خواص روغن هسته انار؛ ۹ خاصیت درمانی یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C

0

روغن هسته انار روغن طبیعی قوی و معطری است که از طریق پِرِس سرد دانه‌های میوهٔ انار به‌دست می‌آید. هسته و میوهٔ انار به‌دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان، ویتامین C، ویتامین A و مواد معدنی فراوان برای سلامت پوست، درمان دیابت و سلامت قلب بسیار مناسب است. در این مقاله شما را با خواص روغن هسته انار و عوارض جانبی احتمالی آن آشنا خواهیم کرد.

خواص روغن هسته انار از وجود مقادیر بالای پونیسیک اسید، ویتامین C، فلاونوئیدها، لینولِئیک اسید، اولِئیک اسید و سایر ترکیبات فعال در آن ناشی می‌شود. روغن هستهٔ انار غلظت بالایی دارد و فقط مقدار کمی از آن کافی است تا اثراتش را حس کنید. این روغن علاوه‌بر اینکه روغن گران‌قیمتی است، به‌دلیل احتمال ایجاد واکنش‌های آلرژیک معمولا برای پخت‌وپز استفاده نمی‌شود، اما کاربرد خوراکی هم دارد (البته درصورت مشورت پزشکی و رعایت احتیاط).

خواص روغن هسته انار

رونیکس

روغن هسته انار برای موارد زیر خواص درمانی دارد:

۹ خاصیت درمانی روغن هسته انار را در ادامه با هم بیشتر بررسی می‌کنیم:

۱. رفع آکنه

خواص روغن هسته انار - رفع آکنه

مصرف موضعی روغن هسته انار می‌تواند در برخی افراد موجب رفع علائم جوش صورت و آکنه شود. خواص آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدانی روغن هسته انار به نابودی باکتری‌ مولد آکنه و متعادل‌سازی چربی پوست کمک می‌کند.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن هسته انار حاوی مقادیر قابل‌توجهی ویتامین ‌C است و به‌همین‌ دلیل مصرف خوراکی آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این روغن همچنین موجب تقویت ایمنی پوست و جلوگیری از آسیب عوامل بیماری‌زا به پوست می‌شود.

۳. بهبود سلامت قلب

خواص روغن هسته انار - بهبود سلامت قلب

روغن هسته انار به‌دلیل برخورداری از مواد شیمیایی گیاهی و اسیدهای چرب تک‌حلقه‌ای و چندحلقه‌ای غیراشباع موجب بهبود سلامت کلی قلب می‌شود. این روغن پرخاصیت به کاهش کلسترول بد خون (‌LDL) و درعوض افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک می‌کند و در تقویت گردش خون و کاهش فشار خون هم تأثیر دارد. همه‌ی اینها از احتمال تصلب شرایین، حمله قلبی، سکته قلبی و سایر بیماری های قلبی می‌کاهند.

۴. کاهش التهابات

التهاب یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که بافت‌ها، رگ‌های خونی، اندام‌ها و مفاصل بدن را درگیر می‌کند. روغن هسته انار حاوی مقادیری جزئی خواص ضدالتهابی است و به کاهش ورم و رفع دردهای مرتبط با بیماری‌هایی همچون آرتروز، اختلالات مفصلی، سردرد، درمان بواسیر و اِدِم کمک می‌کند.

۵. کنترل دیابت

پژوهشگران دریافته‌اند که روغن هسته انار روی مقاومت انسولینی تأثیر دارد و ازاین‌رو می‌تواند برای مبتلایان به دیابت یا کسانی که در معرض ابتلا قرار دارند مفید باشد. البته تحقیقات در زمینهٔ تأثیرات روغن هسته انار روی دیابتی‌ها هنوز در مراحل اولیه است، اما نتایج آن تا به الان رضایت‌بخش بوده‌اند.

