۱۱ نشانه برای پایان رابطه‌ عاطفی که بهتر است بدانید

5

هر ازدواجی به این امید آغاز می‌شود که تا سالیان سال پایدار و عاشقانه ادامه پیدا کند. اما گاهی شرایط بر وفق مراد پیش نمی‌رود؛ تا جایی‌که طرفین به این نتیجه می‌رسند که انتخاب مناسبی برای یکدیگر نبوده‌اند. این نتیجه یک‌شبه حاصل نمی‌شود، بلکه زن‌وشوهر در کشاکش دشواری‌های زندگی مشترک به‌تدریج خواستار پایان رابطه‌شان می‌شوند. در ادامه، قصد داریم به معرفی ۱۱ نشانه‌ای بپردازیم که نشانگر پایان رابطه‌ی شما و همسرتان است.

۱. با هم ارتباط برقرار نمی‌کنید

ارتباط مؤثر یکی از ستون‌های اصلی هر رابطه‌ی سالمی است. زن‌وشوهر درصورتی می‌توانند اختلافات‌شان را حل کنند و درمورد آینده‌ی زندگی مشترک‌شان تصمیم بگیرند که هردو بر مهارت‌های ارتباطی مسلط باشند. شاید در ابتدای ازدواج‌تان حس کنید که به‌راحتی نمی‌توانید با یکدیگر ارتباط بگیرید، اما نگران نباشید! می‌توانید مهارت‌های ارتباطی‌تان را تقویت کنید و نحوه‌ی برقراری ارتباط‌تان با یکدیگر را به‌تدریج بهبود بخشید. ولی اگر خودتان یا هردو نفرتان، یعنی هم خود شما و هم همسرتان، مایل به این تلاش نیستید یا قبلا این مسیر را رفته‌اید و بی‌نتیجه بوده، پس آگاه باشید که ادامه‌ی زندگی مشترک‌تان در معرض تهدید جدی قرار دارد.

رونیکس

۲. باهم وقت نمی‌گذرانید

تنهایی

اگر رابطه‌ی خوبی باهم دارید، پس چرا دیگر مثل گذشته‌ها باهم وقت نمی‌گذرانید؟ به‌جای اینکه در خاطرات خوش دوران نامزدی و اوایل ازدواج‌تان سیر کنید، هنوز هم می‌توانید با تدارک برنامه‌هایی مثل پارک و سینما یا خیلی کارهای دیگر باهم وقت بگذرانید و از کنار هم بودن‌تان لذت ببرید. اگر همسرتان هیچ تمایلی به وقت‌گذرانی باهم نشان نمی‌دهد و مدام برای فاصله گرفتنش از شما عذر و بهانه جور می‌کند، متأسفانه باید بگوییم که نشانه‌ی امیدوارکننده‌ای نیست.

۳. زندگی‌تان آلوده به پنهان‌کاری است

پنهان‌کاری

اگر احساس می‌کنید یا چه‌‌بسا مطمئنید که همسرتان به پنهان‌کاری و رفتارهای مشکوک روی آورده است، آگاه باشید که با نشانه‌ی خوبی روبه‌رو نیستید. البته پنهان‌کاری می‌تواند دوطرفه باشد؛ به این معنی که نه‌تنها همسرتان چیزهایی را از شما پنهان می‌کند، شما نیز مسائل پنهانی‌ خاص خودتان را دارید. درمجموع اگر همسرتان مرموز شده است و اغلب تلاش می‌کند تا نفهمید که کجا رفته، با چه کسی بوده یا پای تلفن با چه کسی حرف می‌زده، نشان می‌دهد که رابطه‌تان با مشکلی جدی مواجه است. اما منصف باشید و این رفتارهای پنهان‌کارانه را نه فقط در همسرتان بلکه در خودتان نیز جست‌وجو کنید و ببینید که خودتان چقدر به کارهای پنهانی در رابطه‌تان تمایل پیدا کرده‌اید.

