بهترین کتاب های زندگینامه؛ ۱۲ کتاب از سرنوشت پرچالش افرادی موفق

13

زندگینامه همیشه جزو محبوب‌ترین موضوعات برای دوستداران کتاب بوده است، چراکه سرگذشتی واقعی را تجربه ‌خواهیم کرد. بهترین کتاب های زندگینامه عموما جزو تأثیرگذارترین کتاب‌ها بوده‌اند. افراد بزرگی که می‌شناسیم چطور به آن جایگاه رسیده‌اند؟ آیا افراد موفق واقعا افراد برگزیده و با استعداد خدادادی بوده‌اند؟ چطور یک شخصیت در اوج آسیب و فشارهای اجتماعی می‌تواند موفق باشد؟ یک نقاش الهام‌بخش چطور هنر را دنبال کرده که در دنیا نامدار شده است؟ این سؤالات و سؤالات مشابه همیشه ما را به‌سوی مطالعه زندگینامه‌ها هدایت می‌کنند.

اگر شما هم مایلید که با مجموعه‌ای از تأثیرگذارترین و بهترین کتاب های زندگینامه آشنا شوید، لطفا مطلب امروز را تا پایان با ما همراه باشید تا شما را با 12 زندگینامه معروف آشنا کنیم.

رونیکس

۱. استیو جابز

زندگینامه استیو جابز
نویسنده: والتر ايساكسون
مترجم: مجید نوریان
انتشارات: چکاوک
صفحات: ۴۷۰

استیو جابز شخصیت نام‌آشنای قرن جاری است؛ کسی که به‌گفته طرفداران و حتی منتقدانش، دنیای فناوری را تکان داد؛ شخصیتی رمزآلود که تمام انتظارات متفاوت خودش از فناوری را به مرحله اجرا رساند و برند معتبری مانند اپل را به دنیا معرفی کرد. البته شاید برای دوستداران جابز جالب باشد که بدانند این فردِ موفق، علاوه بر تولید دستگاه‌های هوشمند، در زمینه‌های انیمیشن و کارتون هم به‌شدت موفق بوده است! جابز شخصیتی بود که زیاد تمایلی به بیان زندگی خصوصی‌اش نداشت؛ اما سرانجام زمانی‌که به سرطان مبتلا شد، رضایت داد والتر ایساکسون زندگینامه او را بنویسد. والتر حدود چهل مصاحبه با خود جابز و اطرافیان او از جمله خانواده، همکاران، موافقان و مخالفانش انجام داد و کتاب حاضر را منتشر کرد.

شما در این کتاب با دنیای متفاوتی آشنا می‌شوید که شاید اگر این کتاب را نخوانید، هرگز از آن باخبر نشوید. با خواندن زندگی نامه استیو جابز، با اتفاقات کاملا پیش‌بینی‌ناپذیر، خنده‌دار و جالب، و گاهی غم‌انگیز و گاهی تأمل‌برانگیز آشنا خواهید شد. همچنین با حقیقت‌های جالبی روبه‌رو می‌شوید که شاید هرگز انتظارش را نداشته‌اید! مانند کارتون معروف «داستان اسباب‌بازی‌» که چه ارتباط مستقیمی با آقای خاص، استیو جابز دارد!

اگر شما هم از دوستداران برند اپل و آقای جابز هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این کتاب خوب را بخوانید و هیجان زندگی او را از نزدیک لمس کنید.

«آدم‌هایی که آن‌قدر دیوانه‌اند که گمان می‌کنند می‌توانند دنیا را تغییر دهند، همان‌هایی‌اند که دنیا را تغییر می‌دهند.»


