غم غربت و راهکارهایی برای تسکین آن

24

فرقی ندارد برای تحصیل، سفر یا مهاجرت به شهر یا کشور دیگری رفته باشید، احتمالا «غم غربت» (homesickness) را تجربه خواهید کرد. نشانه‌های غم غربت در هر فرد متفاوت است. به‌طور کلی حسی از ناراحتی، افسردگی، تنهایی یا غریبی را تجربه می‌کنید. ممکن است برای خانه یا حتی بوی خانه و چیزهای ساده‌ای مثل بالش قدیمی‌تان دلتنگ شوید. غم غربت می‌تواند در هر سن و موقعیتی، افراد را تحت‌تأثیر قرار دهد. بنابراین اگر این حس به سراغ شما نیز آمده، نیازی نیست خجالت‌زده شوید. برای حل مشکل غم غربت راه‌حل‌هایی وجود دارد که کمک می‌کند بهتر با آن کنار بیایید.

روش اول: راهکارهای مقابله‌ای

۱. علت ایجاد غم غربت را بشناسید

غم غربت به‌دلیل نیاز انسان به ارتباط، عشق و امنیت است. برخلاف نامش، حس شما از غربت ربط خاصی به خانه اصلی‌تان ندارد. هنگام دوری، هر چیز آشنا، پایدار، راحت یا مثبتی می‌تواند باعث بروز غم غربت شود. تحقیقات نشان می‌دهد که غم غربت حسی مشابه سوگواری پس از جدایی از یک رابطه و یا مرگ عزیزی را دارد.

رونیکس
  • ممکن است زمانی که احساس اضطراب یا علاقه بیش‌‌ازحد به خانه را داشته باشید، پیش از ترک خانه نیز دچار غم غربت شوید. چراکه در انتظار این جدایی هستید.
  • اگرچه افراد در هر گروه سنی تجربه‌ی چنین حسی را خواهند داشت، کودکان و نوجوانان معمولا بیش از بزرگسالان غم غربت را تجربه می‌کنند.

۲. علائم غم غربت را تشخیص دهید

غم غربت را شناسایی کنید

غم غربت چیزی فراتر از حس دلتنگی برای «خانه» است. این تجربه می‌تواند احساسات مختلف و اثرات جانبی داشته باشد که عملکرد روزانه‌ی شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. آگاهی نسبت به شناخت علائم می‌تواند به تشخیص احساسات شما و راه‌هایی برای بهبود آن، کمک کند.

  • نوستالژی: احساس نوستالژی زمانی بروز می‌کند که خانه، افراد و چیزهای آشنا را با تفکری آٰرمان‌گرایانه یاد می‌کنید. ممکن است با این کار مجذوب خانه شوید و مدام در حال مقایسه‌ی منفی‌گرایانه‌ی محیط جدید با محیط قدیمی‌تان باشید.
  • افسردگی: بیشتر کسانی که دچار غم غربت می‌شوند، افسردگی را نیز تجربه می‌کنند. چراکه کمبود دلگرمی‌ها و پشتیبانی‌های اجتماعی در خانه را حس می‌کنند. ممکن است تصور کنید روی زندگی‌تان کنترل کمتری دارید که همین فکر، باعث تشدید افسردگی می‌شود. علائم رایج افسردگی مرتبط با غم غربت، شامل حس غم، سردرگمی (تو به اینجا تعلق نداری)، دور شدن از فعالیت‌های اجتماعی، مشکلاتی در محل کار یا تحصیل، حس درماندگی یا طرد شدن، کمبود عزت نفس و اختلال در خواب می‌شود. گاهی عدم تمایل یا لذت نبردن از کارهایی که قبلا انجام می‌دادید، یکی از نشانه‌های افسردگی محسوب می‌شود.
  • اضطراب: اضطراب یکی دیگر از نشانه‌های غم غربت است. اضطراب ناشی از غم غربت ممکن است درباره‌ی خانه و آدم‌هایی که دلتنگ‌شان هستید، افکار وسواسی به‌وجود آورد. حتی ممکن است به عدم تمرکز یا استرس زیاد از ناتوانی در تشخیص علت حس‌تان دچار شوید. ممکن است در محیط جدید نسبت به آدم‌های جدید، آزرده‌خاطر یا حساس شوید. در موارد شدید، اضطراب می‌تواند موجب واکنش‌های دیگر مثل «آگورافوبیا» (agoraphobia؛ ترس از محیط باز) و یا «کلاستروفوبیا» (claustrophobia؛ ترس از محیط بسته) شود.
  • رفتار نابهنجار: غم غربت می‌تواند شما را از کارها و واکنش‌های معمول روزانه‌‌تان دور کند. برای مثال، اگر معمولا رفتار آرامی دارید، اما به‌تازگی حسی از ناراحتی و یا عادت به فریاد زدن پیدا کرده‌اید، احتمالا نشانه‌ی بروز غم غربت است. گاهی تمایل به پرخوری و یا کم‌خوری نیز در فردی که دچار حس دلتنگی برای خانه است، دیده می‌شود. نشانه‌های دیگر شامل سردردهای مداوم یا احساس درد و بیماری غیرعادی می‌شود.

