۱۰ کار بسیار ساده و مؤثری که حال‌و‌هوای شما را بهتر می‌کند

4

هنر شاد زیستن الزاما پیدا کردن دلایلی بزرگ برای شادی نیست. گاهی بهانه‌های کوچک قدرت بیشتری دارند؛ چراکه دسترسی به آنها ساده‌تر است و نیاز به پیچیدگی خاصی ندارند. این نگاه ماست که تعیین‌کننده است. با اندکی خلاقیت، می‌توان از دل رویدادهای ساده‌ی روزانه، دلایلی برای شادی پیدا کرد. این مقاله با طرح ۱۰ ایده‌ی کوچک، راه خوشحال بودن را به شما یاد می‌دهد.

۱. فعالیت‌های فرهنگی انجام دهید

به‌دلیل غنای فرهنگ در کشور ما، فعالیت‌های فرهنگی از تنوع خاصی برخوردار هستند. سَمَن‌ها و مؤسسه‌های مختلفی در اقلیم‌های ایران مشغول‌به‌کار هستند که می‌توان به‌طور داوطلبانه به آنها ملحق شد. ساده‌ترین شکل فعالیت فرهنگی، رفتن به موزه، سینما و تئاتر است. در بررسی انجام‌شده روی ۵۰۰۰۰ بزرگ‌سال در نروژ، داده‌ها نشان داد افرادی که در فعالیت‌های فرهنگی شرکت می‌کردند، به‌مراتب شادتر بودند و علائم اضطراب و نیز علائم افسردگی در آنها کمتر به چشم می‌خورد.

رونیکس

جالب است که بر مبنای داده‌های این پژوهش، مردان جذب فعالیت‌های حسی و منفعلانه (همچون موزه‌گردی، نمایشگاه‌های هنری، کنسرت و تئاتر) می‌شوند و خانم‌های از فعالیت‌های مشارکتی و فعالانه (دورهمی، آواز خواندن، گردش و رقص) لذت می‌برند.

۲. خاطرات روزانه‌ی خود را بنویسید

کارهای کوچکی که فکر نمی‌کردید شما را خوشحال‌تر کنند- یادداشت خاطرات روزانه

منتظر یک اتفاق ویژه نباشید، اتفاق‌های روزمره‌ی شما هم ارزش ثبت شدن دارند. خاطرات روزانه خود را یادداشت کنید و هرازگاهی به سراغ آن نوشته‌ها بروید. گذر زمان باعث می‌شود، خواندن رویدادهای ساده‌ی گذشته عجیب و هیجان‌انگیز به‌نظر برسند.

راندا برن در کتاب معجزه‌ی شکرگزاری، از خواننده می‌خواهد که در یک تمرین ۲۸ روزه، داشته‌های خود را روزانه بنویسد و برای داشتن آنها، سپاسگزاری کند. انجام این تمرین ساده به یک معجزه ختم می‌شود.

۳. با یک غریبه گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشید

دانشمندان رفتارشناسی در پژوهشی، به دو گروه از افرادی که روزانه از تِرَن شیکاگو استفاده می‌کردند، کارت‌ هدیه‌ی ۵ دلاری استارباکس دادند. از یک گروه خواسته شد که در ازای دریافت کارت هدیه، بایستی با یکی از غریبه‌های داخل قطار گفت‌وگویی را آغاز کنند (این شرط برای گروه دوم وجود نداشت). گروه اول با اینکه فکر می‌کردند تنهایی و سکوت برای‌شان بهتر است، بعد از پایان پژوهش احساس بهتری نسبت به گروه دوم داشتند.

در یک پژوهش مشابه از مشتریان استارباکس خواسته شد تا در ازای دریافت کارت هدیه‌ی ۵ دلاری، با صندوق‌دار گپ‌و‌گفتی داشته باشند. نتایج هر دو پژوهش یکسان بود و نشان داد ارتباط برقرار کردن با دیگران موجب افزایش شادی می‌شود.

۴. گفت‌وگوهای‌تان پیرامون موضوعات معنادار باشد

تا به اینجا دیدیم که یک گفت‌وگوی کوتاه و مثبت چه نتیجه‌ای دربردارد. اگر بار معنایی گفت‌وگوی ما بیشتر باشد، احساس ما نیز بهتر خواهد شد.

در پژوهشی، به‌مدت ۴ روز، مکالمات ۸۰ نفر بررسی شد. یافته‌ها نشان داد افرادی که مدت‌زمان کمتری را در تنهایی سپری می‌کردند و زمان بیشتری را به گفت‌وگو با دیگران اختصاص می‌دادند، شادتر هستند.

اما محققان دریافتند که هرچه مکالمات پربارتر و مفیدتر باشد، به افزایش شادی و احساس بهتر در فرد کمک می‌کند.

۵. به حومه‌ی شهر بروید

کارهای کوچکی که فکر نمی‌کردید شما را خوشحال‌تر کنند- زندگی در حومه‌ی شهرها

این روزها به‌دلیل شرایط بد جَوی و ترافیک‌های سنگین در سطح شهرهای بزرگ، شاید نیاز چندانی نباشد تا از فواید و مزایای زندگی در حومه‌های شهرها بگوییم، چراکه همه به‌خوبی می‌دانیم حومه‌های شهری به‌دلیل آب‌وهوای بهتر و دور بودن از هیاهوی شهر، یکی از مقصدهای تفریحی در آخر هفته هستند.

مطالعات زیادی نشان می‌دهند که زندگی در حومه شهرها و ارتباط داشتن با افراد محلی، باعث افزایش حس شادی می‌شود.