حتما بخوانید: کتاب استیو جابز، شیوه های نوین رهبری؛ راهنمایی برای تمام مدیران

۲. زندگینامه خودنوشت جان استوارت میل

زندگینامه جان استوارت میل

نویسنده: جان استوارت میل
مترجم: فریبرز مجیدی
انتشارات: مازیار
صفحات: ۲۸۶

جان استوارت میل یکی از فیلسوف‌های بزرگ دنیاست. او زادۀ بریتانیاست و در زمینه‌های اخلاق، منطق و اقتصاد آثار ارزشمندی نوشته است. استوارت در این کتاب دوران کودکی تا بزرگ‌سالی‌اش را تعریف می‌کند. او از دورانی می‌نویسد که به‌عنوان معلم به دیگر خواهر و برادرهایش درس می‌داد و البته سایر بچه‌های هم‌سن‌و‌سال آنها. ازاین‌رو، از همان ابتدا با فضای تدریس و ارتباط بین آموزش‌دهنده و دانش‌آموز آشنا شد و ایده‌های جالبی برای موفقیت بیشترش به‌ کار برد.

این کتاب مسیر زندگی یک فیلسوف را از ابتدا و با زبان خودش بازگو می‌کند. مخاطب به‌خوبی درک می‌کند از کدام نقطه بود که استوارت به‌سوی فلسفه رفت و چرا؟ شاید ابعاد مختلفی از زندگی یک فیلسوف در دسترس نباشد، مگر با خواندن زندگینامه‌ها، که این کتاب یکی از بهترین کتاب های زندگینامه است و به‌خوبی این فرصت را برایتان فراهم می‌کند.

مسئولیتی را که برای دروس شاگردانم پذیرفته بودم از زحمت درس‌خواندنِ خودم تقریبا رنج‌آورتر می‌یافتم.

۳. فریدا

زندگینامه فریدا

نویسنده: هایدن هررا
مترجم: فروغ پوریاوری
انتشارات: ثالث
صفحات: ۷۱۰

فریدا کالو هنرمند و نقاش نامدار مکزیکی است، بانویی با هوش و توانایی فوق‌العاده؛ کسی که شبیه هم‌سن‌وسالان خودش نبود و تفکر و دیدگاه متفاوتی داشت. شاید بتوان وجه تمایز این هنرمند را با بقیه در نوع نگرشش به هنر و البته زندگی خلاصه کرد. فریدا بی‌آنکه به چیزی فکر کند و فقط بر اساس احساسش نقاشی می‌کشید. هنری ناب و خالص روی بوم خلق می‌کرد و دنیایی از معنا و ذهنیت خودش را در نقاشی می‌دید.

این بانوی آمریکایی زندگی سراسر متلاطمی داشت که آثار هنری‌اش بر روزهای خاص زندگی‌اش منطبق شدند. دوران کودکی و بزرگ‌شدن در کنار انقلاب مکزیک، تصادفی که در جوانی داشت و باعث شد هرگز نتواند مادر شود، رابطه عاشقانه‌اش با افرادی چون ایسامو نوگوچی و لئون تروتسکی و… همه و همه منشأ تمام نقاشی‌های او شدند. وقتی این نقاشی‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند شاید بتوان خط زمانی زندگی او را دنبال کرد.

اما این بانوی فوق‌العادۀ قرن بیستم به‌راستی کیست؟ چرا این‌طور زندگی کرد؟ چطور در برابر ناملایمات زندگی دوام آورد؟ غم درونش را چطور به جهان نشان داد؟ برای موفق‌شدن چه کرد؟ چرا هنر و نقاشی را دنبال کرد؟ اگر شما هم مشتاقید با این زندگی جذاب و زیبا از نزدیک آشنا شوید، حتما کتاب «فریدا» را بخوانید.

من هرآنچه را به ذهنم می‌آید روی بوم نقاشی می‌آورم.


حتما بخوانید: معرفی کتاب خانم رئیس، مسیر موفقیت یک زن

۴. حرف بزن، خاطره! خودزندگینامه‌ی بازنویسی‌شده

زندگینامه ولادیمر ناباکوف

نویسنده: ولادیمیر ناباکوف
مترجم: خاطره کردکریمی
انتشارات: چشمه
صفحات: ۳۳۴

چرا ولادیمیر ناباکوف به نویسنده‌ای تأثیرگذار تبدیل شد؟ چه بر سرش آمد و زندگی برایش چگونه جریان پیدا کرد؟ در این زندگینامه خودنوشت، ولادیمیر درباره سرگذشت خودش می‌نویسد.