۳. غم غربت در افراد جوان متداول‌تر است

اگرچه افراد در هر سنی مستعد تجربه‌ی غم غربت هستند، افراد جوان‌تر بیشتر به این مسئله دچار می‌شوند. دلایل متعددی در این زمینه وجود دارد:

  • معمولا کودکان و نوجوانان از نظر احساسی مستقل نیستند. به‌طور عمومی، کودک هفت‌ساله نسبت‌به نوجوان هفده ساله، آمادگی کمتری برای عادت‌کردن به تغییر محیط زندگی‌اش دارد.
  • افراد جوان تجربه‌ی کمتری در مورد محیط‌های تازه دارند. اگر قبلا نقل‌مکان نکرده‌اید، به اردوی چند روزه نرفته باشید، یا تنها زندگی نکرده باشید، اولین تغییر سخت‌تر از تغییر دوم و سوم خواهد بود. وقتی کم‌سن هستید، چنین تجربه‌ای نسبت به افراد بزرگسال بسیار تازه و جدید خواهد بود.

۴. اطراف‌تان را از وسایل آشنا پر کنید

داشتن وسایل آشنا از خانه می‌تواند به بهبود غم غربت کمک کند. چیزهایی که مثل عکس‌های خانوادگی یا اشیاء فرهنگی ارزش احساسی یا فرهنگی زیادی دارند، می‌توانند حس ارتباط با خانه و حضور در آن را هنگام دوری تقویت کنند.

  • میان چیزهای قدیمی و جدید توازن ایجاد کنید. برای تطابق با محیط جدید باید با آغوش باز به سمت تجربه‌های نو بروید. بی‌شک وسایل خاطره‌انگیزی از خانه به‌همراه دارید، اما توجه کنید که نباید بیش‌‌ازحد غرق در وسایل آشنا و قدیمی شوید.
  • به‌یاد داشته باشید که همه‌چیز نباید فیزیکی و لمس‌شدنی باشد. در عصر اینترنت، می‌توانید به رادیوی محلی‌تان گوش کنید و خود را در خانه احساس کنید.

۵. کارهایی را که دوست داشتید در خانه انجام دهید، دنبال کنید

انجام کارهای موردعلاقه برای دوری از غم غربت

تحقیقات نشان می‌دهد انجام کارهایی که برایتان نوستالژیک است، حس بهتری در شما به‌وجود می‌آورد. وقتی از خانه دور هستید، با انجام مراسم آیینی و سنتی، حس تعلق و نزدیکی شکل می‌گیرد.