۴. هیچ عاطفه‌ای نسبت به هم احساس نمی‌کنید

شاید رابطه‌ی جنسی‌تان پس از دوره‌ی ماه‌عسل‌ کمتر شود، اما اگر رابطه‌ی جنسی‌تان به‌کلی قطع شده است و دیگر نسبت به هم هیچ‌گونه رفتار محبت‌آمیزِ حاکی از مهر و عاطفه ندارید، بدانید که اگر این روند ادامه پیدا کند، کار ازدواج‌تان تمام است. بی‌عاطفگی در زندگی زناشویی نشان‌دهنده‌ی ازهم‌گسیختگی ارتباطی بین زن‌وشوهر است. این حالت گاهی درنتیجه‌ی واکنش‌های موقتی و گذرا به استرس اتفاق می‌افتد اما اگر ادامه‌دار شود، نشانه‌ی زوال زندگی مشترک است.

۵. زود از کوره درمی‌روید

اگر واقعا کسی را دوست داشته باشید، بی‌قاعدگی‌ها و رفتارهای غیرمعمول طرف مقابل را بخشی از جذابیتش خواهید دید و مثلا از ریخت‌وپاش‌هایی مثل انداختن جوراب‌هایش روی زمین یا جمع‌نکردن میز غذا آزرده‌خاطر نخواهید شد، بلکه همه‌ی اینها به‌طرز عجیب‌وغریبی برای‌تان بامزه جلوه خواهند کرد. اما امان از روزی که احساس کنید در انتخاب‌تان برای ازدواج اشتباه کرده‌اید! آن‌وقت است که دیگر حتی پیش‌پاافتاده‌ترین مسائل نیز باعث خشم و عصبانیت‌تان می‌شود و زندگی‌تان به‌گونه‌ای خواهد شد که مدام سر مسائل ریزودرشت به جان هم می‌افتید و این اصلا اتفاق جالبی نیست.

۶. قادر به مصالحه نیستید

مجادله‌های بی‌پایان

کاملا طبیعی است که درمورد بعضی مسائل با همسرتان اتفاق‌نظر نداشته باشید یا حتی گاهی بحث کنید. این قبیل اختلافات درواقع جزئی عادی و بی‌عیب در هر رابطه‌ای است و فقط وقتی مشکل‌ساز تلقی می‌شود که زوجین قادر به مصالحه نباشند و اختلافات‌شان را بیش‌ازحد کش بدهند. خطر از جایی آغاز می‌شود که این‌قدر در بحث زیاده‌روی کنید تا بالاخره یک نفرتان به این نتیجه برسد که هیچ کورسوی امیدی برای آشتی و مصالحه وجود ندارد. اگر هیچ‌کدام‌تان حاضر نباشید که به‌طریقی باهم کنار بیایید، فاتحه‌ی رابطه‌تان خوانده است.

۷. عزت نفس‌تان خدشه‌دار شده است

گاهی زوجین بنا به دلایل مختلفی ازجمله حسادت، وابستگی یا ترس از ترک شدن باعث ازپای‌درآوردن یکدیگر می‌شوند و این خودش یکی از نشانه‌های روابط ناسالم است. در یک رابطه‌ی سالم، زوجین باید بتوانند که یکدیگر را بالا بکشند، نه اینکه با رفتارهای مخرب‌شان باعث آسیب و خسارت به دیگری شوند. اگر چنین اتفاقی در رابطه‌تان در جریان است، حتما باید درموردش گفت‌وگو کنید. اما اگر هیچ‌کدام‌تان مایل به اصلاح رفتارهای غلط‌تان نباشید، بدانید که زندگی مشترک‌تان راه به جایی نخواهد برد.

۸. نسبت به هم بی‌تفاوت شده‌اید

نقطه‌ی مقابل عشق همیشه تنفر نیست، بلکه خیلی اوقات بی‌احساسی و بی‌علاقگی است و این دقیقا همان چیزی است که در روابط رو به زوال اتفاق می‌افتد. اگر برآورده‌کردن یا نکردن خواسته‌ها و انتظارات‌تان از سوی همسرتان دیگر برای‌تان فرقی ندارد و مسئله‌ای بی‌اهمیت تلقی می‌شود، این بی‌تفاوتی نشان می‌دهد که رشته‌ی عاطفی‌تان قطع شده است.