او اصالتاً روسی است و در دوران انقلاب بلشویکی از آنجا مهاجرت کرد. بعدها در اروپا مستقر شد و در دانشگاه، ادبیات روسی و فرانسوی خواند. او بعدتر نام مستعار «سیرین» را برای خود انتخاب کرد و شروع به سرودن شعر کرد، آن‌هم به زبان روسی. پس از مدتی، در دهه چهل، به آمریکا مهاجرت کرد و ضمن تدریس زبان و ادبیات روسی و نویسندگی خلاق در دانشگاه‌های استنفورد، کور‌نِل، هاروارد و کالج ولزلی، نویسندگی را ادامه داد و شعر سرود، کتاب نوشت، ترجمه کرد و خلاقیتش را بیش از پیش شکوفا کرد.

او این کتاب را چنان غنی و بااحساس نوشته است که شما را با خود به گذشته بسیار دوری می‌برد و احساس می‌کنید در برابر او نشسته‌اید و برایتان از سرگذشتش می‌گوید. این کتاب بی‌شک یکی از بهترین کتاب های زندگینامه است که با خواندنش با زندگی متفاوت و پرتجربه نویسنده‌ای خلاق آشنا خواهید شد؛ کسی که سرگذشت و کارهای ارزشمند ادبیِ‌ دانشگاهی‌اش بسیار بر ادبیات مؤثر بوده است.

کهنه و نو، حس آزادی و دربندبودن، فقر کشنده و ثروت بادآورده، به‌گونه‌ای حیرت‌آور، با تاروپود آن دهۀ غریب اول قرن ما آمیخته بود.

۵. زندگینامه من؛ خاطرات، خواب‌ها و تفکرات

زندگینامه کارل گوستاویونگ

نویسنده: کارل گوستاو یونگ
مترجم: بهروز ذکا
انتشارات: پارسه
صفحات: ۶۲۲

درونگرایی، برونگرایی، ناخودآگاه جمعی و بسیاری مفاهیم تأثیرگذار دیگر علم روانشناسی را کارل گوستاو یونگ پیشنهاد و توسعه داد. یونگ روان‌شناس نامداری بود که تا قبل از مرگش همواره مشغول نوشتن آخرین کتابش بود؛ کتابی که زندگینامه خودش بود، حاصل از تفکرات، گفت‌وگوهایش با دوستش، و رؤیاها و خاطرات خودش.

یونگ فرد موفقی در حوزه‌های روان‌شناسی، دین، فلسفه، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، ادبیات و موارد مشابه بوده است. بسیاری از آثار این نویسندۀ پرکار پس از مرگش منتشر شدند. زندگی و نحوه بینش او، برای بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه جذاب است و آنها ماجرای زندگی او را که با خاطراتش در آمیخته است دنبال می‌کنند.

اگر مایلید درباره زندگی و آرزوهای این نویسنده و روان‌شناس اثرگذار بیشتر بدانید و به چرایی شکل‌گرفتن برخی از افکارش پی ببرید، حتما این کتاب زیبا را بخوانید.

زندگی بشر تجربه پرابهامی است. عظمت و اعجاب‌آور بودن این پدیده فقط من‌حیث تکرر و تعددِ مصادیقِ آن است.

۶. ناپلئون

زندگینامه ناپلئون

نویسنده: استاندال
مترجم: علی‌اصغر خبره‌زاده
انتشارات: تیراژه
صفحات: ۲۹۴

استاندال ابتدای کتابی که نوشته است چنین نوشته است: «سرگذشت ناپلئون (Napoleon) را می‌نگارم تا پاسخی باشد به یک اثر هجایی. این اقدامی است بی‌پروا، حال آنکه آن اثر هجایی به‌قلم قریحۀ برجستۀ قرن است علیه مردی که چهار سال تمام خویش را در معرض کینه‌توزی همۀ قدرت‌های جهان می‌یابد.»

این کتاب ما را به دنیای مردی می‌برد که بر سرزمین فرانسه امپراتوری کرده است و شخصیتی داشته که پس از سال‌های بسیار، همچنان برای مردم جهان رمزآلود است. اگر شما هم مایلید بیشتر درباره این امپراتور بدانید و به تاریخ سرزمین فرانسه علاقه‌مندید، این کتاب را که یکی از بهترین کتاب های زندگینامه است مطالعه کنید.