  • غذاهای خانگی مورد علاقه‌تان را میل کنید. وجود عبارت «غذای تسلی‌بخش» (comfort food) بی‌دلیل نیست. چشیدن و صرف غذاهایی که در کودکی می‌خوردید یا غذاهایی که ارتباط فرهنگی خاصی با محل بزرگ شدن شما دارد، می‌تواند شما را خوشحال کند و حسی از امنیت را در محیط جدید به‌وجود آورد. سعی کنید غذاهای موردعلاقه‌تان را به دوستان جدید معرفی کنید تا میان منابع آشنا و منابع جدید، رابطهٔ حمایتی احساسی قوی برقرار کنید.
  • در مراسم مذهبی خودتان شرکت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که باورهای مذهبی دارند و در محیط جدید در مراسم‌ مرتبط شرکت می‌کنند، معمولا کمتر به غم غربت دچار می‌شوند. پیدا کردن مکانی برای عبادت یا مراقبه در محیط جدید، و یا پیدا کردن دوستان تازه‌ با فرهنگی مشابه، به کم کردن غم غربت کمک می‌کند.
  • کارهای مشابهی را پیدا کنید و انجام دهید. اگر در خانه قبلی‌تان، عضو گروه بولینگ و یا گروه کتاب‌خوانی بودید، در محیط جدید نیز به‌دنبال گروه‌های مشابه باشید. به این ترتیب، قادر خواهید بود کار مورد علاقه‌تان را انجام دهید و درعین‌حال با افراد جدیدی آشنا شوید.

۶. درباره‌ٔ احساسات‌تان با کسی صحبت کنید

طبق یک باور غلط، صحبت کردن درباره‌ٔ غم غربت می‌تواند دلتنگی و نشانه‌های آن را تشدید کند. تحقیقات نشان می‌دهد که چنین باوری صحت ندارد. در واقع، صحبت درباره‌ٔ احساسی که درحال تجربه‌ٔ آن هستید می‌تواند به کنار آمدن با غم غربت کمک کند. بیان نکردن احساسات‌تان، می‌تواند این مشکل را بدتر کند.

  • با یک فرد مورداعتماد صحبت کنید. دستیار مشاورهٔ دانشگاه، یکی از والدین یا دوستان صمیمی، یا مشاور حرفه‌ای می‌توانند گوش شنوا و همدل باشند. احتمالا آنها درباره‌ٔ چگونگی کنار آمدن با این احساسات توصیه‌هایی نیز دارند.
  • فراموش نکنید که کمک گرفتن از دیگران شما را «ضعیف» یا «دیوانه» جلوه نمی‌دهد. داشتن قدرت اقرار به مشکل، نشانه‌ٔ شجاعت و اهمیت شما به سلامتی‌تان است. هرگز از چنین چیزی احساس شرم نکنید.

۷. دفترچه‌ٔ خاطرات داشته باشید

نوشتن نکات مثبت برای مقابله با غم غربت

داشتن دفترچه خاطرات به ارتباط با افکار و اتفاقاتی که در محیط جدیدتان رخ می‌دهد کمک می‌کند. چه برای تحصیل به خارج از کشور رفته باشید، یا برای دانشگاه به شهر دیگری مهاجرت کرده‌اید، در یک اردوی تابستانی باشید یا به شهر جدیدی مهاجرت کرده‌اید، احتمالا احساسات جدید و ناآشنایی را تجربه خواهید کرد. داشتن دفترچه خاطرات کمک می‌کند تا متوجه سیر افکارتان شوید. تحقیقات نشان می‌دهد بازتاب تجربه‌ها و احساسی که دارید، می‌تواند به بهبود غم غربت کمک کند.