۶. آهنگ غمگین گوش کنید

آهنگ‌های غمگین به آزادسازی احساس در فرد کمک می‌کند. محققان در مورد تأثیر آهنگ‌های غمگین، از ۷۲۲ نفر در سراسر جهان نظرخواهی کردند، این افراد دلایل زیر را برای گوش کردن به این نوع آهنگ‌ها عنوان کردند:

  • با آهنگ‌های غمگین امکان رؤیاپردازی و تخیل وجود دارد.
  • باعث پاک‌سازی احساسی می‌شود.
  • حس همدلی ایجاد می‌کند.
  • غمی غیرواقعی و تحمل‌پذیر به‌وجود می‌آورد.

محققان بر این باورند که گوش کردن به موسیقی غمگین اثراتی مفیدی بر احساس ما دارد و موجب تعادل در احساسات منفی و رسیدن به آرامش می‌شود.

۷. برای به دست آوردن تجربه هزینه کنید

کارهایی که فکر نمی‌کردید شما را خوشحال‌تر کند- برای کسب تجربه هزینه کنید

معمولا همه‌ی ما دوست داریم پول خود را صرف اشیا و موارد کمّی و عینی کنیم؛ به عبارت دیگر ترجیح می‌دهیم چیزی را که برایش پول خرج می‌کنیم ببینیم و مطمئن شویم که پول ما صرف چیز مهمی شده است.

شاید تجربه‌های زندگی را نتوان با چشم دید اما همه‌ی ما در موقعیت‌های مختلف دیده‌ایم که چطور تجربه‌هایمان به کمک‌مان آمده‌اند. یادگیری دانش و کسب تجربه باعث افزایش سطح کیفی زندگی می‌شوند.

بهتر است بدانید که علم توصیه می‌کند همه‌ی پول‌هایتان را خرج سفر کنید! در پژوهشی، مجله‌ی «روانشناسی مثبت» به بررسی احساس افراد قبل و بعد از خرید پرداخت. نتایج این پژوهش نشان داد که با اینکه افراد ترجیح می‌دهند پول خود را برای خرید اشیا و موارد کمّی صرف کنند اما افرادی که برای کسب تجربه هزینه می‌کنند معمولا شادتر هستند و احساس بهتری دارند.

۸. هدف‌های کوچک و قابل‌دسترس تعیین کنید

«اگر کسی را شاد کنیم این شادی به خود ما بازمی‌گردد»؛ شاید این جمله کلیشه‌ای باشد اما نمی‌توان منکر آن شد.

به‌لحاظ علمی ثابت شده که هرچه هدف مشخص‌تر و شفاف‌تر باشد، حال شما بهتر خواهد بود.

ملانی راد پروفسور دانشگاه هیوستون بر روی دو گروه از افراد مطالعه کرد. از گروه اول خواسته شد که یکی از اطرافیان خود را بخندانند و از گروه دوم خواستند که یک نفر را خوشحال کنند. گروه اول بعد از انجام آزمایش، نسبت به گروه دوم شادتر بودند و اعتماد به نفس بیشتری داشتند.

در آزمایشی دیگر دریافتند افراد به‌اشتباه احساس می‌کردند اگر برای خود هدف بزرگ‌تری تعیین کنند خوشحال‌تر خواهند بود، اما پروفسور راد معتقد است اگر اهداف کوچکی تعیین کنید که قابل‌دسترسی باشند، با انجام آنها خوشحال‌تر خواهید شد تا اینکه هدف شما بزرگ باشد و در انجام آن کوتاهی کنید.


حتما بخوانید: چرا انسان‌های موفق هدف تعیین نمی‌کنند؟

۹. به اشیای زیبا نگاه کنید

شرکت اچ‌تی‌سی سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند با طرح این سؤال که آیا نگاه کردن به چیز‌های زیبا، باعث شادی می‌شود، آزمایشی انجام داد. در این آزمایش، اشیا را در سه گروه دسته‌بندی کردند: زیبا، کاربردی، زیبا-کاربردی و واکنش کاربران را بررسی کردند. نتایج بررسیِ واکنش داوطلبان نشان داد که ابزار زیبا و کاربردی که به‌خوبی طراحی شده بودند، احساسات مثبتی همچون آرامش و رضایت را در افراد ایجاد می‌کند و احساسات منفی مثل عصبانیت را تا یک‌سوم کاهش می‌دهند.

اشیای زیبا (نه الزاما کاربردی) احساسات منفی را تا ۲۹ درصد کاهش و حس آرامش و رضایت را افزایش می‌دهند.

این آزمایش نشان داد که افراد هنگام استفاده از ابزاری که هم زیبا هستند و هم کاربردی، احساس بهتری دارند.

۱۰. میوه و سبزیجات مصرف کنید

فعالیت‌های کوچکی که به شادی شما کمک می‌کنند- مصرف میوه و سبزیجات

ضرب‌المثل معروف «عقل سالم در بدن سالم» گواه این امر است که برای داشتن احساس بهتر باید سالم باشیم. مطالعه‌ای ۱۳ روزه بر روی ۴۰۵ نفر نشان داد، افرادی که از میوه و سبزیجات به‌مقدار کافی استفاده می‌کردند، کنجکاوتر، خلاق‌تر و دارای احساسات مثبت‌تری هستند.


در ادامه بخوانید: آدم های شاد چه خصوصیات رفتاری فوق‌العاده‌ای دارند؟

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


منبع fastcompany
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. تورنگ می‌گوید

    با شماره ۶ زیاد موافق نیستم، ولی بقیه راه کارها عالی بودن

    1. سولماز می‌گوید

      mnm hamintor

  2. sajjad می‌گوید

    با سپاس
    بسیار عالی
    بازم منتظریم

  3. فاطمه بیگی می‌گوید

    بسیار عالی منتظر مطالب خوبتان هستم سپاس