۱۰ نکته که دانستن آنها هنگام خرید چراغ مطالعه اهمیت دارد

گذشت زمان به ما می‌فهماند که آیا آن‌چنان که من گمان می‌برم ناپلئون با صلاح‌اندیشی چند تن وطن‌پرست شایسته و دسیسه‌کار به فرانسه احضار شد یا این تصمیم قاطع را فقط با اندیشه‌های خاص خویش اتخاذ کرد. برای صاحب‌دلان دل‌نشین است به این نکته پی‌بردن که در آن زمان در جان و روح این مرد چه می‌بایست گذشته باشد.

۷. بزرگترین اشتباه انیشتین؛ زندگینامه نابغه‌ای جایز‌الخطا

زندگینامه انیشتین

نویسنده: دیوید بودانیس
مترجم: محسن سعدی خسروشاهی
انتشارات: راوشید
صفحات: ۲۶۲

انیشتین را چگونه می‌شناسید؟ به‌راستی او کیست؟ یک نابغه و دانشمند که هرگز دچار اشتباه نشد؟ یا شاید هم تصور کنید که اشتباه‌های او همه منجر به کشف راهی در علم شده‌اند!

در این کتاب، ابعاد واقعی زندگی انیشتین به ما نشان می‌دهد این دانشمند چه زندگی عادی و ساده‌ای داشته است. آنچه انیشتین را به نابغه تبدیل کرد بهره‌گیری‌اش از قدرت تخیلش بود و داشتن اعتماد به نفس کافی. در این زندگینامه با اثرات این ویژگی بر زندگی انیشتین آشنا می‌شویم که چطور باعث شدند او به نابغه تبدیل شود. از طرفی، می‌خوانیم که همین ویژگی‌ها چطور باعث شدند او از دنیای علم فیزیک کوانتوم جا بماند. انیشتین چه اشتباه‌هایی کرد و اشتباه‌هایش او را به کجا رساندند؟ چرا هرگز اشتباه‌هایش را نتوانست فراموش کند؟

اگر شما هم دوست دارید با دنیای متفاوتی از زندگی انیشتین آشنا شوید حتما این کتاب را بخوانید.

فرار از نبوغ و غرور، شکست و پیروزی، ممکن است گریزناپذیر باشد.

۸. زندگینامه خودنوشت نلسون ماندلا

زندگینامه نلسون ماندلا

نویسنده: نلسون ماندلا
مترجم: علیرضا جباری
انتشارات: قطره
صفحات: ۵۵۱

نلسون ماندلا، همان رهبر نامدار و خوش‌قلب آفریقا، کسی است که دنیایی که آرزویش را داشت ساخت. او جنگید و درد کشید و تحمل کرد، اما از تلاش دست نکشید. ماندلا همان کسی است که بارها و بارها در روال زندگی‌اش عشق را می‌توان دید. او در زندگینامه خودنوشتش، از مسیر جالب رسیدن به آرزوها و آرمان‌هایش صحبت می‌کند. چطور موفق شد؟ با چه توجیهی خودش را در بین آن‌همه ظلم و سختی و شکنجه سرپا نگه داشت؟

در این کتاب، به‌خوبی با روحیات و باورها و نحوه زندگی او آشنا خواهید شد. این کتاب مجموعه‌ای از نامه‌ها و دست‌نوشته‌هایی است که در کنار هم بر اساس تاریخ قرار گرفته‌اند و مخاطب دقیقا به آن روزها می‌رود و زندگی را در آن روزها تجربه می‌کند. این کتاب یکی از بهترین کتاب های زندگینامه است.

اگر شما هم مایلید بیشتر با زندگی این رهبر آرمانی، نلسون ماندلای خوش‌نام، آشنا شوید، از خواندن زندگینامه خودنوشت نلسون ماندلا غافل نشوید.

آنچه درباره­ دیگران می‌گویید بی‌شک بد است (از غیبت بپرهیزید) و آنچه دیگران درباره­ شما می­‌گویند بی‌شک خوب است (درگیر حواشی نشوید).