  • تلاش کنید مثبت بیندیشید. هرچند تجربه‌ٔ تنهایی و غم غربت مسئله‌ای طبیعی است، اینکه به تجربهٔ جدیدتان نگاهی مثبت داشته باشید، مهم و ارزشمند است. دربارهٔ کارهای جالبی که انجام می‌دهید، یا چیزی که در محیط جدید شما را یاد خانه می‌اندازد، فکر کنید. اگر در دفترچه‌ٔ خاطرات‌تان تنها تجربه‌های آزاردهنده‌ را بنویسید، غم غربت شما شدیدتر می‌شود.
  • تلاش کنید که تنها احساسات و موقعیت‌های منفی را در دفترچه‌تان لیست نکنید. وقتی تنها موقعیت‌های منفی را نوشته‌اید، کمی زمان صرف کنید تا بفهمید چرا این قضیه چنین حسی به شما داده است. این روش «انعکاس روایتی» (narrative reflection) نام دارد و با هدف درمانی انجام می‌شود.

۸. برنامه‌ٔ ورزشی منظم داشته باشید

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش کردن باعث ترشح «اندورفین‌‌» (Endorphins) می‌شود. اندروفین‌، مرفین طبیعی در بدن است که تولید آن باعث ایجاد هیجان و سرخوشی می‌شود. همچنین اضطراب و افسردگی (که از اثرات جانبی غم غربت هستند) را از بین می‌برد. اگر امکان دارد، به‌صورت گروهی ورزش کنید. به این صورت فرصتی برای روابط اجتماعی و ملاقات با افراد جدید پیدا می‌کنید.

  • ورزش کردن به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. غم غربت می‌تواند با افزایش علائم بیماری (مثل سردردهای مداوم یا حس سرماخوردگی) خود را آشکار کند.

۹. با دوستان و خانواده‌تان در خانه صحبت کنید

صحبت با عزیزان برای بهبود غم غربت

صحبت کردن با کسانی که دوست‌شان دارید و از آنها دور شده‌اید می‌تواند حس حمایت و ارتباط را بیشتر کند.

  • شما باید حس اعتماد به نفس و اتکابه‌نفس را در خودتان تقویت کنید تا بتوانید به مبارزهٔ غم غربت بروید. زیاد فکرتان را مشغول عزیزان‌تان در جایی دور از خودتان نکنید. یاد بگیرید که به‌تنهایی به کارها و برنامه‌هایتان برسید.
  • صحبت با عزیزان در وطن می‌تواند غم غربت را در کودکان یا کسانی که به‌تازگی از خانه دور شده‌اند، بدتر کند.
  • می‌توانید با کمی وقت گذراندن در شبکه های اجتماعی، ارتباط با دوستان‌تان را حفظ کنید. این کار باعث می‌شود تا حس نزدیکی بیشتری با هم داشته باشید. با این حال، بهتر است زیاد روی دوستان‌ قدیمی‌تان متمرکز نباشید تا برای پیدا کردن دوستان تازه نیز زمان کافی داشته باشید.

۱۰. از فکر کردن زیاد به خانه خودداری کنید

هرچند ارتباط با دوستان و خانواده کمک زیادی به کنار آمدن با غم غربت می‌کند، افراط در این کار می‌تواند تمام وقت شما را بگیرد. اجازه ندهید که وسوسه‌ٔ فکر کردن زیاد به خانه، تمام زندگی‌تان را تحت‌تأثیر قرار دهد. اگر به‌جای بیرون رفتن با دوست جدیدتان برای صرف قهوه، باز هم در خانه مانده‌اید تا برای سومین بار در همان روز با مادرتان صحبت کنید، یک زنگ خطر به‌حساب می‌آید. مرز باریکی میان ایجاد تعادل در ارتباط با دوستان در وطن و اخت شدن در محیط جدید وجود دارد.

  • برای تماس‌هایتان با خانه برنامه‌ریزی کنید. محدودیت‌هایی برای مدت تماس و زمان ارتباط با دوستان و خانواده تنظیم کنید. حتی می‌توانید به شیوهٔ قدیمی برای عزیزان‌تان نامه بنویسید و پست کنید. با این کار می‌توانید یک راه نوستالژیک برای ارتباط با عزیزان‌تان داشته باشید و از زندگی روزمره‌تان نیز دور نشوید.

