترول موجود در بدن را کاهش می‌دهد که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ بسیار مفید است. خوردن روزی یک سیب تا حد زیادی سلامت قلب را تضمین می‌کند، چون فعالیت آنتی‌اکسیدانی سیب باعث کاهش اکسیداسیون چربی‌ها می‌شود. به این ترتیب تأثیر منفی تری‌گلیسیرید‌ها و انواع مختلفی از چربی‌های موجود در رگ‌های خونی تا حد زیادی خنثی می‌شود.

پوست سیب فلاوونوئیدهایی به‌نام کوئرستین دارد که می‌تواند پروتئین واکنشی سی (CRP) را در رگ‌های خونی کاسته و التهاب این رگ‌ها را کاهش دهد. این پروتئین با التهابات موجود در سیستم قلبی‌عروقی ارتباط مستقیم دارد و کاهش میزان آن سلامت قلب را افزایش می‌دهد.

۳. خاصیت سیب برای پیشگیری از سرطان

فواید سیب برای پیشگیری از سرطان مدت‌ها موضوع تحقیقات مختلف بوده است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که سیب احتمال ابتلا به سرطان‌ها، به‌خصوص سرطان سینه و سرطان روده بزرگ، را کاهش می‌دهد. سیب در پیشگیری از سرطان ریه نقش چشمگیری دارد.

اغلب میوه‌ها و سبزیجات خاصیت ضدسرطانی دارند، اما سیب یک سروگردن بالاتر از بقیه است. بر اساس تحقیقات، نقش سیب در پیشگیری از سرطان ریه متمایز و انکارناپذیر است. همچنین در صورت ابتلا به سرطان ریه، سرعت گسترش سرطان را کاهش می‌دهد. فرضیه‌ها این خاصیت سیب را به وجود فیتونوترینت‌هایی مانند کائمفرول و کوئرستین نسبت می‌دهند، اما هنوز سازوکار دقیق سیب برای پیشگیری از سرطان مشخص نیست.

۴. خواص سیب برای معده و دستگاه گوارش

خواص سیب - خواص سیب برای معده

باکتری‌های مفیدی که در بدن ما زندگی می‌کنند نقش ضروری و انکارناپذیری در حفظ سلامتی‌ ما دارند. سیب باعث بهبود چشمگیر عملکرد باکتری‌های موجود در روده بزرگ می‌شود. بر اساس پژوهش‌ها یکی از خواص سیب درختی تغییر سوخت‌وساز و تعادل باکتری‌ها در دستگاه گوارش است. نتیجه این تغییر، جذب حداکثری مواد مغذی و نابودی باکتری‌های مضر و سموم است.

۵. سیب برای درمان کم‌خونی

سیب مقدار زیادی آهن دارد و برای درمان کم‌خونی مؤثر است. معمولا کم‌خونی ناشی از کمبود هموگلوبین در خون است. این مشکل با افزایش دریافت آهن از مواد غذایی حل می‌شود. آهن نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز دارد. با افزایش تعداد گلبول قرمز در خون نه‌تنها از کم‌خونی پیشگیری می‌شود، بلکه با اکسیژن‌رسانی کافی عملکرد اندام‌ها هم بهبود می‌یابد.

۶. سیب برای تقویت افراد ضعیف

سیب باعث از بین رفتن ضعف و انرژی‌بخشیدن به افراد ضعیف می‌شود. برای همین توصیه می‌شود بیماران در دوره نقاهت سیب مصرف کنند. سیب به سم‌زدایی بدن و افزایش سلامت عمومی فرد کمک می‌کند. با اینکه سیب پروتئین چندانی ندارد، ترکیب آنتی‌اکسیدان‌های آن با پروتئین‌هایش نقش مهمی در پیشگیری از ضعف و افزایش قدرت عضلات دارد.

۷. خواص سیب برای بیماران دیابتی

کنترل قند خون مبتلایان به دیابت بسیار ضروری است. پلی‌فنل‌های موجود در سیب ارتباط مستقیمی با کاهش جذب کربوهیدرات دارند، بنابراین سیب از نوسان قند خون جلوگیری کرده و به کنترل دیابت کمک می‌کند.