۹. تحصیلکرده [زندگینامه خودنوشت تارا وستُور]

زندگینامه تارا وستور

نویسنده: تارا وستور
مترجم: رعنا موقعی
انتشارات: ستاک
صفحات: ۴۶۸

یکی دیگر از کتاب‌های خوب زندگینامه اثر تارا وستور است؛ کتابی که تارا با قلم خودش نوشته و سرگذشت پرابهام و رمزآلود خودش را به مخاطب نشان می‌دهد که با وجود سن کمش، بسیار زیسته است. تارا این کتاب را در دهه چهارم زندگی‌اش نوشت و در کل دنیا توجه‌ها را به خودش جلب کرد. افراد نامداری مثل بیل گیتس این کتاب را خوانده‌اند و ضمن تحسین تارا، خواندن این کتاب را به جوانان توصیه کرده‌اند.

این کتاب سرگذشتی الهام‌بخش از زندگی دختر جوانی است که به‌خاطر شرایط مذهبیِ خانواده‌اش از حقوق خود محروم شده است. تارا دختری در آمریکاست و با تمام ناملایمات و محدودیت‌ها می‌جنگد تا آرزو و حق مسلم خودش را بازیابد. این آرزو چیزی نیست جز مدرسه!

اگر شما هم مایلید درباره تارا وستور بیشتر بدانید و زندگی را از لابه‌لای تاروپود غم‌های او تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب دختر تحصیل کرده (تحصیل‌کرده) را مطالعه کنید.

هرکسی که با برداشتن گامی بزرگ به‌سوی برابری مخالفت می‌کند او همان کسی است که باید آزادی‌اش سلب شود.

۱۰. انتخاب‌های سخت [زندگینامه خودنوشت هیلاری کلینتون]

زندگینامه هیلاری کلینتون

نویسنده: هیلاری رادهام کلینتون
مترجم: امیر قادری
انتشارات: میلکان
صفحات: ۵۷۲

شاید خواندن درباره زندگی یک بانوی دیپلمات آمریکایی برای خیلی‌ها جذاب باشد، آن‌هم فرد شناخته‌شده‌ای مانند «هیلاری رادهام کلینتون». در کتاب انتخاب ‌های سخت مخاطب با زندگی شخصی و سیاسی هیلاری کلینتون آشنا می‌شود. اینکه چگونه زنی بوده است؟ در چه خانواده‌ای بزرگ شده؟ چرا مسیر سیاست را برگزیده و اهداف ارزشمند او در آینده چیست؟ همچنین ما در این کتاب درباره انتخابات، دوران وزارت امور خارجه، همکاری با رقیب انتخاباتی و سفرهای زیاد به انواع کشورهای جهان مطالب جالبی را می‌خوانیم.

در واقع کتاب زندگینامه هیلاری کلینتون ترکیبی از سفرنامه و زندگینامه است، چراکه هیلاری درباره بیشتر سفرهایش نوشته و مختصرا اطلاعات جالبی از هر کشور ارائه کرده است. همین ویژگی است که این کتاب را به یکی از بهترین کتاب های زندگینامه تبدیل کرده.

اگر شما هم مایلید بیشتر درباره خانم کلینتون بدانید و با ابعاد مختلف شخصیت او به‌عنوان یک بانوی سیاست‌مدار آشنا شوید، این کتاب انتخاب خوبی خواهد بود.

هرچند موفق نشدیم آن سقف بلند را بشکنیم و این سقف شیشه‌ای همچنان پابرجاست [تبعیض درباره زنان]، اما از شما سپاسگزارم؛ چون موفق شدیم ۱۸میلیون ترک در آن ایجاد کنیم و نور درخشان­‌تر از همیشه از میان آن می­‌تابد و ما را سرشار از امید می­‌کند.