روش دوم: از دیگران کمک بخواهید

غم غربت و کمک گرفتن از دیگران

۱. از چیزهایی که دلتنگ‌شان هستید، فهرستی تهیه کنید

دلتنگی برای کسانی که دوست‌شان دارید و از آنها دور هستید بسیار طبیعی است. فهرستی از کسانی که دلتنگ‌شان هستید تهیه کنید و بنویسید آنها چه جایگاهی در زندگی شما داشته‌اند. به چه خاطراتی توجه می‌کنید؟ چه کارهایی را با هم انجام می‌دادید؟ کدام جنبه‌های شخصیتی آنها را می‌پسندید؟ یافتن دوستان جدیدی که شبیه به دوستان قدیمی‌تان باشند می‌تواند از نظر احساسی کمک‌کننده باشد. این کار به سازگاری با محیط و موقعیت‌های تازه نیز کمک می‌کند.

  • راهی بیابید تا محیط تازه را شبیه چیزی کنید که دلتنگ آن هستید. تحقیقات درباره‌ٔ غم غربت نشان می‌دهد وقتی به‌دنبال جنبه‌های آشنا در محیط جدید باشید، کمتر دچار دلتنگی برای خانه خواهید شد. دلیل آن این است که ذهن‌تان را روی مسئله‌ٔ مثبتی متمرکز می‌کنید.

۲. خود را مشغول کنید

حرف زدن دربارهٔ نیاز به پیدا کردن دوست جدید ساده است. اما انجام آن در محیط جدید می‌تواند کار سختی باشد. بهترین کار برای گسترش روابط اجتماعی، قرارگیری در موقعیت‌هایی است که بتوانید با افراد جدید آشنا شوید؛ مخصوصا اگر دلبستگی‌های مشابهی داشته باشید. انجام فعالیت‌های جدید می‌تواند شما را از غم غربت نیز دور کند.

  • برای مثال، اگر به‌منظور تحصیل مهاجرت کرده‌اید، کلوب‌ها، ورزش‌ها، فعالیت‌ها و گروه‌های دانشجویی مختلفی وجود دارد که می‌توانید عضو آنها شوید. با این کار می‌توانید با افراد جدیدی که احتمالا آنها نیز از غم غربت رنج می‌برند، در ارتباط باشید.
  • اگر مهاجرت کاری داشته‌اید، احتمالا پیدا کردن دوست جدید کمی مشکل باشد. تحقیقات نشان می‌دهد پیدا کردن دوست تازه پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند کمی سخت باشد. کلید کار داشتن «ثبات» است: عضویت در گروهی که قرار ملاقات‌های پیوسته دارند (مثل گروه کتا‌ب‌خوانی یا کارگاه‌های آموزشی) می‌تواند به پیدا کردن دوست جدید کمک کند.

۳. درباره‌ٔ خاطرات‌تان از خانه و جایی که بودید، با دیگران صحبت کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید در مقابله با غم غربت انجام دهید، یافتن دوستان جدید است. داشتن روابط حمایتگرانه، می‌تواند به کنار آمدن با غم غربت کمک شایانی کند. به اشتراک گذاشتن خاطرات مثبت از خانه می‌تواند روحیهٔ شما را بالا ببرد و حس راحتی به شما بدهد.