پلی‌فنل‌ها جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کاهش داده و ترشح هورمون انسولین را از لوزالمعده افزایش می‌دهند. انسولین برای کنترل قند خون ضروری است. پلی‌فنل‌ها با تأثیر بر گیرنده‌های انسولین موجود در سلول‌ها، باعث کاهش قند خون و افزایش جذب آنها توسط سلول‌ها می‌شود. این فرایند برای سوخت‌وساز و عملکرد مناسب اندام‌ها ضروری است.

۸. سیب برای سلامت دندان‌ها

خواص سیب - خاصیت سیب درختی برای سلامت دندان‌ها و لثه

  • سیب به تمیزی دندان‌ها و لثه کمک می‌کند؛
  • احتمال پوسیدگی دندان‌ها را کاهش می‌دهد؛
  • فیبر موجود در آن دندان‌ها را تمیز می‌کند؛
  • خاصیت ضدمیکروبی سیب از تأثیر باکتری‌ها و ویروس‌ها بر بدن جلوگیری می‌کند؛
  • سیب ترشح بزاق را افزایش می‌دهد که ترکیبی آلکانی است و رشد باکتری‌ها در داخل دهان را کاهش می‌دهد.

۹. تأثیر سیب بر بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون

اگر تاکنون فواید سیب برایتان کافی نبوده است، وقت آن است که درباره تأثیر مثبت سیب بر مشکلات عصبی، به‌خصوص دو بیماری آلزایمر و پارکینسون، بخوانید.

ترکیبات فیتونوترینت موجود در سیب با خاصیت سم‌زدایی قطعا احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کم می‌کنند. اختلالات مغزی که منجر به بروز آلزایمر می‌شود با فعالیت رادیکال‌های آزاد در ارتباط است و سیب با ترکیبات خود تا حدی این فعالیت‌ها را کاهش می‌دهد. سیب میزان استیل‌کولین موجود در مغز را افزایش می‌دهد. استیل‌کولین با توانایی تمرکز، حل مسئله و حافظه در ارتباط است.

همچنین سیب از نابودی تدریجی سلول‌های ترشح‌کننده دوپامین جلوگیری می‌کند که نابودی آنها می‌تواند منجر به بروز پارکینسون شود.

۱۰. سیب و رفع مشکلات تنفسی مانند آسم

دستگاه تنفسی به التهابات بسیار حساس است و بسیاری از مشکلات تنفسی به‌طور مستقیم از التهاب غشای سلول‌های دستگاه تنفسی ناشی می‌شوند. شاید آسم جدی‌ترین مشکل تنفسی است که در موارد شدید می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. سیب خاصیت ضدالتهابی چشمگیری دارد و از داروهای طبیعی درمان آسم به شمار می‌رود. با این اوصاف، هنوز هم نحوه عملکرد سیب در درمان این بیماری ناشناخته است.

۱۱. سیب برای درمان روماتیسم

سیب به روند درمان مبتلایان به روماتیسم کمک شایانی می‌کند. بر اساس تحقیقاتی که به‌تازگی صورت گرفته است، ترکیبات فلاوونوئیدی موجود در سیب مانند کائمفرول، کوئرستین و میریستین باعث کاهش بیماری‌های روماتوئیدی و بیماری‌های التهابی مانند آرتروز و نقرس می‌شود.

۱۲. سیب و پیشگیری از اختلالات چشم

یکی از خواص سیب درختی افزایش قدرت چشم و بهبود بینایی است. سیب برای درمان شب‌کوری مؤثر است. بسیاری از این فواید سیب به‌خاطر وجود ترکیبات فلاوونوئید‌ی و فیتونوترینت‌های آنتی‌اکسیدانی است که باعث خنثی‌کردن اثر رادیکال‌های آزاد بر چشم می‌شود. سیب به پیشگیری از آب‌مروارید، تباهی لکه زرد و آب سیاه کمک می‌کند.

۱۳. سیب برای کاهش وزن

خواص سیب - سیب برای کاهش وزن

فیبر موجود در سیب باعث احساس سیری در فرد شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، سیب سرعت سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و این‌طوری کالری دریافت‌شده سریع‌تر سوزانده می‌شود و در بدن‌ باقی نمی‌ماند، بنابراین به کاهش وزن کمک می‌کند.