۶. بهبود وضعیت پوست

روغن هستهٔ انار موجب بهبود ظاهر و سلامتی پوست می‌شود و به‌دلیل برخورداری از مواد شیمیایی گیاهی و ویتامین‌ها به کاهش علائم پیری زودرس، تقویت کلاژن سازی پوست و خنثی‌سازی رادیکال های آزاد (رادیکال‌های آزاد موجب ایجاد استرس اکسیداتیو در پوست می‌شوند) کمک می‌کند.

۷. رفع شورهٔ سر

خواص روغن هسته انار - رفع شورهٔ سر

ماساژ پوست سر با فقط مقدار اندکی روغن هستهٔ انار موجب رطوبت‌رسانی به پوست و تحریک گردش خون می‌شود و به افزایش سلامت موها، مقابله با ریزش موی زودرس، رفع شورهٔ سر و حتی تحریک رشد موی جدید از فولیکول‌های سالم کمک می‌کند.

۸. افزایش گردش خون

افزایش گردش خون در بدن موجب پیشگیری از بیماری های مزمن، تقویت کارآمدی سیستم ایمنی و افزایش سرعت بهبود بیماری‌ها می‌شود. روغن هسته انار همچنین به‌دلیل برخورداری از خواص محرک موجب بهینه‌سازی متابولیسم، کاهش رسوب چربی و به‌طورکلی افزایش انرژی بدن می‌شود و درنتیجه به افزایش تأثیر اقدامات کاهش وزن کمک می‌کند.

۹. پیشگیری از سرطان

مطالعات نشان داده است که پونیسیک اسید موجود در روغن هسته انار دارای اثر ضدتکثیری روی سرطان سینه است. این اسید چرب امگا ۵ از طریق مهار میتوکندری سلول‌های سرطانی و جلوگیری از تکثیرشان به متوقف‌سازی گسترش سلول‌های سرطانی کمک می‌کند و به‌همین دلیل به‌نظر می‌رسد که در درمان‌ها و استراتژی‌های مقابله با سرطان مؤثر باشد.

عوارض جانبی روغن هسته انار

استفاده از روغن هسته انار می‌تواند در برخی افراد دارای عوارض جانبی باشد. ازجملهٔ این عوارض می‌توان به فشار خون پایین، مشکلات معده، بیماری های پوستی، مشکلات حاملگی و تداخل با برخی داروها و بیماری‌ها اشاره کرد.

  • برخی اسیدهای چرب موجود در روغن هستهٔ انار موجب کاهش فشار خون می‌شوند که می‌تواند برای مبتلایان به فشارخون بالا خبر خوبی باشد، اما مصرفش به‌همراه داروهای کاهندهٔ فشار خون می‌تواند خطرناک باشد.
  • روغن هستهٔ انار می‌تواند در کسانی که پوست حساسی دارند، موجب تحریکات پوستی شود. مصرف بیش‌ازحد این روغن غلیظ نیز می‌تواند واکنش‌های پوستی ایجاد کند.
  • مصرف روغن هسته انار به‌صورت خوراکی فقط باید به‌مقدار خیلی کم باشد که البته آن هم می‌تواند در برخی افراد موجب ناراحتی معده، تهوع ،استفراغ، اسهال و سایر مشکلات گوارشی شود.
  • تحقیقات خیلی کمی در مورد تأثیرات احتمالی روغن هستهٔ انار در دوران بارداری انجام شده‌اند. بااین‌حال مصرف این روغن در دوران بارداری حتما باید به‌توصیه و تحت نظر پزشک باشد.

البته روغن هسته انار درصورت استفادهٔ محتاطانه، خطر خیلی کمی خواهد داشت. بنابراین پیش از مصرف روغن هستهٔ انار یا هر روغن طبیعی تغلیظ‌شدهٔ دیگری حتما مشورت پزشکی بگیرید و از عوارض احتمالی آن جویا شوید.


در ادامه بخوانید: ۵ روغن ماساژ که بیشترین کاربرد را در ماساژ درمانی دارند
راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع organicfacts.net
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.