  • یک مهمانی برگزار کنید و دوستان و آشنایان‌تان را به صرف غذاهای سنتی و دیدن لباس‌های محلی دعوت کنید. اگر به خارج از کشور رفته‌اید یا دانشگاه‌تان تنها چند ساعت با خانه فاصله دارد، به اشتراک‌ گذاشتن غذاهای موردعلاقه‌تان با دیگران می‌تواند حس بهتری در شما ایجاد کند. می‌توانید یک مهمانی ترتیب دهید و دستور پخت غذاهای موردعلاقه‌تان را به دوستان‌ جدیدتان یاد دهید. یا اینکه از آنها با اسنک‌های موردعلاقه‌تان پذیرایی کنید.
  • موسیقی دلخواه‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید. دورهمی ترتیب دهید تا دوستان جدیدتان مشغول بازی و معاشرت شوند و به موسیقی موردعلاقه‌ٔ شما نیز گوش دهند. اگر در خانه از موسیقی جاز لذت می‌بردید، موسیقی جاز پخش کنید. تا زمانی که این موسیقی یادآور حس خانه است، نیازی نیست که کاملا مرتبط به زادبوم شما باشد.
  • داستان‌های جالب از خانه تعریف کنید. هرچند ممکن است زیاد دل‌ودماغ خندیدن نداشته باشید، سعی کنید داستان‌های جالب درباره‌ٔ خانه را برای دوستان‌تان تعریف کنید. تعریف کردن خاطرات خوش می‌تواند به قوی‌تر شدن ارتباط شما با خانه و دوستان جدید کمک کند.
  • اگر محیط جدید زبان متفاوتی نسبت به زبان مادری شما دارد، سعی کنید به دوستان جدیدتان چند جمله‌ی کوتاه و کاربردی در زبان مادری یاد دهید. این کار برای آنها بسیار سرگرم‌کننده، آموزشی و حتی گیج‌کننده خواهد بود.

۴. شجاع باشید

احساس شرم، عذاب یا آسیب‌پذیری از نشانه‌های رایج در غم غربت به حساب می‌آید. اگر ریسک نکنید، ممکن است هرگز با محیط جدیدتان اخت نشوید. در صورت امکان، اگر جایی دعوت می‌شوید قبول کنید، حتی اگر افراد زیادی را در آن جمع نمی‌شناسید. قرار نیست شما در آن مجلس همه را سرگرم کنید!‌ تنها حضور در آنجا و گوش دادن به دیگران یک قدم مثبت است.

  • اگر خجالتی هستید، یک هدف قابل‌دسترس برای خود تعیین کنید: تنها با یک فرد جدید ملاقات و سر صحبت را باز کنید. با گذشت زمان، احساس راحتی بیشتری در روابط اجتماعی‌تان پیدا خواهید کرد. تمرکزتان را روی گوش دادن به صحبت‌های دیگران قرار دهید. این کاری آسان در روابط اجتماعی به حساب می‌آید.
  • حتی اگر در یک مهمانی یا دورهمی خاص، موفق به یافتن دوست جدید نشدید، توانسته‌اید به خودتان ثابت کنید که می‌توانید از پس موقعیت‌های تازه و ناآشنا بر بیایید. این کار به تقویت اعتما به نفس‌ تان نیز کمک می‌کند.

۵. از دایره‌ٔ امن خود خارج شوید

انجام کارهای آشنا و تکراری حس راحتی دارد. اما به‌منظور پیشرفت، نباید بیش‌ازحد در دایره‌ٔ امن‌تان بمانید. تحقیقات نشان می‌دهد میزان متعادلی از اضطراب (مثل زمانی که یادگیری یک مهارت جدید را تجربه می‌کنید) می‌تواند بهبود عملکردهای فردی و میان‌فردی را در پی داشته باشد. احساس راحتی بیش‌‌ازحد می‌تواند مانعی در سازگاری با محیط جدید به حساب بیاید.

  • قدم‌های کوچک بردارید. روبه‌رو شدن یک‌باره با بزرگ‌ترین ترس‌تان می‌تواند اثر سوئی داشته باشد. تقابل ناگهانی با چیزی کاملا ناشناخته می‌تواند شما را شوکه و مضطرب کند. برای خود هدف‌های کوچک و اجرایی تعریف کنید تا کمی به چالش کشیده شوید.
  • در شهر جدید به یک رستوران جدید بروید. در کافه‌تریا به یک غریبه پیشنهاد بدهید که کنارش بنشینید. به یکی از هم‌کلاسی‌هایتان پیشنهاد تشکیل گروه درس‌خوانی یا به یکی از همکاران‌تان پیشنهاد وقت گذراندن و صرف یک نوشیدنی پس از کار را بدهید.