۹. نقشه‌ی فرار در سر دارید

نقشه‌ی فرار

معمولا کسانی که زندگی مشترک‌شان را مثل تله می‌بینند، برای فرار و رهایی از این تله به کشیدن نقشه‌ی فرار روی می‌آورند. اما اگر به دفعات زیاد فکر فرار به سرتان می‌زند یا حتی تا حدی پیش رفته‌اید که برای تک‌تک جزئیات فرارتان برنامه دارید، آگاه باشید که این تمایلات درواقع پیامی قاطع از سوی ذهن ناخودآگاه‌تان است که سعی دارد به شما بفهماند عمر رابطه‌تان به سر رسیده است.

۱۰. بارها از روی تصمیمات آنی قطع رابطه کرده‌اید

قطع رابطه

اگر دائما به‌اصطلاح با هم می‌چینید و می‌سازید، نشان می‌دهد که هردو نفرتان با ناامیدی سعی به اتمام این رابطه دارید. اغلب زوج‌هایی که دوباره به هم رجوع می‌کنند، هنوز نتوانسته‌اند مشکلی را که به‌خاطرش همدیگر را ترک کرده بودند، حل کنند. به‌عبارتی، این مشکل مثل آتش زیر خاکستر در رابطه‌شان باقی می‌ماند و دیر یا زود شعله‌ور می‌شود. در بسیاری از این قبیل روابط، فقط تاریخ انقضای رابطه به‌تعویق می‌افتد، اما درنهایت جلوی اتفاق اجتناب‌ناپذیر را نمی‌توانید بگیرید.

۱۱. بعضی از اختلافات‌تان حل‌نشده باقی می‌مانند

اختلافات زناشویی

اصلا خوب نیست که اختلافات‌تان را کش‌دار کنید و حاضر به مصالحه نشوید. خیلی اوقات شاید احساس کنید با اینکه درمورد اختلافات‌تان گفت‌وگو می‌کنید، باز هم هرگز در این گفت‌وگوها به هیچ نتیجه‌‌ای نمی‌رسید. اگر احساس می‌کنید که دیگر نمی‌توانید برداشت درستی از حرف و منظور یکدیگر داشته باشید و تمام راه‌های خروج از این مخمصه به روی‌تان بسته شده است، پس شک نکنید که رابطه‌تان وضعیت امیدوارکننده‌ای ندارد.


در ادامه بخوانید: سخت‌ترین و شادترین سال‌های ازدواج‌تان کدام‌ها هستند؟
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع bustle
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 5 دیدگاه)
  1. امید می‌گوید

    چققددر این سایت چطور عالی هستش
    و چقددر بد که من و ما همه این علائم رو داریم . هر روز هم بدتر میشیم …

    1. صدف دژآلود می‌گوید

      درود بر شما،
      بسیار خوشحالیم که با چطور همراه شدید. پیشنهاد می‌کنم هروقت فرصت کردید، سری هم به مطالبی که با موضوع مهارت‌های ارتباطی در چطور منتشر شدن بزنید:
      مهارت‌های ارتباطی
      سپاس از حضورتون

  2. عباس می‌گوید

    با سلام دوست عزيز اگر نامزد فرد از زمان نامزدي پنهاني پيام ميداده يا تماسها را جواب ميداده يني امكان داره كه كس ديگري در زندگي آش باشه؟
    لطفا كمك كنيد دارم ديونه ميشم

  3. Siamak maboddi می‌گوید

    سلام خیلی حرسندم که با چطور اشنا شدم

    1. صدف دژآلود می‌گوید

      درود بر شما،
      ما هم بسیار خوشحالیم که شما رو در جمع مخاطبان‌مون داریم.
      سپاس از همراهی‌تون