۱۱. شدن [زندگینامه خودنوشت میشل اوباما]

زندگینامه میشل اوباما

نویسنده: میشل اوباما
مترجمان: هاجر شکری، امان‌الله ارغوان
انتشارات: دُرّقلم
صفحات: ۴۹۶

میشل اوباما همواره بانویی موجه و متین به ‌نظر آمده است: کم‌حاشیه، دغدغه‌مند و همراه با جامعه. بانویی که در برابر تبعیض جنسیتی می‌ایستد، از مخالفان نژادپرستی است، دو دختر مستقل و موفق را تربیت کرده است و هرگز شخصیت و موقعیت و اهدافش را وابسته جایگاه بانوی‌اول‌بودن نکرده است.

زندگی این بانوی کم‌حاشیه چقدر می‌تواند برای سایرین الهام‌بخش باشد؟ میشل اوباما در چه خانواده‌ای بزرگ شده است و با چه نگرشی دنیا را تجربه کرده است؟ چرا این‌چنین شخصیت مستقل و موفقی دارد و چطور فرزندان موفق و به‌دور از حاشیه‌ای را تربیت کرده است؟ زندگی او در زمان بانوی‌اول‌شدن چه تغییری کرده و چطور پس از آن همچنان مسیر موفقیت و محبوبیتش متوقف نشد؟

اگر شما هم مایلید با این زندگی عادی و مهیج آشنا شوید، کتاب شدن را بخوانید؛ کتابی که میشل اوباما در آن از کودکی خود تا دوران ترک کاخ سفید صحبت می‌کند.

اکثر عمرم را به ندای تلاش‌کردن گوش سپرده‌ام.

۱۲. باراک اوباما [زندگینامه خودنوشت]

زندگینامه اوباما

نویسنده: باراک اوباما
مترجم: علیمراد کاکائی
انتشارات: آزادمهر
صفحات: ۵۶۰

باراک حسین اوباما، چهل‌وچهارمین رئیس‌جمهور آمریکا، در این کتاب از زندگی شخصی خودش برای مخاطب صحبت می‌کند. مادر آمریکایی او چطور با پدر کنیایی‌اش آشنا شد و ازدواج کردند؟ چرا نامش باراک حسین اوباماست؟ زمانی‌که پدر و مادرش از یکدیگر جدا شدند، چطور در نبود پدر بزرگ شد؟ زمانی‌که دانشگاه رسید، چقدر تلاش کرد تا وارد هاروارد شود؟ مسیر زندگی چطور او را به‌سوی جایگاه ریاست جمهوری آمریکا هدایت کرد؟ و سؤال‌های بسیار دیگر.

خواندن این کتاب را به طرفداران اوباما و البته مخاطبانی که مایل‌اند بیشتر درباره او بدانند پیشنهاد می‌کنیم. کتابی از زبان خود اوباما که می‌تواند مصمم‌بودنش را به‌خوبی به ما نشان دهد.

تغییر حاصل کارهای خارق‌العاده‌ای است که مردم عادی انجام می‌دهند.

سخن آخر

این فهرستی بود از بهترین کتاب های زندگینامه . شما کدام‌یک از آنها را تاکنون خوانده‌اید؟ کدام را از بقیه بیشتر دوست داشته‌اید؟ آیا کتاب دیگری هست که احساس کنید جای آن در این فهرست خالی است؟ لطفا نظرات خود را از طریق بخش «ارسال دیدگاه» با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: زندگی نامه استیون هاوکینگ و روایتی از موفقیت‌های وی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 13 دیدگاه)
  1. آریا می‌گوید

    دو زندگینامه ویل و آریل دورانت

    1. شراره رحیمی می‌گوید

      سپاس که این کتاب خوب رو هم به لیست اضافه کردید.

  2. شاهین می‌گوید

    استاد عشق زندگی پروفسور حسابی هم خیلی خوبه

    1. شراره رحیمی می‌گوید

      ممنون از همراهیت شاهین عزیز.

  3. فرزانه می‌گوید

    چقدر بد که مطلبی درباره زندگینامه بزرگان ایرانی نوشته نشده

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      ممنون که نظرتون رو با ما در میون گذاشتین.
      البته در مقاله‌های دیگه درباره بزرگان ایرانی مثل فروغ فرخزاد هم نوشتیم و به‌امید خدا در آینده باز هم می‌نویسیم. ممنون می‌شیم که شما هم پیشنهادهاتون رو با ما مطرح کنید. 🙂🌹