روش سوم: با محیط جدید ارتباط برقرار کنید

غم غربت و ارتباط با محیط جدید

۱. از وجوه خاص محیط جدید لذت ببرید

ممکن است در محیط جدید، پیدا کردن راهی برای پاسخ به نیازهایتان کمی چالش‌برانگیز باشد. اما با این کار به جنگ غم غربت می‌روید. ارتباط با چیزهای جدید و هیجان‌انگیز در موقعیت تازه می‌تواند حس تعلق بیشتری ایجاد کند.

  • برای مثال اگر برای مهاجرت یا تحصیل به کشور دیگری رفته‌اید، تمام موزه‌ها، کاخ‌ها، رستوران‌های محلی و سنت‌های فرهنگی را که در آن کشور وجود دارد، بررسی کنید. به کتاب راهنمای سفر مراجعه کنید و تقریبا یک بار در هفته یک کار فرهنگی انجام دهید.
  • با فرهنگ جدید آشنا شوید. حتی اگر به‌تازگی به مکان جدیدی در کشور زادگاه‌تان رفته‌اید، متوجه تفاوت فرهنگ محلی خواهید شد. اصطلاحات محلی را یاد بگیرید و غذاهای جدید امتحان کنید. در کلاس‌های آشپزی که غذاهای خاص آن منطقه را آموزش می‌دهند شرکت کنید. افزایش مهارت‌های ارتباط فرهنگی به شما کمک می‌کند تا در محل جدید حس خانه را داشته باشید.
  • از افراد محلی دربارهٔ کارها و تفریحات موردعلاقه‌شان سؤال کنید. این پرسش به شما کمک می‌کند تا محل‌های تفریحی جدیدی پیدا کنید.

۲. زبان جدید بیاموزید

اگر به کشور تازه‌ای مهاجرت کرده‌اید، عدم آشنایی با زبان جدید می‌تواند مانع بزرگی در کارتان به حساب بیاید. یادگیری زبان جدید را هرچه سریع‌تر در برنامه‌تان قرار دهید. شرکت در کلاس‌های آموزشی و گپ زدن با افراد محلی به پیشرفت شما کمک بزرگی خواهد کرد. وقتی بتوانید در محیط جدید با افراد محلی با زبان خودشان ارتباط برقرار کنید، حس کنترل اوضاع و خاطرجمعی بیشتری خواهید داشت.

۳. از خانه بیرون بروید

غم غربت و بیرون رفتن از خانه

بیرون رفتن از خانه نیمی از مسیر مبارزه با غم غربت است. بدون شک، ماندن بیش‌ازحد در خانه، کسالت‌بار است. در عوض، برای وقت گذراندن بیشتر در خارج از خانه هدف‌گذاری کنید. مثلا می‌توانید کتاب‌تان را بردارید و به پارک نزدیک خانه بروید. و یا به‌جای انجام تمرین‌های ورزشی در خانه، با یک دوست خوب به یک پیاده‌روی طولانی بروید.

  • مطالعه و یا کارتان را در خارج از خانه انجام دهید. به یک کافه یا پارک بروید و کاری را که قرار بود در خانه انجام دهید، آنجا دنبال کنید. بودن در کنار آدم‌ها، حس تنهایی را نیز کمتر می‌کند.

۴. یک سرگرمی جدید پیدا کنید

به‌دنبال کار و سرگرمی جدیدی باشید. این کار به شما در پیدا کردن علاقه‌های شخصی‌تان نیز کمک می‌کند. سرگرمی جدید می‌تواند یک فعالیت مفید و ثمربخش باشد که با صرف انرژی و تمرکز، حواس شما را از تنها بودن و ناراحتی دور می‌کند. یادگیری یک مهارت جدید می‌تواند شما را از دایرهٔ امن‌تان نیز خارج کند.