۱۴. خواص سیب برای مراقبت از پوست

خواص عسل بر همگان مشخص است. استفاده از ماسک‌های سیب و عسل یا سیب و شیر می‌تواند باعث درخشندگی پوست شود. این ویژگی از خاصیت آنتی‌اکسیدانی سیب ناشی می‌شود. این ترکیبات اثر رادیکال‌های آزاد ناشی از افزایش سن و ایجاد چین و چروک را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، سیب با افزایش گردش خون به جایگزینی سلول‌های مرده و ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند و باعث می‌شود فرد جوان‌تر به نظر برسد.

ارزش غذایی سیب

فهرست بلندبالای خواص سیب به‌خاطر ترکیبات آن است. سیب سرشار است از:

سیب سرشار از فیبر است و مصرف یک سیب، ۱۲درصد از نیاز روزانه ما به فیبر را تأمین می‌کند. راز خواص سیب در ترکیبات آلی تشکیل‌دهنده‌ آن است. سیب سرشار از فیتونوترینت‌ها و فلاوونوئیدهایی مانند کوئرستین، اپی‌کاتچین و فلوریدزین است. علاوه بر اینها، سیب ترکیبات پلی‌فنلی متنوعی را نیز در خود جای داده است.

نکاتی درباره خرید و نگهداری مناسب سیب

خواص سیب - خرید سیب و نگهداری از آن

هنگام خرید سیب درختی، از سفت‌بودن آن اطمینان حاصل کنید. از خرید سیب‌هایی که چین و چروک دارند خودداری کنید، زیرا این سیب‌ها بخش اعظم فواید و ارزش غذایی خود را از دست داده‌اند.

وقتی سیب‌ها بیش از حد رسیده‌اند و در آستانه فساد هستند، منابع مغذی‌ آنها تغییر می‌کنند و نتیجه این فرایند تولید گازی به‌نام اتیلن است. این گاز می‌تواند سبب فساد میوه‌هایی شود که در نزدیکی‌اش قرار دارند، بنابراین اگر سیبی بیش از اندازه رسیده و در آستانه فساد بود، آن را از میوه‌های دیگر جدا کنید تا باعث فسادشان نشود.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، می‌توانید ویدیوی زیر را نیز ببینید.

سؤالات رایج درباره خواص سیب

۱. خواص سیب برای معده چیست؟

یکی از فواید سیب درختی تغییر سوخت‌وساز و تعادل باکتری‌ها در دستگاه گوارش است. علاوه بر این، سیب سرشار از فیبر است که باعث تسهیل هضم مواد غذایی می‌شود. مصرف منظم سیب به حرکات روان روده، جلوگیری از یبوست و اختلالات معده کمک می‌کند.

۲. خواص سیب برای زنان چیست؟

پژوهشی جدید انجام شده است که ادعا می‌کند یکی از خواص سیب برای زنان بهبود کیفیت رابطه جنسی آنها با همسرانشان است. علت این خاصیت سیب موادی مطرح شده است که باعث بهبود گردش خون می‌شوند و همچنین فلوریزین که خیلی شبیه هورمون استروژن است.

۳. خواص سیب پخته برای کرونا چیست؟

تا به حال پژوهشی انجام نشده است که اثبات کند سیب تأثیر مستقیم بر درمان کرونا دارد، اما مواد مغذی سیب سیستم ایمنی بدن را تا حدی تقویت می‌کنند و بنابراین می‌تواند یکی از خوراکی‌های مفید باشد.

۴. خواص سیب قرمز چیست؟

خواص سیب قرمز با سیب سبز چندان متفاوت نیست. در هر دو نوع انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید وجود دارد. فقط سیب قرمز شیرین‌تر است و کالری و آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد.


در ادامه بخوانید: بروملین؛ فواید و عوارض این آنزیم مشتق از آناناس
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع organicfacts
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 10 دیدگاه)
  1. هیچ جا بندر نابو می‌گوید

    رقیه یکاریش کن این اگهیا رو، میلاد اگ رقیه درستش نکرد خودت یکاری کن

  2. مینا می‌گوید

    ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید.

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      ممنون از شما که همراه «چطور» هستی.

  3. ایلیا نوش می‌گوید

    مفید و در عین حال مختصر. این میوه هم خامش، هم پخته‌اش و حتی پوستش همگی در جای خود فواید مختلفی دارن.