  • به‌دنبال یک سرگرمی مرتبط با محیط جدید باشید. مثلا کلوب دوچرخه‌سواری یا کوه‌نوردی پیدا کنید یا در یک کلاس هنری اسم بنویسید. حتی می‌توانید در کارگاه آموزشی یک نویسنده شرکت کنید. اگر هم‌زمان با یادگیری مهارت جدید، روابط اجتماعی تازه‌ای را شکل دهید، حس تعلق بیشتری به مکان جدیدتان خواهید داشت.

۵. صبور باشید

اگر بلافاصله عاشق مکان جدیدتان نشده‌اید، از خود ناامید نشوید. شاید کسانی در اطراف شما باشند که خیلی زود با محیط جدید مأنوس می‌شوند. اما این به‌معنای وجود مشکل خاصی در شما نیست. درواقع، خیلی از کسانی که در ظاهر خرسند و شاد هستند، درواقع به‌شدت دلتنگ خانه‌اند. صبور باشید و بدانید که با کمی استقامت، به‌خوبی از پس غم غربت بر می‌آیید.


در ادامه بخوانید: تفاوت افراد مثبت‌اندیش با منفی‌نگرها؛ نگرش مثبت‌اندیش‌ها چگونه است؟
برای از بین بردن احساس افسردگی چه کاری انجام دهیم؟

در افسردگی غم به لایه‌های عمیق زندگی نفوذ کرده و اختلالاتی در احساسات و رفتار شما به‌وجود می‌آورد. اگر احساس افسردگی دارید، حتما با کمک یک روانشناس متخصص مشکل را ریشه‌یابی کنید و برای حل آن راهکار بگیرید.برای ارتباط با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

به کمک زبان بدن، ناگفته‌ها را بگویید و بشنوید

۸،۰۰۰ تومان


منبع wikihow
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 24 دیدگاه)
  1. تنهای تنها می‌گوید

    من و همسرم و پسرم که دبستان هست حدود پنج ساله خانواده مون رو ندیدیم ، اهل رفت و آمد با ایرانی های اینجا هم نیستیم
    اون موفقیت هایی هم که میخواستیم رو نتونستیم هنوز به دست بیاریم
    در حال ترکیدن و افسرده گی شدید هستیم

    1. محمد می‌گوید

      کجایی هستید برادر

    2. محسن محمدبیگی می‌گوید

      امیدواریم که اوضاع تغییر کنه، به موفقیت‌های مدنظرتون برسین و حالتون بهتر بشه.
      ممنون که تجربه‌تون رو با ما به در میون گذاشتین.🌹🙏

  2. علی می‌گوید

    سلام من 19سالمه برای دانشگاهو تحصیل از اهواز اومدم شیراز اینجا خیلی احساس غربت میکنم از هر کی پرسیدم که باید چیکار کنم میگه باید به خودت زمان بدی الان یه هفته گذشته ولی هنوزم مثل روز اولم همش بغض دارم دلم برای شهرمو خانوادم تنگ میشه…

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام علی جان
      یه هفته زمان واقعا کمیه. به‌مرور که دوستان جدید پیدا کنی و سرت گرم درس‌هات بشه، احتمالا وضعت بهتر می‌شه. با این حال، می‌تونی هرازگاهی برای آرامش‌گرفتن با خانواده‌ات تماس صوتی یا تصویری بگیری. توی زندگی پیش می‌آد که آدم برای رسیدن به هدفش مجبور بشه سختی‌هایی مثل غم غربت رو تحمل کنه. امیدواریم خیلی زود حالت بهتر بشه و به آرزوهات برسی.🌹🙂

  3. ابوالفضل می‌گوید

    سلام من 14 سالمه من هر شنبه میام خوابگاه و هر چهارشنبه میام خونه ولی خیلی به خونه دلتنگ میشم هیچکی حالمو نمی‌فهمه چیکار کنم ترو خدا کمکم کنید

    1. مهدی می‌گوید

      منم همیت حس رو دارم واقعا خیلی اذیت میشم